Skocz do zawartości

Niszczyciele typu Gleaves_Benson


donalyah00

Rekomendowane odpowiedzi

trza będzie zabrać się za SKO Mk-37 i zastanawia mnie przy tej okazji USS Livermore

 

oba zdjęcia w interesującym nas kamuflażu pokazują okręt w dniu 11 maja 1942 z jedynie podstawą pod radar Mk-12, próbowałem znaleźć coś więcej nt. pobytu okrętu w stoczniach ale jakoś w sieci historia jego służby pomija takie informacje

kartkując Warship Pictorial wykoncypowałem sobie coś takiego: na stronach 22 i 22 są zdjęcia (z marca i maja 1942) USS Buchanan i USS Aaron Ward bez radaru Mk-12 w czasie gdy oba okręty przebywały w stoczniach, natomiast na str. 26 i 27 są zdjęcia późniejsze o 2-3 miesiące USS Buchanan opuszczającego stocznię i USS Aaron Ward w służbie po jej opuszczeniu na obu radar Mk-12 już jest, tak sobie myślę, iż podobnie powinno być z USS Livermore - obie fotki wydają się być "stoczniowe" robione podczas prób morskich, natomiast okręt w służbie na wzór analogii do powyższych przykładów radar powinien mieć już zamontowany (w celu jego montażu w późniejszym okresie pewnie okręt musiałby udać się znów do stoczni) więc założenie go na modelu nie powinno być błędem mimo, że oba znane zdjęcia pokazują co innego

 

co koledzy o tym sądzicie?

 

Jędrek

ps. dla nie będących w temacie: system kierowania ogniem Mk-37 dla dział 5 calowych składał się m.in. z obudowy mieszczącej dalmierz oraz umieszczonego na nim radaru wpierw Mk-4, później Mk-12, Mk-22 i Mk-25

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 155
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Super Moderator
więc założenie go na modelu nie powinno być błędem mimo,
Myślę, że jak najbardziej można iść w tym kierunku, szczególnie, że nie robisz modelu zgodnego z oryginałem na konkretny dzień, a wiele analogii można przenieść wprost z innych jednostek. Wiadomo - niektóre szczegóły były charakterystyczne dla konkretnej jednostki ale elementy takie jak radar, nadbudówki, kominy etc to raczej standard powielany
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak sobie myślę, iż podobnie powinno być z USS Livermore - obie fotki wydają się być "stoczniowe" robione podczas prób morskich, natomiast okręt w służbie na wzór analogii do powyższych przykładów radar powinien mieć już zamontowany (w celu jego montażu w późniejszym okresie pewnie okręt musiałby udać się znów do stoczni) więc założenie go na modelu nie powinno być błędem mimo, że oba znane zdjęcia pokazują co innego

Myślę, że jak najbardziej można iść w tym kierunku

Też mi się tak wydaje. Na forum mw.com w poście ze zdjęciami Livermore'a znajduje się informacja o domniemanym zamontowaniu anteny w czerwcu 1942 r. Niemniej jednak, w swoim modelu pominę ten fragment - zamontuję sam podest.

 

Z innej beczki, na zdjęciu ze strony:

http://ussbaileydd492.org/600_aleutians_crew_philips_and_gang.html

nieźle widać te krótsze słupki relingu w przedniej części nadbudówki.

 

Pozdrawiam,

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Panowie, jak zawsze można na Was liczyć

zamontuję antenę - choć sama podstawa kusi to jednak dla mnie byłby to stan stoczniowy a nie w służbie, dzięki temu też modele Marka i mój będą się bardziej różnić

 

Z innej beczki, na zdjęciu ze strony:

http://ussbaileydd492.org/600_aleutians_crew_philips_and_gang.html

nieźle widać te krótsze słupki relingu w przedniej części nadbudówki.

obejrzałem już wszystkie fotki z tej strony, szkoda że w większości jest ona w budowie

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zacząłem dziergać Mk-37 (na razie jeden na próbę) i zastanawia mnie podstawa SKO (cz. B8), mam wrażenie iż Dragon się jorgnął w planowaniu osadzenia części i zamiast zrobić koliste wcięcie w pokładzie nadbudówki, w które wpasowałby się uskok w dole części mamy występ na pokładzie i po zamocowaniu ładny rowek u podstawy SKO, chyba trza to zeszlifować by podstawa Mk-37 przylegała gładko do pokładu nadbudówki

