greg77 Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Witam wszystkich, jest to moj pierwszy "warsztat", jestem po powrocie do modeli plastikowych po dwudziestu latach, nowe techniki, nowe mozliwosci i przede wszystkim youtube i internet jako zrodlo wiedzy, ktora kiedys byla niemal nie osiagalna. Pewnie wielu wystrasze moja ignorancja, sklejam modele dla przyjemnosci i zabicia czasu, po sklejeniu laduje taki na biurku obok komputera do czasu kiedy powstanie nowy, po czym laduje w pudelku z cala reszta... Poza modelarstwem zajmuje sie fotografia krajobrazowa juz od 10 lat z pewnymi osiagnieciami, glowy jednak nie urywa, choc sam jestem w miare zadowolony i uwielbiam spedzac czas w naturze wychwytujac wyjatkowe chwile i piekne widoki. Tak wiec na poczatek zaprezentuje zdjecia zestawu, blachy edka sa w drodze, zamowilem zestaw SS467 dedykowany do tego modelu a zawierajacy glownie kokpit. Sam zestaw wydaje sie bardzo prosty, ale przy tym jest bardzo szczegolowy i jakosc wyprasek robi na mnie wrazenie, skala 1/72 wyglada niemal jak 1/48, detale kokpitu juz z pudelka daja spore mozliwosci, zawsze chcialem go miec wiec postanowilem zrobic sobie prezent na swieta. Malowanie takie jak widac na boku pudelka AI - 102 i teraz pytanie co do farby, na 100% bedzie z tamki bo maluje nimi juz od dawna i najlepiej mi podchodza do aero, kolor zamawiac ze sklepu, czy moze umieszac troche sky z szarym i bialym? Robilem kiedys znajomemu ZERO od Airfixa i wtedy pomalowalem go rozjasnionym sky, wyszlo bardzo fajnie. 1. Pudlo 2. Wypraska pierwsza 3. Wypraska druga 4. Kalki i oszklenie 5. W moim odczuciu jakosc szkielek jest zadowalajaca, bede go robil w wersji z otwarta kabina Dajcie prosze znac jak zdjecia, bo nad tym pewnie trzeba przysiedziec. Pozdrawiam i bede wrzucal wiecej jak tylko przyjda blaszki i zaczne prace. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Dzis przyszly blaszki, pracuje jednak do czwartku rano, wiec zabiore sie za to pod koniec tygodnia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baas ArK Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Fajne te blaszki. Były już barwione czy sam malowałeś? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Byly juz malowane, edek teraz juz chyba innych nie robi...oczywiscie jezeli miwa o tych do kokpitu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Wczoraj i dzis mialem czas na zabawe z kokpitem oraz kolejne kroki w kierunku malowania. Model z nowej serii, wiec znakomicie wszystko spasowane, moge spokojnie powiedziec, ze sklejanie tego samolotu to przyjemnosc, tyle, ze male to... 1. Boki i panel 2. Kokpit przed washem, poskrobalem co by pokazac odrapanie fotela i pedalow ktore tez sa z blachy. 3. Po washu i podmalowaniu elementow jasniejszym odcieniem oraz suchy pedzel. 4. I na koniec podklad, minimalnie musialem szpachlowac, ale bylo tego malo, odrobine jeszcze wyszlo po podkladzie, poprawka najwczesniej jutro jak wyschnie dobrze podklad. Tak, tak, bialy...to ma byc jasny samolot, ladnie bedzie wychodzic preshading, wydaje mi sie, ze bialy zda egzamin, zreszta czesto stosuje bialy kolor podkladu bo odnosze wrazenie, ze kolory sa intensywniejsze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Szpargatoł Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 A jakbyś mógł porównać jego jakość do airfixa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Jest duzo lepiej, detal kokpitu jak w 1:48 a nie 1:72, Airfixowy jest calkiem fajnym zestawem, ale jest prostrzy i elementy "drobne" sa grube i malo subtelne. Nie mowie, ze Airfixowy (mowimy o new tool) jest zly, ale tutaj jest super, Japonce sie postaraly, ten Zero to flagowy samolot jak u angoli Spitfire a u nas kiedys byl Jak 1 ruskiej produkcji. 15:05 sa oba zestawy obok siebie...widac akurat roznice w oszkleniu, poza tym duza roznica jest w detalach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tenzan Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Co do farb,to Tamiya oferuje farbę XF-12 (JN Grey), która jest dedykowana dla szarych maszyn japońskich. Co do kokpitu, wydaje mi się, że zieleń jest za ciemna. Czym malowałeś? Ja stosuję Tamiya XF-71 Cockpit Green. Model zapowiada się interesująco. Czekam na ciąg dalszy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Właśnie szukałem koloru kokpitu do samolotów IJN. Dzięki tenzan! I sorry za offtop. A model zacny, greg77 będę tu zaglądał Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 Co do farb,to Tamiya oferuje farbę XF-12 (JN Grey), która jest dedykowana dla szarych maszyn japońskich. Co do kokpitu, wydaje mi się, że