Skocz do zawartości

Ka-52 Aligator - Zvezda 1/72


Przemek - MaXus

Rekomendowane odpowiedzi

W czasie, kiedy schnie szpachla na Foce lub Mustangu postanowiłem ruszyć z czymś nowożytnym. Wybór padł na helikopter o bardzo ciekawej i pełnej niepewności historii. Myślałem w sumie, że projekt został zaniechany ale teraz przeczesując sieć w poszukiwaniu zdjęć okazuje się, że nie wyparł go (oraz jego jednomiejscowego brata) całkowicie Mi-28 a do produkcji zostały przyjęte wszystkie 3 maszyny.

Trochę informacji na podst.Wikipedii oraz materiałów znalezionych w sieci:

Tak więc Ka-52 Aligator to dwumiejscowy, ciężki śmigłowiec bojowy, którego projekt powstał w 1987 roku. Konstrukcja wykorzystuje układ dwóch współosiowych, przeciwbieżnych wirników nośnych. Cecha ta charakterystyczna jest dla wszystkich śmigłowców biura Kamowa i pozwala na eliminację śmigła ogonowego. Ka-52 to modyfikacja jednomiejscowego Ka-50 na potrzeby stworzenia śmigłowca dowodzenia i organizowania pola walki, bez zmniejszania przy tym jego możliwości aktywnego prowadzenia ognia w każdych warunkach pogodowych. Jedną z ciekawostek dotyczących Ka-50 oraz Ka-52 jest zastosowanie w nich foteli wyrzucanych.

Model będzie przedstawiał jeden z trzech prototypowych egzemplarzy, najprawdopodobniej o numerze 061 (do takiego są kalki ;o)) - cechą go wyróżniającą był radar obserwacji przestrzeni powietrznej (lub jego makieta) umieszczony nad kabiną załogi (w późniejszym okresie przenoszony pod dziób lub w ogóle usuwany).

 

Malowanie wersji pudełkowej to w ogóle z jakiejś wystawy chyba:

 

KamovKa-52Alligator5.jpg

 

i nie specjalnie przypada do mojego gustu więc chciałbym zrobić jej późniejszą modyfikację (będzie trudniej, bo kalki trzeba będzie zrobić samemu :-/ ale zaryzykuję - chyba, że jakość mnie nie zadowoli):

 

KamovKa-52Alligator8.jpg

 

Jakikolwiek jednak egzemplarz będzie wybrany, uzbrojenie wrzucam zestawowe (takie tylko mam, ale myślę, że nie byłoby to dużym odstępstwem, skoro to wszystko z faz testowych)

 

Na deser pierwsza fotka przemycona z tajnych hal produkcyjnych Kamowa:

 

IMG_6358.jpg

 

Plastik Zvezdy jakiś taki inny - miękki. Zobaczymy jak będzie w obróbce się sprawował.

 

Źródło dwóch pierwszych zdjęć: airliners.net

źródła ostatniego z powodów wysokiego stopnia utajnienia niestety nie mogę ujawnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 99
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

No brawo

 

Dokładnie tan sam szary 061 swego czasu zrobiłem, tyle, że Italerkę. Widzę zresztą, że Zvezda sie bardziej nadaje do tego ezgemplarza bo Italerki prżd trzeba było zmieniać miliputem. Kalki rzeczywiście sprawiły problem - chodzi o kolor żółty, który się kiepsko drukuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Białorusi przywiozłem większość modeli latających ZVEZDY (samoloty, śmigłowce) i kilka pojazdów ale szczerze mówiąc nie zauważyłem żeby plastik różnił się czymś od modeli innych firm.

Fajne są te ruskie śmigłowce, tego akurat mi brak więc chętnie zobaczę co ci z tego wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc ... wzmianka o fotelu nie była przypadkowa.

Właśnie on poszedł na pierwszy ogień: fotel K-37, nie jest to co prawda Neomega ale satysfakcja z próby zbliżenia do pierwowzoru na pewno większa.

 

Przed:

IMG_6388.jpg

 

i po zmianach:

IMG_6394.jpg

 

Odnośnie składu plastiku, to napisałem tylko, że akurat ten egzemplarz tak ma, nie uogólniałem na całą Zvezdę . Mam jeszcze Ka-50 i plastik również miękkawy ale już np. w Mi-26 normalny. Te Kamovy kupowałem zaraz po pojawieniu się ich na rynku (kilka lat temu), może akurat taki skład plastiku wtedy mieli, albo jakaś partia wyszła dziwna .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub modelu składa się z czterech części, trochę podobnie jak w rzeczywistym pierwowzorze, gdzie filozofia jest taka, iż tył jest wspólny dla obu maszyn (Ka-50, Ka-52), natomiast część kabinowa zależnie od modelu. Ponoć to rzadko praktykowane u Rosjan, tak gdzieś wyczytałem.

