Skocz do zawartości

Bergepanther early version - ICM 1:35


tu_es

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 60
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Koledzy Modelarze, dużo mi dały Wasze informacje.

 

Proszę o przytykanie sobie w sposób uznany powszechnie za nieobraźliwy.

Mam nadzieję, że dyskusja będzie dalej trwać, bowiem te informacje są dla mnie bardzo przydatne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... . Ja podaję przefiltrowane, bo nie tworzę tu księgi, ale ich podstawy nie są trudne do zweryfikowania istniejącym materiałem... .

No właśnie filtrujesz co Ci pasuje i odpowiada.

... . Po co serwujesz takie nonszalanckie figury, jak ta z gośćmi w muzeum (którym?), to już niech będzie Twoja tajemnica... .

To nie tajemnica.Dlatego bo Ty bezkrytycznie wierzysz w eksponaty muzealne, a one nie zawsze są odzwierciedleniem danej wersji w rzeczywistości.

... . Utrudnienie dla jednego załoganta pozbawionego swojego włazu uważam już za absurd, nad którym przejść bez krytyki nie sposób, gdy nie jest niczym potwierdzony... .

cytat : "A czemu z góry zakładasz że właz radiotelegrafisty w okresie przejściowym był otwierany." Idąc Twoim tokiem myślenia - Masz dowód na to że tak nie było.

Możesz wierzyć np. i w to, co napisałeś o Bergepanther G - że Daimler wypuścił taką wersję opartą na kadłubie Panther G praktycznie w czasie powstania tejże Pantery (sam zaczął składać Panther G dopiero w maju),

gdy ponoć kończył produkcję Bergepanther. .

cytat : "firma Daimler_Benz - od 175 501 do 175 541 - 40 szt - od lutego 1944 do marca 1944" - podam Ci żródło choć pewnie to na nic - Эксмо - Тяжелый танк Пантера - tabela Nr.8 str.154.Tym razem to nie TankPower.

Sam z kosmosu sobie tego nie wymyśliłem - nie filtruje informacji.Podaje taką jaką przeczytałem i takowa jest łatwa do zweryfikowania.

... chęć dojścia do prawdy jest duża ale zbastujcie... Dobra?.

Tak zgadzam się i dalej z Kolegą "JSJ" polemiki nie będę prowadził.Szkoda czasu i .

Proszę o przytykanie sobie w sposób uznany powszechnie za nieobraźliwy.

Ja ze swej strony stosuję to od zawsze.

Sformułowanie - nie neguj wszystkiego w "czambuł". nie jest słowem obrażającym kogokolwiek tylko przedstawia metodę negowania każdej informacji . http://sjp.pl/w+czambu%B3

Wrzuć jakieś foto... .

Przyłączam się do apelu.

 

Pozdrawaiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem prowadzić polemiki, ale sprostowanie MUSI BYĆ :

Napisałem cytując TankPower - Panther 2 vol.2 - "W marcu 1944 wyprodukowano w tej firmie pierwszy Ausf.G na kadłubie Pantery Ausf.G."

Tak zgadzam się z "JSJ" to niemożliwe.

Przyznam się - nie zwróciłem na to uwagi za co WSZYSTKICH przepraszam.

Myślę że to literówka - pierwszy Bergepanther Ausf.G na kadłubie Pantery Ausf.A - w firmie Daimler-Benz (Pantera Ausf.A czy G to nie to samo co Bergepanther Ausf.A czy G.)

Pierwsze Bergepanther Ausf.G wyprodukowała firma Henschel w ostatnich dwóch miesiącach ich pracy nad pojazdem Bergepanther w 1943 roku

Dla ścisłości podam że Pantery w wersji "G" produkowano od marca, a właściwie kwietnia 1944 roku.

Firma M.A.N - marzec tylko 2 szt. - 120301-120302, a kwiecień 105 szt. 120303 - 120407.

Firma DEMAG - maj 1944 - 78 szt. - 124301 - 124378

Firma MNH - dopiero lipiec 1944 - 108 szt. - 128301 - 128408

Produkcja Bergepanther Ausf.G na podwoziu Panter "G" w firmie DEMAG - 45 szt. od listopada 1944 roku (odzysk z uszkodzonych Panter Ausf.G) - tak też podałem.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla porządku i ode mnie coś - napisałem w pewnej chwili, że:

"Jako wczesne (majowe, ewent. czerwcowe), kadłuby tych Bp. powinny mieć, na logikę, pierwotne, zróżnicowane formy osłon nad wentylatorami (do zobaczenia na Panther D w Bredzie, ale i na majowej kurskiej Panther "521" prod. MAN-a)."

