JSJ Napisano 3 Maja 2015 Share Napisano 3 Maja 2015 Kontynuując - zdjęcia poniżej pokazują jarzmo/osłonę na czołgu z wiosny 42. i dla porównania na szczątkach kadłuba z r. 41. Generalnie to jeden wzór, wykonywany długo z drobnymi różnicami np. przejść powierzchni. "Skrzydełkami" nazwałem te małe płaskie naroża w dolnych partiach (późniejsze warianty z kołnierzem polegały na tym, że takie coś okalało nieco zwężoną wówczas bryłę). http://www.andreaslarka.net/ps231004/2007_23100407.jpg http://www.andreaslarka.net/ps231004/2007_23100406.jpg http://s7.postimg.org/yefstz7a3/image.jpg Dalsze uwagi musi poprzedzić informacja, że modyfikacja z zamkniętym na dole pierścieniem ze śrubami i przerwanym w zw. z tym spawem datuje się od jesieni 41., czyli pod względem tych szczegółów tylko to drugie od prawej wykonanie jest prawidłowe dla późniejszych modeli. Więc i mój "typ" prosiłby się o korekty. Ten drugi zdaje się zaś właśnie adresowany do modeli z kadłubami z. 112. Jest prawdopodobnie przeskalowany na plus wszerz, ale może być także podwyższony, co akurat byłoby zgodne z prawdą. W stosunku do typowego rozwiązania z półcylindrycznym górnym profilem powierzchni odlewu, ta modyfikacja sormowska (od ok. pocz. 42.) miała bowiem profil półowalny lub półeliptyczny, nieco wydłużony w górę. Oczywiście mowa o profilu w miejscu najszerszym, a podwyższenie było tu rzędu 10 mm. Praktycznie tylko te dwa skrajne prawe warianty są jakoś w skali i w formie ogólnej, bo reszta to mniej lub bardziej dziwolągi wymiarowo-kształtowe, a ICM bije rekord. Dokumentacyjna szerokość zalecanego wariantu (i innych bez kołnierza) była podana; dla lepszej oceny jeszcze zewn. średnica pierścienia ze śrubami - ca 29 cm. To byla wielkość stała niezależnie od innych zmian. Dla formalności wspomnę o etapie modyfikacji polegających na zmniejszaniu jego wewnętrznego wykroju przy cofnięciu w głąb brzegu wkładu dociskanego do kuli. Jest to niezbyt wyraźne czasowo, ale przypada na rok 43. Co do małych zbiorników - "wchłanianie" śrub na doraźne życzenie mnie nie dziwi, skoro w twórczości ilustracyjnej idzie się dalej - tam zbiorniki pochłaniaja nawet obszerne fragmenty osłon wydechu, bo pewnie siła mitu, że to "większy" wariant, wyłącza krytycyzm, a na oczy kładzie bielmo. Ad rem: Oby było na co wymienić. Optymistycznie tego nie widzę, ale przybliżę warunki, jakim powinny odpowiadac te pudła. Przyda się tu taki szkic, niestety to fotografia pogiętego papieru, cóż, jednak dokument: http://s10.postimg.org/4mirkjhfd/34_01.jpg Podstawą pod zbiornik jest mostkowy wspornik z giętego płaskownika (szer. 100 mm) zamocowany dwiema ze śrub na brzegu tylnej płyty kadłuba. Na tym rysunku jest wariant na dwie sąsiednie śruby - układ na uralskich i omskich czołgach. Być może był stosowany w praktyce wspornik zunifikowany uwzględniający nieco inne ośrubowanie tego miejsca na kadłubach sormowskich, w efekcie z przednią "nogą" dalszą od tylnej (takie coś sugeruje zdjęcie niżej dołączone). Do tego wspornika od tyłu jest dokręcany dwiema śrubami kawałek kątownika (ca 55 x 55 x 130-140 mm) zespawany z dnem baku. Na górnej przedniej ściance zbiornika przyspawany gięty kątownik przykręcany do płyty jej górną narożnikową śrubą. Brak jakichkolwiek dodatków połączonych z kadłubem na amen - wszystko oparte na punktach mocowań istniejących. Na zbiorniku jest symetryczny wobec podłużnej osi układ elementów, tak więc te mocujące są wykorzystywane w połowie na lewej i prawej stronie kadłuba. Kątowniki na dole są dwa (ten od boku kadłuba pozostaje wolny), górny jest za to szeroki z dwoma opcjonalnymi otworami. Między dolnymi jest dospawany lekko stożkowy wylew o średnicy ca 60 (+...) mm. Rozstawienie dolnych kątowników oraz szerokość górnego to ca 220 mm. Rozstaw otworów/śrub na dolnych (i na wspornikach) ca 65 mm, na górnym - ca 140 mm. Oś wylewu na dnie i "montażowa" powierzchnia dolnych kątowników są ca 80 mm od tylnego skraju pojemnika. Oś wlewu na górze - ca. 400 mm od tegoż. Jak pokazują zdjęcia (szkic nie jest całkiem poprawny), zbiornik tworzą blachy zespawane z wykorzystaniem zewnętrznych wywinięć rzędu 10 mm. Są to cztery elementy - dwa boki, gięty pas tylny (3 ściany) i gięty przodek (2 sciany). Od tyłu. od przodu i z boczku: