Skocz do zawartości

Pytania o druk 3D czyli porady na zdrady


Rekomendowane odpowiedzi

  • Super Moderator
6 godzin temu, HKK napisał:

@jawkers próbowałeś już drukować? Jakieś wrażenia?

Cześć.

Jeszcze nie, za względu na to iż wyciąg jeszcze nie dotarł. Wysłali go z Chin i jest już w Lublinie. Przeszedł kontrolę celną i przekazano go firmie kurierskiej, lecz nie podali jakiej. Teraz jeszcze muszę zakupić alkohol izopropylowy i rękawiczki.

lZj9UjW.jpeg

 

Na razie ogarniam te slicery, bo nie każdy obsługuje pliki STEP tylko PrusaSlicer je obsługuje. 

Sprawdzam też Chitubox basic i jak na razie jest ok, mam też slicer z Anycubica, ale te dwa pierwsze mi wystarczą.

 

OETFdhy.jpeg

W tej folii domyślam się że jest kartka do,  bardziej mi to pasuje jako szczelinomierz gdyż poziom i tak ustawia się równolegle do ekranu. Są tam też folia na wymianę do tej wanienki i folia do naklejenia na ekran.

Co do programu to na razie będę pracował na Inwentorze a w niedalekiej przyszłości kupię tego  Plasticity.

Cena jest za program z rokiem aktualizacji, a po roku co radź sobie sam? Czy znowu jak zapłacisz, to będą aktualizacje? Trochę dziwne podejście.

Spokojnie na początku i tak będę was zalewał pytaniami:piwo:

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, jawkers napisał:

Cena jest za program z rokiem aktualizacji, a po roku co radź sobie sam? Czy znowu jak zapłacisz, to będą aktualizacje?

To akurat typowe. Płacisz i przez rok masz aktualizacje (jeśli w tym czasie będą). Ale używać możesz dalej ile chcesz. Nie zauważyłem żadnych błędów i zawieszeń więc o poprawki specjalnie nie ma się co martwić. A rok to sporo czasu więc jakieś aktualizacje dostaniesz w cenie. Przy abonamencie musisz płacić bez względu na wszystko a jak przestaniesz, to już nie masz programu. Rok abonamentu dowolnego płatnego programu 3d będzie cię kosztować zapewne drożej niż zakup Plasticity.

A Chitubox Basic to program który używam, ale nienawidzę. Jest pełen upierdliwych błędów i lubi się wywalić bez powodu. Program Anykubica jest pod tym względem lepszy, ale ma problemy z obsługą monitora 4k na mojej Nvidii więc nie używam. Darmowy Lychee jest z kolei zbyt poograniczany. Komercyjne Lychee i Chitubox są abonamentowe i absurdalnie drogie. Porażka.

A Prusa Slicer obsługuje żywiczne drukarki? Ma profile do M7?

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Nie wiem o co chodzi w "Chitubox basic". Zapisałem sobie element (do pliku STL), który narysowałem i będę chciał wydrukować. Otwieram plik w programie i pokazuje mi się narysowany element w wielkości jak by trafił do kingsajzu (kto oglądał ten wie o co mi chodzi). Element ma rozmiary 50x50x100mm, a w programie wygląda jak by miał 5 mm.

OgH4dw0.pngNie wiem czy tutaj się ustawia rozmiary tej platformy? Może są przestawione.

Natomiast "PrusaSlicer" otwiera plik i element na prawidłowe wymiary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
12 godzin temu, jawkers napisał:

Nie wiem o co chodzi w "Chitubox basic".

Chitubox ma różne problemy, ale z takim się nie spotkałem. Masz ustawioną M7 jako domyślną w Chitu? A jak ten plik się otwiera w slicerze Anycubic-a czyli Photon Workshop? Upewnij się, że masz najnowszą wersję że strony Anycubic a nie z dołączonego USB. Gdyby nie jego problemy z moją kartą i monitorem, to używałbym go zamiast Chitubox. Można nim przesłać plik do drukarki przez Wifi. Chitubox nie łączy się z drukarkami Anycubic. Można jedynie przenieść plik przez USB.

 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
13 godzin temu, HKK napisał:

Masz ustawioną M7 jako domyślną w Chitu? A jak ten plik się otwiera w slicerze Anycubic-a czyli Photon Workshop?

