Jump to content

Renault FT-17 z działkiem 37 mm 1:72 Ftf


Michal_G
 Share

Recommended Posts

Zaczynam dłubać takowego "polskiego Francuza" lub jak ktoś woli "francuskiego Polaka". Malowanie będzie polskie, wrzesień 1939 (pudełkowe, podeprę się również zdjęciami "afgańskiego" FT z Muzeum WP - fotki są dostępne na http://www.muzeumwp.pl/galerie/180,-8222-czolg-zwyciestwa---8211--renault-ft-17--8221--w-muzeum-wp.php ). Oczywiście jeżeli wrzesień 1939 to bez numerów i symboli. Planowane farby:

zielony - akrylowy Model Master 4734 Medium Green

piaskowy - Pactra A25 Armor Sand

brązowy - Pactra A103 RotBraun

Zastanawiam się nad łańcuchem widocznym np. na zdjęciu czołgu z MWP

-8222-czolg-zwyciestwa---8211--renault-ft-17--8221--w-muzeum-wp,180,2978,2,1378471135.jpg

Jaką pełnił rolę? Na ile był typowy we wrześniu 1939? Jeżeli był typowy to gdzie dostanę odpowiedni łańcuszek do skali 1:72?

Produkt RB o wymiarach ogniwa 1.45x0.95 mm (do dostania np. w Exito http://exito.sklep.pl/pl/p/RB-MODEL-13401-Lancuszek-mosiezny-0%2C95-mm-x-1%2C45-mm-1-m/18854 ) ma na moje wyczucie za duże ogniwa.

Fotki wrzucę jak zacznę malowanie - narazie mam zmontowane prawie wszystkie elementy (poza łopatą i wydechem - przykleję po malowaniu kadłuba, zespół "koła i gąsienice" nie przyklejony bo wygodniej będzie przykleić po malowaniu). O konieczności zwrócenia uwagi na geometrię zawieszenia pamiętam.

Link to comment
Share on other sites

Zacny temat!

Farby chyba powinieneś rozjaśnić, w myśl zasady: im większa skala- tym kolor jaśniejszy- poza tym będzie efektowniej wyglądać po zapuszczeniu "łosza"..

A co do łańcucha- myślę, że ten muzealny nie jest jedynym rozmiarem ogólnie obowiązującym... Na archiwalnych fotografiach łańcuch wydaje się mieć większe rozmiary... A służył do różnych potrzeb "w polu": holowania, wyciągania, przytrzymywania, opasywania... Generalnie do tego, do czego służy współczesnym "tankom" lina stalowa...

Pozdrawiam i kibicuję!

Robert

Link to comment
Share on other sites

jeżeli wrzesień 1939 to bez numerów

1. a niby czemu bez numerów; raz, że były, a 2. ładnie uzupełniają model.

2. łańcuchy to standard, a niekiedy na zdjęciach widać, że oczka bywają nawet większe niż "muzealne".

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję Kolegom za odzew. W kolejności:

- kolory dobrałem właśnie ciut jaśniejsze, a poza tym washa robię bardziej przez zapuszczanie zakamarków niż smarowanie powierzchni więc za bardzo nie przyciemni

- numery - coś mi się obiło o uszy że wszystkie numery i godła jednostek zostały zamalowane przed wybuchem wojny. Jeżeli to nie prawda - to może są do dostania odpowiednie kalki?

- łańcuch w takim razie przydał by się. Ten od RB miał by po przeliczeniu skali 10.4 x 6.8 cm - wyjdzie efekt jak by łańcuch kotwiczny od niszczyciela na pancerzu wozili. Coś mniejszego jest do kupienia?

Link to comment
Share on other sites

No tak, mamy na forum eksperta od FT-ków, autora kalek do nich. Miło dostać informacje od osoby naprawdę zorientowanej. JoncaA jesteś pewny że zdjęcia które wrzuciłeś są z września 1939 a nie np. z 1920 roku? Nie żebym się czepiał, ale wolę dopytać. W takiej sytuacji numery by się przydały... I tu problem z kalkami - "polskich Renaultów" w znanych mi sklepach modelarskich nie ma. Może Autor kalek wie gdzie można dostać? Numer mógł bym sklecić z pojedynczych cyfr, ale niestety kalki z cyframi które mam mają zupełnie inny krój cyfr...