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
chyba trza to zeszlifować by podstawa Mk-37 przylegała gładko do pokładu nadbudówki
Też nad tym główkowałem - niestety nie mam fotki okazującej fragment połączenia podstawy i pokładu - być może taki właśnie uskok był (w co szczerze wątpię)... Nie wiem, czy w swoim przypadku będę to zeszlifowywał, gdyż całość wraz z PE mam już poskładaną do kupy i mogłoby coś nieopatrznie odpaść
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przenosząc dyskusję ze swojego wątku warsztatowego poniżej fragment zdjęcia USS Aaron Ward pokazujący skrzyneczki na podstawie SKO Mk-37

 

PBGA042.jpg

 

widać nie tylko te na sterburcie ale także fragment skrzynek na przedzie, jest duże prawdopodobieństwo że i w USS Buchanan powinno być ich więcej niż zrobiłem w swoim modelu

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma za co, jest w WP tu wstawiłem jedynie powiększony fragment

 

A co to za dodatkowy wspornik z przodu tuż przy górnej krawędzi podstawy

mam wrażenie, że na wczesnych okrętach było tam coś w rodzaju masztu ze światłami pozycyjnymi (widać np. na planie USS Bailey) a co w czasie widocznym na zdjęciu to nie wiem ale zaimitowałem takie ustrojstwo

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

oglądając zdjęcia dalej główkuję co kolejnego na warsztat wrzucić, nabudówkę śródokręcia na razie chyba sobie odpuszczę, na placu boju pozostają kominy i rufowa nadbudówka... najmniej pytań nasuwa mi się do kominów, poszukuję jakiegoś zdjęcia od strony dziobu pierwszego komina tak by było widać, która rurka w co przechodzi u góry komina na wysokości umocowanej tam platformy, w przypadku rufowej nadbudówki oglądałem sobie na razie ściany... tam pytań niestety jest więcej i chyba dopiero w weekend poprzeglądam uważniej zdjęcia ale i tak myślę, że będzie to wielka improwizorka gdyż jakoś mało widać na tych co są

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najmniej pytań nasuwa mi się do kominów

Może faktycznie to będzie dobrym wyborem? Poszczególne relacje rozjechały się trochę. Kominy lub/i uzbrojenie powinny dać chwilę na wyrównanie stawki. Pozostałe nadbudówki z racji skąpej ilości materiałów będą mocno improwizowane (zwłaszcza ta na śródokręciu).

 

Pozdrawiam,

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wczoraj nic nie zrobiłem tylko kartkowałem wkółko Warship Pictorial, postaram się wkrótce przedstawić swoje przemyślenia i wątpliwości odnośnie rufowej nadbudówki

 

z kominami wciąż rozglądam się za jakimś dobrym zdjęciem platformy na 1 kominie (w WP jest fajne ale od góry i od tyłu), znów będą różnice w poszczególnych okrętach (co mi się podoba bo nie będą takie same ) gdyż z tego co zauważyłem w USS Laffey na 1 kominie drabinka była poprowadzona środkiem a przewody bokiem

 

Poszczególne relacje rozjechały się trochę

cóż zrobić, trzeba pewnie będzie przetrzeć szlak i coś improwizować

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ściany rufowej nadbudówki, by przypomnieć jak wyglądają w modelu zamieszczam zdjęcie części (u góry sterburta, u dołu bakburta), na razie odniosę się z przemyśleniami do USS Buchanan (innych póki co nie mam )

 

PBGM083.jpg

 

zaczynając od bakburty i idąc ku rufie mamy kanciasty wentylator/wywietrznik, który jest w modelu o jakąś połowę mniejszy, bulaj, którego nie dojrzałem na zdjęciach, drzwi (ok.) i występ (zawierający pewnie kolejny wentylator), który w modelu jest wykonany jako wystający element u góry ściany nadbudówki a powinien się ciągnąć na całej jej wysokości (1 i 2 zdjęcie poniżej), dalej pod okapem mamy dwa bulaje i skrzyneczkę między nimi - na zdjęciu widać trzy bulaje, w modelu nie ma środkowego, zastanawia mnie także co się znajduje na ścianie nadbudówki pod tym dodatkowym bulajem, skrzyneczka umieszczona w oryginale jest wyżej; reszta od biedy w miarę ok

