Jędrek Napisano 11 Listopada 2009 Share Napisano 11 Listopada 2009 trza będzie zabrać się za SKO Mk-37 i zastanawia mnie przy tej okazji USS Livermore oba zdjęcia w interesującym nas kamuflażu pokazują okręt w dniu 11 maja 1942 z jedynie podstawą pod radar Mk-12, próbowałem znaleźć coś więcej nt. pobytu okrętu w stoczniach ale jakoś w sieci historia jego służby pomija takie informacje kartkując Warship Pictorial wykoncypowałem sobie coś takiego: na stronach 22 i 22 są zdjęcia (z marca i maja 1942) USS Buchanan i USS Aaron Ward bez radaru Mk-12 w czasie gdy oba okręty przebywały w stoczniach, natomiast na str. 26 i 27 są zdjęcia późniejsze o 2-3 miesiące USS Buchanan opuszczającego stocznię i USS Aaron Ward w służbie po jej opuszczeniu na obu radar Mk-12 już jest, tak sobie myślę, iż podobnie powinno być z USS Livermore - obie fotki wydają się być "stoczniowe" robione podczas prób morskich, natomiast okręt w służbie na wzór analogii do powyższych przykładów radar powinien mieć już zamontowany (w celu jego montażu w późniejszym okresie pewnie okręt musiałby udać się znów do stoczni) więc założenie go na modelu nie powinno być błędem mimo, że oba znane zdjęcia pokazują co innego co koledzy o tym sądzicie? Jędrek ps. dla nie będących w temacie: system kierowania ogniem Mk-37 dla dział 5 calowych składał się m.in. z obudowy mieszczącej dalmierz oraz umieszczonego na nim radaru wpierw Mk-4, później Mk-12, Mk-22 i Mk-25 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 12 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 12 Listopada 2009 więc założenie go na modelu nie powinno być błędem mimo,Myślę, że jak najbardziej można iść w tym kierunku, szczególnie, że nie robisz modelu zgodnego z oryginałem na konkretny dzień, a wiele analogii można przenieść wprost z innych jednostek. Wiadomo - niektóre szczegóły były charakterystyczne dla konkretnej jednostki ale elementy takie jak radar, nadbudówki, kominy etc to raczej standard powielany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
donalyah00 Napisano 12 Listopada 2009 Autor Share Napisano 12 Listopada 2009 tak sobie myślę, iż podobnie powinno być z USS Livermore - obie fotki wydają się być "stoczniowe" robione podczas prób morskich, natomiast okręt w służbie na wzór analogii do powyższych przykładów radar powinien mieć już zamontowany (w celu jego montażu w późniejszym okresie pewnie okręt musiałby udać się znów do stoczni) więc założenie go na modelu nie powinno być błędem mimo, że oba znane zdjęcia pokazują co innego Myślę, że jak najbardziej można iść w tym kierunku Też mi się tak wydaje. Na forum mw.com w poście ze zdjęciami Livermore'a znajduje się informacja o domniemanym zamontowaniu anteny w czerwcu 1942 r. Niemniej jednak, w swoim modelu pominę ten fragment - zamontuję sam podest. Z innej beczki, na zdjęciu ze strony: http://ussbaileydd492.org/600_aleutians_crew_philips_and_gang.html nieźle widać te krótsze słupki relingu w przedniej części nadbudówki. Pozdrawiam, Marek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 13 Listopada 2009 Share Napisano 13 Listopada 2009 dzięki Panowie, jak zawsze można na Was liczyć zamontuję antenę - choć sama podstawa kusi to jednak dla mnie byłby to stan stoczniowy a nie w służbie, dzięki temu też modele Marka i mój będą się bardziej różnić Z innej beczki, na zdjęciu ze strony: http://ussbaileydd492.org/600_aleutians_crew_philips_and_gang.html nieźle widać te krótsze słupki relingu w przedniej części nadbudówki. obejrzałem już wszystkie fotki z tej strony, szkoda że w większości jest ona w budowie Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 14 Listopada 2009 Share Napisano 14 Listopada 2009 zacząłem dziergać Mk-37 (na razie jeden na próbę) i zastanawia mnie podstawa SKO (cz. B8), mam wrażenie iż Dragon się jorgnął w planowaniu osadzenia części i zamiast zrobić koliste wcięcie w pokładzie nadbudówki, w które wpasowałby się uskok w dole części mamy występ na pokładzie i po zamocowaniu ładny rowek u podstawy SKO, chyba trza to zeszlifować by podstawa Mk-37 przylegała gładko do pokładu nadbudówki Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 14 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 14 Listopada 2009 chyba trza to zeszlifować by podstawa Mk-37 przylegała gładko do pokładu nadbudówki Też nad tym główkowałem - niestety nie mam fotki okazującej fragment połączenia podstawy i pokładu - być może taki właśnie uskok był (w co szczerze wątpię)... Nie wiem, czy w swoim przypadku będę to zeszlifowywał, gdyż całość wraz z PE mam już poskładaną do kupy i mogłoby coś nieopatrznie odpaść Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 14 Listopada 2009 Share Napisano 14 Listopada 2009 zeszlifowałem... Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 16 Listopada 2009 Share Napisano 16 Listopada 2009 przenosząc dyskusję ze swojego wątku warsztatowego poniżej fragment zdjęcia USS Aaron Ward pokazujący skrzyneczki na podstawie SKO Mk-37 widać nie tylko te na sterburcie ale także fragment skrzynek na przedzie, jest duże prawdopodobieństwo że i w USS Buchanan powinno być ich więcej niż zrobiłem w swoim modelu Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 16 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 16 Listopada 2009 Świetna fotka - dzięki A co to za dodatkowy wspornik z przodu tuż przy górnej krawędzi podstawy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 16 Listopada 2009 Share Napisano 16 Listopada 2009 nie ma za co, jest w WP tu wstawiłem jedynie powiększony fragment A co to za dodatkowy wspornik z przodu tuż przy górnej krawędzi podstawy mam wrażenie, że na wczesnych okrętach było tam coś w rodzaju masztu ze światłami pozycyjnymi (widać np. na planie USS Bailey) a co w czasie widocznym na zdjęciu to nie wiem ale zaimitowałem takie ustrojstwo Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 25 Listopada 2009 Share Napisano 25 Listopada 2009 oglądając zdjęcia dalej główkuję co kolejnego na warsztat wrzucić, nabudówkę śródokręcia na razie chyba sobie odpuszczę, na placu boju pozostają kominy i rufowa nadbudówka... najmniej pytań nasuwa mi się do kominów, poszukuję jakiegoś zdjęcia od strony dziobu pierwszego komina tak by było widać, która rurka w co przechodzi u góry komina na wysokości umocowanej tam platformy, w przypadku rufowej nadbudówki oglądałem sobie na razie ściany... tam pytań niestety jest więcej i chyba dopiero w weekend poprzeglądam uważniej zdjęcia ale i tak myślę, że będzie to wielka improwizorka gdyż jakoś mało widać na tych co są Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
donalyah00 Napisano 25 Listopada 2009 Autor Share Napisano 25 Listopada 2009 najmniej pytań nasuwa mi się do kominów Może faktycznie to będzie dobrym wyborem? Poszczególne relacje rozjechały się trochę. Kominy lub/i uzbrojenie powinny dać chwilę na wyrównanie stawki. Pozostałe nadbudówki z racji skąpej ilości materiałów będą mocno improwizowane (zwłaszcza ta na śródokręciu). Pozdrawiam, Marek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 26 Listopada 2009 Share Napisano 26 Listopada 2009 wczoraj nic nie zrobiłem tylko kartkowałem wkółko Warship Pictorial, postaram się wkrótce przedstawić swoje przemyślenia i wątpliwości odnośnie rufowej nadbudówki z kominami wciąż rozglądam się za jakimś dobrym zdjęciem platformy na 1 kominie (w WP jest fajne ale od góry i od tyłu), znów będą różnice w poszczególnych okrętach (co mi się podoba bo nie będą takie same ) gdyż z tego co zauważyłem w USS Laffey na 1 kominie drabinka była poprowadzona środkiem a przewody bokiem Poszczególne relacje rozjechały się trochę cóż zrobić, trzeba pewnie będzie przetrzeć szlak i coś improwizować Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 26 Listopada 2009 Share Napisano 26 Listopada 2009 ściany rufowej nadbudówki, by przypomnieć jak wyglądają w modelu zamieszczam zdjęcie części (u góry sterburta, u dołu bakburta), na razie odniosę się z przemyśleniami do USS Buchanan (innych póki co nie mam ) zaczynając od bakburty i idąc ku rufie mamy kanciasty wentylator/wywietrznik, który jest w modelu o jakąś połowę mniejszy, bulaj, którego nie dojrzałem na zdjęciach, drzwi (ok.) i występ (zawierający pewnie kolejny wentylator), który