Skocz do zawartości

UAZ-469 /MILICJA OBYWATELSKA/ Military Wheels 1:35


bodek66

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 170
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

nie też wydaje się, że nie jest to ZOMO tylko rezerwa.

Wydaje mi się że to tzw. "becep"-czyli zastępcza służba wojskowa w ZOMO.

Skąd z tyłu trawka? Prawdopodobnie byli na poligonie chemicznym ale to już nie na temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę się podzielić kilkoma uwagami nt. budowanego pojazdu.

 

Napiszę "z głowy" więc daty będą umowne i nie daję gwarancji za poprawną kolejność modyfikacji.

 

W wersji najwcześniejszej UAZ'a "skrzela" po bokach maski nie występowały, zaczęto je stosować ok.1974. Wentylację komory silnika miały zapewniać analogiczne żeberka na blaszce (demontowanej podczas montażu-demontażu silnika), o trapezoidalnym kształcie, widocznej na środku, zaraz za końcem krawędzi maski.

Osobiście miałem UAZ'a z roku 74, który miał oba te żebrowania. Żebrowana blaszka się nie sprawdzała, więc z jej stosowania zrezygnowano, zostawiając tylko "skrzela" na masce.

 

Mniej, więcej w tym samym okresie zmieniono światła tylne z okrągłych (klosze tylko czerwone), przykręcane na zewnątrz, na takie bardziej prostokątno-owalne (czerwono-pomarańczowe) wpuszczane w przetłoczenia w błotnikach.

 

Około roku 1979 zmieniono przestarzałe amortyzatory ramieniowo-tłoczkowe na nowocześniejsze teleskopowe.

 

Na poniższym zdjęciu widać wersję produkowaną bodajże do roku 1981 z akumulatorem na lewym nadkolu, a dmuchawą po prawej. Czyli "pedały dołem" tzn. łukowato wchodzące w podłogę: pompa hamulcowa jednosekcyjna pod podłogą, sprzągło włączane mechanicznie, systemem cięgien (jak w gaz-ie 69)

UAZ_569-engine_compartment.jpg

Również na następnym widać podobną wersję: otwarty wlot powietrza do dmuchawy obok głowy ZOMO-wca (czy innego ??MO-wca):

5_ok_012590.jpg

Wersja ta nie miała wysuwanego w górę wlotu powietrza (w kształcie bumerangu) na środku przed szybą przednią. Spotkałem się z wersjami przejściowymi tj. z akumulatorem po lewej (pedały dołem), ale z dmuchawą nowego typu (w kabinie pod nagrzewnicą) i wlotem przed szybą, jednak obudowa nagrzewnicy starego typu była nadal w nadwoziu, tylko silnik dmuchawy był zdemontowany i zaślepiony okrągłą blachą, a boczny wlot powietrza był tylko przetłoczeniem z zamontowaną kratką.

 

Na tej fotce:

th_uaz469_b06_14.jpg

Widać wersję mocno późniejszą: "pedały górą" czyli pompa hamulcowa dwusekcyjna (jeszcze bez serwo-wspomagania) na grodzi po prawej, obok pompa sprzęgła (mniejsza z jednym zbiorniczkiem), natomiast akumulator po stronie lewej.

Dodatkowo widać po prawej jeszcze zbiorniczek płynu spryskiwaczy.

 

Jedną z ostatnich modyfikacji (nie licząc najpóźniejszych face-liftingów, polegających na dodawaniu tapicerek i plastików) była zmiana w zawieszeniu resorów przednich: wieszaki przeniesiono do tyłu (resor stał się "wleczony", wcześniej był "pchany") - ok.1989 chyba.

 

To tyle co pamiętam, na pewno modyfikacji było znacznie więcej (np. różne kształty kolektorów ssąco-wydechowych: przekrój prostokątny i okrągły, różne grubości rurek pałąków głównych stelaża plandeki, pompa paliwa ze szklanym dekielkiem i metalowym, osobny filtr paliwa obok pompy wody i jego brak, duża "góra" chłodnicy i cienka ze zbiorniczkiem wyrównawczym obok chłodnicy itd.), żeby nie wspomnieć o różnych miksach, które wyszły po remontach.

 

Natomiast o zdjęciu poniższym i tych ze strony team-bhp.com (dotyczących UAZ'a)

th_18042009605.jpg

można spokojnie zapomnieć (chyba, że robimy ten konkretnie egzemplarz), ponieważ przedstawia daleko idącą modyfikację: nie dość, że silnik jest jakimś turbo-dieslem, to jeszcze kierownica jest po prawej stronie (jak to w indiach, gdzie rzecz się chyba dzieje). Na mój pobieżny rzut oka jest to tylko nadwozie uaza wpasowane na ramę od land-rovera, albo czegoś inszego.

 

Powodzenia w budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SUPER

Co nie zmienia faktu że:

1. silnik jest fajny dla leniwych - bo załkiem zapaćkany

2. kratka jest pod skosem

 

ps. filon uśmiechnę się jak się ewentualnie zdecyduję na robienie maluszka o opis typu wg zdjęcia oryginału - to jest dopiero masakra patrząc na fotki wyprasek 1:72 -

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

filon

Dzięki za obszerne informacje, pytanie z mojej strony dotyczy tego silnika

 

engine.jpg

 

Gdzie umiejscowiony jest akumulator, w jaki sposób i jak wygląga sprawa kratek w tym egzemplarzu?