 

sterburta od rufy do dziobu, rysunek na skosie został zrobiony przez Dragona symetrycznie do bakburty, tymczasem w oryginale było to odwrócone, od rufy są wpierw drzwiczki a potem drabinka, dla przykładu widać to dobrze na zdjęciu USS Edwards (3 zdjęcie poniżej), małe skrzyneczki wydają się być na swoich miejscach (4 zdjęcie - USS Quick), o bulajach ciężko coś mówić - brak wyraźnego zdjęcia; interesuje mnie bęben linowy na ścianie nadbudówki, za nic nie mogę go dojrzeć na zdjęciach

 

PBGA044.jpg

PBGA045.jpg

PBGA046.jpg

PBGA047.jpg

 

jeszcze kwestia dwóch części zaznaczonych w kółkach, tej w czerwonym wg mnie nie należy montować, w zielonym jak najbardziej (choć w oryginale w troszkę innym kształcie)

PBGM084.jpg

 

trochę chaotycznie to napisałem ale mam nadzieję, że zrozumiecie o co mi chodzi, nabardziej z niewiadomych ciekawi mnie bęben linowy na sterburcie (ścinać i zastąpić blaszanym czy ściąć i nic nie dawać?)

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pod okapem mamy dwa bulaje i skrzyneczkę między nimi - na zdjęciu widać trzy bulaje, w modelu nie ma środkowego, zastanawia mnie także co się znajduje na ścianie nadbudówki pod tym dodatkowym bulajem

koledzy czy to mogą być tuleje na zapasowe uchwyty do bomb głębinowych tylko zamocowane poziomo, nie tak jak wcześniej oglądaliśmy na zdjęciach mocowane pionowo do pokładu (chociażby USS Sims) lub ściany nadbudówki? i ile ich tam mogłoby by być 3x3?

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Jak lekko oddychnę to przestudiuję fotki pod tym kątem - zobaczymy co wyjdzie z moich poszukiwań

 

EDIT:

dalej pod okapem mamy dwa bulaje i skrzyneczkę między nimi - na zdjęciu widać trzy bulaje, w modelu nie ma środkowego,
Gdzie ty widzisz tego trzeciego bulaja bo ja nie mogę sięgo dopatrzyć lub doliczyć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EDIT: powtórzyłem zdjęcia o których mowa poniżej by nie trzeba była przechodzić na wcześniejszą stronę tematu

 

PBGA044.jpg

PBGA045.jpg

 

Gdzie ty widzisz tego trzeciego bulaja bo ja nie mogę sięgo dopatrzyć lub doliczyć

pod okapem na wysokości działa, od lewej patrząc na zdjęcie są: bulaj, skrzyneczka (pod obydwoma też coś jest ale nie wiem co), drugi bulaj (ten dodatkowy), pod nim są właśnie elementy, które wydają mi się zapasowymi tulejami do bomb głębinowych (charakterystyczne tuleje), patrząc dalej są jasny i ciemny prostokącik (nie mam pojęcia czy to jakieś elementy wyposażenia), żurawik, bulaj, coś co sprawia wrażenie płaskownika, drzwi i tyle pod pomostem w tym miejscu

 

przy okazji na dwóch pierwszych zdjęciach widać, że na USS Buchanan była jakaś wysoka szafka między osłoną za działem a stanowiskami km, to dla mnie kolejna zagwozdka (nie ma jej na USS Aaron Ward)

 

Jak lekko oddychnę to przestudiuję fotki pod tym kątem - zobaczymy co wyjdzie z moich poszukiwań

dzięki za deklaracje

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Przeglądnąłem dostępne mi zdjęcia i wnioski nasuwają się podobne do twoich, Jędrek, więc nie będę ich przepisywał.

