Skocz do zawartości

ChTZ - Chomiczewski Tankowyj Zawod, czyli Teciaki na tapecie


TomB(raider)

Rekomendowane odpowiedzi

Kontynuując - zdjęcia poniżej pokazują jarzmo/osłonę na czołgu z wiosny 42. i dla porównania na szczątkach kadłuba z r. 41. Generalnie to jeden wzór, wykonywany długo z drobnymi różnicami np. przejść powierzchni. "Skrzydełkami" nazwałem te małe płaskie naroża w dolnych partiach (późniejsze warianty z kołnierzem polegały na tym, że takie coś okalało nieco zwężoną wówczas bryłę).

http://www.andreaslarka.net/ps231004/2007_23100407.jpg

http://www.andreaslarka.net/ps231004/2007_23100406.jpg

http://s7.postimg.org/yefstz7a3/image.jpg

 

Dalsze uwagi musi poprzedzić informacja, że modyfikacja z zamkniętym na dole pierścieniem ze śrubami i przerwanym w zw. z tym spawem datuje się od jesieni 41., czyli pod względem tych szczegółów tylko to drugie od prawej wykonanie jest prawidłowe dla późniejszych modeli. Więc i mój "typ" prosiłby się o korekty.

Ten drugi zdaje się zaś właśnie adresowany do modeli z kadłubami z. 112. Jest prawdopodobnie przeskalowany na plus wszerz, ale może być także podwyższony, co akurat byłoby zgodne z prawdą. W stosunku do typowego rozwiązania z półcylindrycznym górnym profilem powierzchni odlewu, ta modyfikacja sormowska (od ok. pocz. 42.) miała bowiem profil półowalny lub półeliptyczny, nieco wydłużony w górę. Oczywiście mowa o profilu w miejscu najszerszym, a podwyższenie było tu rzędu 10 mm.

Praktycznie tylko te dwa skrajne prawe warianty są jakoś w skali i w formie ogólnej, bo reszta to mniej lub bardziej dziwolągi wymiarowo-kształtowe, a ICM bije rekord.

Dokumentacyjna szerokość zalecanego wariantu (i innych bez kołnierza) była podana; dla lepszej oceny jeszcze zewn. średnica pierścienia ze śrubami - ca 29 cm. To byla wielkość stała niezależnie od innych zmian. Dla formalności wspomnę o etapie modyfikacji polegających na zmniejszaniu jego wewnętrznego wykroju przy cofnięciu w głąb brzegu wkładu dociskanego do kuli. Jest to niezbyt wyraźne czasowo, ale przypada na rok 43.

 

Co do małych zbiorników - "wchłanianie" śrub na doraźne życzenie mnie nie dziwi, skoro w twórczości ilustracyjnej idzie się dalej - tam zbiorniki pochłaniaja nawet obszerne fragmenty osłon wydechu, bo pewnie siła mitu, że to "większy" wariant, wyłącza krytycyzm, a na oczy kładzie bielmo.

Ad rem: Oby było na co wymienić. Optymistycznie tego nie widzę, ale przybliżę warunki, jakim powinny odpowiadac te pudła. Przyda się tu taki szkic, niestety to fotografia pogiętego papieru, cóż, jednak dokument:

http://s10.postimg.org/4mirkjhfd/34_01.jpg

 

Podstawą pod zbiornik jest mostkowy wspornik z giętego płaskownika (szer. 100 mm) zamocowany dwiema ze śrub na brzegu tylnej płyty kadłuba. Na tym rysunku jest wariant na dwie sąsiednie śruby - układ na uralskich i omskich czołgach. Być może był stosowany w praktyce wspornik zunifikowany uwzględniający nieco inne ośrubowanie tego miejsca na kadłubach sormowskich, w efekcie z przednią "nogą" dalszą od tylnej (takie coś sugeruje zdjęcie niżej dołączone). Do tego wspornika od tyłu jest dokręcany dwiema śrubami kawałek kątownika (ca 55 x 55 x 130-140 mm) zespawany z dnem baku. Na górnej przedniej ściance zbiornika przyspawany gięty kątownik przykręcany do płyty jej górną narożnikową śrubą. Brak jakichkolwiek dodatków połączonych z kadłubem na amen - wszystko oparte na punktach mocowań istniejących.

Na zbiorniku jest symetryczny wobec podłużnej osi układ elementów, tak więc te mocujące są wykorzystywane w połowie na lewej i prawej stronie kadłuba. Kątowniki na dole są dwa (ten od boku kadłuba pozostaje wolny), górny jest za to szeroki z dwoma opcjonalnymi otworami. Między dolnymi jest dospawany lekko stożkowy wylew o średnicy ca 60 (+...) mm.

Rozstawienie dolnych kątowników oraz szerokość górnego to ca 220 mm. Rozstaw otworów/śrub na dolnych (i na wspornikach) ca 65 mm, na górnym - ca 140 mm.

Oś wylewu na dnie i "montażowa" powierzchnia dolnych kątowników są ca 80 mm od tylnego skraju pojemnika. Oś wlewu na górze - ca. 400 mm od tegoż.

Jak pokazują zdjęcia (szkic nie jest całkiem poprawny), zbiornik tworzą blachy zespawane z wykorzystaniem zewnętrznych wywinięć rzędu 10 mm. Są to cztery elementy - dwa boki, gięty pas tylny (3 ściany) i gięty przodek (2 sciany).

