M.A.V. Napisano 8 Maja 2016 Share Napisano 8 Maja 2016 Taka mała ciekawostka na która natknąłem się wczoraj Sowieckie trawlery rybackie, a oficjalnie jednostki projektu 1823/1824 (MUNA CLASS) Niby wszystko wygląda normalnie a pod linią wody... Archiwalne zdjęcia z dokowania przed remontem: A tutaj już OSKAR w nowym wcieleniu: dla zainteresowanych dwa linki do poczytania: http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=14716.0 http://www.defensetech.org/2012/03/09/cold-war-tech-soviet-torpedo-trawlers/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 8 Maja 2016 Share Napisano 8 Maja 2016 Heheee... Tak jak w starym kawale: Agencja TASS donosi, że w jednym z radzieckich kołchozów traktory prowadzące prace polowe zostały ostrzelane przez nieprzyjaciela. Traktory odpowiedziały ogniem, po czym spokojnie odleciały do bazy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zloty Napisano 8 Maja 2016 Share Napisano 8 Maja 2016 Świetne zdjęcia.Chyba pójdę w tym kierunku z burtą Heleny. Masz możne jeszcze jakieś inne dobrze zużyte burty na fotografiach? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 13 Maja 2016 Share Napisano 13 Maja 2016 Super zdjęcia !!!! Super trawler na Moby Dicka ,_) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 13 Maja 2016 Autor Share Napisano 13 Maja 2016 Trochę poszperałem i oto wyniki "małego śledztwa" Okręty były budowane z przeznaczeniem jako małe przybrzeżne transportowce (głównie amunicji - projektowana ładowność: 180t) w różnych wersjach: 1823 (podstawowa), 1823A, 1823B, 1823V, 1823R, 1824, 1824B, 1858, 18236 BUDOWA: - projekt 1823 (w latach 1960-88 m.in w stoczniach w Rybińsku, Kłajpedzie i Kokuy): 25 sztuk --> m.in. BTP-6, BTP-32, BTP-39, BTP-76, BTP-77, BTP-81, BTP-82, BTP-83, BTP-84, BTP-85, BTP-89, BTP-90, BTP-92, BTP-94 - część została później przebudowana do projektu 1823V (transportowce słodkiej wody) - projekt 1823R: 1szt --> MPT-148 (wybudowany w Rybińsku, wycofany w 1973) - projekt 18236: 4szt --> ПСКР-450, ПСКР-451, ПСКР-452, ПСКР-453 (budowane w Rybińsku, wycofane w latach 80tych) - projekt 1824 (w latach 1964-74 w stoczni w Rybińsku) : 7szt --> m.in. OC-5, OC-6, OC-57, OC-144 (wycofany w 1974), OC-220 (wycofany w 1968) - projekt 1858: 1szt --> OC-213 (wybudowany w Rybińsku, wycofany w 1980 - pod koniec służby nosił nazwę Андрей Лежин) - projekt 1824B (w latach 1976-89) : 4szt --> 2 w stoczni w Kłajpedzie: ГС-13 (wycofany w 1987) i Угломер (wycofany w 1989) + 2 w stoczni w Rybińsku: Анемометр i Гироскоп (oba wycofane pod koniec lat 70tych) Uwaga: opisane tu wycofanie to "wycofanie ze służby liniowej", wiele z nich potem było użytkowane cywilnie lub sprzedane prywatnym właścicielom Znalazłem informację iż podwodne wyrzutnie torpedowe miało tylko 8 jednostek (projekt 1824 oraz 1958) co by nawet sugerowała nazwa OC = Опытное Судно (ros. jednostk eksperymentalna) Natomiast jednostki projektu 1824B miały być nosicielami 2 mini-pojazdów podwodnych dla nurków-dywersantów (typ Sirena - dla niewtajemniczonych to 2 osobowy pojazd a'la torpeda - coś jak włoskie Maiale z czasów II WŚ ) TROCHĘ LICZB: długość: 51,45-51,50m (p.1824B: 54m) szerokość: 8,42m (p.1824B: 9,3m) zanurzenie: 3,22m (p.1824B: 3,95m) wyporność (standard/pełna): 441/686t (p.1824B: 455/753t) prędkość: 11w zasięg max: 4950mm (p.1824B: 8600mm) napęd: 1 silnik diesla 600KM (p.1824B: 800KM), 1 śruba uzbrojenie: - na części okrętów zamontowano stanowisko 2M-3M (2x25mm) - wyrzutnie torped (tylko na p.1824 oraz p.1958) - wyrzutnie SAM 2x4 MTU-4 (tylko na p.1824) Z tymi wyrzutniami torped to ciekawa sprawa bo wyczytałem iż konfiguracja była następująca: 1x650mm+1x533mm lub 1x400mm+1x533mm) wiec układ nigdy nie był symetryczny (co mogłoby się wydawać patrząc na fotki). Po co te wyrzutnie torped i sonar na takiej jednostce? Podobno były wykorzystywane do testowania nowych torped - taka oficjalna wersja. Czemu wyrzutnie podwodne a nie standardowe na pokładzie? - bo podobno testowano strzelania torpedami z przeznaczeniem dla o.p. Cóż... ciężko trochę w to uwierzyć biorąc pod uwagę zanurzenie jednostki, poza tym sonar w takiej lokalizacji, działający przy powierzchni, daje