Skocz do zawartości

RWD-8 PWS 1/48 - ósemka


bartekkw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

Parę dni temu zacząłem pracę nad RWD-8. Ma to być ósemka ze Lwowa. Jeszcze przed rozpoczęciem prac czułem, że zanim pojawi się na modelu numer, to trochę trzeba się będzie nagimnastykować.

Aha - ten wątek to niestety nie będzie seria "pokazy mistrzów", tylko raczej "pytania do mistrzów". A teraz do rzeczy.

Oprócz "modelu właściwego" dysponuję blaszkami Parta i całkiem pokaźnym zbiorem literatury i zdjęć wygrzebanych głównie na odkrywcach.pl i mysliwcach.pl.

Co na razie zrobiłem?

1. Zawiasy składanych skrzydeł. Wzorowałem się na opisach jarka38, ale nie do końca, bo nie mam kary kredytowej PKO ;) Tak więc wyciąłem z blaszki 0,2mm, sklejałem, lutowałem i powstało takie cuś.

20110705191.jpg

 

20110705195.jpg

 

2. Zawiasy klapy skrzydła. Też z blaszki, zastanawiam się czy nie zrobię ich jeszcze raz z kratownicy Parta, której nie wykorzystam.

20110708230.jpg

 

3. Kratownica - jeszcze nie cała. Sklejam ją z pręcików 0,6 mm. Tyle tylko, że chcę zrobić jej więcej niż tylko w kabinie. W tym celu używając skomplikowanych przeliczeń matematycznych i oprogramowania "grafit-cad" narysowałem sobie całość

20110709232.jpg

 

20110709234.jpg

 

20110709239.jpg

 

20110712246.jpg

 

Z kadłuba wyfrezowałem mniej więcej pół kilograma plastiku i zrobiłem bardzo wstępna przymiarkę.

20110709240.jpg

 

Jak widać kratownica jest za wysoko, dlatego trzeba było wyfrezować kolejne pól kilo plastiku

20110709231y.jpg

 

Na zdjęciu jeszcze z kurzem bitewnym, przed szlifowaniem.

Wyciąłem też podłogę z kawałka polistyrenu 0,5 mm, bo fabryczna po przeskalowaniu musiałaby mieć chyba z 15 cm grubości ;)

20110709237.jpg

 

20110709238.jpg

 

Usiłowałem kratownicę (przynajmniej tą część w kabinie) skleić razem i przymocowac fotele, ale:

1. Poprzeczki 11mm okazały się za długie. Wymiar jest pewnie dobry jak się daje blaszke parta 0,1mm, a nie 2x0,6 mm

2. Fotele "nie chcą się w pasować w odpowiednie miejsce". Ogólnie chodzi o to, że ich dół powinien wisieć na poprzeczkach przymocowanych w miejscu lekkiego zagięcia się profili, a wychodzi na to, że są z dobre 2 mm za wysokie. Pokażę to może na zdjęciach:

 

20110712247.jpg

 

20110712244.jpg

 

To tyle relacji na dziś. Jeśli zbłądzi tu ktoś ze specjalistów to proszę o pomoc:

1. Co zrobić z tymi fotelami? Zamontować po prostu poprzeczkę niżej???

2. Czy pasy do fotela kleić po pomalowaniu? Malować wygięte? Lepiej pomalować pędzlem czy aero? (Tylko proszę bez rad "poskładaj do kupy i pomaluj" ;)

3. Czy ktoś ma zdjęcie manetek przepustnicy do RWD? Widziałem, że jarek38 je zrobił, zastanawiam się czy wg domysłów czy jakiegoś zdjęcia którym nie dysponuję...

4. Czy górna część kabiny od wewnątrz nie była drewniana? Coś jak w PWS-26? Czy całe wnętrze pomalować na jasno szaro (kolor płótna)

img1953t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 82
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Trzymam kciuki.

Spróbuję odtworzyć elaborat, który płodziłem przez pół godziny, a koniec końców MW wyrzuciło mnie w kosmos, bo nie było wg tej maszyny żadnych ruchów i logowanie wygasło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Początek Twojej relacji łyknąłem jednym haustem i zaniemówiłem z wrażenia, no kurcze, klasa.