Tak mam ustawioną drukarkę którą posiadam. W dwóch innych programach, otwiera się dobrych rozmiarów. Wszystkie programy są ostatnimi wersjami i ściągałem je z internetu.

 

Dzisiaj doszła do mnie paczka z Chin. 

Myślałem że ten wyciąg będzie mały, a to jest ciut większe niż małe.:D

Przyszły mi też folie zabezpieczające do ekranu pod pojemnikiem.

Jeszcze muszę kupić 10 litrów alkoholu i zaczynam próby. Alkoholu izopropylowego nigdy za wiele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
20 minut temu, jawkers napisał:

W dwóch innych programach, otwiera się dobrych rozmiarów.

Chitubox to jednak gunwo jest i tyle.

20 minut temu, jawkers napisał:

Alkoholu izopropylowego nigdy za wiele.

Można zaryzykować stwierdzenie, że dotyczy to też innych alkoholi 😁

A propos, niektórzy płuczą w spirytusie - tym skażonym. Podobno też dobrze działa a mniej im śmierdzi.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
W dniu 1.07.2025 o 19:05, HKK napisał:

A Prusa Slicer obsługuje żywiczne drukarki? Ma profile do M7?

Wygląda na to że tak

Ale czy ma profile tego nie wiem

QLvgP3X.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, jawkers napisał:

Wygląda na to że tak

Że screenu to nie wynika. Tu widzę tylko połączenie do drukarki żeby wysłać plik. Ale w slicerze trzeba podać szereg parametrów dla druku. Rozmiar stolika oczywiście, ale też prędkości i odległości podrywu i powrotu, czas wygaszania itp. One będą różne dla różnych żywic ale i drukarek. Najlepiej jak Slicer ma już jakieś gotowe wstępne ustawienia dla nich. Wtedy można od tego zacząć. Inaczej musisz wszystkie wpisać ręcznie. Np. znajdując odpowiednie na stronie Anycubica dla wybranej żywicy i drukarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
8 godzin temu, jawkers napisał:

Popatrz jest napisane SLA.

SLA to stereolitografia, czyli utwardzanie żywicy. Ale moge się mylić.

Nie mylisz się.

Żeby mieć pewność czy Prusa Slicer ma profile do innych drukarek niż własna zainstalowałem sobie. Mogę wybrać profil dla Anycubica, ale tylko te modele:

image.png.fd75e15b0b6bb7447113aeba665f61b3.png

Można również stworzyć własny profil, ale to wymaga wpisania rożnych jeszcze innych parametrów jak rodzaj firmware itd.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Plasticity zainstalowany, teraz darmowe 29 dni i kupujemy póki dolar tani.

Z tego co wyczytałem, to po wygaśnięciu wsparcia, można odnowić umowę, wsparcie, na kolejny rok, ale już z niższa ceną.

3AEv0m2.png

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
14 godzin temu, jawkers napisał:

po wygaśnięciu wsparcia,

Nie wiem jakie wsparcie masz na myśli. W razie pytań raczej nie pogadasz sobie z jakimś helpline. Masz tutoriale, masz dokumentację i to tyle. Owszem, dostaniesz nową wersję jeśli się ukaże. Ale Plasticity jest na tyle dojrzałym programem, że nie będziesz miał problemów z denerwującymi błędami czy niedoróbkami. Zwykle nowa wersja zawiera jakieś udogodnienia,  usprawnienia czy upiększania a nie nowe, rewolucyjne ficzersy jak XNurbs. Takie niestety trafiają do wersji Studio. Ale bez nich da się zrobić to samo, tylko nieco trudniej.

P.S.

Darmowa wersja ma pewne ograniczenie. Przy eksporcie do STL gęstość siatki jest domyslna i nie można jej zwiększyć. W efekcie, na większych, obłych powierzchniach mogą być widoczne wielokąty. Po zarejestrowaniu płatnej licencji ograniczenie znika.

Edytowane przez HKK
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
9 godzin temu, HKK napisał:

Nie wiem jakie wsparcie masz na myśli.

No jest napisane, że przez rok otrzymujesz wszystkie aktualizacje jakie pojawiają się do programu, po roku już nie. A aktualizacja to jest wsparcie to miałem na myśli.

