Skocz do zawartości

Polska Praga RV 1:72 FTF


Michal_G

Rekomendowane odpowiedzi

Zaczynam taką fajną ciężarówkę. Chciał bym odtworzyć pojazd z 10 pułku strzelców konnych ("w jednym kapciu w jednym bucie chodzi strzelec po Łańcucie") 10 Brygady Kawalerii (zmotoryzowanej), na podstawie zdjęcia który forumowy spec od września 1939 Kolega Jarekk wrzucił w wątku o nowościach FTF

scan%2011_zpsaznotsyi.jpg

Potrzebny zakres przeróbek i uzupełnień, wykaz wątpliwości:

- tablice rejestracyjne. Wydrukuję sobie, zero problemu. Tylko gdzie była mocowana przednia w Pragach? Zdjęć np. Fiatów 621 z widoczną przednią tablicą jest sporo, takiego zdjęcia polskiej Pragi nie znam.

- skrzynia ładunkowa. Na zdjęciu wygląda jak by były zdemontowana górna część burt - ta "ażurowa", widoczna w modelu np. na zdjęciu z inboxa autorstwa Kolegi Adama (skala72)

10400313_1180352088649506_1928198055323134683_n.jpg?oh=f19a59f8aa9d898e14e57c8b69715756&oe=576AC4B0

Czyli co, jak powiedział zbrojmistrz do załogi Rudego nad Odrą "nie ma rady, trzeba ciąć"? Wszystko co powyżej 4 deski do odcięcia?

- malowane wnętrza skrzyni - naturalny kolor drewna (u mnie pewnie Pactra A25 Armor Sand) czy zielony taki jak elementy zewnętrzne (RLM 81)?

- malowanie kabiny od wewnątrz - nie mam bladego pojęcia jaki kolor zastosować...

 

Jak na razie montuję podwozie i kabinę - spasowanie części dobre, zero szpachli. Fotki pojawią się jak coś więcej zdziałam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace ruszyły. Jak na razie zero szpachli, część pasują prawie idealnie. Kabina i skrzynia ładunkowa nie przyklejone, zamontowane do przymiarki. Przymierzają się do ciężarówki z 10 psk (fotka w pierwszym poście) zamieszczam poniżej wizję przeróbki burt - popatrzcie czy dobrze kombinuję (miejsce odcięcia górnej części i usunięcie pałąków plandeki). W następnej kolejności dorabiam szyby - z jakiegoś przeźroczystego cienkiego plastiku (zostawiłem sobie z opakowania po jakiś zakupach).

burta_zps3zewa8ya.jpg

Praga_RV_poczatek_05_zpstfnbvndc.jpg

Praga_RV_poczatek_04_zpsfodpb0ru.jpg

Praga_RV_poczatek_03_zpsllcuq7xh.jpg

Praga_RV_poczatek_01_zpsr6bv4xoa.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w swojej Pradze tez wyciąłem te imitacje pałąków, bo same pałąki znajdują się złożone na kabinie:

20160313_070730_jpg_300x300_q85.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnoszę wrażenie Kapitanie że powinieneś jeszcze wyciąć kawałki pałąków które pozostały pomiędzy ich mocowaniami. Otwarta pozostaje kwestia czemu Praga z 10 psk ma niższe burty, bez części "ażurowej".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk wielkie dzięki za fotkę! Jak widać do 1939 uchowały się na części pojazdów WP tablice rejestracyjne starszego wzoru (5 cyfr, nowsze wprowadzone w 1938 roku miały literę W i 5 cyfr - taką ma Praga z 10 psk do której usiłuję zbliżyć się z modelem). I jak to zwykle odpowiedź na jedno pytanie budzi kolejne pytania: na zdjęciu które wstawiłeś widać czarne końcówki zderzaków, osłony reflektorów i ich obudowy. Tak malowało właśnie WP? Okno w tyle kabiny jest inne niż w modelu (w modelu jest mniejsze i kwadratowe) ale to odpuszczam - w międzyczasie zrobiłem oszklenie (wkleiłem od wewnątrz kawałki przeźroczystego plastiku). Fotele też się nie zgadzają - w modelu są dwa oddzielne siedzenia, na fotce widać jedną szeroką kanapę. A może poszczególne Pragi nieco różniły się między sobą?

 

Teraz dopiero zauważyłem - rysunek z przodu pudełka modelu jest "odbity" - lusterko i szperacz po lewej stronie, a powinien być po prawej. Na tylnej stronie pudełka (czyli w instrukcji) jest poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. nie ma dość danych, żeby twierdzić, że na zdjęciu zaczynającym wątek jest samochód 10 psk. Równie dobrze może być 24 puł...

