Skocz do zawartości

PZL SW-4 1:48 Aeroplast


Aleksander z Zalasu

Rekomendowane odpowiedzi

Jak do tej pory, nie udało mi się doprowadzić do końca żadnego warsztatu, ciekawe czy tym razem mi się uda.

 Jako że na śmigłowce produkcji WSK "PZL-Świdnik" S.A. nie mogę już patrzeć, na warsztat biorę PZL SW-4 w wersji RUAS. Postanowiłem podejść do tematu z odrobiną ambicji i go trochę pootwierać. Pierwsze próby otwarcia modelu już podejmowałem:

Najpierw bagażnik:

IMG_20241228_103940743.thumb.jpg.4dfe9d016102da14c9e65b5ef225f1f0.jpg

Później przedziały paliwowe i elektryczne oraz siatki we wlotach powietrza:

IMG_20241228_103804994.thumb.jpg.df5b355bbebabc001f7390954d002aaf.jpg

Były też porażki:

IMG_20241228_104054666.thumb.jpg.a7789d94a1bbcc67409bd9c0a6959046.jpg

 

 

Pierwsze prace już wykonane, najpierw kabina:

IMG_20241228_103506142.thumb.jpg.7c2f6aff5a56b72fd39042affa044a91.jpg

 

Kolejny krok to będzie szpachlowanie zbędnych linii i wycięcie osłon przydziałów silnika i przekładni.IMG_20241228_111159936.thumb.jpg.6c9fc8721e34f0fbff50bf582b14e1a8.jpg

 

Ciąg dalszy nastąpi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osłony wycięte zgrubnie. Na dalszym etapie będzie wymagana obróbka wykańczająca by spasować z resztą. Teraz, jak już się otworzyło przedziały, to trzeba je wypełnić. Na podstawie dostępnych w sieci zdjęć silnika i przekładni, podejmuję próbę wyrzeźbienia przedziałów:

IMG_20241229_094556602.thumb.jpg.25059a63b609566007fd722b92e6b3d1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest makieta. Szczegóły priv.

Dziękuję za zdjęcia wnętrza, zapomniałem już, że nowa tablica przyrządów była od czwartej i siódmej maszyny czwartej serii. Teraz mogę zrobić zarówno SP- PSZ jak i makietowego 0401. Co wyjdzie to się jeszcze okaże.

Tymczasem po całym dniu dłubania, przedziały silnikowy i przekładniowy nabierają kształtu:

IMG_20241229_202121656.thumb.jpg.f64dfffead8b43a1943adfa742eb7a48.jpg

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedziały silnikowy i przekładni wpasowane do kadłuba. Trochę rzeźbienia było, trochę szpachli trzeba było zużyć, trochę trzeba jeszcze doszlifować, ale coś tam wygląda.

811678481_IMG_20250103_1539375342.thumb.jpg.5c2b38f397c1a8a0389e3c9a1422cae0.jpg41766637_IMG_20250103_1542166272.thumb.jpg.235a5110b518b071b135a0b7c162ca09.jpg

 

Na wypadek, gdyby jednak robota okazała się niewypałem, przymierzyłem też osłony które zakryją porażkę 😁

1554599355_IMG_20250103_1540181252.thumb.jpg.4403b69febb270474c033c1ffa6be1a1.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja.

Kabina złożona, szpachla położona (moduł napędowy trochę był rozpukł kadłub, gdybym robił kolejny egzemplarz, to trzeba by inaczej go zaprojektować). Farba położona:

1568235113_IMG_20250106_1045525412.thumb.jpg.eb089a8cceea4f83375b79b6e8639619.jpg1907442194_IMG_20250106_1045212702.thumb.jpg.443d137aea36d39da64a81ad8c7b18c2.jpg

Teraz jeszcze do malowania przedziałów  i dodatki, kamery, głowica obserwacyjna, anteny i podwieszenie uzbrojenia. Co prawda nigdy z uzbrojeniem nie latał, ale ciekawiej wygląda. Chociaż z pływakami można by go zrobić, z pływakami latał.🤔

Teraz najtrudniejszy etap, czyli napisy RUAS, Solo i nazwa korpo. No i znaki rejestracyjne, chyba zdecyduję się na SP-PSZ, mimo że już są nieaktualne, ale mam już SP-PS, a Z łatwo dorobić.

