Skocz do zawartości

LANCIA δ S4 Grupa B


STI22B

Rekomendowane odpowiedzi

LANCIA δ S4

 

TOIVONEN1985-Corsica-Lancia-Delta-S4_zps60836fd9.jpg

 

czyli Lancia Delta S4 jedna z ikon Grupy B, grupy, która swoją genezę miała w roku 1982.

Początkiem lat 80-dziesiątych w rajdach zapanowało wielkie zamieszanie za przyczyną firmy Audi, która modelem Quattro niejako wskazała kierunek, w którym będą ewoluowały rajdówki. Quattro całkowicie zdominowało rywalizację na odcinkach specjalnych, które wygrywało z innymi (czytaj: tylnonapędowymi) konstrukcjami nie o sekundy, a o minuty. Sytuacja ta zmusiła ówczesne FISA do zdecydowanej reakcji, reakcji, która zaowocowała powstaniem kultowej dziś Grupy B

 

Regulamin Grupy B czyli "obszerny" załącznik J

 

Wytyczne dotyczące budowy samochodu Grupy B zostały zawarte na niecałej stronie w/w załącznika, który mówił:

 

1. Producent chcący wystawić rajdówkę Grupy B musi wyprodukować 200 sztuk do homologacji oraz 20, które zostaną przeznaczone do dalszego rozwoju.

2. Masa minimalna samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 3000 ccm musi wynosić 1000 kg.

3. Samochody z silnikami o mniejszej pojemności muszą ważyć minimum 960 kg.

 

Jak widać regulamin był bardzo liberalny i nie narzucał na konstruktorów prawie żadnych ograniczeń. Dzięki temu, na salony Rajdowych Mistrzostw Świata mogła bez żadnych problemów zawitać technologia rodem z Formuły 1.

 

Pierwszym "pełnokrwistym" samochodem Grupy B wbrew pozorom nie było Audi Quattro, lecz LANCIA 037 Rally

 

rally037_zps12ba4796.jpg

 

Lancia_037_Rally_Abarth_E2_by_ec555_zpsc4ebd48b.jpg

 

Jak wiemy Lancia 037 była samochodem tylnonapędowym, więc teoretycznie nie miał szans z Audi Quattro, ale zdecydowanie większa moc przy znacznie niższej masie dały zespołowi Lancii mistrzostwo producentów w roku 1983 (warto odnotować, że Lancia 037 była ostatnią tyno-napędową rajdówką, która zdobyła Mistrzostwo Świata)

W roku 1984 oba mistrzostwa padły już (niestety dla zespołu Lancii) łupem AUDI Sport.

 

1984-audi-sport-quattro-s1-rally_zpsfcdd1d5c.jpg

 

Rohrl1985MonteCarlo_zpsd6dd78b1.jpg

 

Przegrana ta oraz pojawienie się tak doskonałego konkurenta w postaci PEUGEOT'a 205 Turbo 16 zmusiła włoskich inżynierów do wytężonej pracy, której owocem była LANCIA δ S4

 

S4_zps8804cd3d.jpg

 

Prototyp LANCII zbudowany był na rurowej ramie, poszycie wykonano z lekkiego kevlaru, a silnik został osadzony centralnie za plecami załogi.

 

s44_zpsfcb7c357.jpg

 

Samochód zadebiutował w kończącym sezon 1985 Rajdzie RAC, w którym za jego kierownicą zwyciężył fin Henri Toivonen. Zwycięstwo z całą pewnością nie było przypadkiem, ponieważ na drugim miejscu zameldowała się druga δ S4 prowadzona przez Markku Alen'a.

Ostatni rajd sezonu stał się równocześnie sygnałem ostrzegawczym dla zespołu Peugeot Talbot Sport i zapowiadał bardzo ciężką walkę w nadchodzącym sezonie '86

 

Otwierający sezon 1986 Rajd Monte Carlo zakończył się efektownym zwycięstwem Henri Toivonena, który po przejechaniu 867 km w 36 odcinkach specjalnych wyprzedził drugiego Timo Salonena prowadzącego Peugeota 205 Turbo 16 Evo 2 o ponad 4 minuty.

