Skocz do zawartości

Kfz. 171 Panther D - rekonstrukcja zdjęcia


Macisso

Rekomendowane odpowiedzi

33 minuty temu, Albatros napisał:

Gotowe nity/śruby są spoko, dobrze wyglądają, ale roboty jest przy ich montażu praktycznie tyle samo co z rozciągniętymi ramkami. A może nawet więcej i bardziej precyzyjnej. Musisz nawiercić otwór, i precyzyjnie zapodać klej i trafić z nitem w otwór. Wbrew pozorom wcale nie jest to takie łatwe żeby to dobrze i równo zrobić. Ramki są długie, łatwe w trzymaniu, przewlekasz, docinasz, nie musisz operować precyzyjną pęsętą, nie wystrzeli Ci nigdzie i nie potrzeba tam takiej ultra dokładności. Choć oczywiście nity 0.5 mm są już duże i na pewno sprawiają mniej problemów niż 0.3 mm… 

Faktycznie, jeśli są gotowe koła do kupienia to wydaje się najrozsądniejszą opcją. 

ok, przekonałeś mnie. Spróbuję Twojego "patentu" 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Cześć.

Dziś znalazłem chwilę, żeby lekko pchnąć prace do przodu. 

Niestety troszkę martwi mnie sam model. Dragon chyba nienajlepiej spisał się w produkcji. Części pasują do siebie umownie, nawet duże i główne elementy kadłuba. Instrukcja jest na tyle "uboga", że trzeba się solidnie domyślać jak spasować elementy. Odebrało mi to dziś frajdę że składania. 

Jestem zawiedziony zastanym stanem rzeczy...

Nie mniej sprawy już się dzieją, zatem trzeba brnąć.

 

Na pierwszy rzut poszły błotniki. Podszlifowałem od spodu jeden z nich celem podgięcia go w sposób widoczny na oryginalnej focie. Drugi został usunięty.

 

IMG_20250212_165120_360.thumb.jpg.2a650a83e7af3a005aae66762ae4d177.jpgIMG_20250212_165528_519.thumb.jpg.fb1d9237c3085be0dffad927469b7c82.jpg

 

Złożenie kadłuba do kupy było wyzwaniem, ale pisałem już o tym. IMG_20250212_182434_630.thumb.jpg.e18d132f5a2487926ec09cf9bc61f0d1.jpgIMG_20250212_182340_209.thumb.jpg.468b34d3a141847fdd10d077fe2f0189.jpg

IMG_20250212_182354_342.thumb.jpg.a5f579a7f239464e3406271584f689d7.jpg

Oby problemów było już mniej.

 

Miłego!

 

 

 

Edytowane przez Macisso
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Czołem czołgiści (i nie tylko).

Wygospodarowałem  3h na pracę i wziąłem się za element, co do którego byłem przekonany, że nie uda mi się złożyć w sposób satysfakcjonujący. IMG_20250213_143821_553.thumb.jpg.52bdbd64c0b0b474c0678fc757de2993.jpg

Łańcuch składa się z 7 warstw i o dziwo wyszło jak na mnie nieźle. 

IMG_20250213_152504_789.thumb.jpg.225d42f0828906fecc0bb2577dca78af.jpg

Całość trafiła na miejsce wraz z przednimi władzami. 

IMG_20250213_144833_700.thumb.jpg.c54e8372d429664111b7751dc068978d.jpg

 

Na warsztat trafił też tył czołgu, pokrywa silnika i okolice. IMG_20250213_152444_454.thumb.jpg.e84b99b6ea427e09e290dd79e55f0e6b.jpg

 

Na koniec została mi mała zagadka. 

W którym miejscu były umieszczona rączka włazu, ponieważ wiem że były co najmniej dwie wersje. Do tego producent modelu również sugeruje dwie wersje.  Może wieczorem zrobię jakieś internetowe poszukiwanie.1975587510_Screenshot_20250213-1549402.thumb.jpg.751456058bbdd50294114d2afb3a7e31.jpg

 

Do usłyszenia.

Edytowane przez Macisso
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, gustlik napisał:

A to wczesne pantery D, pozniejsze miały w tych miejscach B

Dziękuję za wskazówkę!