zieleń jest za ciemna. Czym malowałeś? Ja stosuję Tamiya XF-71 Cockpit Green. Model zapowiada się interesująco. Czekam na ciąg dalszy Wiem o tej farbie, zamowie ja, powinienem miec to w poniedzialek, wspomnialem o XF-21 SKY bo bardzo jest blisko XF-76IJN, dlatego o tym myslalem a instrukcja tamki zaleca AS-29 (spray), ktora jest odpowiednikiem wlasnie XF-76IJN, wiec zastanawiam sie pomiedzy ta o ktorej wspomniales a ta zalecana, roznia sie dosc mocno. Co do kokpitu to XF-71 mi "wyszla", wydawalo sie, ze mialem wiecej, wiec umieszalem, wydawala sie ok a po wyschnieciu wyszlo zbyt ciemno, coz kokpit zamkniety to nie widac...powinno to byc zblizone do koloru blach, dalem ciala. A jest cos od tamki do japonskiego podwozia, ten niebieski metalik? Ok znalazlem http://idmodels.ie/tam81513-600.html, czy to ta, moge tym pomalowac podwozie Japonca? Ok, doszukalem, ze ten kolor podwozia i elementow "technicznych" jest malowany mieszanka X-13 metallic blue + X-25 clear green 3:1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 OK, wiec z powodu braku farb, stoje, wiec postanowilem, ze zrobie silnik. Tyl pomalowany mieszanka akrylowego Humrola 11 z Vallejo Flat Blue oraz kilkoma kroplami Vallejo Flat Green, kiedys robilem podobna mieszanke, ale z ciemniejszym niebieskim i wyszlo idealnie pod japonce, okazuje sie, ze to nie to co bym chcial, ale tego widac nie bedzie. Silnik sikniety flat black tamiya, po czym gun metal humrola, tyl jak juz wspomnialem. Druty to cyna, jest mikroskopijna i przy 1:48 pasowala mi idealnie, tutaj wydaja mi sie troche grube, ale juz trudno, dzialam. Po suchym pedzlu, miedziany metalizer tamiya i aluminium humrol 11 Po czarnym washu. W komplecie...obudowa obecnie (na zdjeciu przed malowaniem) pomalowana jest na srebrno emalia humbrola, mozliwe, ze troche ja poskrobie z czarnego, dlatego srebro. Ta przednia czesc silnika (obudowa) jest pomalowana mieszanka Sky XF-21 z Ocean Grey XF-83, mieszanka 1:1...znalazlem takie proporcje na jakims angielskim forum, kolor podobny do XF 12 JN i mocno zastanawiam sie, czy zamawiac. Gdyby zamawiac to ktory XF-76IJN (bardziej jak rozjasniony sky), czy XF-12JN?? Sam nie wiem a instrukcja mowi o posrednim kolorze w sprayu a spayem nie lubie malowac...pomocy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 No wiec malowalem podkladem pozostale czesci i zamierzalem zabrac sie za preshading, farby zamowione, jutro bede mial w domu... Podklad troche zakleil mi dysze, wiec postanowilem dobrze wyczyscic aerograf przed preshadingiem, pech chcial, ze skladajac aero ukrecilem gwint w dyszy a, ze posiadam tylko jeden zestaw to musze cos wykombinowac. Mam chinska Iwate, czy dysze od innych chinoli beda pasowaly? Bo dysza z igla kosztuje ok 20-30zl a moge kupic aero (idealny pod podklad) za 63zl z dyszami 02,03 i 05?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Witam, Wydaje mi się, że te druciki na silniku są z deczko za grube. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 12, 2016 Author Share Posted January 12, 2016 Witam, Wydaje mi się, że te druciki na silniku są z deczko za grube. Napisalem o tym, wczesniej to robilem w 1:48 i bylo idealnie w 1:72 zdecydowanie za grube, nigdy nie dodawalem nic do silnikow w 1:72...poza gotowa blacha edka 2 F5F. Jak sie uda rozkleic obudowe silnika to postaram sie to poprawic, mam druciki miedziane ktore sie moga nadac, stoje z malowanie ze wzgledu na brak aerografu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Ok, tak wiec po powrocie z urlopu udalo mi sie zabrac troche za model. Nawiozlem sobie chemii i walcze, na poczatek poszedl zmywacz do akryli wamodu, podklad akrylowy zmyty i przetestowalem Gunze Surfacera 1200, delikatna cienka warstewka, jestem zadowolony, dodatkowo momentalnie schnie. Mialem problem z wstrzeleniem sie z gestoscia farby pod preshading, wyszlo tragicznie... Docelowo pomalowalem samolot troszke mocniej prawie calkowicie zakrywajac preshading XF14JN, przednia oslona silnika oraz tyl smigiel XF1, srebrny humbrola 11... Mam do wnek podwozia zestaw XF13 (metalic blue) oraz X25 (clear green) podobno w stosunku 3:1 daja idealny kolor japonskiego podwozia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Kilka ostatnich dni zaowocowalo poprawionym malowaniem, dodalem postshading malujac przyciemnionym kolorem bazowym (kropla czarnego) linie podzialowe oraz rozjasnionym (kropla bialego) kolorem bazowym srodki paneli oraz niektore elementy, docelowo calosc polaczona bardzo lekka warstwa koloru bazowego, na to oczywiscie Sidolux (ja mam srodek zwany Pledge, ale to to samo)... Kalki