Zawias blaszkowy jest Oki, ale pamiętaj, daj mu trochę luzu, gdyż skrzydła podczas składania idą samoczynnie do góry po skosie. Zastrzały pod baldachimem musisz koniecznie zmienić, te są za słabe i nie wytrzymają (skrzydła ciągną w tył). Rany, ale czeka Cię mrówcza robota, ale nic, dość tego pocieszania. Zawiasy klapy są bomba, wystarczy łapy wpuścić w skrzydło i w klapę i wystawić część krawędzi okucia ponad obrys, a będzie to i wyglądać i działać dobrze. Z kratownicą chyba robisz sobie tylko kłopot, jej wcale za tylnym siedzeniem nie widać, z przodu tak, też pociągnąłem. Podłoga miała wycięcia na słupki i była mocowana powyżej dolnej rury kratownicy. Kratownica z pręcików wchodzi po starciu kilku kilo plastiku , a i podłoga była deskowa!

Ad1. Kombinuj sam

Ad2. Pasy przykleiłem po malowaniu, pasowane były wcześniej.(fotele aero, pasy pyndzel+ poprawki po wklejeniu)

Ad3. Przekop kilkadziesiąt zdjęć wraków i szkieletów, a dojdziesz do własnych wniosków( coś poszukam)

Ad4. Górna część kabiny też wydaje mnie się że jest ze sklejki, ale też malowana, wnętrze było malowane srebrzanką, krawędź dookoła kabiny PWS to listwa Alu, przykręcana wkrętami(tak to widzę)

Powodzenia i mnóstwa cierpliwości przy budowie, trzymam kciuki.

Pozdro Jarek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bartekkw: bravo za ambicje! podloze znam i zycze powodzenia..to bedzie mistrzostwo swiata! Jarek Cie poprowadzi przez wszyskie zakamarki osemki. Walka z ta materia jest juz samym uznaniem dla Ciebie.

powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Kombinuj sam

Ano wykombinowałem. Lekko dogiąłem i chyba może być.

20110714250.jpg

 

Podłogę zrobiłem nakładaną. Kratownicę z fotelami pomaluję na srebrno, a podłogę jakimś "drzewnianym" kolorem. Góra kabiny od środka też będzie na srebrno, ale cały czas się zastanawiam czy reszta nie powinna być jasno szarym - jak płótno...

 

Wielkie dzięki za pozostałe materiały i uwagi.

 

krosto: Ja wiedziałem, że nie zabrałem się za model np. Hasegawy, ale im więcej detali wycinam z ramki, tym słabiej mi się robi

Ale nic to - trzeba walczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie kończysz etap lajtowy w projekcie, a zaczynasz prawdziwą walkę z materią

Patrzę na to, jak na jakieś deja vu, fajna robota, z przyjemnością zaglądam

W połowie wysokości, cirke, pomiędzy kratownicą a płótnem, była listwa napinająca płótno, warto coś tam wkleić. Ty decydujesz jak będzie wyglądał model, ja mogę tylko napisać to, jak pomalowałem w swojej 8-ce wnętrze; "płótno" od środka to srebrny+wash, kratownica metalizer alu.

Pozdro Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W połowie wysokości, cirke, pomiędzy kratownicą a płótnem, była listwa napinająca płótno, warto coś tam wkleić.

Dzięki, doczytałem to - dam chyba drucik tzw. "srebrzankę" 0,4 mm.

 

Ty decydujesz jak będzie wyglądał model, ja mogę tylko napisać to, jak pomalowałem w swojej 8-ce wnętrze; "płótno" od środka to srebrny+wash, kratownica metalizer alu.

No tak w instrukcji rzeczywiście jest napisane, żeby wnętrze malować na srebrno. Ale cały czas mnie męczy to zdjęcie PWS'a. Czemu ktoś miałby malować płótno od wewnątrz? A nawet jeśli tak to tylko kabinę czy całość?

 

Przy okazji znalazłem też bardziej szczegółowy poglądowy rysunek przyrządów pokładowych wraz ze sterownicami. Z lewej to cięgło obrotów (regulacja przód - tył), z prawej kurek paliwa (pozycja doł - prawo). To cięgło widać na zdjęciach niektórych wraków.

