Skocz do zawartości

Spitfire Mk.IXc, KP (nowe), 1/72


mac eyka

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie. A pro po tej maszyny.

Problemy chyba są spore skoro mamy bardzo odbiegające od siebie schematy malowania publikowane w książkach o tej tematyce.

 

2.png.9da8b923a485bcc62956871f9ee34469.png3.thumb.jpeg.5c9079b6a15f38fe3b5942b553fb403b.jpeg

 

Tak więc prawda pewnie leży gdzieś po środku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe co jest pośrodku miedzy TLS, a Desert? 😉

Matusiak pisze o spekulacjach i wyraźnie to zaznacza. W zasadzie opartych na możliwej interpretacji zdjęć.

Podobnie zróżnicowane sylwetki można tworzyć dla samolotów latających z Northolt.

Ale na pewno nie wiadomo nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
W dniu 8.03.2024 o 14:19, greatgonzo napisał:

 

Zasady malowania seriali były faktycznie takie jak powyżej. Jednak te szablony składano ręcznie i liczne zdjęcia pokazują, że nie zawsze wszystko szło idealnie jak w instrukcji.  Odległości między znakami bywają większe, czasem niejednakowe. Do tego w przypadku przemalowywania samolotów pojawiały się różne okoliczności towarzyszące temu procesowi, co też wpływało na zachowanie standardów przy malowaniu oznaczeń.

Szablony zawierały przerwy w znakach, ale bywało, że te przerwy były zamalowywane.

 

Seriale malowano przy pomocy szablonów, albo ręcznie. Te z przerwami wskazują na szablony, te bez na ręczną robotę. Dlatego jest taka zmienność i dwie piątki na nowym fabrycznie samolocie w jednym serialu mogą wyglądać różnie.  Grubosc kreski, odstepy miedzy znakami i ich wyglad zalezaly od dnia, humoru malarza i paru innych rownie nieobliczalnych czynnikow. Zasadniczo pozostawal tylko wymiar 8x5 cali jako najbardziej stala regula. 

z5159.png

ap874.png

 

 

A EN315 najprawdopodobniej byl w morskich kolorach. Ta trzecia kolorowanka. W drodze do Tunezji zahaczyl o Malte i tam wtedy taka moda panowala i to tlumaczy odmiennosci tego co widac na zdjeciach. 

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszna uwaga o ręcznym malowaniu. Zafiksowałem się, że fabrycznie dotyczyło to tylko stencili, a ręczne seriale pojawiały się ewentualnie przy przemalowywaniu w MU lub jednostkach.

 

Zakładam, że najprawdopodobniej jest użyte kolokwialnie i jest równoznaczne  z:  mnie się wydaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
24 minuty temu, greatgonzo napisał:

 

Zakładam, że najprawdopodobniej jest użyte kolokwialnie i jest równoznaczne  z:  mnie się wydaje?

To jest moj wybor z tych trzech opcji pokazanych na kolorowankach. Dlugo sie upieralem,  ze EN315 byl klasyczny Desert, ale mimo moich konserwatywnych tendencji zostalem przekonany do morskiego po dlugich dyskusjach, gdzie zawazyl udowodniony w dokumentach pobyt samolotu na Malcie przed przekazaniem go do PFT. Za morskim swiadczyc tez moze relatywnie jasny spod, a wiec raczej Sky, a nie Azure Blue. I oczywista odmiennosc od reszty maszyn PFT, ktora jakos trzeba wytlumaczyc. Tak wiec jesli kiedys sie porwe na EN315, to na pewno w morskich barwach. 

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, greatgonzo napisał:

Które Spity z PFT były na Malcie?

 

Oczywista odmienność N

Na pewno EN315 był z Malty. Nie badałem reszty maszyn PFT. 

Oczywista dla mnie, gdy patrzę na zdjęcia. Tu nigdy nie będzie pewności, ale trzeba w coś wierzyć. Oceniam morski kamuflaż za bardzo prawdopodobny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak długo EN 315 był na Malcie i czy był w tym czasie moment, że był przeznaczony do służby na tej Malcie?

Ale jak patrzysz na te zdjęcia, to chyba wiesz co jest dla Ciebie oczywiste?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nie mam prawa do publikowania kopii tego zdjecia, dlatego je troche zniszczylem:).  EN315 wyglada inaczej, niz pozostale. Kontrast na kadlubie, najlepiej widoczny za kabina, jest inny. Wypreparowane z tej samej klatki filmu. To samo swiatlo. 

en.jpg

en1.jpg

en2.jpg

Edytowane przez letalin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.