 

Pozostaję w przekonaniu, że przy braku negatywnego nastawienia wyławia się z tego coś przydatnego w temacie wczesnego Bergepanther. Informacja jest dwupoziomowa, bo

- eksponat muzealny daje detaliczny, wielostronny ogląd danych elementów, chyba nigdzie poza tym niemożliwy,

- a podany czołg potwierdza stosowanie ich przez producenta w czasie zbliżonym do budowy pierwszych ciągników (oczywiście, warto szukać innych przykładów).

Dla niektórych (tu bez żadnej złośliwości pod czyimkolwiek kierunkiem) jest w tym nawet zapewne trzeci i podstawowy poziom - trudno mi przesądzić, jak powszechna jest świadomość istnienia w ogóle tych wczesnych wariantow.

Poza tym, każdy zidentyfikowany ich przykład jest o tyle cenny, że brak jakichkolwiek informacji o czasie wyjścia z użycia, a ten mógł być różny w każdej firmie produkującej Pantery D, itd.

 

Jest to przykład filtrowanej informacji. Może to sformułowanie nienajlepsze i powinno zawierać "zredagowanej"; nie ma to jak dać pretekst do czepiania się słowa. W każdym razie chodzi o wybór pewnej opcji - na 100% istniejącej w danym czasie, a wobec morza niepewności i przekłamań najbardziej prawdopodobnej w danym przypadku. Jeśli się nie mylę, to jest w zgodzie z elementami historycznej metodologii.

Oczywiście, mógłbym nie prowokować niewybrednego imputowania mi różnych rzeczy (...filtrujesz co Ci pasuje i odpowiada.", "...bezkrytycznie wierzysz w eksponaty muzealne,...), nie pisząc nic w tej czy innej kwestii. Ale lubię wiedzieć, że przynajmniej próbowałem coś posunąć o jeden kroczek do przodu (mając na uwadze pewne wartości modelu).

 

 

Zupełnie abstra:bip:ąc od tematu, osób i ich emocji, chciałbym zaproponować jako rzecz zwykłą, że przepisane ciągi danych opatruje się uwagą o miejscu zaczerpnięcia. W sytuacji, gdy takich uwag nie ma, uważać je trzeba za wystudiowany pogląd przytaczającego. Niestety, to on zbierać może krytykę i to jakby na własne życzenie, jeśli rzeczywistość i dane okazują się być w sprzeczności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, w chwili wolnej coś tam skrobię przy modelu, ogólnie trochę szpachlowania i szlifowania.

Będę jeszcze szlifował drobniutkim papierem, aby wyrównać powierzchnię malowaniem podkładem.

 

DSC00097.JPG

 

DSC00100.JPG

 

DSC00103.JPG

 

DSC00098.JPG

 

Zdaję sobie sprawę, że jest tam jeszcze na pewno coś do poprawy, ale mam czas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No prace ruszyły do przodu.

Nie wiem jak wygląda podstawka pod antenę.Jeśli jest kiepska to proponuję:

http://www.mojehobby.pl/products/Niemiecka-podstawa-antenyuzywana-na-czolgach-podczas-II-WS.html

i do tego antena Masz ją - RB-Model 35A02.

Na fotce to wersji "A" dlatego z prawej strony.

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_162.jpg

W wersji "D" z lewej strony jak tu:

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_ausf_a_borden_46.jpg

Blaszki z zestawu Eduarda 35838 pod grille wkleiłeś?

Zetnij imitację siatki nad kominem powietrznym i wklej siateczkę od Edka część nr.15.

Szpara między tylną płytą a grillem powinna być - (do poprawki):

http://data3.primeportal.net/tanks/daan_uiterwaal/panther_ausf_d/images/panther_ausf_d_23_of_31.jpg

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_ausf_a_borden_44.jpg

wczesna "A"

http://militarymodels.co.nz/wp-content/uploads/Pz.Kpfw_.V-Panther-Ausf-A-Engine-Deck-And-Exhausts-10.jpg

Zlikwidowano ją dopiero później.Teraz wybiegnę trochę do przodu, ale może się przyda:

Widok ograniczników/haków przy przednich włazach cz.nr.45 + Edek cz.nr.54 i zerknij jak płyta od włazów przymocowana - wkręty - czy są na modelu nie wiem?

