Jump to content

RWD-8 pws 1/48 Dęblin 1938r.


zbychm
 Share

Recommended Posts

Witam Wszystkich,

Za namową Jarka (dziękuję za materiały), licząc na pomoc forumowiczów otwieram warsztat z poczciwą ósemką.

RWD-8 z założenia z pudełka, potem doszły blaszki, potem przestudiowałem plany i...

... tyle z szybkiego luźnego sklejanka.

 

Dotychczasowy postęp prac:

Kadłub z osuniętą klapą bagażnika, wziernikiem i "kratownicą" wewnątrz.

ce8f2dcad81f75bbm.jpg

 

ab323c0092060859m.jpg

 

Płat po szpachlowaniu, przed trasowaniem linii łączenia

(w dolnej części muszę pomyśleć o wziernikach)

 

6565c6557a6782f2m.jpg

 

19c29b3957875861m.jpg

 

Fragment kratownicy i fotele.

Tu szukam koncepcji na dźwignie przepustnicy i pompy paliwa

 

302f23f9838621dcm.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

zbychm jeśli pozwolisz siądę sobie w kąciku i pokibicuje, może się czegoś i dowiem o powstającym modelu, mam też model RWD-8 w "48" (jeszcze ze Spójni) może w końcu doczeka się "bidula" złożenia.

 

Pozdrawiam...Sławek

 

P.s.

Twój model w jakiej jest skali?

Link to comment
Share on other sites

Czyli w pewnym sensie to ten sam model, bo jeśli się nie mylę to Mirage przejął formy od Spójni. Skoro zapraszasz, to już przestawiam krzesełko bliżej.

Faktycznie troszkę ciemnawo było.

Link to comment
Share on other sites

Życzę wytrwałości, będzie Ci potrzebna , kiedyś zrobiłem ten model i wiem ile to kosztuje zdrowia ale warto się pomęczyć bo na półce wygląda pięknie.

Moje wypociny na "konkurencyjnym" forum http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?f=89&t=37841&sid=aa09fffb4555e7150b94f0bf63fd2790 (mam nadzieję że mnie nie zbanują ;))

 

Mam też trochę materiałów jeśli będziesz potrzebować.

Link to comment
Share on other sites

Panowie dziękuję,

przyznaję argumenty były nie do odrzucenia

 

Postępy jak na razie nikłe, z prawej strony kadłuba usunąłem stopnie,

z lewej zrobiłem z blaszek stopnie i luki.

Zastanawiam się nad kabiną, coraz bardziej nastawiony jestem na zrobienie jej od podstaw.

Nie przewiduję osłony, więc blaszka w kabinie "wannowej" będzie bardzo widoczna (po wstępnych przymiarkach jestem niezadowolony), mało "plastyczna", płaska.

Link to comment
Share on other sites

Życzę wytrwałości, będzie Ci potrzebna , kiedyś zrobiłem ten model i wiem ile to kosztuje zdrowia

 

Panowie, nie rozumiem. Dla mnie to jeden z najlepszych polskich modeli jakie robiłem. Zero szpachli. No, może na łączeniu płata od spodu. Ale reszta miodzio, praktycznie na wcisk. Nieźle zdetalowany. Jak na tamte czasy w których powstawał, miazga. A i dzis nie prezentuje się źle. Dlaczego nie cieszymy sie tym, co jest? Nie doceniamy? Czy to chodzi tylko o polskie malkontenctwo, czy o co? Bo serio tego nie łapię.

Link to comment
Share on other sites

Zdecydowałem się jednak na kratownicę.

Próbowałem z drutu miedzianego, płaskie burty w miarę wyszły, ale już łączenie burt powodowało odpuszczania cyny i przesunięcia wcześniej lutowanych elementów

Spróbuję jeszcze w dzień, ale bez zamówienia profili raczej się nie obędzie. Poczekam dzień, czy dwa, w między czasie pocienię jeszcze ścianki kadłuba coby nie wyglądały jak płyty pancerne.

Link to comment
Share on other sites

Fajnie się zapowiada, będe podpatrywał walke z tą nierówną materią sam mam jednego rozgrzebanego ale nie mam narazie weny żeby go dokończyć.

Możesz sie jeszcze pokusić na odcięcie fragmentu płata, który był składany w pozycji do hangarowania, w blaszce są imitacje zawiasów do niego.

