Jump to content

Parowóz Ty2 (BR-52) trumpeter 1:35


Recommended Posts

Witam w moim nowym temacie a jest nim relacja z budowy parowozu towarowego Ty2.

 

Oryginał:

a1c01bf7ebdb6d78.jpg

 

pudło:

d487e65231bab3c3.jpg

 

Budowę modelu zacząłem wczoraj, jak narazie model klei się bardzo dobrze Wszystkie części ładnie pasują do siebie, jak to w trupeterze ramki bez zbędnych nadlewek Dotychczas poszpachlowałem i częściowo uzbroiłem ramę. Prawdziwą zmorą są ślady po wypychaczach, które w ogromnej ilości znajdują się praktycznie na każdym elemencie zestawu. W rezultacie większość czasu poświęciłem na szpachlowanie i szlifowanie części niż na ich dopasowanie i sklejenie, ale co będę gadał sami zobaczcie:

 

84a4a3eeff4eddd5m.jpg2c3203447541a495m.jpg62df4250981d980bm.jpg

 

cb138d0d9081b6ecm.jpg83785814215b766em.jpgae9a2b8211cfd46am.jpg

 

Takze powoli ida prace przy piecu i kotle, narazie są sklejone i jeszcze nieposzpachlowane. Mała przymiarka na sucho:

 

5d0cfbdc8a4b7387.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

paffko 1/35 czy to jest duże to nie wiem...... Ale na pewno fajne......

 

Skala może nie jest duża ale wymiarem to co skleiłem już jest duuuużo większe od trucka w 1:24

Link to post
Share on other sites

Zapowiada się kolejna perełka w kolekcji

tornado, przybliż parę szczegółów - mniej więcej, jak to jest duże (długość gotowego modelu), z ilu części składa się taki zestaw, czy będziesz coś przerabiał, dorabiał (np. jakieś instalacje), czy mechanizmy napędowe będą ruchome...?

No i pytanie, jak będzie toto coś stało? Planujesz jakiś kawałek toru na podstawce?

Pozdrowienia.

Link to post
Share on other sites

Może najpierw trochę o oryginale (dane zaczerpnięte z Wikipedii):

Ty2/Ty42 - parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (znormalizowany typ 52), budowany masowo w wielu fabrykach europejskich (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce) w latach 1942-1945, znany także jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Po zakończeniu działań wojennych Polsce przypadło 1207 parowozów z czego do dzisiaj zachowało się 54 egzemplarze.

 

Dane techniczne:

Układ osi 1'E

Masa służbowa 146,9 t

Długość z tendrem 22 975 mm

Moc znamionowa 1 200 kW

Maksymalna siła pociągowa 16 300 kG

Prędkość maksymalna 80 km/h

Typ tendra 30D42

Ciśnienie w kotle 16 at

Powierzchnia rusztu 3,9 m²

Średnica cylindra 600 mm

Skok tłoka 660 mm

Średnica kół napędnych 1 400 mm

Średnica kół tocznych 850 mm

 

tornado, przybliż parę szczegółów - mniej więcej, jak to jest duże (długość gotowego modelu), z ilu części składa się taki zestaw,

No i pytanie, jak będzie toto coś stało? Planujesz jakiś kawałek toru na podstawce?

 

Model będzie stał na na załaczonym do zestawu torze/podstawce (886 mm).

Ilość części 714

Długość gotowego modelu wraz z torem (podstawką) 886 mm

Szerokość 87 mm

Wysokość 134,2 mm

W/g moich obliczeń sam parowóz z tendrem będzie miał około 656,4 mm długości.

In-box modelu można zobaczyć na stronie Trumpetera: Link

 

czy będziesz coś przerabiał, dorabiał (np. jakieś instalacje),czy mechanizmy napędowe będą ruchome...?

 

Dysponuję dosć bogatą dokumentacją parowozu Ty2-81, a wiec w miarę możliwości bedę uzupełniał model tym czego producent nie dołączył do zestawu. Z dodatkowych części planowałem zakup kompletu blach eduarda, jednak po dokładniejszych oględzinach zdjęć oryginału doszedłem do wniosku, że sporą część blach nie wykorzystam bo nie ma takowych elementów w oryginale. Po za tym ogromną rolę odgrywa cena zestawu, na stronie eduarda ponad 300 zł. Natomiast udało mi się kupić na ebay'u blaszki na wykonanie nowej (innej) wiatrownicy Niestety producent nie przewidział ruchomego mechanizmu napędowego Nie będę go przerabiał bo i nie mam takiej potrzeby, model będzie stał na torze w gablotce.