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_281.jpg

Haki na tylnej płycie nad silnikiem:Edek cz.nr.39

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_193.jpg

Koła - napędowe - jezdnewe wczesnej wersji '"D": - takie powinny być w Twoim modelu.

https://c2.staticflickr.com/6/5476/11307045656_b56ab450f1_b.jpg

http://i423.photobucket.com/albums/pp314/frangio/panther.jpg

Napędowe też "D" późniejszej wersji - http://militarymodels.co.nz/wp-content/uploads/Pz.Kpfw_.V-Panther-Ausf-A-Tracks-And-Running-Gear-7.jpg

Pomyśl też nad dorabianiem spawów - czy chcesz je robić.Myślę że warto - trochę się pomęczyć.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak wygląda podstawka pod antenę.Jeśli jest kiepska to proponuję:http://www.mojehobby.pl/products/Niemiecka-podstawa-antenyuzywana-na-czolgach-podczas-II-WS.html

Faktycznie, muszę przyjrzeć się wykonaniu podstawki pod antenę, ale właśnie znalazłem u siebie na stanie ten element

lEKV1TMkcS0tiouN5nU2gCBtLAgV2BcOi4BgSQSmhyM=w368-h207-p-no

 

 

Zetnij imitację siatki nad kominem powietrznym i wklej siateczkę od Edka część nr.15.)

Przegapiłem, oczywiście będzie.

 

Szpara między tylną płytą a grillem powinna być - (do poprawki)

Co do tej szpary - faktycznie do poprawki, ale cóż życie

 

Dzięki za pomoc, przydaje się.

 

P.S. Osłony boczne z Abera już do mnie jadą, znaczy się Brat wiezie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, powolutku do przodu... dużo szpachlowania...ale się da.

 

Te blachy bo niektóre elementy wymiatają ilością załamań, klejeń itp itd. To dla cierpliwych... a myślałem , że do nich się zaliczam.

 

DSC00135.JPG

 

DSC00136.JPG

 

DSC00145.JPG

 

DSC00146.JPG

 

DSC00148.JPG

 

Będę jeszcze szlifował, proszę o nie rozstrzeliwanie mnie - uczę się z tymi blachami

 

No i moje pierwsze friule... umyte i przygotowane do wsadzenia w kompot octowo-domestosowy

 

DSC00151.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm..., wprawdzie o nic nie pytasz, ale przy towarzystwie wszystkomających friuli parę rzeczy wydaje się godnymi skorygowania, np.:

 

1. Szpary za tylnymi rusztami wlotowymi tak, ale pokryte siatką w przedłużonej ramce, zostaje tylko luz na zawieszki skrzynek (zdjęcie z Jagdpanther, ale pokazuje adaptowane bez zmian rozwiązanie z panter D i A):

jagdpanther_091_of_132.jpg

foto z primeportal.net

 

2. Wartoby coś zrobić, aby klapa nad silnikiem osiadła równo z poziomem całej płyty lub tylko symbolicznie wyżej; teraz jest +/- całą grubością (skalową) nad tą powierzchnią. W przybliżeniu to możliwe (sprężynująca uszczelka), ale przy otwartych zamkach i zniszczonych zawiasach.

 

3. Zdaje się, że zaszpachlowałeś wgłębienia nad wizjerem kierowcy; nie wiem, czy były. Jeśli tak, to trochę szkoda - powinny tam być cztery takie imitacje wgłębionych łbów śrub (rzędu do 0,1 mm poniżej powierzchni lub tylko zarysowane koliste krawędzie). Dwie pary wypadają na przedłużeniach osi tych widocznych w bokach niszy pod klapkę.

http://svsm.org/albums/Panther/IMGP2606.jpg

Farba i oświetlenie mogły to skutecznie tuszować, osadzony brud na odwrót, ale fakt jest faktem - te śruby były, bo mocowały wewnętrzne ustrojstwo otwierania osłony z blokiem szkła (podobne, nieco lub dużo mniejsze - wiele różnych elementów, np. zawiasy, panel z włazami i jego podparcie). Tutaj średnica tych zarysów to ok. 35 mm.

 

4. Trzy takie "cosie" powinny być też przy klapce dla MG; poszukasz, znajdziesz lepsze obrazki.

http://forum.axishistory.com/download/file.php?id=258570&t=1

 

 

5. Zawieszenie listew dla zapasowych ogniw gąsienicy ma się nie bardzo do punktów wyznaczonych na płycie górnej - nie ten rozstaw skrajnych "szelek" i ich pozycja. Prosi się przesunięcie blaszek w przód, do osiągnięcia symetrii wobec tego symetrycznego układu na plastiku - śruby mocujące płytę mocowały jednocześnie te szelki w równych odstępach od osi wentylatorów. Mam nadzieję, że przynajmniej zaczepy pasują do oczek w ogniwach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za cenne porady, postaram się na nie odpowiedzieć po pracy, bowiem uważam, że zdrowa debata jest konieczna aczkolwiek na pewno masz rację co do listy zmian

