Skocz do zawartości

Czołg saperski Klon 1:35


jo

Rekomendowane odpowiedzi

Czołg saperski Klon ,czyli:

iwtu.jpg

iwt2.jpg

 

Wprowadzenie do tematu :

Czołg saperski Klon ,zwany również IWT .Został opracowany przy współpracy inżynierów WITI,oraz inżynierów z byłego "bratniego kraju"NRD.Zbudowany w zakładach Bumar Łabędy w ilości 4szt.w drugiej połowie lat 70-tych .Testowany w batalionach saperskich w latach 78 - 83.Nie wszedł do produkcji seryjnej .Wóz miał kłopoty z hydrauliką -był nieustannie modernizowany.Jeden z wozów był modyfikowany przez WITI,kolejny przez Bum Łabędy .Gdzie były pozostałe pojazdy nie udało mi się ustalić .Prawdopodobnie jeden z czterech wozów brał udział w gaszeniu pożaru rafinerii w Karlinie na przełomie lat 80-81. Prace nad konstrukcją wstrzymano w 83 roku.Obecnie jeden z pojazdów znajduje

się w Sali Tradycji Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im.gen.Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu przy ul. Obornickiej . Jaki los spotkał pozostałe maszyn ,również nie udało mi się ustalić .Konstrukcja wozu została prawdopodobnie oparta o WZT-2 . Nie zdołałem tego potwierdzić, jednak wskazuje na to budowa "nadbudówki ",która została nieco zmodernizowana . Na stropie nadbudówki umieszczono niewielką wieżę z hydraulicznym wysięgnikiem ,zakończonym chwytakiem .Lemiesz z przodu oparty na solidnej ramie , dwu częściowy "łamany" po środku długości .Mógł być ustawiony w klin ,tak jak lemiesz MDI-a . Do standardowego wyposażenia wozu należały również wyrzutnie WŁWD .

 

Model powstanie w oparciu o zdjęcia egzemplarza muzealnego . Podstawą wykonania będzie model Italeri nr kat 6427

 

Konsultacja : Kustosz Pan Jerzy Maziarz.

Zdjęcia:

1 Wikipedia

2 Militarni.pl

Tyle jeśli chodzi o wstęp .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JO-nie prawdopodobnie a na pewno jeden brał udział w gaszeniu pożaru w Karlinie .Pamiętam go z relacji telewizyjnej ,bo strasznie się zdziwiłem,ze nie miałem pojęcia co to jest . Dopiero Ojczulek mi wytłumaczył co to jest ,gdyż wcześniej miał okazje gdzieś go obejrzeć na jakimś pokazie albo gdzieś w jednostce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wspomniałem w pierwszym poście, podstawą wykonania modelu będzie produkt Italeri. Oto zawartość pudełka:

33840441.jpg

50964812.jpg

27320270.jpg

84410078.jpg

48506213.jpg

23419782.jpg

 

Michalw -dzięki

Jarekk-jak się wyrobie to w przyszłym tygodniu wkleję rysunek WŁWD

Marek - więc udało się ten fakt potwierdzić .

 

Co do zestawu ,wykorzystam wszystko poza wieżą i kilkoma drobiazgami .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Obiecany rysunek:

wwdq.th.jpg

Zwlekałem z umieszczeniem rysunku ,ponieważ czekałem na uwagi znawcy-ale się nie doczekałem . Rysunek powstał w oparciu o schemat zamieszczony w biuletynie Saper oraz zdjęcia na stronie 10BKPanc i 11LDKPanc .

Uwagi odnośnie rysunku ;

a -w poziomie jako pierwszy widok z boku, od przodu i tyłu,

b -widok z góry,

c -widok z dołu-domniemany,

d -widok pokrywy od dołu,

e- widok pojemnika otwartego pojemnika od góry ,ze schematem ułożenia ładunku ,

f - widok otwartego pojemnika z boku.

Nie wiem w jaki sposób i gdzie do rakiety mocowany jest ładunek wydłużony .Rakietę narysowałem w oparciu o dwa zdjęcia z lat 70-tych,na jednym z nich ma ona trzy lotki , a na drugim cztery.

W widoku tyłu pojemnika widać wygięte pręty ,które tworzą sprężyny rozporowe i odpowiadają za ustawienie pokrywy pojemnika pod odpowiednim kątem .

Tyle co wiem na temat pojemnika WŁWD. Może ktoś wie więcej i zechce się podzielić wiedzą

Co do modelu nastąpiła zmiana koncepcji ,szczegóły niebawem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace nad konstrukcją wstrzymano w 83 roku.Obecnie jeden z pojazdów znajduje

się w Sali Tradycji Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im.gen.Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu przy ul. Obornickiej .

W latach 82-85 byłem słuchaczem WSOWI we Wrocławiu i pamiętam , że przez cały ten czas WITI prowadził prace nad tym pojazdem , czasem widziałem go w akcji na szkolnym poligonie. Wtedy nie miał zamontowanej wieży jaką widać na zdjęciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurayahip jeszcze półtora roku temu nie wiedziałem o istnieniu tego wozu. Informacje na temat czołgu zebrałem głównie dzięki uprzejmości Pana Maziarza kustosza wspomnianej Sali Tradycji. Więcej informacji można by prawdopodobnie uzyskać w WITI,ale obawiam się,że tam zaczną mnożyć się trudności i formalności jak w przypadku HSW . Odnośnie egzemplarza muzealnego wiem,że przejechał on poligonami z WITI do muzeum o własnych siłach ale już bez wkm na wieży i radiostacji ,następnie już w muzeum po ustawieniu na miejscu wymontowano silnik.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plany WŁWD godne najwyższej pochwały.