http://s9.postimg.org/vn2utrznz/image.jpg http://i.imgur.com/H2HFeVu.jpg http://s28.postimg.org/r0d2e6ogd/img011.jpg Wspornik http://s7.postimg.org/4hcpm4ffv/image.jpg Coś ze szrotu: Górna ścianka Spust i jeden z kątownikow do skręcenia ze wspornikiem; lewy (drugi, symetrycznie za spustem, urwany) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomB(raider) Napisano 3 Maja 2015 Autor Share Napisano 3 Maja 2015 Bardzo dziękuję. Sporo informacji. Będę miał trochę roboty z odspawaniem osłon jarzma i zamianie, ale w końcu na tym to polega. A tak przy okazji, to czekając na kilka części poszedłem do przodu z takim oto, jednym z najstarszych z rodu. Czy taki montaż zbiorników dodatkowych jest poprawny? Czy klamra może tak odstawać, czy raczej powinna przylegać do zbiornika? Z tego co widziałem na zdjęciach zamieszczonych przez kolegę JSJ (mam nadzieję, że mogę tak napisać) zaczepy do lin holowniczych z przodu, są jedną częścią, a Dragon dał oddzielnie element ze stopniem i elementy gdzie wchodzić trzpień do zaczepienia liny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 4 Maja 2015 Share Napisano 4 Maja 2015 Wnioski ze zdjęć są takie, że tylko minimalny luz występował między zbiornikiem a hakami na kadłubie. Dlatego też prętowa część obejmy jest zwykle widoczna jako niemal przylegająca do pojemnika. Przy haku może być lekko odgięta. Zaczepy holownicze - tak, były jednoelementowe. Na modelu rozdzielenie wynika pewnie z problemu technologii przy detalach wymagających innych kierunków podziału form. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser262 Napisano 11 Maja 2015 Share Napisano 11 Maja 2015 Znalazłem kolejne pozycje o T-34: tytuł: Танк Т-34: Харьковская эпопея seria: Фронтовая иллюстрация autor: М. Коломиец data wydania: 2009 stron 73 - rysunki techniczne,zdjęcia tekst po rosyjsku tytuł: Танк-Т34:начало (1937-1940 г.) seria: Фронтовая иллюстрация autor: М. Коломиец data wydania: 2008 stron 73 - rysunki techniczne,zdjęcia tekst po rosyjsku. Mam nadzieję że komuś się przydadzą te informacje. Pozdrawiam Krzysztof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 12 Maja 2015 Share Napisano 12 Maja 2015 W kwestii formalno-porządkowo-logicznej: Wprawdzie nie ma na forum działów poświęconych literaturze, ale dla informacji o wydanych publikacjach lepszy byłby chyba dział "1:1" i np. taki pojemny wątek "Szukamy informacji i zdjęć o sprzęcie Aliantów do II WŚ". Tam możnaby swobodnie budować listy pozycji tematycznych, pisać ich merytoryczne oceny lub o takie pytać, rozwijać dyskusje itp. - bez zbędnych "zgrzytów" wynikłych z off-topowania, a może z ogólną korzyścią. Linki do różnych godnych uwagi stron właśnie tam znajdują swoje miejsce, tam też raczej ktoś szukający czegoś w rodzaju archiwum tytułów intuicyjnie się kieruje, w warsztatach słusznie oczekując czego innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
meser262 Napisano 16 Maja 2015 Share Napisano 16 Maja 2015 Dla mnie logiczne jest mieć wszystko w jednym miejscu.(Pod ręką.) "Pojemny wątek" - no raczej "pojemny w pustkę" - Zerknąłeś tam przed napisaniem tego off-topa? Wpisy w temacie --- "sprzęt aliantów II WŚ." - 6 wpisów w 2012 ; 4 w 2013 ; 7 w 2014 - to samo w "sprzęt państw Osi w II WŚ" - 4 wpisy w 2012 ; 5 w 2013 ; 1 w 2014 "TomB(raider)" - Wracając do tematu T-34. Szukając dalej informacji książkowych natknąłem się na takie publikacje: tytuł:Т-34-76 снизу доверху. Часть 1 i / Часть 2 seria: Фронтовая иллюстрация autor:С. Кирасанов - obydwu części data wydania 2006 / 2007 - stron 80 / 80 - rysunki techniczne,zdjęcia tekst po rosyjsku Część 1 - to odpowiednik - Wydawnictwo Militaria Nr.268 - T-34 cz.III z 2007 roku - opis stosowanych gąsienic ; kół ; kadłubów,haków oraz dodatkowe zbiorniki. Na stronie 71 zbiornik paliwa o jaki Pytałeś - z przetłoczeniami z 1940 roku wraz z mocowaniami. (rysunki) Część 2 - to odpowiednik - Wydawnictwo Militaria Nr.269 - T-34 cz.IV z 2007 roku Generalnie cały numer poświęcony wieżom T-34/76. Teraz trzeba porównać dane zawarte w tych publikacjach z innymi niestety rosyjsko języcznymi. Zaglądam i staram się trzymać tematu.Coraz bardziej podoba mi się rodzinka T-34 szczególnie wersje 76. Pozdrawiam Krzysztof Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.