 

1. Szpary za tylnymi rusztami wlotowymi tak, ale pokryte siatką w przedłużonej ramce, zostaje tylko luz na zawieszki skrzynek (zdjęcie z Jagdpanther, ale pokazuje adaptowane bez zmian rozwiązanie z panter D i A):

 

Znalazłem coś takiego - zestaw Aber G01 Pantera A/D, który zamówiłem. Mam nadzieję, że będzie pasować wymiarowo. Innego nie znalazłem takiego z samymi siatkami. Dodatkowo wziąłem zestaw z zawiasami, bo nie wiem, czy jak będę obniżał tę pokrywę silnika, to plastykowe zawiasy nie pójdą na śmietnik.

605_rd.jpg

 

5. Zawieszenie listew dla zapasowych ogniw gąsienicy ma się nie bardzo do punktów wyznaczonych na płycie górnej - nie ten rozstaw skrajnych "szelek" i ich pozycja.

 

Fakt, mój błąd. Rano przymierzyłem gąski i faktycznie do przesunięcia. Elementy już odklejone i czekają na ponowne przyklejenie.

 

Pytanie na szybko - czy gdzieś jest dostępna z blachy fototrawionej pokrywa tego silnika, o której Kolega wcześniej wspominał, że jest do poprawki? Może ktoś się z spotkał z takim elementem do kupienia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem że tę płytę Masz tylko położoną do przymiarki (szlifowanie pancerza) - dlatego tak odstaje.

Tak "JSJ" ma rację - siatki prawie na całości otworu :

http://s21.postimg.org/kultumr47/Panther_A_Saumur_050.jpg

http://s16.postimg.org/mrprmr71h/Panther_Mourmelon_225.jpg

Tutaj siatki i płyta nad silnikiem:

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_165.jpg

Uchwyty na "sprzęty":

http://militarymodels.co.nz/wp-content/uploads/Pz.Kpfw_.V-Panther-Ausf-A-Hull-28.jpg

http://s4.postimg.org/6lr266k8t/Panther_A_Saumur_109.jpg

https://farm6.staticflickr.com/5349/10131419175_7480be6e1d_b.jpg

Ponownie klapa nad silnikiem i uchwyty:

http://fc04.deviantart.net/fs71/i/2012/220/c/f/war_museum_23_by_corporaldeath49-d5aag1y.jpg

Mocowanie na tulejach - zawleczki - też były płaskie:

http://s21.postimg.org/7p6boix8n/Panther_A_Saumur_049.jpg

http://s4.postimg.org/f2hdpma65/Panther_A_Saumur_084.jpg

Mocowanie ogniw dodatkowych: - bolec

http://s21.postimg.org/kultumr47/Panther_A_Saumur_050.jpg

Haczyk przy włazie kierowcy:

http://s2.postimg.org/4orgc7lmh/Panther_Mourmelon_088.jpg

Wizjer kierowcy - to mocowanie tego włazu:

Ja takie imitacje otworów robię jeśli brakuje wkrętów lub jak w tym wypadku mocowań - lecz tutaj nie wkrętów.

Obcięta igła lekarska śred.0,8 mm(kolor zielony - wewnątrz jest 0,5mm) zdjęta nasadka, lekko zaostrzona w wiertarkę ręczną i gotowe.

http://www.toadmanstankpictures.com/panther_ausf_a_borden_51.jpg - jeśli wkręt to nacinam powstałe kółeczko skalpelem.

Podobnie luk strzelniczy MG - też napewno mocowany do pancerza:

http://i272.photobucket.com/albums/jj183/acefrehleyrox/1161374642.jpg

http://www.globeatwar.com/sites/g/files/g413946/f/styles/large/public/null/Panther_Panzer_V_Ausf_D_Picture.jpg?itok=hQoHl5AZ

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siatki Abera wyglądają dobrze. Nic więcej nie potrafię powiedzieć, bo nie praktykuję, tylko gadam o oryginałach. Więc także i oferty handlowe są dla mnie ziemią nieznaną i np. opcjonalnej pokrywy nie wskażę. Mam jednak do tego stosunek bardzo wątpiący, gdyż nieraz widziałem przypadki, kiedy nawet blaszki samego producenta modelu pasowały do elementów z wtrysku jak pięść do nosa. Myślę, że pozostaje przemyślane dłubanko w tym co jest, albo... przymknięcie oka, jeśli szansa na polepszenie wyda się mała. Mnie głównie chodziło o wskazanie, w jakim kierunku powinny iść ewentualne poprawki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie martwi mnie ta pokrywa martwi. No, ale spróbuję ją opuścić w dół, aby to nie wystawało

 

3. Zdaje się, że zaszpachlowałeś wgłębienia nad wizjerem kierowcy; nie wiem, czy były. Jeśli tak, to trochę szkoda - powinny tam być cztery takie imitacje wgłębionych łbów śrub (rzędu do 0,1 mm poniżej powierzchni lub tylko zarysowane koliste krawędzie). Dwie pary wypadają na przedłużeniach osi tych widocznych w bokach niszy pod klapkę.