 

Tak więc, aby ustrzec się ewentualnych zwichrowań kadłuba, mogących wystąpić przy tylu sporawych elementach, najpierw skleiłem przód z tyłem lewej strony, następnie po ukończeniu wnętrza kabiny oraz mocowania wirnika, dokleję i spasuję pozostałe ćwiartki.

 

IMG_6400.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na biało:

 

http://i90.photobucket.com/albums/k260/ ... G_6402.jpg

 

Na czarno:

 

IMG_6405.jpg

 

Na kolorowo:

 

IMG_6408.jpg

 

IMG_6412.jpg

 

Radosna twórczość na tablicy to imitacja jakiegoś ekranu, malowana od ręki. Myślałem, żeby wkleić tam jakiś wycinek z kolorowej gazety, ale tak jest bardziej naturalnie moim zdaniem. Jedynie po przeschnięciu wyrównam krawędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

O, jak tu fajnie na "nowym/zmodyfikowanym silniku" . Zaległe prace:

 

Mój ulubieniec z aktualnej, warsztatowej trójki.

Cały tydzień, w wolnych chwilach, przygotowywałem się do zrobienia wirnika. Niestety spora część elementów wyprasek ma widoczne linie łączenia form, gorsze jest jednak minimalne ich przesunięcie, co przy małych elementach przysporzyło mi trochę pracy i tyleż samo (albo i więcej) czasu straciłem na szukanie kilkumilimetrowych regulatorów kątów położenia łopat wirnika - sam do teraz nie mogę się nadziwić, że udawało mi się za każdym razem jakoś je odnajdywać .

Do tego przez połączenie własnego gapiostwa oraz niewielkich (ale jednak) błędów w jego konstrukcji, próby montażu skończyły się prawie tragicznie. Na szczęście ostało na kilku połamaniach i pęknięciach. Wydłużył się jednak jeszcze bardziej cykl produkcyjny ze względu na dorabianie uszkodzonych detali.

Koniec końców jednak, z efektu finalnego jestem w miarę zadowolony a dzięki połamaniu głównej osi i zastąpieniu jej tulejkami mogę teraz cały ten majdan montować i demontować w każdej chwili a i śmigiełka będą się kręciły!.

 

Oto bohater:

 

IMG_6425.jpg

 

IMG_6426.jpg

 

IMG_6427.jpg

 

 

Wczoraj i dziś:

Zamontowana podstawa wirnika, doklejone pozostałe ćwiartki.

Przerobiłem trochę działko 30mm. Zestawowa lufa poza wspomnianym przesunięciem form, była za krótka oraz miała zbyt dużą średnicę u nasady.

Tak to się wstępnie prezentuje (wirnik i działko wsunięte czasowo na potrzeby zdjęć):

 

IMG_6478.jpg

 

IMG_6480.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Ponieważ proponowany przez Zvezdę wygląd wyrzutni rurowej niekierowanych pocisków rakietowych S-8, różni się sporo od oryginału, zdecydowałem się ją przerobić. Przeróbka o dziwo nie zajęła mi wiele czasu. Zostało posklejać, obrobić tu i tam oraz poprawić (nawiercić) otwory na tyle wyrzutni.

 

Oryginał:

1268520.jpg

 

Zvezda (z lewej ) oraz przeróbka po prawej:

IMG_6492.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieźle. Z czego te lufy?

To tulejki zaciskowe na przewody elektryczne. Są z miedzi, więc dużo przyjemniejsze do obróbki niż igły lekarskie, jest sporo różnych średnic, no i cena "groszowa". Jedyna wada, to ich długość, ale tu akurat było to pomijalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Utknąłem i trochę zagubiłem się na uzbrojeniu .

Po przeróbce wyrzutni S-8 przyszedł czas na przeciwczołgowe rakiety AT-12 Wichr. Niestety minus zestawu - lekkie przesunięcie na łączeniu form, szczególnie jest uciążliwe przy wszelkich okrągłościach. Ponieważ zniechęciłem się po kilku próbach poprawienia zestawowych rakiet a na nowe nie mogłem znaleźć rurek fi 2mm (uszne patyczki mają 2,4mm, na wykałaczki się obraziłem), postanowiłem znowu utrudnić sobie życie i zrobić podwieszenie wraz z pociskami powietrze-powietrze Igła-B. Teraz, po godzinach spędzonych nad wieszakiem i pogodzeniu z wykałaczkami, lekko pukam się w czoło.