To jest wczesna Pantera z początku maja 43' (czego dowiedziałem się również na tym forum.

Czyli kleję w A 

Edytowane przez Macisso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

 

Dorobienie nitów ciąży mi niczym plecak pełen kamieni, zatem postanowiłem zabrać się za to 

Przyjąłem taktykę od @Albatrosa polegająca na nawierceniu otworów i przesyłanie przez nie nitek z rozciągniętych ramek. 

Pracochłonność wysoka, ale faktycznie metoda jest skuteczna. 

Jeszcze potrzebuję dopracować metodę cięcia/szlifowania nitek, ale zakładam że efekt finalny wynagrodzi trudy. 

IMG_20250216_193129_256.thumb.jpg.0686a3fb6dbf2dcf2c156fafc309d6c0.jpg

 

Jeszcze tylko 15 kół 😉

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. 
Prace nad kołami trwają, chodź tempo nie jest sprinterskie. Za to mam czas na układanie w głowie projektu.
I tu mam pytanie do bardziej zorientowanych forumowiczów.

Czy w zakreślonym miejscu "A" mam ślad po  trafieniu, czy może jest to pozostałość lampy (i czy była lampa po prawej stronie, bo niektóre pantery D miały tylko jedną po lewej).
Miejsce zakreślone "B" chyba nie pozostawia wątpliwości, ale poproszę o opinię. 

 

2098912133_Zrzutekranu2025-02-19211942.png.582d43f8350f6b96ab4cf644720bfced.png

Druga sprawa dotyczy niewidocznej strony czołgu z zerwaną gąsienicą. Niemcy natrafiali pod kurskiem na duże pola minowe, zatem to właśnie mogła być przyczyna zerwania gąsienicy jak sądzę. Jak Waszym zdaniem powinno to wyglądać. Czy koła jezdne ulegały dużej deformacji w takiej sytuacji? A może było to trafienie bezpośrednie w koło/gąsienice? Macie jakieś sugestie/pomysły?

Z góry dzięki.
Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. A. Wczesne wersje miały montowane lampy  po obu stronach.

ad. B Możliwe trafienie jeśli założymy że to nie wada fotografii.

Zerwana gąsienica zapewne była jedną z przyczyn pozostawienia pojazdu w tym miejscu.

 

Pozdrawiam
Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
W dniu 21.02.2025 o 11:05, meser262 napisał:

ad. B Możliwe trafienie jeśli założymy że to nie wada fotografii.

Jestem na 99% pewien że to trafienie. Planuję je odzwierciedlić w modelu.

 

W dniu 21.02.2025 o 11:05, meser262 napisał:

Zerwana gąsienica zapewne była jedną z przyczyn pozostawienia pojazdu w tym miejscu.

Też tak uważam. Cały czas buduje plan odzwierciedlenia powodu zerwania gąsienicy. Urwane są przednia osłona gąsienicy oraz cały błotnik nad kołem napędowym. Z racji że to przód, najazd na minę wydaje się być bardzo prawdopodobny. 

 

Tymczasem skończyłem tworzyć nity na zewnętrznych kołach jezdnych. Teraz czas na rząd środkowy. Jak dobrze wkleić koła, wystarczy wykonać 10 nitów na każdym. Cześć jest zasłonięta przez koła zewnętrzne.

IMG_20250221_200747_294.thumb.jpg.f71db37d728d09adda96688091127958.jpg

 

Gdzieniegdzie przydadzą się drobne poprawki, ale efekt w miarę zadowola.

 

IMG_20250221_200830_817.thumb.jpg.1d2dc92759be05615bfec8a8f9a513c2.jpg

 

Do usłyszenia. 

Edytowane przez Macisso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @gustlik
 

29 minut temu, gustlik napisał:

Nie wyglada najgorzej, może wystarczy przejechac delikatnie extra thin cementem

już to zrobiłem.  Z resztą bez lupy w sumie wygląda to naprawdę spoko. Dopiero przy powiększeniu widać drobne różnice w pinach. Być może za bardzo się napinam i nie ma co poprawiać 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dziś dla odmiany pobawiłem się blaszkami na lewej burcie. 