 

Wizjer kierowcy - to mocowanie tego włazu:

Ja takie imitacje otworów robię jeśli brakuje wkrętów lub jak w tym wypadku mocowań - lecz tutaj nie wkrętów.

Nie było wgłębień, więc są do zrobienia

 

No to czeka mnie zabawa, trzeba wymyślić coś podobnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem właśnie to mnie czeka co opisał kol. meser262.

 

A blaszki dopiero jutro wyjdą jutro ze sklepu, więc najszybciej w poniedziałek będę poprawiał siatki.

 

P.S. Próbowałem odkleić tę pokrywę, ale nie idzie jej ruszyć bez jej fizycznego uszkodzenia.

Będę myślał nad tym problemem, chociaż obawiam się, że nic nie wymyślę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem odkleić tę pokrywę, ale nie idzie jej ruszyć bez jej fizycznego uszkodzenia.

Nakleiłeś ją na pancerz - czyli powinna trzymać się tylko na samych krawędziach.

Musisz ściąć ją skalpelem - delikatnie.Zacznij tam gdzie nie ma zawiasów.Dobrze by było je ocalić.

Resztę części możesz ściąć z pokrywy.Zrobić ją samemu od nowa i podoklejać brakujące elementy.

Wiem łatwo się mówi, ale tak trzeba zrobić - powodzenia.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem odkleić tę pokrywę, ale nie idzie jej ruszyć bez jej fizycznego uszkodzenia.

Nakleiłeś ją na pancerz - czyli powinna trzymać się tylko na samych krawędziach.

Musisz ściąć ją skalpelem - delikatnie.Zacznij tam gdzie nie ma zawiasów.Dobrze by było je ocalić.

Resztę części możesz ściąć z pokrywy.Zrobić ją samemu od nowa i podoklejać brakujące elementy.

Wiem łatwo się mówi, ale tak trzeba zrobić - powodzenia.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

 

nie rób tego żadnym skalpelem!!!!!

pomysł wręcz idiotyczny i zniszczysz tylko pokrywę-weź rozklejacz do CA wamodu zaaplikuj parę kropli wokół całej pokrywy poczekaj dwa do trzech dni i wtedy możesz działać\że długo? w tym czasie możesz zrobić coś innego przy Berge

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie rób tego żadnym skalpelem!!!!!

pomysł wręcz idiotyczny i zniszczysz tylko pokrywę-weź rozklejacz do CA wamodu zaaplikuj parę kropli wokół całej pokrywy poczekaj dwa do trzech dni i wtedy możesz działać\że długo? w tym czasie możesz zrobić coś innego przy Berge .

Pomysł dobry jak każdy inny - jeśli skuteczny.Dlatego napisałem skalpelem nie MŁOTKIEM i dodałem DELIKATNIE.

Pokrywę nad silnikową można zawsze dorobić - żaden problem, lub ją naprawić.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Witam po przerwie. Udało mi się obniżyć tylną klapę, ale zdjęcia pokażę jak to wykończę.

 

Dorobiłem ten haczyk przy przednim włazie kierowcy, ale zastanawiam się, czy czasem nie dałem za gruby i za krótki drut, a innego nie mam

 

DSC00583.JPG

 

 

Oryginał

 

Panther_Mourmelon_088.jpg

 

Siatki z zestawu ABER

DSC00544.JPG

 

należało dociąć, ponieważ przez ten rant wystawała poza okrąg otworu. Teraz wygląda tak

DSC00554.JPG

 

Siatki z tyłu pasują, nic nie trzeba było docinać

DSC00549.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... zastanawiam się, czy czasem nie dałem za gruby i za krótki drut, a innego nie mam.

No Masz rację Krzysztof drut za gruby i za krótki niestety.

Może tutaj coś znajdziesz z drutów - http://www.mojehobby.pl/catalog/Druty-i-linki.html

Dobrze że udało Ci się podziałać z tą klapą nad silnikiem.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.