Jump to content

Hellcat, Wildcat, Avenger na lotniskowcu eskortowym 1943


Marcin Rogoza
 Share

Recommended Posts

  • Super Moderator

Panowie i Panie...

Potrzebuję waszej pomocy. Planuję zrobić kilka sztuk F6F na pokładzie lotniskowca eskortowego. Chciałbym, aby oznaczenia na nich wskazywały na to, iż pochodzą z jednej grupy uderzeniowej. Czas to okolice lato-jesień 1943, Pacyfik. Jak wyglądała identyfikacja poszczególnych samolotów? Jakieś symbole, grafiki, dodatkowe kolory na usterzeniu etc?

 

Szperałem, grzebałem ale nie bardzo potrafię znaleźć takie informacje.

 

Będę wdzięczny za wskazanie co i jak ma być - a najlepiej jakiś konkretny przykład.

 

Do tego wartościowa byłaby informacja o zastosowanym kamuflażu i farbach w nomenklaturze FS.

 

Będę wdzięczny za każdą wskazówkę.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

W zeszycie nr. 116 serii "Typy broni i uzbrojenia" jest opis stosowanych kamuflaży (str. 12), ale według numerów i nazewnictwa ANA. Tamże również podane przykładowe oznaczenia graficzne i numerowe, tylko że z okresu od 27 stycznia 1945 (literowe od 27 lipca 1945). Wcześniej chyba takowych nie było sądząc po planszach barwnych, ale za to "główki" nie dam sobie uciąć. Jak chcesz to jutro przepiszę opisy, cyknę foty (dziś już późno) i wrzucę.

Link to comment
Share on other sites

Panowie i Panie...

Potrzebuję waszej pomocy. Planuję zrobić kilka sztuk F6F na pokładzie lotniskowca eskortowego.

 

W 1943 na lotniskowcach eskortowych używano Wildcatów z Dautlessami, albo Avengerami.

 

A malowanie i oznakowanie Hellcatów jest powtarzalne i nudne. Numer na kadłubie, albo na usterzeniu, albo tu i tu i jeszcze na okapotowaniu silnika. Czasem jakieś małe godło jednostki w okolicach kabiny.

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

W 1943 na lotniskowcach eskortowych używano Wildcatów z Dautlessami, albo Avengerami.

I tu dałeś mi do myślenia... Wybrałem Hellcata bo wydał mi się najmniej problematyczny w 1/700 Avengery i Wildcaty też mam w zasobach więc pewnie powinienem nieco zmienić koncepcję...

Jak w ich przypadku z oznaczeniami?

Link to comment
Share on other sites

Jak w ich przypadku z oznaczeniami?

 

W 1/700 to pozostaje Ci zastanowić się tylko nad różnymi numerami taktycznymi. Zresztą zestawy Trumpetera zawierające po kilka, kilkanaście modeli w tej skali zawierają schematy oznakowania i malowania. I Trumpeter ma w tej skali większość amerykańskich podstawowych samolotów pokładowych.

Malowanie to trójkolorowy standard.

Tu dwukolorowa odmiana "atlantycka"

TBM_and_FM_of_VC-36_on_the_flight_deck_of_the_USS_Core_Atlantic_on_April_9_1944.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Jak w ich przypadku z oznaczeniami?

 

W 1/700 to pozostaje Ci zastanowić się tylko nad różnymi numerami taktycznymi.

Jeśli nie było kolorowych wyróżników pomiędzy samolotami a tylko rozróżnienie polegało na numerze to przy tym zostanę. Do tego ANA607/ANA608/ANA601... Będzie ok, prawda?

 

Były jakieś oznaczenia wskazujące na konkretną eskadrę (np.wspomniana VC-19)?

Link to comment
Share on other sites

Marcin, dobrze, że doprecyzowałeś temat, bo wcześniej wyglądało jakbyś chciał posadzić jakiekolwiek F6F na dowolny eskortowiec.

 

W czasie służby Croatana, który Cię interesuje VC-19 używał Goodyearów FM-2 i Avengerów. Mniej więcej w połowie tego okresu (maj-sierpień 1943) wprowadzono atlantycki kamuflaż w samolotach Navy i w 'naszym' rejonie był to ASW II. Nie potrafię powiedzieć dokładnie jak wyglądała zmiana, ale na poniższym zdjęciu wygląda to jakby Avengery (oprócz jednego) były już ASW II, a Goodyeary są jeszcze w klasycznym kamuflażu 'trójkolorowym'. A może to po prostu chmura .

 

croatan.jpg

Zdj. US NAVY

 

Zdjęcie jest jakie jest, więc trudno powiedzieć coś więcej niż: powodzenia w wyciąganiu własnych wniosków.

