dewertus Napisano 20 Kwietnia 2011 Share Napisano 20 Kwietnia 2011 Witam, Mam przyjemność zaprezentować Szanownemu Koleżeństwu model nieco się odmienny od tego bojowego tłumu - samolot jak najbardziej pokojowy (ostatnie lata śłużby samoloty te pełniły działając na rzecz ONZ w Afryce). Tym wybrańcem jest jeden z najładnieszych (moim zdaniem) pasażerów: Sud Aviation SE.210 Caravelle III. Model w barwach SWISSAIR w sakli 1/100 wykonałem z zestawu Revella. Rys historyczny SE 210 Caravelle był pierwszym samolotem odrzutowym średniego i krótkiego zasięgu, produkowanym przez francuską firmę Sud Aviation (począwszy od 1955). Caravelle jest powszechnie uważany za pierwszy naprawdę udany projekt samolotu odrzutowego, (pierwszy wprowadzony do służby De Havilland Comet został wycofany z powodu poważnych problemów wytrzymałościowych kadłuba. Caravelle okazał się jednym z najbardziej udanych odrzutowców tamtych lat, był sprzedawany w całej Europie, a nawet w Stanach Zjednoczonych. Swissair otrzymał swojego pierwszego Caravelle w 1960 roku (pierwszy egzemplarz został wydzierżawiony od SAS). W sumie w barwach Swissair osiem samolotów Caravelle zastąpiło na trasach krótkodystansowych stosowane do tej pory samoloty tłokowe i turbośmigłowe. Wraz z DC-8, Caravelle wprowadziło Swissair w erę odrzutową. Przedstawiony przez ze mnie HB-ICU należy do wersji Caravelle III powstałej w wyniku poprawienia parametrów silników Avon. Pierwszy lot tak zmodyfikowana Caravelel wykonała 30 grudnia 1959 r., pierwsze egzemplarze trafiły do służby w Alitalia w kwietniu 1960 roku. Caravelle III napędzany był silnikiem Rolls-Royce Avon RA-29 / 3 Mk.527 i RA-29 / 3 Mk.527B. Seria III była najlepiej sprzedającym się Caravelle (zbudowano 78 egzemplarzy). Spośród 32 samolotów serii I, 31 zostało przebudowane do standardu serii III. Caravelle III była stosowana przez Air Inter, Air France, Swissair, Alitalia, SAS i Royal Air Maroc. HB-ICU (nazwa własna Aargau) to 123 wyprodukowany samolot Caravelle. Służbę w Swissair pełnił w od 19.04.1962 do 20.10.1970. W 1971 został sprzedany do belgijskich linii lotniczych Sobelair gdzie latał ze znakami OO-SBQ, następnie już jako F-BUFH nosił barwy Catair i Aerotour. Ostatecznie został sprzedany do Zairu, gdzie służył w liniach Inter-Fret jak o 9Q-CZL. Żywota dokonał w 1986 roku. Budowa modelu Realację z budowy można prześłedzic w wątku: viewtopic.php?p=407718#407718 . Model wymaga całkiem sporego zaangażowania szpachli i materiałów ściernych. W standardzie nie ma elementów przeźroczystych, dlatego w tej roli zastosowałem klej Revella do elementów przeźroczystych Contacta Clear. Model malowany techniką mieszaną: aerograf + akryle Agamy (biały) i Pactry (czerwony). W prawdzie pierwsze malowanie srebrnym to także był aerograf + akryl Agamy, ale wtopa ze zdzieraniem lakieru przez taśmę maskującą spowodowała zastosowanie starego duetu pędzel + Humbroll 11. Całość pokryta lakierem akrylowym Agamy. Kalki producenta (i tutaj kolejna niespodzianka: kalki w polskiej edycji jakościowo wyraźnie się różnią od "zachodnich" edycji tego modelu - miałem możliwość empirycznie się o tym przekonać - część kalek z mojego modelu uległa uszkodzeniu i została zastąpiona kalkami przesłanymi przez Grzegorza2107). Kali zostały "wsparte" przez Mr. Mark Softer. Delikatny wash wykonałem przy pomocy Neurtal Wash'a MIG'a. Czarne pasy na skrzydle malowane Humbrolem 33. Na początek drobne nawiązanie do tamtych lat... I już "normalnie": Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Giulio Niewiadomski Napisano 20 Kwietnia 2011 Share Napisano 20 Kwietnia 2011 Jedyne co mi nie gra to przejście kadłuba w przedniej części z pozostałą częścią (widać to szczególnie na czarno-białych zdjęciach), co nie zmienia faktu iż model jest ładny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 21 Kwietnia 2011 Share Napisano 21 Kwietnia 2011 bardzo fajny model, mi się podoba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Banny Napisano 21 Kwietnia 2011 Share Napisano 21 Kwietnia 2011 Caravelle pamiętam z czasów komuny, z końca lat 70-ych, była oferowana jako chyba jedyny pasażer pod logiem Plastyka. Zapewne kopia jakiegoś zachodniego producenta. W demoludach specjalizację w samolotach pasażerskich miał Plasticard. Chętnie bym obejrzał współcześnie wykonanego DDR-owskiego np Iła-62. O Tu-154 nie będe wspominał, bo ostatnio sporo ich sie pojawiło i to w jednym malowaniu. Na pasażerach się nie znam, ale przyjemny model. Widzę dewertus, że jakoś się odbijasz od rożnych skal (1/100, 1/72, 1/48) i różnych tematów lotniczych (wojskowe, sportowe, pasażery) niczym kulka w pin-ballu... Czyżby wypalenie twórcze i znudzenie jedną tematyką? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tornado Napisano 21 Kwietnia 2011 Share Napisano 21 Kwietnia 2011 Ładna maszyna i ładne wykonanie jedynie tak jak napisał kolega Giulio Niewiadomski łączenie dzioba z pozostałą częścią kadłuba wygląda jak by nie było szpachlowane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smialus Napisano 21 Kwietnia 2011 Share Napisano 21 Kwietnia 2011 Pasażer całkiem przyjemny. Dosyć nietypowa konstrukcja czyni go dosyć specyficznym statkiem. Jak dla mnie bardzo miły dla oka. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.