Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 10, 2016 Super Moderator Share Posted September 10, 2016 (edited) Panowie i Panie... Potrzebuję waszej pomocy. Planuję zrobić kilka sztuk F6F na pokładzie lotniskowca eskortowego. Chciałbym, aby oznaczenia na nich wskazywały na to, iż pochodzą z jednej grupy uderzeniowej. Czas to okolice lato-jesień 1943, Pacyfik. Jak wyglądała identyfikacja poszczególnych samolotów? Jakieś symbole, grafiki, dodatkowe kolory na usterzeniu etc? Szperałem, grzebałem ale nie bardzo potrafię znaleźć takie informacje. Będę wdzięczny za wskazanie co i jak ma być - a najlepiej jakiś konkretny przykład. Do tego wartościowa byłaby informacja o zastosowanym kamuflażu i farbach w nomenklaturze FS. Będę wdzięczny za każdą wskazówkę. Edited September 11, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baas ArK Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 W zeszycie nr. 116 serii "Typy broni i uzbrojenia" jest opis stosowanych kamuflaży (str. 12), ale według numerów i nazewnictwa ANA. Tamże również podane przykładowe oznaczenia graficzne i numerowe, tylko że z okresu od 27 stycznia 1945 (literowe od 27 lipca 1945). Wcześniej chyba takowych nie było sądząc po planszach barwnych, ale za to "główki" nie dam sobie uciąć. Jak chcesz to jutro przepiszę opisy, cyknę foty (dziś już późno) i wrzucę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 10, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 10, 2016 Dzięki za wskazówkę - obczaję ten numer w sieci, choć generalnie potrzebuję na '43... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baas ArK Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Plansza barwna str. 2 okładki poz.3: F6F-3 z VF-5 USS Yorktown sierpień '43. Opisy schematów malowań (od 1 lutego '43) i oznaczeń jak pisałem poprzednio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 10, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 10, 2016 To teraz - jak wyglądała numeracja poszczególnych samolotów w jednej grupie? Czy była ona dowolna czy też dowódca miał dodatkowe oznaczenie? Ile było samolotów w grupie? Dociekam, bo chciałbym, by na pokładzie wyglądały w miarę realnie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Panowie i Panie...Potrzebuję waszej pomocy. Planuję zrobić kilka sztuk F6F na pokładzie lotniskowca eskortowego. W 1943 na lotniskowcach eskortowych używano Wildcatów z Dautlessami, albo Avengerami. A malowanie i oznakowanie Hellcatów jest powtarzalne i nudne. Numer na kadłubie, albo na usterzeniu, albo tu i tu i jeszcze na okapotowaniu silnika. Czasem jakieś małe godło jednostki w okolicach kabiny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 W 1943 na lotniskowcach eskortowych używano Wildcatów z Dautlessami, albo Avengerami. I tu dałeś mi do myślenia... Wybrałem Hellcata bo wydał mi się najmniej problematyczny w 1/700 Avengery i Wildcaty też mam w zasobach więc pewnie powinienem nieco zmienić koncepcję...Jak w ich przypadku z oznaczeniami? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 Doszukałem się - w interesującym mnie okresie na interesującym mnie CVE-25 Croatan, stacjonował VC-19 Composite Squadron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jak w ich przypadku z oznaczeniami? W 1/700 to pozostaje Ci zastanowić się tylko nad różnymi numerami taktycznymi. Zresztą zestawy Trumpetera zawierające po kilka, kilkanaście modeli w tej skali zawierają schematy oznakowania i malowania. I Trumpeter ma w tej skali większość amerykańskich podstawowych samolotów pokładowych. Malowanie to trójkolorowy standard. Tu dwukolorowa odmiana "atlantycka" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 Jak w ich przypadku z oznaczeniami? W 1/700 to pozostaje Ci zastanowić się tylko nad różnymi numerami taktycznymi. Jeśli nie było kolorowych wyróżników pomiędzy samolotami a tylko rozróżnienie polegało na numerze to przy tym zostanę. Do tego ANA607/ANA608/ANA601... Będzie ok, prawda? Były jakieś oznaczenia wskazujące na konkretną eskadrę (np.wspomniana VC-19)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 Tu dwukolorowa odmiana "atlantycka"Wyczytałem gdzieś o trójbarwnym kamuflażu dla Atlantyku: ANA 621/ANA 620/ANA 601 W jaki sposób w lato/jesień 1943 właściwym będzie malowanie Wildcatów? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 (edited) Marcin, dobrze, że doprecyzowałeś temat, bo wcześniej wyglądało jakbyś chciał posadzić jakiekolwiek F6F na dowolny eskortowiec. W czasie służby Croatana, który Cię interesuje VC-19 używał Goodyearów FM-2 i Avengerów. Mniej więcej w połowie tego okresu (maj-sierpień 1943) wprowadzono atlantycki kamuflaż w samolotach Navy i w 'naszym' rejonie był to ASW II. Nie potrafię powiedzieć dokładnie jak wyglądała zmiana, ale na poniższym zdjęciu wygląda to jakby Avengery (oprócz jednego) były już ASW II, a Goodyeary są jeszcze w klasycznym kamuflażu 'trójkolorowym'. A może to po prostu chmura . Zdj. US NAVY Zdjęcie jest jakie jest, więc trudno powiedzieć coś więcej niż: powodzenia w wyciąganiu własnych wniosków. Kamuflaż, o którym piszesz powyżej jest z tego samego okresu, ale nie z Atlantyku. ASW II jest wprawdzie