 

S444800x845_zps71c044f0.jpg

 

Lancia δ S4 wygrała w sezonie '86 w sumie 4 rajdy:

Rajd Monte Carlo; Rajd Argentyny, Rajd San Remo (załogi Lancii zajęły całe podium) oraz Rajd Stanów Zjednoczonych.

 

Sezon 1986 był w Rajdowych Mistrzostwach Świata swoistym wyścigiem zbrojeń pomiędzy zespołami. Powstały takie "potwory" jak AUDI SPORT Quattro E2, Ford RS200, Renault 5 Turbo, Toyota Celica TCT czy Citroen BX. Rajdówki o masie niespełna tony dysponowały silnikami o mocach przekraczających 500KM. Samochody z każdym dodatkowym koniem mechanicznym stawały się coraz szybsze czego wyraźnym dowodem był test przeprowadzony na torze Formuły 1 Estoril, na którym Toivonen osiągnął czas dający mu teoretycznie 6 pole startowe do wyścigu Grand Prix.

 

Z wielkiego niebezpieczeństwa, które niosły z sobą kolejne rekordy mocy i przyspieszeń zaczęli zdawać sobie sprawę sami kierowcy. Henri Toivonen powiedział: "Jeśli nic nie zrobimy w kwestii bezpieczeństwa, niedługo wszyscy się pozabijamy"

 

Dziś można powiedzieć, że Toivonen przepowiedział swoją przyszłość, ponieważ w majowym Rajdzie Korsyki prowadzona przez niego Lancia wypadła z drogi i stanęła w płomieniach. Załoga zginęła na miejscu...

 

toivonens4ib1_zpseab891e9.jpg

 

RemainsofLanciaDeltaS4_zps9315fd6f.jpg

 

Wypadek ten stał się "gwoździem do trumny" Grupy B.

Po tym wypadku FISA ogłosiła zakaz startu samochodów Grupy B, który wszedł w życie z początkiem sezonu 1987.

 

Tyle tytułem wstępu. Reasumując chciałbym zaprosić do relacji z mojego nowego projektu, którym będzie wyżej przedstawiony samochód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 64
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam, bardzo dziękuję Kolegom za zainteresowanie. Dziś chciałbym przedstawić zestaw, który posłuży do budowy projektu.

Zestaw pochodzi z firmy MODELER'S

 

Modelers_zpsecfb87e0.png

 

Zestaw składa się z kasty i płyty podłogowej wykonanych z żywicy, elementów zawieszenia, felg i części wnętrza wykonanych z metalu...

 

_57_zps19098b79.jpg

 

_57a_zps30637a66.jpg

 

_57b_zps4ea77512.jpg

 

_57c_zpsbe0064f6.jpg

 

oraz kalkomanii. Kalkomania pozwala na zbudowanie modelu z jednego z dwóch rajdów tj. Monte Carlo lub Tour de Corse z sezonu 1986. W tej chwili jeszcze zastanawiam się, którą wersję wybrać.

 

_57i_zpsc339a1d2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś pierwsza (de facto) aktualizacja z samej budowy modelu. Zestaw dotarł do mnie w piątek i od razu przystąpiłem do prac nad kastą. Na pierwszy ogień poszły imitacje sitek we wlotach powietrza w przedniej części nadwozia oraz na kalpie przedziału silnikowego. Nie wiedzieć dlaczego, ale producent popełnił ten sam błąd, który bezustannie popełnia francuska firma Heller, czyli kompletnie zaślepił wloty powietrza imitacjami siatek. Po kilku godzinach wiercenia i piłowania udało mi się pozbyć raz na zawsze "niechcianych" elementów.