Co do rakiety, to mam wątpliwości. Na fotce jaką znalazłem w Internecie widać, że są to tylko dwie rury (bez lotek) podpięte do prowadnicy pod pokrywą. Wąż jest podpięty pomiędzy rury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto dwa wspomniane zdjęcia ,na podstawie których narysowałem rakiety:

bal1.jpg

bal2.jpg

Te rakiety wyglądają na trochę większe ,niż Malutka . Ponadto nurtuje mnie pytanie -czy między dwiema sprzężonymi rurami w tylnej części pokrywy pojemnika (przypuszczalnie odpowiadają za odpalenie rakiety),a rakietą jest jakiś element ,który łączy te części ? A może rakieta powinna być cofnięta ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rakiety wiszą jak ...drut ale ...

 

Może jednak nie spełniły oczekiwań.

Moje wywody opieram wyłącznie na zdjęciach z Internetu.

Pierwsze zdjęcie z reklamówki Bumaru. Na drugim widać uzbrajanie tych rur, jak również, że wiszą one na prowadnicy.

 

Clipboard04-5.jpg

167_05.jpg

 

Porównując wymiary z planiku i te podane w folderze Bumary, to na długości brakuje 2 mm. Wysokość i szerokość są OK ( 2,85 mm i 1,94 mm, przyjmując 0,5 mm błąd).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porównując wymiary z planiku i te podane w folderze Bumary, to na długości brakuje 2 mm. Wysokość i szerokość są OK ( 2,85 mm i 1,94 mm, przyjmując 0,5 mm błąd).

Rysując plan oparłem się na wymiarach podanych mi we Wrocławiu .

Warto również zauważyć ,że współcześnie produkowane pojemnik mają inny rodzaj zatrzasku zamykającego pokrywę -widoczny z zewnątrz ,oraz trzykrotnie szersze zawiasy z tyłu pojemnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te rury są elementami zamocowanymi na stale z konstrukcja wyrzutni. Z tego co sobie przypominam to sama rakieta nie miała stożkowej części , był to sam silnik od ppk Malutka. Panowie mogą byc różnice w wymiarach. Wyrzutnia z Klona to trochę starszy typ , ta z reklamówki Bumaru to wyrzutnia nowsza . Różnią się praktycznie przodem(inne katy)Starsza ma bardziej plaski (krótszy),,pysk,, Ta Bumarowska jest od zespołu kołowego Transportera Rozpoznania Inżynieryjnego (TRI-na SPG-2 czyli polskiej wersji MTL-B) Na wózku sa zamocowane dwie wyrzutnie. Tak ze JO raczej wymiary masz dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Witam

Ponieważ wanna kadłuba modelu Italeri jest bardzo uproszczona ,postanowiłem wykorzystać tę z modelu Skif .

Poniższe zdjęcia pokazują korektę elementów przed sklejeniem w całość

11675074.jpg

33097726.jpg

85370747.jpg

80888675.jpg

63566758.jpg

 

Z zestawu Italeri pozostaną koła i gąski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary pojemnika używanego w latach 80-tych wynosiły 2,82x1x0,68m. Dane podane za Instrukcją zestawu do torowania przejść w zaporach minowych (...).

 

Mam nadzieję że informacje okażą się pomocne

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat arcy ciekawy.

Panowie ,jesli moge pomóc,to kilkoma rysunkami min.pojemnika PW-ŁWD, PW-ŁWD/Z. Publikacja z roku 1978 .Czy zyczycie?

 

Tak na pewno się przydadzą

BearM dzięki za informację -chociaż to już trzeci wymiar pojemnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BearM dzięki za informację -chociaż to już trzeci wymiar pojemnika Very Happy

 

Nie wiem skąd inni brali wymiary- ja opieram się na Instrukcji z LWP która omawia konstrukcję i użycie tego modułu saperskiego.

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że wreszcie wystartowałeś z tematem.

Mój saperski T-55 musi jeszcze poczekać. Wybór pomiędzy Skifem i Iteleri jest trudny, bo oba modele mają błędy wymiarowe . Wg mojego „dochodzenia” (jakiś czas temu) Skif jest troszkę lepszy, ale ma kadłub za niski o ok. 0,5 cm (może ktoś to zweryfikuje?) porównywałem wysokość kadłuba z planami zamieszczonymi w Moi Hobby. Na drążkach ta różnica się troszkę niweluje, ale wóz jest za niski.

Czy analizowałeś już "polską" górną tylną część pancerza? Jest trochę inna niż w oryginałach „made in CCCP”. Zdjęć trochę mam ale nie brałem tego tematu jeszcze ma warsztat. Sporo osób popełnia tu błędy. Nie wiem, czy Tamka też ma radziecką wersję?

 

Em - skoro masz takie materiały, to może wyjaśni się sprawa silników rakietowych (ppk Malutka, prototyp, wczesne serie), czy dwie rury (późne serie)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Em dziękuje za udostępnienie rysunków - nareszcie wiadomo jaki typ rakiety "układa" ładunek .

Jarekk zdaję sobie sprawę z niedokładności obu modeli ,jednak kwestia finansowa spowodowała ,że wybierać musiałem z tego czym dysponuje . Wybrałem Skif-a z dwóch powodów :

1.Odwzorowane przetłoczenia dna ,

2.Prawidłowo odwzorowane zawieszenie tzn statni wahacz koła nośnego typu pchającego .

Jeśli chodzi o płytę nad silnikową ,to raczej kwestia serii produkcyjnych -niż wersji" polskiej "i"rosyjskiej" .

Model Tamki ma odwzorowane płytę późnych serii -odpowiadającą "polskiej"

T-55.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.