Niestety na żadnych fotkach (a ściągnąłęm już z neta mnóstwo) bateria jest zdemontowana lub niewidoczna.

Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zdziwiłbym się, gdyby akumulator był gdzieś pod siedzeniem w kabinie. Chociaż z drugiej strony, pod siedzeniami i podłogą były zbiorniki paliwa.

 

Albo był pod maską, tylko, ze tam miejsca było dosyć dużo to może gdzieś go upchnęli w głębi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz zainstalować przeglądarkę DJV (popularnie dejavu) [dopisane - lub Irfana]

Za chwilę (he he he - jedzie stronę na 2 sek a ma to 217) zapiszę w pdf i Ci wyślę - jak się uda

jest jeszcze jedna

http://www.uazbuka.ru/lib/history/UAZ-469_orlovar_1976.djvu

 

więcej

http://www.remek4x4.opty.com.pl/8/uaz/instrukcja-obslugi/pliki-do-pobrania-25.html

 

ps - stronka jest super - manuale również po angielsku i w pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bodek66

Przedstawiona na fotce jest wersja późniejsza (po ok.1983): akumulator jest z prawej strony(na zdjęciu jest wyjęty), widać za filtrem powietrza kabel z klemą zwisający z grodzi, oraz kawałek skośnego wspornika półeczki akumulatora. Również widać na zdjęciu przednią krawędź centralnego wlotu powietrza do nagrzewnicy w szczelinie za maską (jednak jest on prostokątny, a nie jak napisałem wcześniej w kształcie "bumerangu"), bocznego wlotu powietrza powinno nie być.

 

BaldPuma: kratka zawsze była pod skosem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bodek66

Numerem 2 oznaczyłeś tzw. "chrapy" na masce - występują prawie zawsze (poza całkiem najwcześniejszymi wersjami), natomiast boczny wlot do nagrzewnicy (w tym policyjnym uazie z ostatniego zdjęcia go nie ma) widać dobrze na zdjęciu z ZOMO-wcami, obok głowy tego z przodu. Umieszczony był nad kierunkowskazem (obok zawiasu maski) na "przedszybiu" (nie na masce !)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

filon

 

engine.jpg

 

Czyli w tym silniku są zarówno tzw. "chrapy" jak również wlot nr 1, sory że zawracam głowę ale jestem totalnym laikiem w tym temacie.

Pytam o ten konkretny, ponieważ na nim skupiłbym swoje prace (powód najlepsze zdjęcie silnika jakie posiadam).

Wielkie dzięki za pomoc, ale sądzę, że jeszcze będę zawracał Ci głowę.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Trochę "piątkowego luzu" pozwoliło mi trochę podgonić robotę.

 

Usunąłem szpetne tylne zderzaki, zastępując je blaszką.

 

DSC06491.jpg

 

DSC06492.jpg

 

DSC06493.jpg

 

Kolejna rzecz to deska rozdzielcza, wbrew pozorom prosta sprawa ale w tym modelu nic nie jest proste, nawet taki element.

 

DSC06495.jpg

 

Z tego względu iż mam zamiar zrobić otwartą klapę silnika musiałem trochę nad nią popracować.

 

DSC06502.jpg

 

DSC06499.jpg

 

Na koniec dorabianie elementów, których producent nie uwzględnił i wypukłości w podłodze i tylnej klapie, gdyż będą to widoczne elementy.

 

DSC06501.jpg

 

DSC06506.jpg

 

DSC06510.jpg

 

DSC06511.jpg

 

Pozdrawiam

C.D.N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana siatki zdecydowanie z korzyścią. Model wygląda coraz ładniej, w sumie nie może być inaczej Przyznam szczerze, że jeżeli kiedyś zrobię skok w bok od Humvee, będzie to na pewno UAZ-469, bo widzę, że z tego zestawu można całkiem sporo wyciągnąć.

Czekam na zdjęcia kół, jestem ciekawy jak jest z jakością odlewu felg i opon.

Powodzenia w dalszej budowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Nastąpiła drobna zmiana co do wyglądu pojazdu. Robię częściowo odkrytego jak na zdjęciu poniżej, jednak nadal w służbie Milicji i bez wyrzutników granatów gazowych.

 

albumu_pic.jpg

 

Otwarta kabina zmusiła mnie do zdetalowania wnętrza (co przy zamkniętej napewno bym nie robił).

Pierwsze pod młotek poszły siedzenia (dzięki BaldPuma za schemaciki), ale, że Ukraina dała tylko jedno drugie musiałem dorobić. I na koniec mocowania siedzisk i oparć.

 

DSC08932.jpg

 

140.jpg

 

DSC08937.jpg

 

DSC08941.jpg

 

DSC08944.jpg

 

Pozdrawiam

C.D.N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bodek - dzięki za zdjęcia kółek.

Jeśli mogę swoją skromną opinię dodać - zawsze mi się podobała sylwetka UAZa zamkniętego (z brezentem "po całości"), więc mnie ta zmiana koncepcji nie cieszy No ale to oczywiście Twój model, poza tym wnętrze na pewno na tym zyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.