Kolejna rzecz, którą należało zrobić to odbłyśniki lamp samochodu, które także zostały całkowicie pominięte przez producenta. Operacja ta polegała na centralnym wywierceniu otworów fi1 w zaślepkach lamp i stopniowym ręcznym wierceniu czasz odbłyśników przy pomocy wierteł fi5 oraz fi5,5. Dodatkowo zostały usunięte boczne żywiczne kierunkowskazy, które zostaną zastąpione transparentynymi odpowiednikami. Pogłębiłem linie podziału, wywierciłem otwory pod antenę, lusterka, zapinki oraz nity w przednim zderzaku Lancii.

Musze powiedzieć, że pomijając sprawę "siatkowy imitacji" kasta jest wykonana w sposób bardzo dobry. Jakościowy nawet nieznacznie przewyższa produkty firm Renaissance czy Reji Model.

 

Po oszlifowaniu kasty została ona lekko pomalowana białym podkładem w celu "wyłuskania" wszelkich niedoskonałości, które muszą zostać usunięte przed fazą lakierowania. Kasta po wszystkich wymienionych operacjach prezentuje się następująco:

 

IMG_1821800x600_zpsf9ff3042.jpg

 

IMG_1822800x600_zpsf1c8dbad.jpg

 

IMG_1823800x600_zps26c218ff.jpg

 

IMG_1824800x600_zps3770c75e.jpg

 

IMG_1825800x600_zpsbe84f330.jpg

 

IMG_1826800x600_zps259fcfd8.jpg

 

Po całkowitym wyschnięciu podkładu, cała kasta zostanie kolejny raz oszlifowana drobnym papierem ściernym w celu likwidacji wszelkich nierówności i mankamentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, w zawiązku z tym, że oczekuję na niezbędną chemię do kasty, postanowiłem zająć się podwoziem modelu.

Niestety podwozie przygotowane przez producenta zestawu pozostawia bardzo wiele do życzenia. Podłoga, chłodnica, silnik, kolektor wydechowy, tłumik, turbosprężarka i kompresor stanowią monolit, czego skutkiem jest niska szczegółowość w/w elementów. Dodatkowym wielkim minusem jest uproszczenie tylnego zawieszenia oraz jego całkowity brak z przodu (producent wymyślił sobie mocowanie przednich kół przy pomocy jednego pręta, stanowiącego przednią oś) Takie rozwiązanie rzecz jasna uniemożliwia skręt kół i wygląda tragicznie.

 

IMG_1828800x600_zps06383f10.jpg

 

IMG_1829800x600_zps92a1e630.jpg

 

IMG_1830800x600_zps09ca8cf6.jpg

 

Wszystkie te niedoskonałości spowodowały, że postanowiłem wykorzystać mój pierwszy model samochodu, którym była LANCIA 037 Rally Monte Carlo 1983. Model został rozebrany na części i poddany obróbce chemicznej niezawodnym Dotem 4 Po oczyszczeniu elementów z niechcianej farby, zacząłem pasować poszczególne elementy do kasty Delty S4.

Na początek przystąpiłem do dopasowania podłogi kabiny:

 

IMG_1831800x600_zpsab98c313.jpg

 

podłoga z zestawu posłużyła jak szablon, który pozwolił na naniesienie na podłogę "dawcę" pól, które należy usunąć (czerwony kolor):

 

IMG_1832800x600_zps02419fda.jpg

 

IMG_1833800x600_zps29e544d6.jpg

 

W następnej kolejności zająłem się podwoziem 037, które także należało zwęzić, żeby pasowało do kasty. Podłogę kabiny oraz podwozie należało zwęzić o 1,2mm na stronę.

 

IMG_1834800x600_zpsd65fb628.jpg

 

 

Usunąłem 4 sworznie mocujące podwozie do kasty. Sworznie zostaną później wklejone w odpowiednie miejsca.