 

Rzuciła się natomista inna kwestia - patrząc na poniższe zdjęcia USS Monssen DD436 można chyba dojść do wniosku, że zarówno sterburta jak i bakburta różnią się w tym przypadku od fotek pokazanych przez ciebie - dostrzegam tu m.in. 4 bulaje na burcie... Popatrzcie zresztą sami... Co o tym sądzicie

 

PBG_10.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dragon zrobił symetrycznie ale dla mnie jest to błędem, na razie nie mam jednak pojęcia jak wyglądało to w serii okrętów, które mnie interesują, między sobą one też się różnią np. część posiada bulaj na skosie od strony sterburty, można też zerknąć na plany USS Bailey, wygląda na to, że u Bensonów trochę inny rozkład był też na bakburcie

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedną ścianę pominęliśmy, mianowicie tą krótką od strony dziobu, Dragon dał tam jedynie poręcz podczas gdy zdjęcie USS Aaron Ward (WP str15) pokazuje przynajmniej jedne drzwi (od bakburty), przejrzałem dziś część zdjęć i można się na nich dopatrzeć także drzwi od sterburty, na części widać także jakąś żaluzję wywietrznika, Alan Raven w swojej relacji z budowy McCalla tak ilustruje ścianki tej nadbudówki w tym tą, o której piszę

 

th_PBGA048.jpg

 

nie wszystko na tych rysunkach pokrywa się ze stanem USS Buchanan widocznym na zdjęciach ale akurat parę drzwi jestem skłonny dokleić

nadal też przeglądam zdjęcia głównie pod kątem ściany sterburty (prace stanęły), w miarę widoczna jest ona na przedwojennych zdjęciach (jak np. fotka pokazana przez Marcina) ale niestety nie jest to coś co byłbym skłonny odnieść do Buchanana

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
obie do spółki pokazują wspomnianą parę drzwi, na którą się zdecyduję
Obie pary drzwi zamontuję również i u siebie - to pewnik. Natomiast pod znakiem stoi słuszność montowania drabinki i wentylatora (wg Alana)... Nie mam żadnej dokumentacji fotograficznej, która by to potwierdziła
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Szperałem, szperałem i wyszperałem...

 

Poniżej fotka DD488 McCalla - co prawda pochodzi z 1944 i ukazuje zmiany jakie nastąpiły w tym czasie w zakresie nadbudówki rufowej. Zwrócę jednak uwagę na elementy inne, a które są tematem obecnych rozważań...

 

Mianowicie wyraźnie widoczna jest drabinka oraz ciemny prostokąt (w opracowaniu Alana uchodzi za wentylator - moim zdaniem jest to czerpnia powietrza). Na zdjęciu są poza zaznaczonymi zmianami 1944 roku, zatem można wyciągnąć wniosek, że były tam wcześniej.

 

Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek kolejny, że podobnie mogło być na Buchananie oraz Aaronie, zważywszy szczególnie na fakt że wszystkie wspominane jednostki (DD483 Aaron Ward, DD484 Buchanan, DD488 McCalla) są okrętami bliźniakami pochodzącymi z tej samej stoczni, dla których stępki położono w 1941, i które weszły do służby na wiosnę 1942.

 

PBG_12.jpg

 

Reasumując: na moim Aaronie, prócz wcześniej wspomnianych dwóch par drzwi pojawi się zarówno drabinka jak i czerpnia powietrza.

 

Zastanawia jednak jedna rzecz - mianowicie widoczny od strony sterburty pomost łączący pokłady nadbudówki śródokręcia i rufowej

 

Na zdjęciach Aarona go nie ma więc i u mnie go nie będzie. Budowniczy Buchanana będą musieli tę kwestię rozwiązać już we własnym zakresie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szperałem, szperałem i wyszperałem...

 

chyba na tym samym zdjęciu widziałem te elementy

 

Zastanawia jednak jedna rzecz - mianowicie widoczny od strony sterburty pomost łączący pokłady nadbudówki śródokręcia i rufowej

 

Na zdjęciach Aarona go nie ma więc i u mnie go nie będzie. Budowniczy Buchanana będą musieli tę kwestię rozwiązać już we własnym zakresie

budowniczy Buchanana zrobią go tylko na bakburcie, wydaje mi się, że pomost był raz z jednej, raz z drugiej strony w zależności od jednostki, być może były też jednostki z dwoma...?

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.