Link to post
Share on other sites

Ciąg dalszy relacji. Kocioł z piecem poszpachlowałem i połączyłem w całość. Nastepnie zabrałem za kabinę maszynisty, szpachla znowuż poszła w ruch, no i przykleiłem pierwsze blaszki Dach i tylną ścianę narazie nie przyklejam, poczekam z tym aż wykończę i pomaluję wnętrze.

 

fcb18a39c1b68c27.jpg

554c595bacf3d30f.jpg

8a33a47bf360e400.jpg

 

Obecnie jestem na etapie uzbrajania przedniej ściany pieca:

 

de15b15432666ba4.jpg

 

Przymiarka na sucho:

 

d79cb4610efe46b0.jpg

95754fb65dcbcf47.jpg

541796b5743b5522.jpg

Link to post
Share on other sites
W jakim malowaniu planujesz go zrobić?

No mnie się wydaje, że w barwach oryginału ze zdjęcia

tornado, dzięki za przybliżenie szczegółów.

Widzę, że model warty zainteresowania (w sensie sklejenia w przyszłości).

Z tego, co piszesz, spasowanie detali nie jest złe. Cóż, ślady po wypychaczach nie są aż tak wielkim problemem, jak np. pogięte części innych producentów. Dobrze, że jest kawałek toru, bo można stosunkowo łatwo zrobić podstawkę czy wręcz małą dioramkę.

Z tego, co widzę na zdjęciach, model jest dość bogaty - ma wiele szczegółów. No i ponad 700 części, to robi wrażenie.

Wielkość modelu też imponująca.

Mam jeszcze pytanie odnośnie kabiny maszynisty - czy są w modelu jakieś kalki np. do wskaźników (podejrzewam, że model jest na takim poziomie, że i kalek nie zabrakło). A pytanie dodatkowe, jak zamierzasz robić polskie oznaczenia? Będą to kalki?

Mimo, że koleją się interesuję, parowozy średnio mnie pociągają. Ale może kiedyś też się za takiego wezmę. Gdyby był model Gagarina, w takiej skali, to dawno byłby już u mnie sklejony

Tymczasem życzę dużo wolnego czasu, abyśmy często oglądali aktualizację i szybko zobaczyli efekt końcowy.

Pozdrowienia.

Link to post
Share on other sites
W jakim malowaniu planujesz go zrobić?

 

Malowanie bedzie w barwach PKP (jak w oryginale), prawdopodobnie parowóz będzie nosił nr inw. 50, wówczas będzie wygladać jak ten model w HO (z innym numerem też będzie podobne malowanie):

 

Zdjęcia zaczerpniete z netu:

95451901d7d68c8f.jpg

787a53082fb81809.jpg

 

 

Mam jeszcze pytanie odnośnie kabiny maszynisty - czy są w modelu jakieś kalki np. do wskaźników (podejrzewam, że model jest na takim poziomie, że i kalek nie zabrakło). A pytanie dodatkowe, jak zamierzasz robić polskie oznaczenia? Będą to kalki?

 

Ad.1 Niestety w zestawie nie ma kalkomani do wskaźników i wogóle do kabiny maszynisty, są tylko zewnętrzne niemieckie oznaczenia do BR52.

 

Ad.2 Mam zamiar wykonać kalkomanie, no chyba że uda mi sie kupić odpowiednie blachy

Link to post
Share on other sites

Wybacz że "mędrkuję" w Twoim temacie , ale mam 3 nieśmiałe uwagi:

Jeśli przy budowie modelu wzorujesz się na Ty2-50 lub 81 to :

 

Czy klapa dymnicy nie powinna być płaska ?

 

http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-81

 

Ten "dzyndzel" na pokrywie piasecznicy chyba należało by zeszlifować i zamontować tam uchwyt do otwierania w/w.

 

Osłony przednich kół tocznych w modelu mają kształt wyprofilowanych "błotników", a w Ty2-81 są to proste blaszane daszki. Trzeba by zeszlifować łukowate linie na ramie w wyznaczające miejsca ich mocowania.

 

Osobiście, jestem raczej laikiem w temacie parowozów, ale trochę ostatnio "węszę" w temacie, ponieważ przymierzam się do budowy "teigreka" z zestawu HobbyBossa, (nie samymi samolotami człowiek żyje ).

 

Powodzenia w budowie.