Co do łańcucha - jak znajdę chwilę wrzucę zdjęcie w cada, przeskaluję korzystając ze znanych wymiarów ogona i wyjdzie mi wymiar ogniwa - będę wiedział czy łańcuszek od RB podejdzie.

Link to comment
Share on other sites

jesteś pewny że zdjęcia które wrzuciłeś są z września 1939 a nie np. z 1920 roku?

 

i owszem, jestem pewien. Brześć 1939.

 

A skoro chciałbyś mieć już całkiem pewność to może taki (bez numeru):

 

723a9cee7ea84962.jpg

 

Z kalkami kłopot, trzeba by wydrukować. Pliki zachowałem, więc z tym przynajmniej nie byłoby kłopotu.

Link to comment
Share on other sites

Kolejny raz dziękuję za wsparcie! Zdobycznego nie chcę, zresztą był by problem z kalką na niemiecki napis. W takiej sytuacji widzę dwie możliwości:

- ktoś z Kolegów znajdzie sensowne cyfry we właściwym kroju (cały numer lub pojedyncze cyfry) w pozostałościach kalkowych i poratuje

- będzie bez numerów.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ruszyły prace malarskie. Większość modelu pomalowana Pactrą A25 Armor Sand. Spód i wewnętrzna strona strona podwozia - akrylowy Model Master 4734 Medium Green (zielony był podstawowym kolorem kamuflażowym, założyłem że akurat tam plam piaskowych i brązowych nie będzie). Gąsienice pomalowane mieszanką czarnego i gun metalu - po pomalowaniu widać że będzie trzeba jeszcze miejscami doszlifować ślady po podziałach formy i kanałach wlewowych. Zespół "koła i gąsienice" nadal nie przyklejony (przykleję po malowaniu kamuflażu na kadłubie żeby mieć dobry dostęp do jego dolnej części), dlatego na części fotek geometria podwozia wygląda źle.

Model będzie wymagał dość wyraźnego washa żeby podkreślić podziały blach - jaki kolor radzicie? Typowo stosowałem brąz van Dycka ale obawiam się że w rejonach brązowych plam kamuflażu nie będzie się odcinał...

Um5eHux.jpg

PUbbJcm.jpg

WIYTick.jpg

romC4A0.jpg

NaTf5eu.jpg

ZNidoQ2.jpg

7aSvNBe.jpg

F6PPelm.jpg

6JTIwoh.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prac ciąg dalszych. Zamontowane wszystkie elementy zestawowe, zrobiony kamuflaż, pomalowane narzędzia. W wydechu złamała się oryginalna rura wydechowa, dorobiłem z drutu 0.5 mm. Nad malowaniem wydechu jeszcze trochę popracuję. W kolejny etapie - wash, najprawdopodobniej brąz van Dycka. Kupiłem łańcuszek, zastanawiam się nad jego kolorem. Czołg z MWP ma żółty, ale czy bliżej rzeczywistości nie będzie naturalny kolor stali lub zielony z wytarciami? Nie bardzo wiem jak łańcuchy były mocowane, żeby nie wlazły w gąsienice - poradzicie coś?

sfjuN3f.jpg

myzLi3H.jpg

eT7nzCE.jpg

gAsQxFv.jpg

CjaGVrw.jpg

4FuYt3X.jpg

igNgrMo.jpg

5224tSK.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rurka od wydechu raczej nie z tej strony i tak jakby za długa nieco.... Na archiwalnych fotkach w większości polskie FT miały nie wiedzieć czemu rurkę zamontowaną odwrotnie ...

Pozdrawiam -Andrzej

Link to comment
Share on other sites

Rurę wydechową mogę jeszcze trochę skrócić, to żaden problem - dziękuję za uwagę! Co do kierunku - bywało różnie, nie podejmuję się ocenić który wariant był częstszy. Tu oczywiście przeróbka tez nie stanowi większego problemu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.