 

9 godzin temu, HKK napisał:

W efekcie, na większych, obłych powierzchniach mogą być widoczne wielokąty.

I dlatego wrzucają do slicera pliki STEP, w których tego problemu nie ma. Tylko jak na razie znam jeden slicer obsługuje plik STEP, właśnie PrusaSlicer.

 

EDIT:

Mam pytanie, co to znaczy, to co jest napisane w oknie na czerwono?

dhrOs5Z.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, jawkers napisał:

dlatego wrzucają do slicera pliki STEP

Z darmowej wersji Plasticity nie można również zapisać w formacie STEP.

 

15 godzin temu, jawkers napisał:

co to znaczy, to co jest napisane w oknie na czerwono?

Że po plasterkowaniu modelu na jakichś warstwach wykryto fragmenty które nie są połączone z poprzednią warstwą. Czyli tworzą wyspy wiszące w powietrzu. Przy druku takie fragmenty znikną bo nie odkleją się od folii zamiast przyczepić się do wydruku. Może to spowodować ubytki albo w ogóle nieudany wydruk i kawałki plywajace w zbiorniku.

Trzeba w brakujących miejscach dodać podpory albo w ogóle zmienić orientację modelu. Tym niebieskim suwakiem można sobie podglądnąć warstwy i zobaczyć w których miejscach jest problem. To znaczy gdzie na warstwie pojawia się wyspa "z nikąd". Jeśli wyspy są bardzo małe, to można kazać slicerowi je usunąć z warstw zamiast dodawać podpory. Ubytki będą niewidoczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
4 godziny temu, HKK napisał:

Że po plasterkowaniu modelu na jakichś warstwach wykryto fragmenty które nie są połączone z poprzednią warstwą.

Moim zdaniem, to powinien slicer automatycznie wykonywać. Powinien też ustawiać model w jak najlepszej pozycji do drukowania. Ciekawe czy jakieś slicery to potrafią.

 

4 godziny temu, HKK napisał:

Z darmowej wersji Plasticity nie można również zapisać w formacie STEP.

Tak jest tylko STL.

 

Dobra Chitubox wskazuje pynkty gdzie należy podeprzeć :super:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • Super Moderator

Cześć.

Dzisiaj pierwsza próba drukowania.

Powiem tylko że ta żywica mocno śmierdzi. Chwila przebywania w pomieszczeniu w którym się drukuje i głowa zaczyna boleć.

TYQtYvr.jpeg

Zobaczymy jaki będzie wydruk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tej nie "próbowałem". Dla mnie najgorzej śmierdziała Anycubic Water Washable+. ABS-Like V2 oraz Water Washable 2.0 (moja ulubiona póki co) już dużo mniej. Siraya Tech Craft Ultra Clear prawie wcale podobnie jak Ameralabs AMD-3. Ta ostatnia jest droga, ale bardzo precyzyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
12 godzin temu, jawkers napisał:

Nie wiem co poszło nie tak.

A wydruk kalibracyjny (RERF) zrobiłeś i czas ekspozycji jest dobrany optymalnie? Masz pewność, że stolik wypoziomowany?

Figurki (szczególnie większe) nie będą dobrą metodą testów jeśli chcemy drukować elementy do modeli w tym pasujące do siebie części. Tutaj trochę co innego jest ważne i dobre ustawienia do druku figurek zwykle nie będa optymalne dla elementów do modeli redukcyjnych, oraz odwrotnie.

 

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Cześć.

2 godziny temu, HKK napisał:

A wydruk kalibracyjny (RERF) zrobiłeś i czas ekspozycji jest dobrany optymalnie? Masz pewność, że stolik wypoziomowany?

Robiłem wszystko według instrukcji. 

W instrukcji jest napisane tylko "próba wydruku USB" i nic więcej o żadnych wydrukach kalibracyjnych mowy nie ma.

Więc nie wydrukowałem.

Ustawienia drukowania były takie jakie są podane w tabelkach na stronie Anycubic dla danej żywicy. Były takie same więc tego nie dotykałem. Tak czas ekspozycji był ustawiony na 2 sek. 

A co do poziomu stolika, instrukcja podaje, że fabrycznie stolik jest wypoziomowany i należy go ponownie wypoziomować gdy....

Ale ja sprawdziłem wypoziomowanie i tak jest wypoziomowany.