 

IMG_1836800x600_zps9d3b9961.jpg

 

Następnym elementem, który należało spasować z podłogą kabiny była ramka szyby, która oddziela załogę od "maszynowni"

 

IMG_1838800x600_zps81d8343e.jpg

 

Po zakończeniu obróbki wycinania i szlifowania, wszystkie elementy zostały "na sucho" poskładane w całość:

 

IMG_1839800x600_zps3c0129e8.jpg

 

IMG_1843800x600_zpsc84d4db9.jpg

 

i wstawione do kasty w celu sprawdzenia spasowania:

 

IMG_1844800x600_zpse0d8ae49.jpg

 

IMG_1845800x600_zpsa18d6d16.jpg

 

IMG_1847800x600_zpsba62bf04.jpg

 

IMG_1848800x600_zps5413480b.jpg

 

IMG_1850800x600_zpsfc1761db.jpg

 

IMG_1852800x600_zps9fbb05f9.jpg

 

Na dziś do wszystko. Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś mała aktualizacja z prac nad podwoziem modelu.

Podłoga została uzupełniona o 2 płyty z tyłu, które dochodzą przed tylne koła.

 

IMG_1860800x600_zpsa63c06af.jpg

 

Następnie zająłem się budową przedniej części ramy, która stanowi podstawę przedniego zawieszenia, stelaża pod chłodnicę oraz "półkę" pod koło zapasowe. Rama została wykonana z miedzianego drutu na podstawie zdjęcia spalonej Delty Toivonena.

 

IMG_1854800x600_zps7e5fd195.jpg

 

IMG_1855800x600_zps46cf0e67.jpg

 

IMG_1856800x600_zpse6f64038.jpg

 

Z tyłu pojawił się perforowany płaskownik oraz jego stelaż, który także wykonałem z miedzianego drutu. Następnie "wyrzeźbiłem" trapezowe wzmocnienia tylnego zawieszenia oraz poziomą rurę klatki przedziały silnikowego.

 

IMG_1857800x600_zpsa44a0d05.jpg

 

IMG_1858800x600_zps28393400.jpg

 

IMG_1859800x600_zps2d7e61b3.jpg

 

Całość została pomalowana na srebrno.

 

Na koniec przerobiłem tylny zestaw amortyzatorów uzupełniając go o metalowe sprężyny:

 

IMG_1861800x600_zpsbfaabfd8.jpg

 

IMG_1863800x600_zps6711dd05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś mała aktualizacja. Dwa zdjęcia z założonym tylnym zawieszeniem:

 

IMG_1868800x600_zps05e63657.jpg

 

IMG_1869800x600_zps9b4ebbbe.jpg

 

oraz kilka zdjęć z etapu oklejania kalkami. Zdecydowałem się na zbudowanie modelu z tragicznego dla Toivonen i Cresto Ture De Corse 1986. Kalki, które aktualnie są położone na kastę, pochodzą z dwóch firm: Modeler's-a i Renaissance. Zdecydowałem się na wykożystanie elementów z kalek Rene, ponieważ cyferki 4 przygotowane przez producenta zestawu były za duże. Dodatkowo czarne napisy Pirelli na tylny pas były również ogromne i praktycznie nachodziłyby na tylne lampy.

Co do "układalności" kalek Modeler's to nie było najgorzej, ale niestety kalki mają już swoje lata, więc trzeba strasznie uważać przy ich aplikowaniu oraz używać ciepłej wody i płynów w celu ich zmiękczenia.

Jeśli chodzi o pasy Martini, to zostawiłem je na koniec, ponieważ oczekuję na 2 komplet.

 

A teraz fotki:

 

IMG_1871800x600_zps1a369d14.jpg

 

IMG_1872800x600_zps8004f23d.jpg

 

IMG_1873800x600_zps0be816c3.jpg

 

IMG_1875800x600_zpscd779b1f.jpg

 

IMG_1878800x600_zpse928711e.jpg

 

IMG_1879800x600_zps984dfaa2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś mała aktualizacja z prac nad kabiną rajdówki.