takie zniekształcenia że teoretycznie jest bezużyteczny... w dodatku te koszty przy przebudowie... (choć wiadomo że dla sowietów koszty były sprawą drugorzędną) Poza tym krąży kilka urban legend o tych jednostkach - m.in. że w czasach zimnej wojny miały podobno krążyć w rejonach baz sił podwodnych NATO w Europie (np. Faslane w Szkocji czy Rota w Hiszpanii), "udawać rybaków" i w chwili wojny zatapiać wrogie o.p. próbujące wyjść z portu. Cóż... nie trzeba być wojskowym analitykiem by stwierdzić, że to bajka - przynajmniej w czasach po II WŚ) Jeszcze kilka informacji o "przydziałach" jakie udało mi się ustalić: - Flota Bałtycka --> BTP-77 (od lat 90tych we F.Północnej), BTP-92, MPT-148, OC-57 - Flota Północna --> BTP-6, BTP-32, BTP-81, BTP-82, BTP-83, BTP-94 (od 1982 we F.Czarnomorskiej), ПСКР-450, ПСКР-453 - Flota Czarnomorska --> BTP-48, OC-5, OC-6, OC-114, Анемометр - Flota Pacyfiku --> BTP-76, BTP-89, BTP-90, Угломер - Flota Kaspijska --> Гироскоп (potem we F.Bałtyckiej) Dodatkowo ustaliłem że: - Анемометр został we wrześniu 1992 sprzedany do Azerbejdżanu - dwie jednostki zostały w latach 90tych przekazane Ukrainie gdzie jeden z nich służył pod nazwą Переяслав (został wycofany w 2013) Na koniec jeszcze dwie fotki: BTP-77 w Murmańsku, maj 2007 BTP-94 w Sewastopolu, sierpień 2011 ufff....... to wszystko co tak na szybko wygrzebałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rabotnik Napisano 29 Maja 2016 Share Napisano 29 Maja 2016 W każdym ruskim rowerze w ramie zamontowana jest rusznica ppanc, więc to nic nowego :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 1 Czerwca 2016 Autor Share Napisano 1 Czerwca 2016 Cóż... sowieci mieli różne dziwaczne pomysły Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 3 Lipca 2016 Autor Share Napisano 3 Lipca 2016 Mała aktualizacja bo natrafiłem ostatnio na ciekawy szkic: Pozwoliłem sobie wywalić oryginalne szwedzkie opisy i zamienić na swojskie Tak więc post będzie dotyczył trawlerów w wersji "dywersyjnej" a więc projektu 1824B Charakterystykę tej wersji przedstawiłem poprzednio, więc tym razem skupię się na wyposażeniu a więc pojazdach podwodnych: Sirena - Сирена Jest to dwuosobowy pojazd dla płetwonurków. Konstrukcyjnie nic nadzwyczajnego - przebudowana torpeda, więc koncepcja sprzed II WŚ. Ta wersja sowiecka została opracowana w Leningradzie w latach 50tych i skonstruowana w Zakładzie nr 196 (obecna Stocznia Admiralicji). Istnieje kilka wersji pojazdu różniących się wyposażeniem. Dane techniczne: wyporność: od 0,77t (wersja podstawowa) do 1,45t (wersja o zwiększonym zasięgu) długość: od 7,8m (wersja podstawowa) do 10,5m (wersja o zwiększonym zasięgu) średnica: 0,53m prędkość: 5 w zasięg: od 20mm (wersja podstawowa) do 40mm (wersja o zwiększonym zasięgu) głębokość operacyjna: max 40m napęd: dwa silniki elektryczne, 1 śruba Fotka poglądowa: Przy okazji zachęcam do odwiedzenia warsztatu syrenki jaką spreparował swego czasu bożo wpożo : viewtopic.php?f=89&t=39129 Triton-2 - Тритон-2 To już cięższa artyleria, bo pojazd do przewozu drużyny płetwonurków, oznaczony w nomenklaturze jako projekt 908. Opracowany w połowie lat 60tych w zakładzie «Гатчинский металлист» (szef zespołu projektowego: В. И. Синяков). Po udanych testach prototypu (1970), rozwinięcie konstrukcji i budowę jednostek seryjnych przekazano Stoczni Admiralicji w Leningradzie, która wyprodukowała w latach 1972-1985 13 sztuk tego pojazdu o oznaczeniach: B-485, B-489, B-494, B-499, B-501, B-504, B-505, B-509, B-511, B-528, B -541, B-542, B-554 Szkic poglądowy: "Nastrojowa" fotka zespołu Specnazu przed akcją: Dane techniczne: wyporność: 5,63t długość: 9,5m szerokość: 1,88m prędkość: 5,5 w zasięg: do 60mm głębokość operacyjna: max 40m napęd: silniki elektryczny P41M (11KM), 1 śruba załoga: 6 nurków autonomia: 12h Ponadto jednostka posiadała sonar MGV-11, system komunikacji podwodnej MGV-6B oraz kompleks nawigacyjny Samur Ciekawostka: Po rozpadzie ZSRR 3 jednostki (B-504, B-509 i B-528) przejęła ukraińska MW. Tak wygląda egzemplarz muzealny wystawiony w Kronsztadzie: Na koniec małe wizualne porównanie obu jednostek: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.