Cóż, kiedy i tak jest po ptokach :

 

IMG_6511.jpg

 

IMG_6512.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzęźnięcia ciąg dalszy. Na szczęście, to mam nadzieję był najżmudniejszy etap dot.uzębienia aligatora ;o).

Materiał wyjściowy oraz efekt, później lepsze zdjęcia mogę spróbować zrobić, jeśli kogoś zaciekawi prócz mnie :-> :

 

IMG_6541kopia.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Składowe jednego z podwieszeń.

Kolory to mieszanki: stelaż: MM1562E+MM1728E, wyrzutnie: MM1711E+MM1710E, aby w miarę dopasować do rzeczywistych. Choć jak widać chociażby na wcześniej załączonym fragmencie, co wypust/wersja to inna tonacja.

Całość jeszcze będzie delikatnie wycieniowana.

 

IMG_6562.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetna robota. To będzie niezły model

Dziękuję. Dzięki za kredyt wiary, też chciałbym, żeby te godziny dłubania nie poszły na marne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowy zbiornik paliwa zdaje się. Bryła niby prosta a z wykonaniem jakoś tak pod górkę poszedłem . Na szczęście już koniec i niniejszym oświadczam zakończenie prac nad podwieszeniem.

Kolejne etapy powstawania:

 

IMG_6565.jpg

 

IMG_6569.jpg

 

IMG_6570.jpg

 

IMG_6574.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie dodatkowy zbiornik paliwa, to kontener na aparature pomiarową do badań w locie.

Dzięki za sprostowanie, właśnie nie byłem pewien a nigdzie nie mogłem znaleźć nic konkretnego na temat tego ustrojstwa. Wiesz może po jakim haśle-kluczu szukać informacji o nim?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W starych artykułach w Lotnictwie i nowej Technice Wojskowej nt. prób Ka-50/52 były zdjecia z tym kontenerem na podwieszeniu, ale nigdy nikt nie podawał konkretnego oznaczenia. Pewnie po prosty jest to skrzynka z prowadnicami do rejestratorów z doprowadzonym wewnątrz zasilaniem i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Mikele, wszystko jasne.

 

Prace idą bardzo powoli do przodu, odszczekuję przy tym info o za krótkiej zestawowej lufie, coś mnie się pomieszało - jest całkiem dobra.

Niemniej, podczas kolejnego przymierzania działka, wydała mi się zbyt goła wnęka je mieszcząca, dlatego też postanowiłem jednak trochę bardziej je upodobnić do rzeczywistego. Tradycyjnie - idealnie nie jest, ale o dziwo jak na moje możliwości i skalę jestem całkiem zadowolony, dojdą potem do tego jeszcze instalacje, to wrzucę dla porównania oryginał. Użyte materiały to igły, druciki, wykałaczki, blaszka offsetowa, plastik, mikrowiertełka - to w zasadzie mój żelazny zestaw tuningowy.

 

IMG_6594.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładne puszecznoje ustrojstwo ci wyszlo!

 

to kontener na aparature pomiarową do badań w locie.

Wiesz może po jakim haśle-kluczu szukać informacji o nim?

 

Najlepiej po kluczu: контейнер малогабаритных грузов ;)

 

BTW - właśnie zobaczyłem, że kalki do tej wersji robi Begemot. Tylko nieststy trzeba ściągać z Rosji lub Ukrainy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej po kluczu: контейнер малогабаритных грузов

No fakt, poprzez cyrylicę całkiem nowe, ciekawe informacje można znaleźć, ale tutaj pytanko: po twojej wskazówce znalazłem KMGU - zasobnik do bomb małogabarytowych (który zresztą również na zdjęciach Kamowów widziałem) - kształt walcowaty, na ten prostopadłościenny rejestrator dalej nie mogę trafić .

 

O kalkach Begemota wiem, można też na nie trafić na eBay'u. Najprawdopodobniej je zakupię, dojrzewam tylko do decyzji pożegnania się z kilkudziesięcioma złotymi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja - mój błąd ;P

 

KMGU to rzeczywiście coś innego, w książce do któej zajrzałem w KMGU było słowo 'melkich', ale to na pewno to samo. Zapewne jest to więc nie standardowy zasobnik na aparaturę testową. Są zdjęcia z dziewiczego lotu Ka-52, który ma 2 takie zasobniki, po jednym na stronę. Szukałem w książkach o Ka-50 Mazepowa i 50 lat Kamowa Kuzniecowa, ale nic tam nie piszą o tym, pewnie za każdym razem wkładają coś innego.

 

A Begemot - to kiepsko, że w Polsce nie mają przedstawiciela. Ja się zastanawiam nad kupnem ich kalek do koreańskiego HH-32A, ale pewnie sobie prędzej wydrukuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.