Podłoga kabiny wymagała kilku zmian.

Po pierwsze musiałem dorobić 1,5mm podstawę pod ramkę szyby oddzielającej kabinę od przedziału silnikowego.

Po drugie konieczne było wykonanie dwóch trapezowych zastrzałów po bokach.

Po trzecie należało zrobić wyższy tunel środkowy, ponieważ w Delcie S4 skrzynia znajdowała się przed silnikiem.

Po wykonaniu w/w elementów całość została sklejona, a następnie pomalowana na srebrno. Po wyschnięciu farby przystąpiłem do "okevlarowania" kabiny i oklejeniu jej folią odbijającą ciepło. Grodź od strony kabiny była cała oklejona tą folią, podobnie jak tunel na skrzynię biegów. Wszystko to, po to b załoga nie czuła się jak w klimacie tropikalnym, a tak serio to by choć trochę obniżyć temperaturę, która panowała w kabinie w czasie ekstremalnej pracy jednostki napędowej.

 

A teraz kilka zdjęć:

 

IMG_1881800x600_zps426f321b.jpg

 

IMG_1882800x600_zps5be7bc1f.jpg

 

IMG_1883800x600_zpsb0d9702d.jpg

 

IMG_1884800x600_zpsfc40f988.jpg

 

I zdjęcia podłogi przymierzonej "na sucho" do płyty podłogowej:

 

IMG_1886800x600_zpsbb9608af.jpg

 

IMG_1887800x600_zps9b6be237.jpg

 

Jak widać, tylne stelaż został zrobiony od nowa, ponieważ...a to już w następnej aktualizacji.

Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dziś mała aktualizacja.

Na początek skończone przednie zawieszenie. Z przodu został zainstalowany także przedni dyferencjał.

 

IMG_1894800x600_zpsc69c3e2d.jpg

 

IMG_1895800x600_zps6cd26b3a.jpg

 

Kabina w wstawioną szybą, która została przyciemniona:

 

IMG_1893800x600_zpsb4324f0d.jpg

 

Na ramie szyby z tyłu pojawił się jeden ze zbiorników:

 

IMG_1892800x600_zps2e03f959.jpg

 

Boczki drzwiowe oklejone kevlarem:

 

IMG_1902800x600_zps71045fa0.jpg

 

Boczek kierowcy wzbogacony o podpórkę na lewe kolano (detal wykonany wg dokumentacjo fotograficznej):

 

IMG_1903800x600_zpsd5e51eb9.jpg

 

Prace nad układem wydechowym, element przygotowany przez producenta zestawu nie bardzo przypadł mi do gustu:

 

IMG_1898800x600_zps07c49394.jpg

 

więc został wykonany od nowa:

 

IMG_1899800x600_zps17c828c4.jpg

 

IMG_1900800x600_zps7bf7518f.jpg

 

IMG_1901800x600_zps12ff5a8d.jpg

 

aktualnie tłumik schnie po malowaniu i przypalaniu.

 

Na koniec dwa zdjęcia dokumentujące prace nad silnikiem i jego rozbudowanym "uzbrojeniem":

 

IMG_1896800x600_zps392e5353.jpg

 

IMG_1897800x600_zps4c8b541f.jpg

 

Więcej szczegółów na temat jednostki napędowej następnym razem.

Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Cześć, dziś aktualizacja, której temat to : Spojler.

Tylny spojler Delty S4 z Rajdu Francji, wyglądał tak:

 

aaa800x533_zpsc2dd676a.jpg

 

A element przygotowany przez producenta... tak:

 

IMG_1905800x600_zpsbdce12b8.jpg

 

IMG_1907800x600_zpsb5f02a1e.jpg

 

IMG_1909800x600_zps1cdb31e7.jpg

 

IMG_1910800x600_zps342b4105.jpg

 

Część przygotowana przez producenta, stanowi tylko jeden z kilku elementów niezbędnych do zbudowania spojlera. W związku z tym należało wykonać brakujące części we własnym zakresie na podstawie dostępnej dokumentacji fotograficznej, której lwią część otrzymałem od Kolegi Krzyśka (szpaku86) za co jeszcze raz chciałbym podziękować.