Link to post
Share on other sites
Wybacz że "mędrkuję" w Twoim temacie , ale mam 3 nieśmiałe uwagi:

 

Zawsze jestem otwarty na takie mędrkowanie, sam jestem laikiem w tej tematyce wiec chętnie przyjmę wszystkie uwagi

 

Jeśli przy budowie modelu wzorujesz się na Ty2-50 lub 81 to :

 

Czy klapa dymnicy nie powinna być płaska ?

 

http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=ty2-81

 

Wydaje mi się, że klapy deflektora zarówno w Ty2-50 i Ty2-81 są lekko zaokrąglone W razie czego ma blaszki edka, a one są płaskie

 

4608aded1c408d10.jpg

4fe21fa3cfd06dd6.jpg

82f6dfa97bd7fcef.jpg

 

 

 

 

Ten "dzyndzel" na pokrywie piasecznicy chyba należało by zeszlifować i zamontować tam uchwyt do otwierania w/w.

 

Osłony przednich kół tocznych w modelu mają kształt wyprofilowanych "błotników", a w Ty2-81 są to proste blaszane daszki. Trzeba by zeszlifować łukowate linie na ramie w wyznaczające miejsca ich mocowania.

 

 

Zarówno Ty2-50 jak i Ty2-81 mają płaskie daszki, natomiast w modelu w ramie są łukowate rowki. Nie zaszpachlowałem ich ponieważ czekam aż "specjalny wysłannik" obcyka i podeśle mi zdjęcia parowozów Ty2-50 i Ty2-654, ten drugi (foto) ma zaokrąglone daszki (możliwe, że właśnie ten drugi nr będzie widniał na moim modelu ale wszystko zależy od fotek jakie dostanę). Z tego samego powodu chwilowo nie ruszam piaskownicy.

 

1517ef3bdfdd5d28.jpg

 

Ps.

Modelu Ty2-81 nie zbuduję ponieważ ma inny tender, natomiast mam jego bogatą dokumentację na podstawie, której miałem zamiar wykonanać dodatkowye elementy, których nie ma w zestawie trumpka a są we wszystkich (no prawie we wszystkich) Ty2.

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Pisząc o klapie dymnicy miałem na uwadze ten element:

c579b8388e10d7a2.jpg

 

Na Ty2-81 jest płaska, ale na innych maszynach ma wypukły środek (tak jak w modelu). Możliwe ze jest to jakaś "modyfikacja" zrobiona przy okazji remontu...

W każdym razie przerobienie tego w modelu to chyba trudne zadanie, ze względu na detale na powierzchni...

 

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites

Kiemlicz nie znam jeszcze wszystkich fachowych nazw poszczególnych elementów parowozu stąd to nieporozumienie Co do kalapy, faktycznie mogła być zmodyfikowana

 

Tornado zobacz sobie ten wątek na forum kartonowym Konradusa

KLIK

Myślę, że to doskonale Ci pomoże przy Twoim modelu

 

A tabliczki z oznakowaniem może Ci wypalić zapewne znana nam obydwu firma K. ;)

 

Dzięki ergie za link a o frmie K, jakoś nie pomyślałem

Link to post
Share on other sites

Jakaś odmiana Andrzej, coś dla relaksu widzę.

Link to post
Share on other sites

Doszły monie słuchy, że od mojej ostatniej wizyty w skansenie w Jaworzynie Śl. znalazł się Ty2-821 z tendrem sztywnoramiennym 30D42 Dzisiaj wybrałem się tam i obfociłem go trochę (225 zdjęć), parowóz okazał się być praktycznie złomem ale co tam, ważne że jest

 

8a8ecf575d1f6bb7.jpg

353ef7edbaca6697.jpg

 

Prace przy modelu powoli idą do przodu, przykleiłem trochę plastiku i dorobiłem z blachy ryflowanej stopnie (trumpek zapomniał o nich).

 

115bbc29fcd5416e.jpg

c43b88089197ddca.jpg

4b53485378066b12.jpg

 

W oryginale przy pokrywie dymnicy występują jakieś pręty (podpory pod zamki) wiec je też dorobiłem.

 

ed2900a6788b290c.jpg

6afadbd1d8480c14.jpg

 

Także dorobiłem mocowania sprężyny napinającej dźwignie:

 

d7b7bef271b54872.jpg

ae92ae1aa8bf80d1.jpg

5a5f830e28713abc.jpg

 

Ps.

Do parowozu postanowiłem doczepić kilka wagoników, narazie udało mi sie kupić jeden:

 

b27cc71c99f3f973.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.