IMG_20250222_212606_406.thumb.jpg.115cec48219dd399683a2f6fe906c523.jpgIMG_20250222_212636_755.thumb.jpg.d2d6ec5905c6e6807f35e2930f927b39.jpg

 

Nawierciłem tuleje

IMG_20250222_191256_418.thumb.jpg.317f6dd00b0776fb3a9cc614d2414584.jpg

 

Poprawiłem też kilka wcześniej wklejonych elementów.

Naciąłem podporę działa i dodałem kilka "dźwigienek".

IMG_20250222_213146_766.jpg.3faba8cc03e37a214c2512cffa6d3e8d.jpg

IMG_20250222_213127_237.thumb.jpg.8ab52de22b0ff43843e81b0ee8dc9c23.jpg

 

Miłego wieczoru!

IMG_20250222_191247_416.jpg

Edytowane przez Macisso
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawy wieszak opisałem (lekko) w poście 08-02-2025 roku. Koła jezdne miały nity dorabiane poza montowniami w tym czasie, więc nie zależnie od producenta je miały.

Wieszak który zamocowałeś jest stosowany w montowni MAN. Ten z Daimler-Benz jest CIUT inny - zaznaczam LEWY.

Tuleje  te cieńsze do haków C360 miały otwory z boków - NIE z góry i z dołu. 

Obydwie tuleje musisz "cofnąć" do przodu tak mniej więcej jak Ci zaznaczyłem - CZERWONYM kolorem. Ten górny od liny oczywiście z mocowaniem.

892768073_meser262@000.thumb.jpg.b253be40b4198888a31744894adf1999.jpg 

 

Kolejna sprawa to tuba-rura, a właściwie jej mocowanie. Ten który Masz to też jest z montowni MAN. Daimler-Benz pierwszy pasek ma krótki.

Popatrz na rysunek i niebieskie strzałki.

141284432_meser262@000.thumb.jpg.e94051a35f0f3cdfb400a263f28afcf4.jpg

Na koniec dwie fotki niestety nie najlepszej jakości - bo i elementy niewielkie. Porównanie rurek/tuleje na haki MAN na C 450 i DB C360.

Mocno powiększone i słabiej powiększone

1730136499_meser262@000.thumb.jpg.38b52f6cca2543676c96e69ca462eaee.jpg

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Krzysztof za, jak zawsze, ogrom cennej wiedzy.

Zauważam u siebie problem zbyt szybkiego działania w stosunku do researczu. Inna sprawa, że materiały które posyłasz nie są łatwe do znalezienia w sieci. Przejrze wspomniany przez Ciebie post nom zabiorę się za drugą stronę.

Póki co czeka mnie przeróbka wieszaka lewego, odcięcie i ponowne wklejenie ich obróconych o 90°. Z resztą tuleje od DB wydają się cieńsze. 

Nawalilem teraz przy tubie, zatem tam też dość solidna poprawka mnie czeka. 

No cóż... Nie mam nudy :cool:

W połowie tygodnia powinienem mieć chwilę na dłubanie. 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Cześć! Wrzucam mały update.

 

Podążając za uwagami Krzysztofa, zacząłem poprawiać sam siebie. Powoli zaczyna się to robić rutyną, ale mam szczerą nadzieję odejść od tego jak najszybciej 🙃

Uciąłem tuleje i przekleiłem je otworami w poziomie. Niestety tuleja która ma trzymać linę holowniczą nie dała się przesunąć wraz z mocowaniem. Za dobrze przykleiłem ten fragment do kadłuba i boję się, że zniszczę element. Chyba muszę pogodzić się z tą drobną porażką.

953508121_IMG_20250227_085246_8403.thumb.jpg.139c2616e147677ef48fa35d0a603915.jpg1106091156_IMG_20250227_085225_2462.thumb.jpg.e3508192c602f49049bf9ecc53724100.jpg

 

Dorzuciłem też kilka mocowań osprzętu. Mocowania z klamrą niestety są w jednym rozmiarze, co powoduje że do szerokiego trzonka siekiery pasują, natomiast do wąskiego trzonka szpadla już nie. Tu na pewno czeka mnie jakaś zamiana albo próba przerobienia klamry na mniejszą.