 

A po kilku dłuuuższych chwilach mierzenia, przycinania, przymierzania i klejenia otrzymałem taki oto efekt:

 

IMG_1911800x600_zps54f81ca6.jpg

 

IMG_1912800x600_zps50fa3634.jpg

 

IMG_1913800x600_zpse7fd0b4f.jpg

 

IMG_1914800x600_zpsf4dba107.jpg

 

IMG_1915800x600_zpse1ff80e5.jpg

 

Następnie posklejany spojler został pomalowany na czarno i oklejony carbonem. Na carbonie wylądował warstwa Tamiyowskiego DYMU i odpowiednie kalki. Aktualnie spojler czeka na finalną warstwę bezbarwnego półmatu.

 

IMG_1917800x600_zps910ef4e8.jpg

 

IMG_1918800x600_zps130de526.jpg

 

IMG_1920800x600_zpsdf2d1494.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na koniec dzisiejszej aktualizacji chciałbym przedstawić nowiuteńki zestaw kalkomanii MARTINI. Zestaw został wykonany na zamówienie przez Kolegę powerpablo, który znakomicie opracował całość i dobrał odpowiednie odcienie kolorów.

Kalki z zestawu dość mocno zostały nadgryzione przez ząb czasu i w znacznym stopniu wyblakły. Dla porównania został wydrukowany komplet w odcieniach bazowych czyli wyblakłych.

Właściwe odcienie zostały dobrane na podstawie kolorów stosowanych na Lancii Super Delta firmy Hasegawa.

 

IMG_1921800x600_zps77c1fbff.jpg

 

Wersja "OLD" wyblakła:

 

IMG_1923800x600_zps1f1a8d06.jpg

 

Wersja "NEW":

 

IMG_1922800x600_zps147940b4.jpg

 

Muszę powiedzieć, że jakość wydruku jest bardzo dobra, nasycenie kolorów, kontury wszystko na jak najwyższym poziomie.

Dzięki uprzejmości kolegi Pawła mam możliwość oklejenia modelu we właściwe barwy, co w zdecydowany sposób wpływa na jakość całego projektu.

 

Bardzo dziękuję Pawłowi za nieocenioną pomoc i ...obniżenie napięcia nerwowego spowodowanego wyblakłymi wstęgami MARTINI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za miłe słowa o spojlerze.

Dziś pierwsza mała aktualizacja z kalkowania wstęgami MARTINI.

W związku z tym, że nie posiadam do zestawu żadnej instrukcji montażowej oraz instrukcji kolejności nakładania kalek, musiałem dobrze rozplanować kolejność nakładania wstęg MARTINI na tyle nadwozia DELTY.

Na początek postanowiłem nałożyć kalki na boczne wloty powietrza, ponieważ umiejscowienie kalek właśnie w tych miejscach jest punktem wyjścia dla kalki na dachu oraz na tylnych błotnikach.

Dziś chciałbym przedstawić zdjęcia z prac nad tymi elementami:

 

IMG_1928800x600_zpsb68c270e.jpg

 

IMG_1930800x600_zpsb62154f7.jpg

 

IMG_1932800x600_zpscfc25e16.jpg

 

IMG_1931800x600_zps32dc193b.jpg

 

IMG_1933800x600_zps4131cf08.jpg

 

IMG_1934800x600_zps850c6d8e.jpg

 

IMG_1935800x600_zpsf5d022e6.jpg

 

IMG_1936800x600_zpsb046c208.jpg

 

IMG_1925800x600_zpscff13b48.jpg

 

Zdjęcia ukazują części po nałożeniu kalek, jeszcze bez lakieru bezbarwnego TOP COAT.

