Skocz do zawartości

Sowieccy torpedowi rybacy


M.A.V.

Rekomendowane odpowiedzi

Taka mała ciekawostka na która natknąłem się wczoraj

 

Sowieckie trawlery rybackie, a oficjalnie jednostki projektu 1823/1824 (MUNA CLASS)

Niby wszystko wygląda normalnie a pod linią wody...

 

 

Archiwalne zdjęcia z dokowania przed remontem:

trawler1_zpsouqokfmy.jpg

trawler2_zpsrzjlabkt.jpg

trawler3_zpsa03yvzfl.jpg

 

 

A tutaj już OSKAR w nowym wcieleniu:

trawler5_zpsylq5p958.jpg

trawler6_zpsectyzvl5.jpg

 

 

dla zainteresowanych dwa linki do poczytania:

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=14716.0

http://www.defensetech.org/2012/03/09/cold-war-tech-soviet-torpedo-trawlers/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heheee...

Tak jak w starym kawale:

Agencja TASS donosi, że w jednym z radzieckich kołchozów traktory prowadzące prace polowe zostały ostrzelane przez nieprzyjaciela.

Traktory odpowiedziały ogniem, po czym spokojnie odleciały do bazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę poszperałem i oto wyniki "małego śledztwa"

 

Okręty były budowane z przeznaczeniem jako małe przybrzeżne transportowce (głównie amunicji - projektowana ładowność: 180t) w różnych wersjach:

1823 (podstawowa), 1823A, 1823B, 1823V, 1823R, 1824, 1824B, 1858, 18236

 

BUDOWA:

- projekt 1823 (w latach 1960-88 m.in w stoczniach w Rybińsku, Kłajpedzie i Kokuy): 25 sztuk --> m.in. BTP-6, BTP-32, BTP-39, BTP-76, BTP-77, BTP-81, BTP-82, BTP-83, BTP-84, BTP-85, BTP-89, BTP-90, BTP-92, BTP-94 - część została później przebudowana do projektu 1823V (transportowce słodkiej wody)

- projekt 1823R: 1szt --> MPT-148 (wybudowany w Rybińsku, wycofany w 1973)

- projekt 18236: 4szt --> ПСКР-450, ПСКР-451, ПСКР-452, ПСКР-453 (budowane w Rybińsku, wycofane w latach 80tych)

- projekt 1824 (w latach 1964-74 w stoczni w Rybińsku) : 7szt --> m.in. OC-5, OC-6, OC-57, OC-144 (wycofany w 1974), OC-220 (wycofany w 1968)

- projekt 1858: 1szt --> OC-213 (wybudowany w Rybińsku, wycofany w 1980 - pod koniec służby nosił nazwę Андрей Лежин)

- projekt 1824B (w latach 1976-89) : 4szt --> 2 w stoczni w Kłajpedzie: ГС-13 (wycofany w 1987) i Угломер (wycofany w 1989) + 2 w stoczni w Rybińsku: Анемометр i Гироскоп (oba wycofane pod koniec lat 70tych)

Uwaga: opisane tu wycofanie to "wycofanie ze służby liniowej", wiele z nich potem było użytkowane cywilnie lub sprzedane prywatnym właścicielom

 

Znalazłem informację iż podwodne wyrzutnie torpedowe miało tylko 8 jednostek (projekt 1824 oraz 1958) co by nawet sugerowała nazwa OC = Опытное Судно (ros. jednostk eksperymentalna)

Natomiast jednostki projektu 1824B miały być nosicielami 2 mini-pojazdów podwodnych dla nurków-dywersantów (typ Sirena - dla niewtajemniczonych to 2 osobowy pojazd a'la torpeda - coś jak włoskie Maiale z czasów II WŚ )

 

TROCHĘ LICZB:

długość: 51,45-51,50m (p.1824B: 54m)

szerokość: 8,42m (p.1824B: 9,3m)

zanurzenie: 3,22m (p.1824B: 3,95m)

wyporność (standard/pełna): 441/686t (p.1824B: 455/753t)

prędkość: 11w

zasięg max: 4950mm (p.1824B: 8600mm)

napęd: 1 silnik diesla 600KM (p.1824B: 800KM), 1 śruba

uzbrojenie:

- na części okrętów zamontowano stanowisko 2M-3M (2x25mm)

- wyrzutnie torped (tylko na p.1824 oraz p.1958)

- wyrzutnie SAM 2x4 MTU-4 (tylko na p.1824)

 

Z tymi wyrzutniami torped to ciekawa sprawa bo wyczytałem iż konfiguracja była następująca: 1x650mm+1x533mm lub 1x400mm+1x533mm) wiec układ nigdy nie był symetryczny (co mogłoby się wydawać patrząc na fotki).

Po co te wyrzutnie torped i sonar na takiej jednostce?

Podobno były wykorzystywane do testowania nowych torped - taka oficjalna wersja.

Czemu wyrzutnie podwodne a nie standardowe na pokładzie? - bo podobno testowano strzelania torpedami z przeznaczeniem dla o.p.