 

Prace trwają, ale na razie wszystko mocno rozgrzebane - nie ma co pokazywać.

 

Zauważyłem, że bagażnik na wyprasce jest większy niż z blaszki parta. Wycięcie na kabinę tez jest za krótkie, powinno dochodzić praktycznie od samej komory bagażnika.

 

Silnik za to, na mojej wyprasce, wygląda tak jakby go ktoś wyrzeźbił lutownicą w bryle plastiku

A tak przy okazji tu można zobaczyć zdjęcia (czy raczej film) oryginalnego silnika RWD-8 http://www.tvp.pl/historia/magazyny-historyczne/bylo-nie-minelo/wideo/07052011-1500/4388339

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Pora na jakąś aktualizację postępów (bardzo mizernych zresztą) z prac.

1. Wnętrze

W kratownicy dodałem naciągi. Po kilku próbach najlepsza okazała się nitka elastyczna firmy Gold-Zack. Kupiłem po prostu w pasmanterii. Kropelka ją dobrze chwyta, można lekko naciągnąć i jest w miarę gładka. Nic lepszego nie znalazłem (również w kilku postach na forum dot. naciągów).

20110822332.jpg

Dorobiłem przegrodę między kabiną a bagażnikiem. Całość po przymiarce wygląda tak:

20110822337.jpg

2. Zawiasy zastrzałów skrzydła

Blaszka w kształcie "u" będzie jeszcze zalana poxipolem od wewn. strony kadłuba. Sworzeń zrobiony ze szpilki z płaską główką (będzie oczywiście dogięty i przycięty). Z zastrzałów odciąłem końcówki, rozwierciłem i wpuściłem (na razie bez klejenia) kawałki drutu z wygiętym na końcu oczkiem. Wygląda to tak:

zawias.png

3. Mechanizm blokady skrzydeł

W baldachimie zrobiłem nacięcie, które zakleiłem "drzazgami" płytki polistyrenowej od góry i dołu. Powstała w ten sposób szczelina, w którą wchodzi ucho skrzydła. Jednocześnie w płacie naciąłem poprzecznie rowek, w który wpuściłem kawałek igły lekarskiej (iniekcyjnej) i zalałem kropelką. Sworzeń blokujący ze srebrzanki 0,4 wchodzi w sam raz nie za luźno, nie za ciężko.

20110822339.jpg

20110822341.jpg

20110822342.jpg

 

Niby niedużo, a kupę zabawy... W kabinie, oprócz podłogi, orczyka, drążków sterowniczych i wskaźników dodam tylko drut napinający płótno po bokach kratownicy. Zamierzam go zrobić z lekko pocienionego pręcika 0,6mm. Z manetek przepustnicy i paliwa rezygnuję. Dumałem nad tym elementem naprawdę długo, dziesiątki razy przeglądnąłem zdjęcia wraków - i... pas. Po pierwsze na zdjęciach którymi dysponuję widać jedynie cięgła (i to niecałe). Po drugie (w związku z poprzednim) nie chcę konstrukcji - że tak powiem - "zgapić" od Jarka. Po trzecie, nawet jakbym się dopuścił tego niecnego czynu, to pomiędzy fotelami a kratownicą zmieszczę co najwyżej włos; nawet drut 0,4 się nie mieści. Poza tym zrobienie samych manetek (jeszcze z zaokrągleniem na końcu) jest nie lada wyzwaniem (albo nie mam na to pomysłu).

 

Następną relację planuję po zamknięciu i pomalowaniu kabiny, chyba żeby coś wyskoczyło. Tak więc w planach Mr.Surfacer itd.

 

Z innej beczki. Pewnie większość z Was to wie, ale ja (jako początkujący) robiłem kilka przymiarek do przecięcia igły. Mój sposób jest taki: włożyć do igły drut odpowiedniej średnicy, naciąć kilka razy dookoła nożykiem do tapet (modelarskiego trochę szkoda) i przełamać. Sprawdza się świetnie - końcówka nie jest zniekształcona.

 

Z wakacyjnym pozdrowieniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no nareszcie...jak zwykle jestem pod wrazeniem tego jak z ponurego materialu wyjciowego rodzi sie prawdziwy kwiatek.

