Skocz do zawartości
cooper69

SBS - składanie gąsienic Bronco (Sherman)

Rekomendowane odpowiedzi

No i niestety fajny tutorial jak składać gąski Bronco padł ofiarą Photobucketa

 

Poniżej przedstawiam własny zrobiony na podstawie doświadczeń dwukrotnej "produkcji" i z podglądania innych:

 

Potrzebne są:

- ostry nożyk - ja używam Olfa AK-1 bo dla mnie do precyzyjnych prac jest lepszy niż Excel bo ma cieńsze i mniejsze ostrza. Oba nożyki bardzo dobrze się uzupełniają w moim warsztacie.

 

- przyrząd ułatwiający montaż - naklejona w moim wypadku na pasek HIPS listewka o przekroju 6x8 mm (pierwszy wymiar ważny)

 

- taśma dwustronna lub np. Tamiya przyklejona odwrotnie czyli klejem do góry

 

- klej typu Extra Thin

 

Oczywiście zaczynamy od wycięcia elementów z ramek.

Przy odpowiednim (pod lekkim kątem dostosowanym do płaszczyzny, którą chcemy uzyskać) przycięciu dalszą obróbkę papierem, pilnikiem można pominąć (ja tak robię).

Do wycinania polecam podłożyć kawałek HIPS-u odpowiedniej grubości. Bez tego będzie się gorzej wycinało, a przede wszystkim mogą od naprężeń pękać delikatne ośki ogniwek.

 

36174474911_0a76042266_c.jpg

 

35502051213_e6ba1fe3a6_c.jpg

 

36267552446_e75648a8ef_c.jpg

 

Wycinane elementy polecam w osobnych pojemniczkach dla każdego rodzaju.

 

36267539786_1e99c11311_c.jpg

 

Następnie zaczynam montaż.

Na przygotowaną taśmę z klejem układamy kilka części z osiami, a potem za pomocą kleju doklejamy (polecam klej typu Extra Thin) boczne ostrogi/zęby (polecam chwytać pęsetą)

 

35502052663_5f9ac0ce81_c.jpg

 

35502055453_e03bbba987_c.jpg

 

36267554786_9409dd5d6e_c.jpg

 

Finalnie otrzymujemy więcej niż potrzeba takich łączników - ważne jest żeby pilnować kąta ostróg w stosunku do modułu poprzeczek/osi.

 

35502053723_c5640c07b6_c.jpg

 

Po zakończeniu tego etapu mamy już zdecydowanie mniej części

 

36267555826_684f2ff717_c.jpg

 

Na tym etapie przyda się "przyrząd" z listewki.

Zaczynamy finalny montaż.

 

Układamy wewnętrzną część gąsienicy (bez tzw. szewronu - "bieżnika").

 

36267540566_3cf3c346d2_c.jpg

 

Dokładamy osie z ostrogą i mamy pierwszy moduł przygotowany do klejenia.

 

36267541616_ebc1085865_c.jpg

 

kolejne części wewnętrzne polecam wkładać od spodu leżących osi wtedy się kruchy układ nie rozpada.

 

36267543866_beebdcda66_c.jpg

 

Następnie dokładamy i sklejamy ogniwa - moduł z szewronem.

Ja klejem pokrywam kropelką kleju od wewnątrz ten moduł (szewron) uważając żeby nie zalać osi i łączę przy pomocy pęsety ze szpiczastymi końcówkami (idealna jest do tego pęseta z Rossmanna - bardzo dobry zakup jakościowo na poziomie pęset Tamiya (mam też) )

 

36267545416_dd4c3dea8c_c.jpg

 

36267546796_d927b04051_c.jpg

 

36315687065_79a3661254_c.jpg

 

Klej Extra Thin (szczególnie typu S - szybki) szybko schnie więc czasu dużo nie ma ale też pozwala odłożyć ogniwa z przypadkowo zalanymi klejem prowadnicami osi i dość szybko użyć ponownie.

 

36267549666_a800d70707_c.jpg

 

I kontynuujemy robótkę do osiągnięcia pożądanej długości (standardowy Sherman miał po 79 ogniw na stronę a M4A4 po 83 - z doświadczenia z gąskami wynika, że trzeba zrobić więcej). Ostatnie ogniwo sklejamy tylko delikatną ilością (dosłownie kropelka) kleju żeby po pomalowaniu łatwo było rozkleić, a potem już na modelu skleić w całość.

 

36267550956_1ed54f9ef7_c.jpg

 

Otrzymujemy super gąski o naturalnych właściwościach

 

33526277763_4408165214_c.jpg

 

Mam nadzieję, że napisałem dość zrozumiale.

Jak macie uwagi to piszcie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry poradnik.

Dodam, że przedstawiona metoda jest skuteczna również w gąsienicach do innych czołgów firmy Bronco (Abrams, Leclerc, Leopard itp - wszystko co było dwusworzniowe) oraz po drobnych korektach do innych producentów o podobnej budowie - np gąsienice Modelkastena do Shermana.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Juz wiem ze nie kupie modelu tej firmy

Dzięki za poradnik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli kiedykolwiek zdecyduję się na zakup modelu z firmy Bronco to od razu zainwestuje w gąski z Fruilmodel

Dzięki za tutek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeżeli kiedykolwiek zdecyduję się na zakup modelu z firmy Bronco to od razu zainwestuje w gąski z Fruilmodel

Dzięki za tutek.

Juz wiem ze nie kupie modelu tej firmy

Dzięki za poradnik

 

To bawcie się z Friulami, które do Shermana są nieruchome... bo mają specjalne części na zakręty i pozostałe odcinki.

Zajebista sprawa tym bardziej, że najpopularniejsze T48 są w większości na zewnątrz gumowe i przeświecający metal na szewronach bo się przez przypadek zarysowało wygląda komicznie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Że zacytuję klasyka- "trza być tfardym nie mientkim"!

Rafale

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.