Skocz do zawartości

Dassault Ouragan razy dwa, Heller i Valom, 1:72


GreGG24

Rekomendowane odpowiedzi

W mojej kolekcji samolotów używanych przez lotnictwo izraelskie na przestrzeni dekad brakowało jak dotąd jednego, bardzo ważnego skądinąd typu, który był używany bojowo przez ponad 20 lat i brał udział w dwóch wojnach. Ten pierwszy seryjnie produkowany we Francji odrzutowy samolot myśliwski nie był co prawda pierwszym typem samolotu o napędzie odrzutowym w lotnictwie izraelskim, palma pierwszeństwa należy się bowiem Glosterowi Meteor, jednak dostarczone w 1955 roku pierwsze egzemplarze Ouraganów były nową jakością dla Chel ha'Avir, które mogło dzięki nim stawić skutecznie czoła wdrażanym przez lotnictwo egipskie w tym czasie MiG-om 15. Wraz z dostarczonymi rok później najnowszymi myśliwcami Marcela Dassault, Mystere IVA, stanowiły siłę uderzeniową, z którą wrogowie Izraela musieli się liczyć.

Tyle wstępu.

Modelarze w skali 1:72 nie mogą za bardzo wybierać - do dyspozycji mamy bowiem albo stary, datujący się z roku 1981 model firmy Heller, który bryłowo jest całkiem poprawny, jednak razi nieco archaicznymi już wypukłymi liniami podziału, bądź też model tego samolotu, wydany w 2011 roku w technologii short-run przez czeską firmę Valom. Już pierwszy rzut oka pozwala stwierdzić, że model Valom to właściwie model Hellera, tyle że nieco zmieniony - dodano bowiem dość misternie wykonaną fakturę powierzchni (wgłębne linie oraz imitacja nitowanych linii łączenia blach). Dodano też nieco detali żywicznych oraz małą ramkę z elementami fototrawionymi.

 

IMG_0427(3).thumb.JPG.20a5e5e9472e2cb37c48c047ac21c58a.JPGIMG_0453(4).thumb.JPG.c7908a1ee76303c75184eef348d8b244.JPG

 

Postanowiłem wykonać obydwa modele równolegle, okazało się to zbawienne, gdyż instrukcja Valoma jest tak enigmatyczna, że tylko na podstawie modelu Hellera byłem w stanie stwierdzić, w jaki sposób należy poprawnie zamontować niektóre elementy.

Po dłuższym zastanowieniu się zrezygnowałem też z odtworzenia na modelu Hellera faktury ce:bip:ącej model Valoma. Zrobiłem to tylko na dolnej powierzchni skrzydeł, zobaczymy, jak będzie to wyglądać na gotowym modelu.

Pasy w modelu Hellera wykonałem z grubej folii aluminiowej.

 

IMG_0452(3).thumb.jpg.e94a08ce9d313eae806b94d574f291c0.jpg

 

IMG_0454(3).thumb.JPG.36e7e7e0467ae08db16ead4d641a2ae6.JPGIMG_0457(3).thumb.jpg.e964d39f3b80d4d81dc3c77d20175731.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu jeszcze zdjęcie kokpitu modelu Valom. Elementy fototrawione i żywiczne dodają autentyczności. Tak, dopiero po powiększeniu tego zdjęcia zauważyłem, że nie domalowałem drążka sterowego 😉

 

IMG_0464(4).thumb.jpg.7c0c79f4c99be030e2891ff262e50e9e.jpg

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.