 

2. nie ma dość powodów, żeby koniecznie ucinać "galeryjkę". Na zdjęciu niżej polska Praga - co prawda w opończy, ale załamania na niej sugerują, że coś tam pod spodem jednak jest:

 

d51ff380d2aba7df.jpg

 

3.a tu jeszcze jedna polska Praga - z "galeryjką":

 

e5b7c4ad532f6417.jpg

 

4. nie ma powodu, żeby Praga miała stary numer rejestracyjny. Miały nowe numery: Wxx-xxx

 

da9228b8f79b28c3.jpg

 

5. a tu komuś się nie chciało wiercić dziurek i powiesił tablicę na drucikach:

 

a2cfb835b0e0f744.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy wielkie dzięki za wsparcie!

1) informację że fotka przedstawia Pragę z 10 psk podąłem za zestawem kalkomanii który można obejrzeć na http://www.findmodelkit.com/content/pojazdy-mechaniczne-wojska-polskiego-1939-ci-ar-wki

Aczkolwiek podana jest tam ze znakiem zapytania, teraz zauważyłem. Czyli trzymamy się dla bezpieczeństwa 10 BK, pułku lepiej nie podawać bo jest nie pewny.

2) akurat ten egzemplarz Pragi z 10 BK galeryjki nie ma - może kawalerzyści usunęli żeby w razie potrzeby szybciej wyskakiwać przez burty? A że robię ten konkretny (tablice rejestracyjne będę dorabiał) to się go trzymam. Zresztą galeryjka już obcięta, nawet nieźle wyszło - znajdę chwilę to wrzucę fotki.

Obecnie zmontowałem skrzynię, wywierciłem reflektory i pomalowałem je od wewnątrz na srebrno, Distal Rapid kupiony, trzymajcie kciuki bo pierwszy raz tą metodą reflektory będę robił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. nie ma dość danych, żeby twierdzić, że na zdjęciu zaczynającym wątek jest samochód 10 psk. Równie dobrze może być 24 puł... [/url]

Pośrednio jakieś są. Książka Tarczyński, Barbarski, Jońca, "Pojazdy w Wojsku Polskim 1918-39", strona 318.

Skody RV (11 sztuk) zdane Węgrom przez 24 pu są wymienione z numerów rejestracyjnych. W19-259 nie ma w tym wykazie.

10 psk zdał 19 RV a dywizjon rozpoznawczy 3 ( mogły to być jednak RV specjalne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Znamy 11 numerów z 24 puł - a 10 nie znamy. Nie znamy numerów 21 samochodów z 10 psk (choć najmniej dwa można opatrzyć znakiem "?", mi.n.259), ani numerów samochodów warsztatowych z obu pułków i ciężarówek szwadronu rozpoznawczego (nie ma powodu przypuszczać, że były to "samochody specjalne"). Ten W19-216 to samochód badany na początku sierpnia'39 w B.B.Tech.Br.Panc. i raczej do Maczka nie pojechał, prędzej już do brygady warszawskiej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nie wiem, czy ten wątek, to odpowiednie miejsce na takie pytania, ale od miesięcy już poszukuję wszelkich danych, na rumuńskie forum niestety nie potrafię się zalogować, więc może ktokolwiek tutaj będzie wiedział, mianowicie:

Czy ktoś się orientuje jak mogły wyglądać rumuńskie Pragi RV? Konkretnie chodzi o kolor bazowy oraz rejestracje,

nigdzie nie znalazłem jak wyglądały wojskowe rumuńskie tablice z czasów wojny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy ten wątek, to odpowiednie miejsce na takie pytania, ale od miesięcy już poszukuję wszelkich danych, na rumuńskie forum niestety nie potrafię się zalogować, więc może ktokolwiek tutaj będzie wiedział, mianowicie:

Czy ktoś się orientuje jak mogły wyglądać rumuńskie Pragi RV? Konkretnie chodzi o kolor bazowy oraz rejestracje,

nigdzie nie znalazłem jak wyglądały wojskowe rumuńskie tablice z czasów wojny.

 

Choć nie jest to RV Praga, tylko Tatra T93 . Numer rejestracyjny były białe z U (dla wojsk lądowych, lotnictwo wykorzystywało A i M marynarka) aż do około 1945 roku, po którym następuje numer sześcio szyfrowy, które wydają się zawsze zaczynać od zera. Uwaga białe krawędzie błotników !

1fa973a915b5498fae163f980a280bb5.jpg

 

 

Wysłane z Nokia 3310 za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.