w modelu jest wykonany jako wystający element u góry ściany nadbudówki a powinien się ciągnąć na całej jej wysokości (1 i 2 zdjęcie poniżej), dalej pod okapem mamy dwa bulaje i skrzyneczkę między nimi - na zdjęciu widać trzy bulaje, w modelu nie ma środkowego, zastanawia mnie także co się znajduje na ścianie nadbudówki pod tym dodatkowym bulajem, skrzyneczka umieszczona w oryginale jest wyżej; reszta od biedy w miarę ok sterburta od rufy do dziobu, rysunek na skosie został zrobiony przez Dragona symetrycznie do bakburty, tymczasem w oryginale było to odwrócone, od rufy są wpierw drzwiczki a potem drabinka, dla przykładu widać to dobrze na zdjęciu USS Edwards (3 zdjęcie poniżej), małe skrzyneczki wydają się być na swoich miejscach (4 zdjęcie - USS Quick), o bulajach ciężko coś mówić - brak wyraźnego zdjęcia; interesuje mnie bęben linowy na ścianie nadbudówki, za nic nie mogę go dojrzeć na zdjęciach jeszcze kwestia dwóch części zaznaczonych w kółkach, tej w czerwonym wg mnie nie należy montować, w zielonym jak najbardziej (choć w oryginale w troszkę innym kształcie) trochę chaotycznie to napisałem ale mam nadzieję, że zrozumiecie o co mi chodzi, nabardziej z niewiadomych ciekawi mnie bęben linowy na sterburcie (ścinać i zastąpić blaszanym czy ściąć i nic nie dawać?) Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 27 Listopada 2009 Share Napisano 27 Listopada 2009 pod okapem mamy dwa bulaje i skrzyneczkę między nimi - na zdjęciu widać trzy bulaje, w modelu nie ma środkowego, zastanawia mnie także co się znajduje na ścianie nadbudówki pod tym dodatkowym bulajem koledzy czy to mogą być tuleje na zapasowe uchwyty do bomb głębinowych tylko zamocowane poziomo, nie tak jak wcześniej oglądaliśmy na zdjęciach mocowane pionowo do pokładu (chociażby USS Sims) lub ściany nadbudówki? i ile ich tam mogłoby by być 3x3? Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 27 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 27 Listopada 2009 Jak lekko oddychnę to przestudiuję fotki pod tym kątem - zobaczymy co wyjdzie z moich poszukiwań EDIT: dalej pod okapem mamy dwa bulaje i skrzyneczkę między nimi - na zdjęciu widać trzy bulaje, w modelu nie ma środkowego,Gdzie ty widzisz tego trzeciego bulaja bo ja nie mogę sięgo dopatrzyć lub doliczyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 28 Listopada 2009 Share Napisano 28 Listopada 2009 EDIT: powtórzyłem zdjęcia o których mowa poniżej by nie trzeba była przechodzić na wcześniejszą stronę tematu Gdzie ty widzisz tego trzeciego bulaja bo ja nie mogę sięgo dopatrzyć lub doliczyć pod okapem na wysokości działa, od lewej patrząc na zdjęcie są: bulaj, skrzyneczka (pod obydwoma też coś jest ale nie wiem co), drugi bulaj (ten dodatkowy), pod nim są właśnie elementy, które wydają mi się zapasowymi tulejami do bomb głębinowych (charakterystyczne tuleje), patrząc dalej są jasny i ciemny prostokącik (nie mam pojęcia czy to jakieś elementy wyposażenia), żurawik, bulaj, coś co sprawia wrażenie płaskownika, drzwi i tyle pod pomostem w tym miejscu przy okazji na dwóch pierwszych zdjęciach widać, że na USS Buchanan była jakaś wysoka szafka między osłoną za działem a stanowiskami km, to dla mnie kolejna zagwozdka (nie ma jej na USS Aaron Ward) Jak lekko oddychnę to przestudiuję fotki pod tym kątem - zobaczymy co wyjdzie z moich poszukiwań dzięki za deklaracje Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 29 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 29 Listopada 2009 Przeglądnąłem dostępne mi zdjęcia i wnioski nasuwają się podobne do twoich, Jędrek, więc nie będę ich przepisywał. Rzuciła się natomista inna kwestia - patrząc na poniższe zdjęcia USS Monssen DD436 można chyba dojść do wniosku, że zarówno sterburta jak i bakburta różnią się w tym przypadku od fotek pokazanych przez ciebie - dostrzegam tu m.in. 4 bulaje na burcie... Popatrzcie zresztą sami... Co o tym sądzicie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 29 Listopada 2009 Share Napisano 29 Listopada 2009 Dragon zrobił symetrycznie ale dla mnie jest to błędem, na razie nie mam jednak pojęcia jak wyglądało to