Cóż... ciężko trochę w to uwierzyć biorąc pod uwagę zanurzenie jednostki, poza tym sonar w takiej lokalizacji, działający przy powierzchni, daje takie zniekształcenia że teoretycznie jest bezużyteczny... w dodatku te koszty przy przebudowie... (choć wiadomo że dla sowietów koszty były sprawą drugorzędną)

 

Poza tym krąży kilka urban legend o tych jednostkach - m.in. że w czasach zimnej wojny miały podobno krążyć w rejonach baz sił podwodnych NATO w Europie (np. Faslane w Szkocji czy Rota w Hiszpanii), "udawać rybaków" i w chwili wojny zatapiać wrogie o.p. próbujące wyjść z portu. Cóż... nie trzeba być wojskowym analitykiem by stwierdzić, że to bajka - przynajmniej w czasach po II WŚ)

 

Jeszcze kilka informacji o "przydziałach" jakie udało mi się ustalić:

- Flota Bałtycka --> BTP-77 (od lat 90tych we F.Północnej), BTP-92, MPT-148, OC-57

- Flota Północna --> BTP-6, BTP-32, BTP-81, BTP-82, BTP-83, BTP-94 (od 1982 we F.Czarnomorskiej), ПСКР-450, ПСКР-453

- Flota Czarnomorska --> BTP-48, OC-5, OC-6, OC-114, Анемометр

- Flota Pacyfiku --> BTP-76, BTP-89, BTP-90, Угломер

- Flota Kaspijska --> Гироскоп (potem we F.Bałtyckiej)

 

Dodatkowo ustaliłem że:

- Анемометр został we wrześniu 1992 sprzedany do Azerbejdżanu

- dwie jednostki zostały w latach 90tych przekazane Ukrainie gdzie jeden z nich służył pod nazwą Переяслав (został wycofany w 2013)

 

Na koniec jeszcze dwie fotki:

VTR-77_zps50xoxqox.jpg

BTP-77 w Murmańsku, maj 2007

 

VTR-94_zpshxdmgwzw.jpg

BTP-94 w Sewastopolu, sierpień 2011

 

 

 

ufff....... to wszystko co tak na szybko wygrzebałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Mała aktualizacja bo natrafiłem ostatnio na ciekawy szkic:

 

muna_schemat_zpskyi3wgud.jpg

Pozwoliłem sobie wywalić oryginalne szwedzkie opisy i zamienić na swojskie

 

Tak więc post będzie dotyczył trawlerów w wersji "dywersyjnej" a więc projektu 1824B

Charakterystykę tej wersji przedstawiłem poprzednio, więc tym razem skupię się na wyposażeniu a więc pojazdach podwodnych:

 

 

 

Sirena - Сирена

Jest to dwuosobowy pojazd dla płetwonurków. Konstrukcyjnie nic nadzwyczajnego - przebudowana torpeda, więc koncepcja sprzed II WŚ. Ta wersja sowiecka została opracowana w Leningradzie w latach 50tych i skonstruowana w Zakładzie nr 196 (obecna Stocznia Admiralicji). Istnieje kilka wersji pojazdu różniących się wyposażeniem.

 

Dane techniczne:

wyporność: od 0,77t (wersja podstawowa) do 1,45t (wersja o zwiększonym zasięgu)

długość: od 7,8m (wersja podstawowa) do 10,5m (wersja o zwiększonym zasięgu)

średnica: 0,53m

prędkość: 5 w

zasięg: od 20mm (wersja podstawowa) do 40mm (wersja o zwiększonym zasięgu)

głębokość operacyjna: max 40m

napęd: dwa silniki elektryczne, 1 śruba

 

Fotka poglądowa:

muna_sirena_zpsxqfeose9.jpg

 

Przy okazji zachęcam do odwiedzenia warsztatu syrenki jaką spreparował swego czasu bożo wpożo :

viewtopic.php?f=89&t=39129

 

 

 

 

Triton-2 - Тритон-2

To już cięższa artyleria, bo pojazd do przewozu drużyny płetwonurków, oznaczony w nomenklaturze jako projekt 908. Opracowany w połowie lat 60tych w zakładzie «Гатчинский металлист» (szef zespołu projektowego: В. И. Синяков). Po udanych testach prototypu (1970), rozwinięcie konstrukcji i budowę jednostek seryjnych przekazano Stoczni Admiralicji w Leningradzie, która wyprodukowała w latach 1972-1985 13 sztuk tego pojazdu o oznaczeniach: B-485, B-489, B-494, B-499, B-501, B-504, B-505, B-509, B-511, B-528, B -541, B-542, B-554

 

Szkic poglądowy:

muna_triton-2_schemat_zpsyps1djom.jpg

 

"Nastrojowa" fotka zespołu Specnazu przed akcją:

muna_triton-2_zps7du1pz74.jpg

 

Dane techniczne:

wyporność: 5,63t

długość: 9,5m

szerokość: 1,88m

prędkość: 5,5 w

zasięg: do 60mm

głębokość operacyjna: max 40m

napęd: silniki elektryczny P41M (11KM), 1 śruba

załoga: 6 nurków

autonomia: 12h

Ponadto jednostka posiadała sonar MGV-11, system komunikacji podwodnej MGV-6B oraz kompleks nawigacyjny Samur

Ciekawostka: Po rozpadzie ZSRR 3 jednostki (B-504, B-509 i B-528) przejęła ukraińska MW.

 

Tak wygląda egzemplarz muzealny wystawiony w Kronsztadzie:

muna_triton-2_kron_zps1ja6leu6.jpg

 

 

Na koniec małe wizualne porównanie obu jednostek:

muna_MiniSubs%20Sketches_zpsbmnwzdh9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.