Jump to content

Podkład i Lakierowanie powierzchni elementów wewnątrz modeli


Recommended Posts

Hej. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad powyższa kwestią czyli np. Sklejam model współczesnego samolotu bojowego. czy konieczne jest dawanie podkładu na elementy kokpitu, których np. Nie szlifowanem bo były fabrycznie bardzo dobrze odlane? I tak samo z lakierami stosujecie np. jakiś Matt jako zabezpieczenie pomalowanych elementów wewnętrznych (albo realistycznie pobrudzonych)? Słyszałem także o lakierowaniu lakierem błyszczącym tablicy przyrządów. jeśli ktoś coś chce mi podpowiedzieć to chętnie przeczytam

Link to comment
Share on other sites

Ja podkład kładę na wszystkim co potem mam zamiar malować.

Podkład nie tylko pokazuje mi wszelkie nierówności na powierzchni modelu, ale także sprawia że farba trzyma się lepiej.

Zresztą nie wiem jak miałbym wybierać, które elementy malować podkładem a które nie, skoro to wszystko jest jedną całością po montażu.

Lakier matowy używam raczej jako finalny lakier na model, żeby się nie błyszczał.

Do zabezpieczania efektów weatheringu używam najczęściej lakieru błyszczącego, choć po prawdzie to mat też stosuję, bo na nim efekty brudzenia znacznie lepiej się trzymają, więc także nim zabezpieczam to co zrobiłem, o ile na tym lakierze chcę potem znowu coś robić.

Lakier błyszczący warto kłaść (nierozcieńczony) na zegary czy ekrany, żeby nadać im szklisty połysk, na tablicy przyrządów.

Link to comment
Share on other sites

Super odpowiedź, o taką mi właśnie chodziło mam jednak parę pytań, otoz załóżmy że pomalowalem sobie już ten kokpit jak chciałem i kolorem brązowym i poszczególne przyciski i zegary

Teraz jak rozumiem zanim go wkleje to:

Maluje małym pędzelkiem poszczególne zegary i ekrany lakierem błyszczącym (bo pomalowane całej powierzchni tablicy na błysk moim zdaniem jest nierealistyczne), później powiedzmy zrobiłem srebrnym kolorem przetarcia i jakimś pigmentem wtarlem "piasek" w miejsca gdzie staje załoga. W tym momencie co powinienem zrobić? Jeśli chodzi o lakierowanie?

Link to comment
Share on other sites

Wiesz, różnie bywa w różnych modelach.

Ale ja generalnie robię tak, jeśli chodzi o kokpity:

- Sklejam wannę pilota i co tam w środku niej jest, oddzielnie kleję fotel z ewentualnymi waloryzacjami, oddzielnie kleję tablice przyrządów, bo te rzeczy potem będę obrabiać, więc wygodniej jest je trzymać w ręku w trakcie.

- Gdy wszystko sklejone, to kładę podkład, ewentualnie wprowadzam jakieś poprawki jeśli trzeba - na wszystko.

- Malowanie: wannę aerografem, fotel z reguły też, a detale pędzelkiem (teraz będę uczyć się cieniować dopiero poduszki itp.), tablicę aerkiem (czarny mat z reguły) i detale pędzlem, jeśli zegary i ekrany to kalki, to na pomalowaną tablicę je kładę, potem po wyschnięciu na nie nakładam kropelkę lakieru błyszczącego, żeby imitowało szkło, w przypadku żywicy, to wiadomo: blaszka do malowania, folia z nadrukowanymi zegarami podmalowana od spodu (żeby zegary dostały kolor tła), przyklejam folię pod blaszkę, blaszkę na tablicę i w zasadzie tyle. W przypadku paneli bocznych, o ile nie kleję blaszek uprzednio pomalowanych, np. Eduarda (to samo naturalnie dotyczy tablicy przyrządów), to z reguły maluję aerkiem czarne panele, a wszystkie przyciski, przełączniki etc. pędzelkiem. Do tego dochodzi też osłona antyodblaskowa, którą maluję najczęściej nie czernią, tylko Tamiya NATO Black (taka spłowiała czerń), którą można jeszcze pocieniować czarnym kolorem, żeby zróżnicować ile się da powierzchnię. Na koniec jakieś otarcia wszędzie tam gdzie czerń, suchym pędzlem, żeby wyciągnąć trochę życia z tego wszystkiego (osłona antyodblaskowa, krawędzie tablicy, czarne boki foteli, itp.), jak trzeba to jakieś obicia, czasami jakieś zabrudznia, zależy co trzeba i ile z tego potrafię zrobić. Ważne żeby kierować się faktycznym wyglądem prawdziwej kabiny w samolocie i nie przesadzić z efektami zużycia.

Wannę obowiązkowo (to samo z reguły dotyczy fotela) traktuję washem, żeby wszystkie detale uwypuklić, tak więc najpierw błyszczący lakier, potem wash, po zmyciu i wyschnięciu zabezpieczam matem.

Matem nie tykam tablicy przyrządów od strony zegarów, bo je zmatowię. Co do zabrudzeń wewnątrz wanny, to ja raczej ich nie daję, bo tam jest tak ciasno że mało widać. Wolę skupić się na obiciach, otarciach, tego typu efektach, ale jak uważasz że warto, to na pewno nie zaszkodzi.

- Gdy wszystko jest pomalowane, zwashowane i pobrudzone jak trzeba, wtedy wklejam to co muszę, aby zamknąć kabinę w kadłubie. Ale tu reguły nie ma, bo bywa różnie. Najczęściej robię kabinę otwartą, więc fotela nie wklejam, robię to na sam koniec pracy nad modelem, wklejam za to tablicę, HUD, i co tam jeszcze w kabinie może być, a czego nie mógłbym wkleić po zamknięciu kadłuba.

 

I to w zasadzie chyba wszystko.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki panowie, ale pamiętajcie że "Solo powiedział co wiedział".

Znaczy to mniej więcej tyle, że powiedziałem to co wynika z mojego doświadczenia, nie jest to żadna prawda objawiona i niewykluczone że w tym co opisałem popełniam jakieś błędy, coś można zrobić, lepiej, inaczej, sprytniej, nie wiem.

Nie gwarantuje że jest to przepis na piękny kokpit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej mam pytanie do lakierowania tablicy przyrządów. Co jesli mam przed soba normalna wypukla tablice z zegarami. Pomalowalem ja na czarno, zegary tak jak chcialem i teraz zeby nadac realizmu dajecie lakier blyszczacy na cala tablice czy staracie sie polakierowac tylko poszczegolne tarcze zegarow?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.