w serii okrętów, które mnie interesują, między sobą one też się różnią np. część posiada bulaj na skosie od strony sterburty, można też zerknąć na plany USS Bailey, wygląda na to, że u Bensonów trochę inny rozkład był też na bakburcie Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 29 Listopada 2009 Share Napisano 29 Listopada 2009 jedną ścianę pominęliśmy, mianowicie tą krótką od strony dziobu, Dragon dał tam jedynie poręcz podczas gdy zdjęcie USS Aaron Ward (WP str15) pokazuje przynajmniej jedne drzwi (od bakburty), przejrzałem dziś część zdjęć i można się na nich dopatrzeć także drzwi od sterburty, na części widać także jakąś żaluzję wywietrznika, Alan Raven w swojej relacji z budowy McCalla tak ilustruje ścianki tej nadbudówki w tym tą, o której piszę nie wszystko na tych rysunkach pokrywa się ze stanem USS Buchanan widocznym na zdjęciach ale akurat parę drzwi jestem skłonny dokleić nadal też przeglądam zdjęcia głównie pod kątem ściany sterburty (prace stanęły), w miarę widoczna jest ona na przedwojennych zdjęciach (jak np. fotka pokazana przez Marcina) ale niestety nie jest to coś co byłbym skłonny odnieść do Buchanana Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 29 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 29 Listopada 2009 Poniżej fragmenty ścianki dziobowej nadbudówki rufowej... nic innego nie znalazłem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 29 Listopada 2009 Share Napisano 29 Listopada 2009 dzięki za fajne zilustrowanie zagadnienia, po prawej to fotka, o której wspomniałem, obie do spółki pokazują wspomnianą parę drzwi, na którą się zdecyduję Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 29 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 29 Listopada 2009 obie do spółki pokazują wspomnianą parę drzwi, na którą się zdecyduję Obie pary drzwi zamontuję również i u siebie - to pewnik. Natomiast pod znakiem stoi słuszność montowania drabinki i wentylatora (wg Alana)... Nie mam żadnej dokumentacji fotograficznej, która by to potwierdziła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 29 Listopada 2009 Super Moderator Share Napisano 29 Listopada 2009 Szperałem, szperałem i wyszperałem... Poniżej fotka DD488 McCalla - co prawda pochodzi z 1944 i ukazuje zmiany jakie nastąpiły w tym czasie w zakresie nadbudówki rufowej. Zwrócę jednak uwagę na elementy inne, a które są tematem obecnych rozważań... Mianowicie wyraźnie widoczna jest drabinka oraz ciemny prostokąt (w opracowaniu Alana uchodzi za wentylator - moim zdaniem jest to czerpnia powietrza). Na zdjęciu są poza zaznaczonymi zmianami 1944 roku, zatem można wyciągnąć wniosek, że były tam wcześniej. Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek kolejny, że podobnie mogło być na Buchananie oraz Aaronie, zważywszy szczególnie na fakt że wszystkie wspominane jednostki (DD483 Aaron Ward, DD484 Buchanan, DD488 McCalla) są okrętami bliźniakami pochodzącymi z tej samej stoczni, dla których stępki położono w 1941, i które weszły do służby na wiosnę 1942. Reasumując: na moim Aaronie, prócz wcześniej wspomnianych dwóch par drzwi pojawi się zarówno drabinka jak i czerpnia powietrza. Zastanawia jednak jedna rzecz - mianowicie widoczny od strony sterburty pomost łączący pokłady nadbudówki śródokręcia i rufowej Na zdjęciach Aarona go nie ma więc i u mnie go nie będzie. Budowniczy Buchanana będą musieli tę kwestię rozwiązać już we własnym zakresie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 30 Listopada 2009 Share Napisano 30 Listopada 2009 Szperałem, szperałem i wyszperałem... chyba na tym samym zdjęciu widziałem te elementy Zastanawia jednak jedna rzecz - mianowicie widoczny od strony sterburty pomost łączący pokłady nadbudówki śródokręcia i rufowej Na zdjęciach Aarona go nie ma więc i u mnie go nie będzie. Budowniczy Buchanana będą musieli tę kwestię rozwiązać już we własnym zakresie budowniczy Buchanana zrobią go tylko na bakburcie, wydaje mi się, że pomost był raz z jednej, raz z drugiej strony w zależności od jednostki, być może były też jednostki z dwoma...? Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.