dwukolorowy, ale też 'trójfarbny'. Jednak to niuanse faktury farby; nie sądzę by miały znaczenie w tej skali. No i raczej trzymajmy się okresu wiosna/lato, bo jesień to już inna historia służby Croatana. Edited September 11, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 COMAIRLANT wysłało podległym jednostkom rozkaz o zmianie kamuflażu 19.07. Tym samym nakazano m.in dowódcom lotniskowców eskortowych podjęcie decyzji o przemalowaniu samolotów. Miało to nastąpić, jak to często bywało w takich sytuacjach, najszybciej jak się da, w zależności od sytuacji operacyjnej. Croatan zakończył ten okres służby 22.08. Moim zdaniem CV-19 z częścią tylko samolotów przemalowanych w ASW II będzie się prezentował bardzo interesująco i całkiem prawdopodobnie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 Panowie, dziękuję Wam za zaangażowanie w temacie Marcin, dobrze, że doprecyzowałeś temat, bo wcześniej wyglądało jakbyś chciał posadzić jakiekolwiek F6F na dowolny eskortowiec.Tak, na początku podszedłem ogólnikowo, jednak w miarę rozgrzebywania tematu stwierdziłem, iż każdy detal precyzujacy miejsce i datę sceny ma znaczenie.Wspomniany okres przywodzę, gdyż jestem ograniczony dwoma kwestiami: - mam zrobiony model CVE-25 w kamuflażu Ms22; nie wiem dokładnie kiedy, ale doczytałem, iż w 1944 funkcjonował on w Ms32. http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=234&t=55212 - kalki do samolotów mam z bocznymi oznaczeniami w niebieskich ramkach, zatem nie może to być wcześniej niż chyba sierpień 1943, gdy zastąpiły one oznaczenia z ramką czerwoną. Zatem - mam do dyspozycji okres od sierpnia 1943 do chwili wprowadzenia na CVE-25 Ms32. Oczywiście mogę przedstawić malowanie wcześniejsze oraz atlantyckie jednak mam w planach jedynie kilka samolotów oraz chciałbym, by scena przedstawiała sytuację pewną a nie prawdopodobną. Jeśli się nie da ustalić pewniaka, zostanę przy "prawdopodobieństwie". ASW II jest wprawdzie dwukolorowy, ale też 'trójfarbny Za greatgonzo - użyj obu schematów i będzie ok. Czyli oba poniżej są prawidłowe dla jesieni 1943. http://smg.photobucket.com/user/jinxx1/media/F4F%20Wildcat/Artwork/F4F4GrayWhite.jpg.html oraz Croatan zakończył ten okres służby 22.08. Moim zdaniem CV-19 z częścią tylko samolotów przemalowanych w ASW II będzie się prezentował bardzo interesująco i całkiem prawdopodobnie.Kusi ta opcja Czy w 1/700 widoczna jest jakaś różnica pomiędzy F4F a FM-2? Pytam bo na stanie mam te pierwsze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 i po 4 działka Karabiny maszynowe, tak dla ścisłości. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 (edited) Osobiście skłaniałbym się do pomalowania Wildcatów w klasyczny trójkolorowy kamuflaż z granatową górą, szarymi bokami i białym spodem. Avengery zaś potraktowałbym co sugeruje zdjęcie dwubarwnym kamuflażem atlantyckim.I tak raczej zrobię... datując scenę na końcówkę sierpnia 1943. Czy w tej sytuacji oznakowanie białą gwiazdą na obu typach samolotów wyglądało lewa/góra oraz prawy/dół + boki? Edited September 11, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 FM-2 miały wyższe stateczniki pionowe i po 4 działka. W tej skali innych różnic nie wychwycisz. Wpuścić kolegę w taką przeróbkę i podwyższenie statecznika byłoby miło. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 FM-2 miały wyższe stateczniki pionowe i po 4 działka. W tej skali innych różnic nie wychwycisz. Wpuścić kolegę w taką przeróbkę i podwyższenie statecznika byłoby miło. Za stary jestem na to - się nie dam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Czy w tej sytuacji oznakowanie białą gwiazdą na obu typach samolotów wyglądało lewa/góra oraz prawy/dół + boki? Tak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted September 11, 2016 Author Super Moderator Share Posted September 11, 2016 Zatem, dzięki Waszej pomocy, Panowie, doszedłem do ładu Dzięki serdeczne raz jeszcze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted October 15, 2016 Author Super Moderator Share Posted October 15, 2016 Panowie - środkowe malowanie - górna powierzchnia płata w kolorze FS35042 czy FS35164? Obstawiam FS35042... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Obstawiasz dobrze, choć tylko w przybliżeniu. FS wówczas nie istniał i skrzydło malowano kolorami ANA Sea Blue. Identycznymi w odcieniu ale w dwóch stopniach połysku. Uwaga raczej historyczna niż modelarska, a w Twojej skali modelarsko raczej nieistotna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Panowie - środkowe malowanie - górna powierzchnia płata w kolorze FS35042 czy FS35164? Obstawiam FS35042... FS:35042 i 25042 czyli ANA 607 ANA 606 w amerykańskiej nomenklaturze. Rozkład matu i półmatu masz na wyguglanym rysynku. Zasadą chyba było, żeby mat na mocno zaokrąglonych brzegach zmniejszał odbicia światła, które byłyby demaskujące. Przy tej skali bez znaczenia. http://www.cybermodeler.com/aircraft/tbf/tbf_profile01.shtml Gonzo był szybszy:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted October 16, 2016 Author Super Moderator Share Posted October 16, 2016 Dzięki Panowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.