 

Jeśli chodzi o aplikację kalek, to układają się bardzo ładnie, są cienkie, więc nie ma potrzeby używania płynów zmiękczających, jedynie na mocniejszych załamaniach wystarczy lekkie ogrzanie ciepłym powietrzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że dziś mi się nie uda skończyć, ale jednak.

Poniżej zdjęcia z etapów oklejania kasty oraz kasty w 100% oklejonej.

 

IMG_1939800x600_zps92458f24.jpg

 

IMG_1940800x600_zps10be46e5.jpg

 

IMG_1941800x600_zps4b4bfe7e.jpg

 

IMG_1942800x600_zpse6a9559b.jpg

 

IMG_1946800x600_zps4fa3148f.jpg

 

IMG_1948800x600_zps3f656d23.jpg

 

IMG_1950800x600_zpseadd63d1.jpg

 

IMG_1951800x600_zpsd7c4bbbb.jpg

 

IMG_1952800x600_zpsd214bad4.jpg

 

I jedno zdjęcie przedstawiające jak wiekowe były już kalki z zestawu. Tak wyglądał papier po zdjęciu kalki:

 

IMG_1960800x600_zpscd11bbb0.jpg

 

A teraz zdjęcia w pełni okalkowanej kasty:

 

IMG_1963800x600_zps71c36026.jpg

 

IMG_1974800x600_zps5ce70112.jpg

 

IMG_1964800x600_zps71fcebeb.jpg

 

IMG_1971800x600_zpsb7653a4c.jpg

 

IMG_1967800x600_zps2886a8f1.jpg

 

IMG_1968800x600_zps7dd9ca1f.jpg

 

IMG_1970800x600_zps3ffb47e7.jpg

 

IMG_1973800x600_zpsdc86e173.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylne lampy dostaną jeszcze jakieś uszczelki? Widać niestety poszarpane łączenie kolorów na nich.

Poza tym gratulacje za wytrwałość i cierpliwość przy kalkach

 

Dokładnie tak, po zakończeniu lakierowania na tylnych lampach pojawią się czarne uszczelki, dlatego mogłem sobie pozwolić na malowanie lamp bez taśmy maskującej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś mała aktualizacja z prac nad małymi detalami DELTY S4.

Na początek zaślepki wewnętrznej pary reflektorów:

 

IMG_1989800x600_zps489a0223.jpg

 

IMG_1991800x600_zpsce8aeb73.jpg

 

Następnie chłodnica oleju wraz z "kierownicą" strumienia powietrza:

 

IMG_1985800x600_zps18143d90.jpg

 

IMG_1986800x600_zpse4000cee.jpg

 

i na koniec pierwsze zakończone prace nad carbonowymi kołpakami, odpowiedzialnymi za bardziej wydajne chłodzenie tarcz hamulcowych. Kołpaki z zestawu pomalowałem na czarny mat, następnie okleiłem carbonem o stosownej strukturze włókien i pomalowałem Tamiyowskim dymem. Po wyschnięciu kołpaki prysnę bezbarwnym półmatem i "uzbroję" w podwójny wieniec nitów:

 

IMG_1981800x600_zpsf39c3f18.jpg

 

IMG_1982800x600_zps0edfa074.jpg

 

IMG_1983800x600_zps84f34cbb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś kolejna mała aktualizacja.

 

Pełnowymiarowy wentylator chłodnicy:

 

IMG_2008800x600_zpsa385f786.jpg

 

IMG_2009800x600_zps7ce10741.jpg

 

... który został zamontowany na chłodnicy pochodzącej z Lancii 037 Rally:

producent zestawu pokusił się o łatwiznę i wykonał chłodnicę jako monolit z płytą podłogową i na domiar złego jej kształt żywcem skopiował z Peugeota 205/405Turbo 16:

 

IMG_2011800x600_zps972be77b.jpg

 

IMG_2015800x600_zps00852616.jpg

 

IMG_2016800x600_zpsd6a34a94.jpg

 