 

Od tyłu. od przodu i z boczku:

http://s9.postimg.org/vn2utrznz/image.jpg

http://i.imgur.com/H2HFeVu.jpg

http://s28.postimg.org/r0d2e6ogd/img011.jpg

 

Wspornik

http://s7.postimg.org/4hcpm4ffv/image.jpg

 

Coś ze szrotu:

 

Górna ścianka

T-34_detail_1_028.JPG

 

Spust i jeden z kątownikow do skręcenia ze wspornikiem; lewy (drugi, symetrycznie za spustem, urwany)

T-34_detail_1_031.JPG

T-34_detail_1_032.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Bardzo dziękuję. Sporo informacji.

Będę miał trochę roboty z odspawaniem osłon jarzma i zamianie, ale w końcu na tym to polega.

 

A tak przy okazji, to czekając na kilka części poszedłem do przodu z takim oto, jednym z najstarszych z rodu.

Czy taki montaż zbiorników dodatkowych jest poprawny? Czy klamra może tak odstawać, czy raczej powinna przylegać do zbiornika?

 

D169E8D3-E274-4A67-A386-7DCB985EEC5B_zps8yuw9mzv.jpg

 

Z tego co widziałem na zdjęciach zamieszczonych przez kolegę JSJ (mam nadzieję, że mogę tak napisać) zaczepy do lin holowniczych z przodu, są jedną częścią, a Dragon dał oddzielnie element ze stopniem i elementy gdzie wchodzić trzpień do zaczepienia liny.

0ED2D662-B2E0-4CCE-B20F-B17B01C900CD_zpsefnis5a0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wnioski ze zdjęć są takie, że tylko minimalny luz występował między zbiornikiem a hakami na kadłubie. Dlatego też prętowa część obejmy jest zwykle widoczna jako niemal przylegająca do pojemnika. Przy haku może być lekko odgięta.

Zaczepy holownicze - tak, były jednoelementowe. Na modelu rozdzielenie wynika pewnie z problemu technologii przy detalach wymagających innych kierunków podziału form.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem kolejne pozycje o T-34:

tytuł: Танк Т-34: Харьковская эпопея

seria: Фронтовая иллюстрация

autor: М. Коломиец

data wydania: 2009 stron 73 - rysunki techniczne,zdjęcia tekst po rosyjsku

tytuł: Танк-Т34:начало (1937-1940 г.)

seria: Фронтовая иллюстрация

autor: М. Коломиец

data wydania: 2008 stron 73 - rysunki techniczne,zdjęcia tekst po rosyjsku.

Mam nadzieję że komuś się przydadzą te informacje.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii formalno-porządkowo-logicznej: Wprawdzie nie ma na forum działów poświęconych literaturze, ale dla informacji o wydanych publikacjach lepszy byłby chyba dział "1:1" i np. taki pojemny wątek "Szukamy informacji i zdjęć o sprzęcie Aliantów do II WŚ".

Tam możnaby swobodnie budować listy pozycji tematycznych, pisać ich merytoryczne oceny lub o takie pytać, rozwijać dyskusje itp. - bez zbędnych "zgrzytów" wynikłych z off-topowania, a może z ogólną korzyścią. Linki do różnych godnych uwagi stron właśnie tam znajdują swoje miejsce, tam też raczej ktoś szukający czegoś w rodzaju archiwum tytułów intuicyjnie się kieruje, w warsztatach słusznie oczekując czego innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie logiczne jest mieć wszystko w jednym miejscu.(Pod ręką.)

"Pojemny wątek" - no raczej "pojemny w pustkę" - Zerknąłeś tam przed napisaniem tego off-topa?

Wpisy w temacie --- "sprzęt aliantów II WŚ." - 6 wpisów w 2012 ; 4 w 2013 ; 7 w 2014 - to samo w "sprzęt państw Osi w II WŚ" - 4 wpisy w 2012 ; 5 w 2013 ; 1 w 2014

"TomB(raider)" - Wracając do tematu T-34. Szukając dalej informacji książkowych natknąłem się na takie publikacje:

tytuł:Т-34-76 снизу доверху. Часть 1 i / Часть 2

seria: Фронтовая иллюстрация

autor:С. Кирасанов - obydwu części

data wydania 2006 / 2007 - stron 80 / 80 - rysunki techniczne,zdjęcia tekst po rosyjsku

Część 1 - to odpowiednik - Wydawnictwo Militaria Nr.268 - T-34 cz.III z 2007 roku

- opis stosowanych gąsienic ; kół ; kadłubów,haków oraz dodatkowe zbiorniki.

Na stronie 71 zbiornik paliwa o jaki Pytałeś - z przetłoczeniami z 1940 roku wraz z mocowaniami. (rysunki)

Część 2 - to odpowiednik - Wydawnictwo Militaria Nr.269 - T-34 cz.IV z 2007 roku

Generalnie cały numer poświęcony wieżom T-34/76.

Teraz trzeba porównać dane zawarte w tych publikacjach z innymi niestety rosyjsko języcznymi.

Zaglądam i staram się trzymać tematu.Coraz bardziej podoba mi się rodzinka T-34 szczególnie wersje 76.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.