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Napisano (edytowane)

W oczekiwaniu na kalkomanię, zrobiłem piastę Wirnika Nośnego. Ponieważ zestawowe wirniki mi nie wychodzą, to na podstawie dostępnych zdjęć, zrobiłem swoją piastę:

1368190408_IMG_20250302_1350147132.jpg.4c7200911bf3730b40114b6623ab2e50.jpg

1648820684_IMG_20250302_1400524352.jpg.33ae5000787ecb0a317a7bf4e09a2287.jpg

Wyszła trochę mydlarnie, ale nie jest źle.

Wymaga to obróbki łopat WN, ale to tylko przeszlifowane na wymiar, nic trudnego.

Przymiarka na makiecie zespołu napędowego:

523452058_IMG_20250302_1353278982.thumb.jpg.3e5edec56e54ee42c73326c727d5719d.jpg

Jest dobrze, tylko że wirnik raczej nie będzie obrotowy. Będzie możliwość demontażu WN np na czas transportu, będzie można go trochę obrócić, ale nic więcej. Pozycja łopat względem kadłuba jest ustalona na twardo.

Przymiarka na modelu.

Tu się schody zaczynają, ponieważ zastosowałem pierwszy wydruk zespołu napędowego, nie najlepszego (tylko taki wtedy miałem), wał WN się wcześniej ułamał i trzeba go dorobić. Po przymiarce, widzę że trzeba zwiększyć wycięcie w osłonie przedziału przekładni, bo piasta mieści się na wcisk. Być może jest to wynik naciągania zestawowej osłony na zespół napędowy, albo są to różnice wynikające z błędów przy skalowaniu zarówno przez producenta modelu, jak i moich. Ale to pikuś, pilnik w garść i nie będzie nawet widać.

1448125393_IMG_20250302_1352075092.thumb.jpg.34ce791368cd97d0df5013137fd7d4b2.jpg

Ogólnie model zaczyna kumulować drobne niezauważalne błędy, co z tej sumy wyjdzie to zobaczymy. Na razie zbieram na nim doświadczenia do budowy kolejnych egzemplarzy.

 

Jednak nic z tego nie będzie. Wypruję moduł zespołu napędowego i wstawię nowy. Okropnie to wygląda 😞

Edytowane przez Aleksander z Zalasu
Uzupełnienie informacji
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Operacja demontażu zespołu napędowego się udała. Pacjent tylko ledwo przeżył. Obecnie wygląda jak kabriolet.

617662131_IMG_20250324_2033524402.thumb.jpg.4172e36889577fad1e53a2d59be8675b.jpg

 

Do przeszczepu napędu planuję użyć prototypowego wydruku z żywicy że względu na identyczne wymiary jak poprzednik. W odróżnieniu od wcześniejszego wydruku PLA, jest  dokładniejszy.

Po delikatnej obróbce nastąpiła przymiarka

674898473_IMG_20250324_2034403922.thumb.jpg.93dc6d9d9726740c57f89831609e120f.jpg

Zapowiada się opowieść spod znaku szpachli i pilnika. Być może zrobię z niego czerwony prototyp SW-4, gdyż już zdążyłem naruszyć podwozie przy wciskaniu napędu.

Docelowy model napędu jest lepiej dopasowany do zestawu, ale jak bardzo pasować będzie, to się przekonam przy kolejnym modelu.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazuje się że przeszczepu wymagają również osłony zespołu napędowego. Więc takowe przygotowałem:

630589510_IMG_20250330_1655146342.thumb.jpg.97862939fcb0f3af5c9f28cdf5627911.jpg

Tu w szczególe:

1686453561_IMG_20250330_1655399292.thumb.jpg.1c2a356c2c142f3bb5c705d63e99c023.jpg

Są zawiasy (a przynajmniej dopóki ich nie oberwę) i siatki.

Tak prezentuje się na zespole napędowym.

1921251521_IMG_20250330_1656057092.thumb.jpg.cb82b8fc0b86c90184508c94bfba171c.jpg

Jedna osłona zgubiła poszycie zewnętrzne, ale dobrze leży

831175416_IMG_20250330_1656478462.thumb.jpg.163c5dab8d3e63edc14530248ef93b42.jpg

Zrobiłem też wziernik do sprawdzania ciśnienia butli gaśniczej, ale chyba nic nie będzie widać.

1384197864_IMG_20250330_1656170002.thumb.jpg.b2bb9b2646d271a8fad9198bcb62b9d6.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.