IMG_20250227_085256_462.jpg.6ecd417925f2418fdb39d9a879c1a19e.jpg

 

Przerobiłem też tubę,  zeszlifowałem dekle zamykające do rozmiarów tuby i na nowo wkleiłem blaszki. Zciąłem też dolny pasek lewego mocowania tuby wedle wskazówek Krzysztofa. 

Teraz czas na prawą burtę i tu postaram się być znacznie bardziej dokładny.

Dokonałem przesunięć rurek mocujących hak oraz linę a także pozbyłem się fragmentu stelaża. Na zdjęciu pantery spod Kurska ewidentnie nie było tego fragmentu. 

Screenshot_20250227-090751.thumb.jpg.44af298106dbe4a7a54e1bcc85fb2516.jpg

 

Teraz dla odmiany podłubię nity w kołach, żeby nie wypaść z wprawy 😅

 

Do usłyszenia i naturalnie chętnie przyjmę informacje co powinienem poprawić. 

 

Cześć!

 

Edytowane przez Macisso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś te klamry toporka i łopaty dziwnie wyszły. Same zapinki można oddzielnie kupić np nr jak te niżej.

IMG_20250227_093659.jpg albo zestaw różnych np Aber 35A099 German tool holders late used from 1943 (new relase) (1:35)

Edytowane przez Evildead
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

W dniu 23.02.2025 o 21:21, Macisso napisał:

Dziękuję Krzysztof za, jak zawsze, ogrom cennej wiedzy.

Zauważam u siebie problem zbyt szybkiego działania w stosunku do researczu. Inna sprawa, że materiały które posyłasz nie są łatwe do znalezienia w sieci. Przejrze wspomniany przez Ciebie post nom zabiorę się za drugą stronę.

Proszę bardzo.:super: Szukać zawsze warto - choć na pozytywne efekty raczej nie licz.:nauka::zly:

 

1 godzinę temu, Macisso napisał:

Niestety tuleja która ma trzymać linę holowniczą nie dała się przesunąć wraz z mocowaniem. Za dobrze przykleiłem ten fragment do kadłuba i boję się, że zniszczę element. Chyba muszę pogodzić się z tą drobną porażką.

Trzeba to przesunąć. Jeśli coś się popsuje trzeba dorobić nowe - DASZ radę to drobiazg:szampan1:.

 

1 godzinę temu, Macisso napisał:

Teraz czas na prawą burtę i tu postaram się być znacznie bardziej dokładny.

Dokonałem przesunięć rurek mocujących hak oraz linę a także pozbyłem się fragmentu stelaża. Na zdjęciu pantery spod Kurska ewidentnie nie było tego fragmentu. 

Trudno trzeba będzie poprawić. W poście 8 lutego pisałem - o wieszaku z prawej strony :

"...  4. Mocowanie dla haka typ C 360 w układzie krzyżowym - z zamontowanym hakiem typ C 450. "

W UKŁADZIE KRZYŻOWYM - no to czas na fotki. 

498185711_meser262@000.jpg.ed4569d7b1004b1f5fc2dbe268cbdad1.jpg

Tam jest ten fragment stelaża. Wiem kiepsko to widać. Jego bliski krewniak z hali produkcyjnej - No.824 poniżej

 

1622721882_meser262@0001.jpg.8a3d7ac451149e9c2ed8fbf72abc4e2f.jpg

Teraz nie ma wątpliwości. Dodatkowo widać że nie ma paska środkowego na gaśnicę. Gaśnica jest na długim górnym pasku głównym.

Widać dokładnie układ krzyżowy  mocowania tulei. (Pasek pionowy przechodzi przez środek między tulejami).

 

444031638_meser262@0002.thumb.jpg.c379077fc19723d4c93c0399e49f08da.jpg

 

Ta fotka poniżej nie dotyczy pojazdu No.834. Jest jego następcą w cyklu modernizacyjnym.

Kolejny dalszy krewniak No.834 i No.824 - z drugiej połowy maja 1943 roku - No.745 oczywiście Daimler-Benz.1231126244_meser262@0003.jpg.863c5e5d50171ac7559cce2a520f9bf1.jpg

Na tej fotce widać dospawany dodatkowy kawałek paska jako przedłużenie górnego paska głównego i cofnięcie gaśnicy do klocka.