 

Kamuflaż, o którym piszesz powyżej jest z tego samego okresu, ale nie z Atlantyku.

 

ASW II jest wprawdzie dwukolorowy, ale też 'trójfarbny'. Jednak to niuanse faktury farby; nie sądzę by miały znaczenie w tej skali.

 

No i raczej trzymajmy się okresu wiosna/lato, bo jesień to już inna historia służby Croatana.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

COMAIRLANT wysłało podległym jednostkom rozkaz o zmianie kamuflażu 19.07. Tym samym nakazano m.in dowódcom lotniskowców eskortowych podjęcie decyzji o przemalowaniu samolotów. Miało to nastąpić, jak to często bywało w takich sytuacjach, najszybciej jak się da, w zależności od sytuacji operacyjnej.

 

Croatan zakończył ten okres służby 22.08. Moim zdaniem CV-19 z częścią tylko samolotów przemalowanych w ASW II będzie się prezentował bardzo interesująco i całkiem prawdopodobnie.

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator

Panowie, dziękuję Wam za zaangażowanie w temacie

Marcin, dobrze, że doprecyzowałeś temat, bo wcześniej wyglądało jakbyś chciał posadzić jakiekolwiek F6F na dowolny eskortowiec.
Tak, na początku podszedłem ogólnikowo, jednak w miarę rozgrzebywania tematu stwierdziłem, iż każdy detal precyzujacy miejsce i datę sceny ma znaczenie.

Wspomniany okres przywodzę, gdyż jestem ograniczony dwoma kwestiami:

- mam zrobiony model CVE-25 w kamuflażu Ms22; nie wiem dokładnie kiedy, ale doczytałem, iż w 1944 funkcjonował on w Ms32.

http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=234&t=55212

- kalki do samolotów mam z bocznymi oznaczeniami w niebieskich ramkach, zatem nie może to być wcześniej niż chyba sierpień 1943, gdy zastąpiły one oznaczenia z ramką czerwoną.

Zatem - mam do dyspozycji okres od sierpnia 1943 do chwili wprowadzenia na CVE-25 Ms32. Oczywiście mogę przedstawić malowanie wcześniejsze oraz atlantyckie jednak mam w planach jedynie kilka samolotów oraz chciałbym, by scena przedstawiała sytuację pewną a nie prawdopodobną. Jeśli się nie da ustalić pewniaka, zostanę przy "prawdopodobieństwie".

ASW II jest wprawdzie dwukolorowy, ale też 'trójfarbny

 

Za greatgonzo - użyj obu schematów i będzie ok.

Czyli oba poniżej są prawidłowe dla jesieni 1943.

http://smg.photobucket.com/user/jinxx1/media/F4F%20Wildcat/Artwork/F4F4GrayWhite.jpg.html

oraz

F4F-4_Scheme_I.jpg

Croatan zakończył ten okres służby 22.08. Moim zdaniem CV-19 z częścią tylko samolotów przemalowanych w ASW II będzie się prezentował bardzo interesująco i całkiem prawdopodobnie.
Kusi ta opcja

 

Czy w 1/700 widoczna jest jakaś różnica pomiędzy F4F a FM-2? Pytam bo na stanie mam te pierwsze

Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator
Osobiście skłaniałbym się do pomalowania Wildcatów w klasyczny trójkolorowy kamuflaż z granatową górą, szarymi bokami i białym spodem. Avengery zaś potraktowałbym co sugeruje zdjęcie dwubarwnym kamuflażem atlantyckim.
I tak raczej zrobię... datując scenę na końcówkę sierpnia 1943.

 

Czy w tej sytuacji oznakowanie białą gwiazdą na obu typach samolotów wyglądało lewa/góra oraz prawy/dół + boki?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Obstawiasz dobrze, choć tylko w przybliżeniu. FS wówczas nie istniał i skrzydło malowano kolorami ANA Sea Blue. Identycznymi w odcieniu ale w dwóch stopniach połysku. Uwaga raczej historyczna niż modelarska, a w Twojej skali modelarsko raczej nieistotna.

Link to comment
Share on other sites

 

Panowie - środkowe malowanie - górna powierzchnia płata w kolorze FS35042 czy FS35164? Obstawiam FS35042...

FS:35042 i 25042 czyli ANA 607 ANA 606 w amerykańskiej nomenklaturze. Rozkład matu i półmatu masz na wyguglanym rysynku. Zasadą chyba było, żeby mat na mocno zaokrąglonych brzegach zmniejszał odbicia światła, które byłyby demaskujące. Przy tej skali bez znaczenia.

http://www.cybermodeler.com/aircraft/tbf/tbf_profile01.shtml

Gonzo był szybszy:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.