Jump to content

Techniki cięcia plexi - ktoś zna?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Witam

 

Od razu nadmienię, że korzystając z szukajki, nic na ten temat nie znalazłem.

Moje pytanie jest takie: jak własnymi sposobami (nie posiadając odpowiednich maszyn do cięcia) przeciąć arkusz plexi o grubości ~1.5mm w jednej linii o długości 2m? Czy da się to zrobić ogólnodostępnymi narzędziami modelarskimi (np. nożyk Olfa)? Czy ktoś już próbował czegoś takiego?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ja to robię tak, od lini przeciągam kilkakrotnie jakimś naostrzonym rylcem, wkładam pomiedzy dwie deski i przełamuje. Technika podobna trochę do ciecia szkła. Jak próbowałem ciąć piłką to wychodziło fatalnie nierówne krawędzie i postrzępione.

Link to comment
Share on other sites

Ja ostatnio miałem podobny problem. Zależało mi na docięciu 30cm odcinka polistyrenu o szerokości 7mm. Problem był w tym by dokładnie z taka samą siłą dociskać liniał podczas przejeżdżania nożykiem oraz nie dopuścić do przesunięcia się materiału. Więc dorobiłem sobie kawałek profilu stalowego o grubości 3mm i długości ok. 50cm, nawierciłem go co 10cm, i przykręciłem do płyty wiórowej. Wkładam polistyren między płytę a profil, dokręcam i się nie martwię czy się przesunie czy nie:D ja docinałem polistyren grubości ok. 0.5 mm, ale myślę ze bym nie miał problemu z przecięciem większej grubości. Zamiast dorabiać coś samemu kupisz w markecie profil aluminiowy L o długości 2m. Ja niestety pierw dorabiałem blachę a potem będąc markecie znalazłem zastosowanie do profilu, który tam zauważyłem.

Link to comment
Share on other sites

Najlepiej plexi tnie się laserem. Wiem, że nie każdy ma dostęp do takowego plotera laserowego (grrrrruba kasa!!!), ale sa firmy, które to robią z dostarczonych plików. Wysyłasz plik w formacie cdr (corel) i podajesz jaka to plexi ma być (kolor, grubość itd), a oni to tną i Ci wysyłają (albo sobie sam odbierasz).

Jeśli jesteś zainteresowany, to wal na priva - podam Ci namiary takich firm (korzystałem z ich usług - kwestie naprawdę groszowe, a oszczędzasz sobie czasu i pracy z niewdzięczną materią plexi)

pozdrawiam

Avi

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi, koledzy. Widzę, że każdy ma NATO jakąś swoją metodę. Popróbuje, potestuję i coś wybiorę.

Najlepiej plexi tnie się laserem. Wiem, że nie każdy ma dostęp do takowego plotera laserowego (grrrrruba kasa!!!), ale sa firmy, które to robią z dostarczonych plików. Wysyłasz plik w formacie cdr (corel) i podajesz jaka to plexi ma być (kolor, grubość itd), a oni to tną i Ci wysyłają (albo sobie sam odbierasz).

Jeśli jesteś zainteresowany, to wal na priva - podam Ci namiary takich firm (korzystałem z ich usług - kwestie naprawdę groszowe, a oszczędzasz sobie czasu i pracy z niewdzięczną materią plexi)

Dzięki, Avi, za radę; jednakże ja nie mam zamiaru wycinać liter, chcę tylko przeciąć plexi na dwie części o długości 1.9m. Jeśli sam sobie nie poradzę z takim cięciem, to podjadę do jakiejś firmy, żeby mi ją przecięli.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Jest do tego specjalny "nóż" w postaci haka. I to w dwu rozmiarach.

pid_36_n1_67e2155a8a1edc1b23bcdb40bcfbc04e.jpg

pid_35_n1_c0ac2015401a26b6b78acb44eab48e05.jpg

 

A tu jak to się robi

pid_35_n2_7e27cb3a4861d38ed41c8a0f2ba30cc0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.