Link to comment
Share on other sites

Możesz sie jeszcze pokusić na odcięcie fragmentu płata, który był składany w pozycji do hangarowania, w blaszce są imitacje zawiasów do niego.

Te owalne elementy z blaszki, bo chyba o nich myślisz, to zatrzaski pod klapę, a na górę wystarczy przykleić trzy odcinki z drutu i one będą imitowały zawiasy, które były ukryte pod płótnem.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Panowie za doping

Czekam na dostawę "rur" do kratownicy, próby z miedzianym drutem jednak się nie powiodły,

a ciągnięte nad świeczką ramki nie miały regularnych kształtów. (fotkę dam zbiorczo z gotową kratownicą do recenzji.)

Myślę, że Darek dośle mi je na jutro, czy pojutrze i będę mógł ruszyć z miejsca.

Co do płatowca, dzięki za uwagi, będę pamiętał o zawiasach, mam natomiast pytania o:

1) Konstrukcję wzierników z dolnej części płata.

Czy mowa o wycięciach, czy klapkach, które można z powodzeniem zrobić ze "świeżej" puszki po (oczywiście bezalkoholowym ) eliksirze?

Oraz, czy były rozmieszczone po obu stronach symetrycznie?

 

1d6c0c14fffd9e2fmed.jpg

 

2) Czy podłoga w kabinie "leżała" na ramie z giętych rur, czy może była rozciągnięta pomiędzy rurami?

Link to comment
Share on other sites

1) Konstrukcję wzierników z dolnej części płata.

Czy mowa o wycięciach, czy klapkach, które można z powodzeniem zrobić ze "świeżej" puszki po (oczywiście bezalkoholowym ) eliksirze?

Oraz, czy były rozmieszczone po obu stronach symetrycznie?

2) Czy podłoga w kabinie "leżała" na ramie z giętych rur, czy może była rozciągnięta pomiędzy rurami?

Spróbuję pomóc;

Ad1. Klapki, rozmieszczone symetrycznie, jest zdjęcie 8-ki z otwartymi rewizjami, również na wielu fotkach widać te klapki na dolnych powierzchniach.

Ad2. Nie rozumiem sformułowania "... "leżała"na ramie z giętych rur ..." Wszędzie, gdzie coś jest zapisane o podłodze, jest napisane, że podłoga była z drewnianych listw "deska", wzmocnionych blaszanymi nakładkami "paskami" blachy w okolicy od siedzisk do orczyków. Spójrz jednak na fotkę kabiny z pierwszej strony i tam -tak czytam tę fotkę- widać dwie listwy jako całą podłogę, a pomiędzy nimi fragmenty kratownicy i mechanizm podłączenia drążka.

Wklejam fotkę samej kratownicy, dla ciekawskich.

da92f36e309bb3bcmed.jpg

Biblioteczka "Skrzydlatej Polski"

Link to comment
Share on other sites

Dzięki, miałem wątpliwości, czy podłoga powinna leżeć na poprzecznych rurach.

Pasy mają długi tył (jak szelkowe w autach z klatką) i myślałem, że prawidłowo poprzeczki dolne za fotelami będą widoczne nad podłogą, co dało by punkt do montaży pasów.

Jarku na jednej ze stron, które dostałem od Ciebie jest boczny rzut kabiny. Po zrobieniu kratownicy według wzoru podłogę kładę na dolnych poprzeczkach, ale mocowanie pasów do górnych poprzeczek mi nie pasuje ze względu na długość mocowania pasów (element 30).

 

http://www.jadarhobby.pl/images/part/Part_S48054a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pasy były przymocowane do tyłu oparcia, też mi rzuciło się w oczy zdjęcie fotela w którym na oparciu było widać otwory montażowe po pasach.

Mały Ed; Zdjęcie na które powoływałem się w poprzednim wpisie jest nie na pierwszej stronie, tylko w innym temacie, toteż przytachałem je do tematu Zbycha.

7f87d4b9a862114amed.jpg

Ed; KayFranz podrzucił mi, jak to ma w zwyczaju link do pewnego bardzo ciekawego archiwum: http://www.muzeumlotnictwa.pl/digitalizacja_archiwaliow/katalog.php?cz=612 i jeszcze kilka fotek wraków, ale to za moment ... już:

 

00f03e405793e1d1med.jpg 89809ea1ee069ed5med.jpg fcebc31468c8634emed.jpg f9836a0466cdf284med.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trochę podłubałem, muszę poprawić tylną poprzeczkę kratownicy, po za tym kadłub już połączony.