IMG_2017800x600_zps8f7eb0dc.jpg

 

Kolejny waży element, to filtr powietrza, który został oklejony carbonem. Oto jego elementy:

 

IMG_2019800x600_zps601aab00.jpg

 

IMG_2021800x600_zpseb827247.jpg

 

IMG_2022800x600_zpsdb15e475.jpg

 

IMG_2024800x600_zps85844e33.jpg

 

IMG_2025800x600_zps2bad73e2.jpg

 

IMG_2027800x600_zps1972f3bf.jpg

 

IMG_2028800x600_zpse03414bd.jpg

 

IMG_2029800x600_zps0b8cb0d8.jpg

 

Części zostały sklejone z sobą, rura ssąca świeże powietrze do turbosprężarki została uzupełniona o gumową złączkę i metalowe obejmy:

 

IMG_2030800x600_zpsaa6615dc.jpg

 

IMG_2031800x600_zps71a643ea.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś aktualizacja po tytułem: SILNIK i Osprzęt.

Jak już wszyscy wiemy regulacje Grupy B pozwalały inżynierom na bardzo bardzo wiele. Gdy dokładnie przyjrzymy się silnikowi DELTY S4, który opracowali wspólnie konstruktorzy Fiata, Lancii i Abartha, to mamy dowód na to, że ich pomysłowość była praktycznie nieograniczona.

 

Silnik Lancii Delty S4 to 4-cylindorwa, rzędowa jednostka o pojemności 1759 cm³ z 4 zaworami na cylinder i 2 wałkami rozrządu. Najbardziej ciekawy jest jego osprzęt, ponieważ silnik był doładowany przy pomocy mechanicznej sprężarki Volumex oraz ogromnej turbosprężarki KKK. Podwójne doładowanie w postaci kompresora i turbiny była wyjątkowym połączeniem w latach 80-tych. Dzięki takiemu zestawowi, elektronicznemu wtryskowi paliwa oraz 2 intercoolerów jednostka generowała moc na poziomie około 558KM i moment obrotowy o wartości 500Nm.

 

Poniżej przestawia schemat przepływu powietrza doładowującego do cylindrów:

 

presentazione-2_zpsd8ee8fa8.jpg

 

W niskim zakresie obrotów o wysokie zaopatrzenie mieszanki w powietrze dba kompresor oraz jego intercooler, wraz ze wzrostem prędkości obrotowej tą funkcję stopniowo przejmuje turbosprężarka, która również posiada swoją chłodnicę powietrza doładowującego.

Oto by cały układ nie uległ autodestrukcji spowodowanej zbyt wysokim ciśnieniem spalin i sprężonego powietrza dbają zawory upustowe dla każdego rodzaju gazu.

 

Taki układ przy ciśnieniu doładowania 5 barów był w stanie generować moc maksymalną na poziomie 1000KM

 

Jak widać, to czym chlubią się dzisiejsi producenci samochodów, miało miejsce już prawie 30 lat temu.

 

A teraz kilka zdjęć przedstawiających ukończony przedział silnikowy:

 

IMG_2033800x600_zpse551a913.jpg

 

IMG_2038800x600_zps7c6f1f02.jpg

 

IMG_2039800x600_zps2a3004dd.jpg

 

IMG_2040800x600_zpsf37fc355.jpg

 

IMG_2041800x600_zpsa254849c.jpg

 

IMG_2042800x600_zps1cf788ba.jpg

 

IMG_2043800x600_zps94d08f4c.jpg

 

IMG_2044800x600_zpsb0a2a832.jpg

 

IMG_2045800x600_zps34c16c04.jpg

 

IMG_2046800x600_zps3def5584.jpg

 

IMG_2047800x600_zps4366690a.jpg

 

IMG_2048800x600_zpsfabdc3d9.jpg

 

IMG_2052800x600_zps1bce5dee.jpg

 

IMG_2057800x600_zps58276b3d.jpg

 

Na dziś to wszystko.

Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.