kladlem z pomoca nowo zakupionych plynow Gunze i powiem szczerze, ze spodziewalem sie wiecej, pierwszy plyn rewelka bo powoduje, ze kalki momentalnie lapia i po osuszeniu praktycznie kalka lezy jak trzeba, drugi zmiekczajacy daje moim zdaniem niezbyt wiele, efekt koncowy zadowalajacy, ale spodziewalem sie wiecej w porownaniu do mojego decalfixa humrola, okazuje sie, ze robote robia podobnie. Docelowo wydaje mi sie, ze duzo zalezy od kalek, te tamiya byly dosc grube i bez nacinania nie wchodzily w linie podzialowe, zobaczymy jak beda kladly sie inne...nastepny na warsztat dzie Hurricane 1:48 Airfixa a do tego kalki techmodu, ciekawe jak bedzie szlo... Ok, efekt mojej pracy wyglada tak: 1 2 Moglo by byc lepiej, jednak jak wspomnialem wciaz odkrywam cos nowego i sie ucze, nastepny bedzie lepszy ;) Kolejny krok to warstwa zabezpieczajaca sido i washe, ale to juz poczeka bo mam maraton w pracy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 Witam, maly update i pytanie, jak z jakoscia zdjec? Caly czas kombinuje jak to zrobic zeby wygladalo to fajnie, tutaj z prawej mam swiatlo pochmurnego dnia a z lewej lampka z "softboxem" z bialej kartki zeby nie bylo zbyt twardo... Co do samolotu, to dostal kolejna warstwe sido, i wash z farb olejnych z benzyna do zapalniczek (szybko wysycha co przyspiesza prace)... Kabina to byl horror, zmywalem ja po wszystkim bo wyszlo tragicznie, zle ja okleilem i pierwsze testy maskolu nie zdaly egzaminu i bez tasmy tamki sie nie obejdzie Tak wiec, maskowanie zajelo mi sporo czasu, ale teraz efekt jest duzo lepszy. 1. 2. 3. Kolejne kroki to bedzie brudzenie pastelami i moze pokombinuje z lekkimi obiciami. Przydala by sie jakas rada... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur D. Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Żadnych obić, na tych Zerach farba trzymała sie bardzo mocno Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 No i dobrze, obijac nie bedziemy... Planowalem lekko poobijac te czarna obudowe silnika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur D. Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Obudowę delikatnie możesz, wszak to poczatek wojny i nie za bardzo gdzie miały tak sie zużyć Za dużo nie widać, ale coś tam widać http://japanese-aviation.forumeiros.com/t37-25-pearl-harbor-raid-akagi-s-fighters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tenzan Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Obudowę bym przymatowił, bo się za bardzo błyszczy. Do co obijania, to może lekko w miejscach, w których obsługa rozkręcała osłonę silnika, aby dokonać przeglądów, ale naprawdę, to minimalne efekty zużycia. Generalnie samolot bardzo mi się podoba, zwłaszcza malowanie. Planujesz doczepić zbiornik paliwa? On ma być srebrny... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greg77 Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 Faktycznie nie byly mocno obite i nie bede skrobal...okopcenia, troche zaciekow i po temacie. A jak najlepiej wykonczyc, jaki lakier? Mat, czy satyna? Obudowę bym przymatowił, bo się za bardzo błyszczy. Do co obijania, to może lekko w miejscach, w których obsługa rozkręcała osłonę silnika, aby dokonać przeglądów, ale naprawdę, to minimalne efekty zużycia. Generalnie samolot bardzo mi się podoba, zwłaszcza malowanie. Planujesz doczepić zbiornik paliwa? On ma być srebrny... On dostanie mat albo satyne, to jest zdjecie zaraz po washu... Zbiornik sie robi, bo szczerze mowiac zapomnialem o nim i byl w pudelku sikniety tylko podkladem, pomalowalem kolorem bazowym jak mowi instrukcja, ale jak mowisz, ze ma byc srebrny to moze jeszcze go sikne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baas ArK Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Najpierw domaluj górne hinomaru, przedarły Ci się chyba przy nakładaniu po płynach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tenzan Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 W kolorze bazowym czyli w tym przypadku szarym zbiornik podkadłubowy też może być. Część zdjęć pokazuje że Japończycy nie malowali wykonanych z duraluminium zbiorników, toteż powinny być w kolorze aluminium. Natomiast część malowali i wtedy były szare. Co do przetarcia Hinomaru tam chyba są światła pozycyjne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baas ArK Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Co do przetarcia Hinomaru tam chyba są światła pozycyjne. Mea culpa Sprawdziłem: światła do lotów w szyku (Monografie Lotnicze nr. 007). Ale "kropelnąć" odpowiednim kolorem nie zaszkodzi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.