Płat, stery po szpachlowane, teraz czas na przednią część i namiastkę silnika.

 

e7f3b45f916dc9a0med.jpg

 

72a0c8f76c7bde90med.jpg

Link to comment
Share on other sites

Panowie, mała przerwa technicza na ukojenie nerwów

Nowy członek naszej rodziny wziął na ząb kadłub. Efekt to uszkodzenie kratownicy. Zamówiłem ponownie profile a w tym czasie wrócę do Puszczyka.

Kadłub, skrzydło, stateczniki poszpachlowane, a więc nie ma mowy o zamknięciu tematu ale od klejenia tej kratownicy po raz trzeci muszę odpocząć.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kopałem, kopałem i .... dokopałem się Chyba na szpadel z brązu lub srebra zasłużyłem.

 

Nerwy ukojone, robota ponownie w toku. Fakt, że za kilka dni ponownie przerwę bo zbliża mi się kolejna wizyta w szpitalu,

ale między czasie trochę podłubię.

 

Na początek obecny stan, czyli złączone połówki kadłuba, trwają także prace nad silnikiem PZInż Junior.

89d399dda6c4d151m.jpg

 

93bd58cc7be51d46m.jpg

 

Kończę kadłub i mam pewien dylemat, mianowicie wykonuję wersję pws i nie wiem jak wykonać

dół kadłuba. Instrukcja i model ukazują coś na kształt dwóch klap:

ef7a98ac679be646m.jpg

 

a na planach które otrzymałem od szanownych kolegów nie ma tych elementów.

Dolną część kadłuba w pełnym wymiarze mam tylko na planie z aero 3/1991:

5b3f127de750aeddm.jpg

 

Opis nie do końca jest dla mnie jasny. Fragment płata z opisem pws widok z dołu, oraz

płat z kadłubem z opisem dwl widok z dołu. Czy należy przyjąć, że skoro uwzględniono jedynie wzierniki w płacie skrzydła pws,

to jest to jedyna różnica i nie ma tam żadnych klap?

Proszę o radę czy trasować linie, czy robić klapy?

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Tak sopie przeglądam czasami Twój temat i sobie pomyślałem, że pomogę rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące nieszczęsnych wzierników na "brzuchu"

 

1. Wziernik główny : umożliwiał okresowe przeglądy piramidki podwozia gdyż była ona narażona na uszkodzenia spowodowane twardymi przyziemianiami. Osłona tegoż wziernika była nie dzielona jak sugeruje producent blaszek.

img040.jpg

img050.jpg

2Wziernik mechanizmu pośredniego napędu sterów wysokości : umieszczony niesymetrycznie

umożliwiał przeglądy połączeń śrubowych i spawów tegoż mechanizmu

img039.jpg

img038-1.jpg

klapkirewizyjne.jpg

 

Na drugim zdjeciu widoczna jest również podłoga

Pozwoliłem sobie również dodać zdjecia klapki rewizyjnej na skrzydle oraz wziernika ogonowego.

img052.jpg

img051.jpg

jak masz jeszcze jakieś niejasne zagadnienia dotyczące tego samolotu pisz śmiało w miarę możliwości postaram isę odpowiedzieć na nie.

Pozdrawiam Albert Dębowski

Link to comment
Share on other sites

jak masz jeszcze jakieś niejasne zagadnienia dotyczące tego samolotu pisz śmiało w miarę możliwości postaram isę odpowiedzieć na nie.

Pozdrawiam Albert Dębowski

W miarę strugania pewnie dojdą następne pytania, na razie wielkie dzięki

za powyższy materiał do prac

Link to comment
Share on other sites

Czy ktoś z Kolegów ma zdjęcie dokumentujące jak wyglądało ożebrowanie na końcówce skrzydła?

Witaj Tak są takie zdjęcia i widać na nich że sklejka pokrywająca keson i końcówkę skrzydła w tym miejscu schodzi się na "ostro"

img067.jpg

img055.jpg

img005.jpg

No i czy zaproponowany na planach przebieg żeber jest prawidłowy tzn czy były jakieś wstawki trójkątne lub innego kształtu na początku lub końcu żebra, które należałoby odwzorować?

Tak były takie wzmocnienia na krawędzi spływu i krawędzi dżwigara przedlotkowego wykonane z cieńkiej sklejki brzozowej

RWD-8sklotki1.jpg

RWD-8sklotki.jpg

Albert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.