I nic z tych rzeczy nie było przyczyną, że wydruk podstawki się nie udał, nie ma co szukać. Gdyż przyczyną byłem ja sam.

A mianowicie ustalając podpory, dałem ich na podstawkę za mało i po prostu wydruk się z jednej strony oderwał od podpór.

Natomiast na głowę dałem ich bardzo dużo. Wydruk głowy jest ok.

Jak bym nie wiedział, to bym pomyślał że to jest model wtryskowy, a nie wydruk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, jawkers napisał:

Robiłem wszystko według instrukcji. 

Gdyby instrukcja wystarczała, to nikt nie miałby problemów z drukiem w żywicy :)

 

2 godziny temu, jawkers napisał:

Ustawienia drukowania były takie jakie są podane w tabelkach na stronie Anycubic

To jest dobre jako punkt wyjścia.  Na dłuższą metę trudno uniknąć własnej kalibracji.

 

To, że wydruk się oderwał od podpór wcale nie musi oznaczać, że podpór było za mało. Bo mogły być np. za słabe. Przy czasie naświetlania 2s raczej nie, ale to właśnie m.in. się sprawdza podczas kalibracji. Bo może okazać się, że czas naświetlania dla tej żywicy w tych warunkach musi być nieco większy (np. 2.5s) aby osiągnąć właściwą wytrzymałość. I wtedy wystarczy mniej podpór, co uprości przygotowanie i oszczędzi żywicę.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
18 minut temu, HKK napisał:

to właśnie m.in. się sprawdza podczas kalibracji.

Gdzie są te wydruki kalibracyjne na dołączonym USB?

Po wydruku jak się robi tą kalibrację i kiedy wiadomo czy jest konieczna czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
43 minuty temu, jawkers napisał:

Gdzie są te wydruki kalibracyjne na dołączonym USB?

Po wydruku jak się robi tą kalibrację i kiedy wiadomo czy jest konieczna czy nie?

Plik kalibracyjny gotowy do wydruku  jest na USB nazywa się R_E_R_F. Polega na tym, że ten sam model testowy naświetla się na jednym stoliku w 8 kopiach przy różnych czasach. Typowo zaczynając od 1.25s co 0.25s ale można to sprawdzić wczytując plik do slicera.

Dodatkowo w nowej wersji slicera Anycubic Photon Workshop można sobie taki plik stworzyć używając dowolnego modelu.

Po wydrukowaniu pliku mamy na stoliku 8 obiektów naświetlonych z czasami 1.25, 1.5, 1.75, 2.0, 2.25, 2.5, 2.75, 3.0

Oglądając te wydruki można stwierdzić który z czasów daje najlepszy kompromismiędzy wytrzymałością, szczegółowością i precyzją wydruku dla danej żywicy i twojego środowiska.

Ja nie używam modelu kalibracyjnego od Anycubica, bo nie jest dobrze opisany i nie wiadomo na co zwracać uwagę.

Robię sobie swój plik korzystając ze wspomnianego wyżej narzędzia w slicerze. Jako modelu używam Cubes Of Calibration, bo jest prosty, szybko się drukuje i pozwala na łatwą ocenę precyzji oraz wytrzymałości. Gotowy plik kalibracyjny w slicerze wygląda u mnie tak:

rerf.thumb.jpg.b617a6278d339dc3bcb2b6649ce58de3.jpg

Ponieważ ostatnio kalibrowałem przeźroczystą żywicę, ustawiłem czasy naświetlania od 3s (model nr 1)  do 4.75s (model nr 8 ) Wyszło mi, że najlepszym czasem będzie 4.5s. Model nr 7 miał najlepsze pasowanie - pudełka wchodziły jedno w drugie bez luzu i bez oporu. Odporność na rozrywanie była też dobra - urwała się dopiero nitka o grubości 0.12 mm.

 

Możesz też po prostu wrzucić jedną kopię modelu do slicera, ustawić "twój" czas 2s i zobaczyć co wyjdzie po wydruku. Czy masz pasowanie i która z nitek się pierwsza urwała. Wtedy się przekonasz czy zostać na tych 2s czy zrobić kalibrację żeby coś poprawić.

image.png.01f37f40483e0e9a651ca3a734ea7fc7.png

Edytowane przez HKK
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.