Widać też ten kawałek który wyciąłeś. Jest to kolejna wersja przeróbek w Daimler-Benz.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

PS. Tak jak pisze Kolega "Evildead" popracuj nad klamrami.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Evildead napisał:

Coś te klamry toporka i łopaty dziwnie wyszły.

Masz rację. Popracuję nad m :piwo:

 

58 minut temu, meser262 napisał:

Trzeba to przesunąć. Jeśli coś się popsuje trzeba dorobić nowe - DASZ radę to drobiazg:szampan1:.

Zmotywowałeś mnie 🫡
Odnośnie wieszaka na szpargały, na szczęście nie jest zamontowany, zatem będzie łatwo naprawić błędy. Dziękuję za zwrócenie uwagi.
Konieczne też będzie właściwe umieszczenie górnych pasków po lewej stronie, ponieważ w "moje" są na samej górze:
279758693_Zrzutekranu2025-02-27124634.thumb.png.46ee9fadddb5f665f98657821dc57ba8.png

 

W tym tygodniu na pewno dłubnę.

Na łączach!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze taka uwaga. Może niepotrzebna , ale ... .

Tam gdzie pokazuje strzałka powinna być część B25 - łom mniejszy niż to co jest na zdjęciu.

1045762583_meser262@000.thumb.jpg.8558f6b6c90435f102d4a41d79e2e349.jpg

 

1191518663_meser262@0001.thumb.jpg.d45d886144e3e1093108630cbb0a96d3.jpg

Powoli spokojnie i dokładnie. Nie na wyścigi - w tej dyscyplinie liczy się dokładność.:super: Powodzenia - będę zaglądał. Jak co to pytaj :brawo:.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, meser262 napisał:

Jeszcze taka uwaga. Może niepotrzebna , ale ... .

Tam gdzie pokazuje strzałka powinna być część B25 - łom mniejszy niż to co jest na zdjęciu.

Jak najbardziej potrzebna. 

Ten łom od początku wydawał mi się niewłaściwy. Sprawdziłem zdjęcia w sieci i faktycznie wszędzie jest mniejszy. 

Wiem że to nie wyścig, ale realnie mam czas do końca kwietnia. Później będę zapracowany pod korek do późnej jesieni i projekt by stanął, a bardzo chce go skończyć 🙂

 

Dzięki jeszcze raz Krzysztof. Do usłyszenia 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To masz jeszcze pomocny filmik  do klamer, żeby się lepiej robiło :) , albo na przyszłość, w sumie to trzeba ileś ich schrzanić na początku, żeby później załapać o co biega, dlatego dobrze mieć zestaw gdzie masz tego trochę, a i tak do następnych projektów się przydadzą o ile będziesz kontynuował zmagania w niemieckiej pancerce.

 

10669685b9.thumb.jpg.597260aad29188bfec67fca5b83e3ba0.jpg

Edytowane przez Evildead
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Evildead napisał:

To masz jeszcze pomocny filmik  do klamer, żeby się lepiej robiło :)

Te ruchome klamry to już dla mnie jest lvl master. Nawet nie próbuje...

Nie mniej wezbrała we mnie chęć poprawy swoich klamerek, co chyba nawet wyszło. W pełni się z Tobą zgadzam @Evildeadże kilka trzeba zepsuć i dalej jakoś już idzie 🙂

 

IMG_20250227_214233_432.jpg.d78b1731182749ed7c2e3a01fb4d2456.jpgIMG_20250227_195200_364.jpg.996f8bf2caa5d910bbf8dab7b8e188eb.jpgIMG_20250227_214201_197.jpg.7b226e019f7075bc7d0768d62c1bf9c9.jpg

 

Drugą stroną też ruszona. W ramach wprawy zrobiłem też mocowanie pod młot, mimo że na nim jest skrzynka (jak sądzę) drewniana. To też element który będę musiał stworzyć, bo w model jej nie przewiduje. 

IMG_20250227_214141_691.jpg.a8adfa266ef14f6bc619b728441741ba.jpg

 

Na koniec jedno pytanie. Czy mocowania drewnianego klocka zakłada śruby mocujące w miejscach w których nieudolnie narysowałem strzałki? 

1676808181_IMG_20250227_195138_6292.jpg.8764442198464d60b5c8e01b54d1f6c1.jpg

 

Pozdrawiam.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.