Jump to content

Trasowanie linii na modelach


Grzes
 Share

Recommended Posts

Metalowy ołówek automatyczny 0,7 mm zamiast rysika igła z odłamanym uchem. Ostatnio na Allegro kupiłem uchwyt do igieł laboratoryjnych. Był za długi więc został skrócony. Nad ołówkiem ma tę przewagę, że jest lżejszy i może służyć za uchwyt do mikrowierteł. Zaletą ołówka jest możliwość schowania igły po pracy - niczego nie podziurawi i się niepotrzebnie nie tępi.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

przy okazji trasowania linii podziału blach w pewnej części mojego modelu chciałbym zamieścić kilka fotek, pokazać jak ja to robię, jakie są moje metody. Po połączeniu dwóch części, szczelinę zaszpachlowałem, wyszlifowałem corazto drobniejszymi papierami aż do 1200. Teraz część była gotowa do prac nad podziałem blach:

b16feaab0befaa66.jpg

 

Potem "z ręki" pociąłem delikatnie linie. Trzeba pamiętać: nóż ma być nówka, ostry, najlepiej jak by był ostrzony z dwóch stron:

d8592bf8c31d1330.jpg

80c79694d3f549bd.jpg

 

 

Potem pogłębiłem linie igłą do szycia, przeszlifowałem papierem 2000, znowu pogłębiłem, przeszlifowałem i jest

583cab8c05ed127d.jpg

 

PS: ostrze, które nazwałem jako to dobre, jest to zwykłe ostrze, niektóre (tańsze) ostrza są szlifowane z jednej strony, przez to ostrze lubi objeżdżać na bok przy trasowaniu z ręki

Link to comment
Share on other sites

Po połączeniu dwóch części, szczelinę zaszpachlowałem, wyszlifowałem corazto drobniejszymi papierami aż do 1200. Teraz część była gotowa do prac nad podziałem blach:

 

Ja nie nitowałem, tylko poprawiałem linie, które starłem nity będe musiał jakoś dorobic, jak wymyślę w jaki sposób - dam znać

Link to comment
Share on other sites

A jak to zrobić żeby linie były tam gdzie chcecie? Na płaskich powierzchniach nie ma problemu, ale gdy linia idzie po kole, owalu, albo czymś takim ???

Link to comment
Share on other sites

To ja jeszcze wkleję moje ustrojstwa:

Obraz036.jpg

Trasuję standardowo czyli najpierw igła potem żyletka wygięta w łuk tak aby odciąć to co wystaje na zewnątrz i papier ścierny.

Do wszelakich obłych kształtów używam zestawu krzywików do trasowania na stożkach (polski wyrób z Allegro). Dodatkowo staram się nie wyrzucać ramek po blaszkach fototrawionych. Miejsca po wyciętych elementach często doskonale nadają się zamiast szablonów np Hasegawy. Czasami niektóre kształty trzeba podpiłować wg planów aby uzyskać co chcemy. Raz poszedłem na łatwiznę robiąc Su-22 Pantery do trasowania hamulców aero użyłem fotorawionej klapy hamulca z zestawu Parta który mam przeznaczony do innej Suki.

Link to comment
Share on other sites

Mnie zwykle nie zalezy,żeby liia była w 120% tak gdzie musi być, jesli kształt nie jest bardzo jakiś wymyślny tnę z ręki jezli nie wyjdzie zalewam szparę surfacerem, zwykle udaje się za 2 razem

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Odgrzeję temat, bo przez te dwa lata dość popularnym narzędziem stał się tzw "rylec" firmy Olfa. Służy to cięcia płyt plexi, oraz właśnie nacinania linii w tworzywach sztucznych (ale nie tylko!). Trasuję od blaszek, a bardzo często od grubej taśmy maskującej 3M (takiej niebieskiej):

411VARYY8PL._SL500_.jpg

 

Rylec wygląda tak:

OLF%20P-800hr.jpg

0811071138_OLFA_Noz_do_ciecia_plyt_PLEXI_LAMINATOW_itp_P450_1.jpg

 

A działa tak. Wytrasowałem nim całego Gripena:

IMG_3652.jpg

 

Wielką zaletą tego narzędzia jest to, że nie nagniata on wgłębień, tylko je wycina w powierzchni! Tak, po przejechaniu powstaje długi wiór, nitka plastiku, czyli to, co wcześniej było w miejscu nowej linii podziałowej. Nie trzeba nic po przejechaniu szlifować etc.

 

Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Wg Mojehobby.pl:

 

P450: Uniwersalny model noża z wymiennym ostrzem, odpowiedni do większości prac.

 

P800: Ten wzmocniony model pozwala na wygodne cięcie także z większą siłą. Ostrze jest wymienne, dwustronne.

 

Ja osobiście używam P450 i sobie chwalę. Jeśli go rozkręcić - w środku kryją się trzy dodatkowe ostrza. Nie wiem jak to wygląda w przypadku P800. Ogólnie może różnić się faktycznie mocniejszą budową (choć P450 jest na prawdę solidnym narzędziem!! - do modeli i dużo więcej - na pewno wystarczy), oraz rodzajem ostrzy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.