PS. moze bys sie skusił na te przepustnice. kawałek drucika i głowka z modeliny, czy innej masy samoutwardzalnej powinien sie sprawdzic.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się, że nie odpuszczasz! Wiesz już z czym masz do czynienia, a brniesz dalej i to zasługuje na poklepanie po ramieniu, co niniejszym czynię. Bartek, ja nie widzę żadnego problemu ze "zglapianiem" gdyż to przecież ta sama maszyna, a już będzie bardzo indywidualna przez kratownicę i otwartą jak sądzę pokrywę rewizyjną na belce ogonowej. Manetki możesz wykonać z wyciągniętego, pojedynczego drutu z przewodu elektrycznego. Gałkę manetki możesz wykonać przez rozgrzanie płomieniem palnika końcówki drutu aż do stopienia, powstanie kulka, którą czasem tylko trzeba z góry lekko wyrównać. Innym sposobem z forum jest "zamoczenie" końca drutu w surfie jedno, bądź dwukrotnie i też robi się piękna gałka i voila, gotowe. Z tego samego drucika (poniżej 0,1mm) możesz zrobić cięgno łączące obie manetki.

Pozdro Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Mała aktualizacja.

Wnętrze pomalowane metalizerem wymieszanym z lakierem bezbarwnym. Mam nadzieje, że mniej więcej tak wyglądało płótno pociągnięte srebrzanką. Na żywo ma ciekawą, lekko satynową fakturę.

Podłoga "przerobiona" na drewnianą z wklejonymi z wklejonymi orczykami i drążkami sterowniczymi. Dorobiłem też te nieszczęsne manetki.

Z cienkiej płytki polistyrenowej wyciąłem wąski pasek mający udawać ramę przy górze "wanny".

No i dokleiłem pasy bezpieczeństwa (wiem, że nie są podoginane).

Przed zimą może skleję kadłub ;)

20110910368.jpg

20110910369.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłoga w naturalnym drewnie dobrze wygląda, a i manetki upchnąłeś, oki. Kolor podłogi, nie wiem czy to gdzieś czytałem, czy zasugerowałem się instrukcją opisany jest jako srebrny, ale skoro nie ma 100% pewności to czemu nie drewno właśnie. Na któryś planach, chyba Fanatyk Plastiku są ujęte na podłodze po dwa pasy z blachy pod orczykami dla zabezpieczenia podłogi przed zużyciem, może dołóż w/w, w przypadku srebrnej podłogi by były niewidoczne, ale na tak pozostawionej chyba powinny się znaleźć.

 

Pozdro Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...

Silnik

To co dostajemy w pudełku wygląda jak kupa plastiku (z naciskiem na słowo kupa). Wstępna obróbka niewiele poprawia, co widać na poniższym obrazku.

20111002436.jpg

Z plastikowego profilu zrobiłem niby-cylindry, z igieł zrobiłem niby-popychacze, a z drutu zrobiłem niby-ożebrowanie. Jest niby-lepiej (jeszcze trzeba będzie trochę pobrudzić).

20111004441.jpg

Dla porównania:

Tak było w oryginale

20100729060fotoflugzeug.jpg

Tak jest dziś w oryginale (fotka z programu Było nie minęło).

50767672.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przymiarki do malowania (z przymrużeniem oka)

Wygląda na to, że wiele elementów trzeba będzie pomalować przed złożeniem.

Zrobiłem więc próbę z kolorem zalecanym w instrukcji przez firmę Mirage, czyli Valejo 890 (Reflective Green). Trochę się zdziwiłem, bo kolor, hmmm... zgniła trawa, gotowany szpinak no nie wiem.

Jeszcze raz sprawdziłem co na to literatura. Tam piszą, że kolor "oliwkowozielony" lub "jaśniejszy oliwkowozielony" lub "oliwkowozielony (khaki)".

Poniżej próba - od lewej Valejo 70890, Pactra A69 (Polish Khaki II), Pactra A67 (Polish Khaki I), oliwka ze znanej polskiej firmy (choć pewnie przyjechała z Hiszpanii).

img6165u.jpg

Tadeusz Królikiewicz, Polski samolot i barwa, 2009

img6167t.jpg

Andrzej Glass, TBiU

 

Stawiam na Polish Khaki I (A67).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.