Skocz do zawartości

Subaru Sambar Aoshima 1:24


Marak

Rekomendowane odpowiedzi

Czas się wziąć do poważnej pracy. Na pierwszy rzut idzie 5 pierwszych etapów instrukcji. Chcę poskładać co się da przed malowaniem, pomalować (polakierować) i złożyć podwozie do kupy. Tak ma to wyglądać:

 

Sambar_instr_01_zpsuizfpbmc.jpg

 

Sambar_instr_02_zpssrvvf7ux.jpg

 

Sambar_instr_03_zpsml3eqent.jpg

 

Sambar_instr_04_zpskrshnbd7.jpg

 

Sambar_instr_05_zpsj2ouwlsx.jpg

 

Zaczynam sklejanie

 

Sambar_16_09_23_04_zpsnup9xtg5.jpg

 

I ostatnia (chyba) dygresja na temat wielkości modelu. Sambar jak każdy przyzwoity model posiada kołki ustalające, np. tu:

 

Sambar_16_09_23_01_zps5vmraukw.jpg

 

a jaką średnicę mają te kołki - można zobaczyć na suwmiarce.

 

Sambar_16_09_23_02_zps9zezfebe.jpg

 

Postanowiłem wymienić sprężyny zawieszenia. Niestety, tylko z przodu. Z tyłu mocowanie jest zbyt skomplikowane, nie dam rady. Myślę, że tylko przednie będą widoczne po skręcie kół. Na zdjęciu: przed i po. Pierwsza sprężyna zwijana ręcznie nie wyszła mi najlepiej, druga znacznie lepsza (sprężynki z długopisu sporo za duże).

 

Sambar_16_09_23_03_zpsvhk6qt28.jpg

 

Podwozie z zawieszeniem. Silnika i tylnego mostu nie mogę jeszcze wkleić bo mają inny kolor.

 

Sambar_16_09_23_06_zps523buf1b.jpg

 

W powiększeniu, tylne zawieszenie:

 

Sambar_16_09_23_09_zpsaoohkfdy.jpg

 

i przednie zawieszenie:

 

Sambar_16_09_23_07_zpszkafmllp.jpg

 

Sambar_16_09_23_08_zpsd70ddiiq.jpg

 

Na razie tyle, w poniedziałek malowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 64
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Nie rozumiem dlaczego odpuściłeś tylne sprężyny i amortyzatory

Tu Aoshima trochę zgrzeszyła. Chcąc zrobić obracające się koła (+ przednie skrętne) przesadzili z wymiarem ośki, piasty itp. Potem nie mogli chyba zmieścić sprężyn, które jakby nachodzą na mocowanie. Z przodu wygląda to jako tako. Z tyłu gdybym rozciął nie byłoby jak umocować amortyzatora.

Możliwość spieprzenia tego wszystkiego mnie wystraszyła. Chociaż teraz jak to wszystko jest posklejane widzę możliwość wycięcia ich i wstawienia drutów.

 

Na fotkach pokazujesz przymiarki, czy to już sklejone

To co na zdjęciach wszystko jest już sklejone. Przymiarka (pisząć humorystycznie) w przypadku tego zestawu, jak dotąd jest całkowicie zbędna.

Sklejone elementy wszystkie wg instrukcji są czarne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 3 dniach podwozie mam praktycznie gotowe. Tak wygląda po zakończeniu 3 etapu.

 

Sambar_16_09_28_01_zpsz9ohtwz0.jpg

 

Sambar_16_09_28_02_zpskffikgce.jpg

 

Silnik trochę nie wyszedł. Chyba tegoroczne upały dały radę farbie, bo wyszło bardzo grube ziarno.

W lutym malowałem tą samą farbą i było wszystko OK. Nie pomyślałem, żeby wynieść farby np. do piwnicy i sporo z nich trzeba będzie wyrzucić.

 

Sambar_16_09_28_03_zpshgqu26rq.jpg

 

Po kolejnych kilku godzinach wykonałem etap 4. i 5. Właściwie to jeszcze kawałek 6. (chłodnica). Tak wygląda prawie kompletne podwozie.

 

Sambar_16_09_28_05_zpsgm0hrv2g.jpg

 

Sambar_16_09_28_06_zpsru3yayty.jpg

 

Pierwsze błędy Aoshimy. Półośki nie dostają do piast kół. Widać na zdjęciu, że jest ok. 1 mm szpary.

Trzeba będzie dorobić imitację osłon gumowych.

Wyjaśniło się po co jest ta drabinka przewodów pod samochodem.

Silnik jest z tyłu, a chłodnica z przodu, więc musi to być połączone. Niestety, w modelu przewody nie dochodzą do samej chłodnicy.

Może przyjdzie tu jeszcze jakaś osłona i zakryje to wszystko. Nie znalazłem jednak żadnego zdjęcia tego fragmentu auta, więc nie wiem jak to wygląda w rzeczywistości.

 

Sambar_16_09_28_08_zpsiblbp8mm.jpg

 

Za to ładnie Aoshima zaprojektowała ruchomą osłonę silnika

a) osłona zamknięta

 

Sambar_16_09_28_09_zps9tzvnjkz.jpg

 

b) osłona otwarta

 

Sambar_16_09_28_10_zpskgbyjr51.jpg

 

Do zakończenia podwozia pozostało założyć koła (felgi czekają na farbę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Nie myślałeś o dorobieniu przewodów hamulcowych ? To podniosło by poziom odwzorowania...

Model miał być z założenia PZPR*1), ale jak mnie tak zmobilizowałeś, to pomyślałem, że czasy się zmieniły.

Kiedyś (w okresie PZPR) najważniejsze było pochodzenie*2), teraz znacznie ważniejsze jest posiedzenie*3).

Więc posiedziałem na googlach i znalazłem parę zdjęć, z których wyszło, że Sambar był bardzo mocno okablowany. Na razie nie będę ich robił. Jak skończę budę, po przymiarkach zobaczę które kable są widoczne i postaram się w miarę moźliwości je zrobić.

 

Sambar_16_10_01_01_zpstytyeni4.jpg

 

Szkoda, że ta pokrywa nie może być u mnie otwierana. Sprzęt p-poż ją zasłania.

 

Kontynuacja prac

 

Zakończyłem etap 6

 

Sambar_instr_06_zpsbxw9rm5l.jpg

 

Sambar już na kołach. Mocowanie kół, metodą Tamiyi. Do kół wkłada się silikonowe tulejki, które na wcisk trzeba nałożyć na osie piast.

Troszkę się spociłem wpychając koła w delikatną konstrukcję zawieszenia. Udało się.

 

Sambar_16_10_01_02_zpsz6dzmrfd.jpg

 

Teraz równolegle polecę z kabiną i tylną częścią nadwozia. Elementy już polakierowane kolorem bazowym.

 

Sambar_16_10_01_03_zpsawv0vctp.jpg

 

*1) - PZPR - Prosto Z Pudła Robiony (wyjaśnienie dla nowych kolegów),

*2) - jak chciałeś coś mieć, musiałeś za tym pochodzić,

*3) - jak chcesz coś wiedzieć musisz posiedzieć na googlach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak innym kolegom i mnie wcięło posty z 3 dni. Wrócę do nich jak poprawię błędy które koledzy mi pokazali.

Na razie zrobiłem skok w instrukcji i zrealizowałem etap 13 - motopompa.

 

Sambar_instr_13_zpsmuz0gvqi.jpg

 

Tu po raz pierwszy Aoshima lekko mnie zawiodła. Nie podali koloru elementów zaznaczonych przeze mnie na żółto. Ponieważ elementy sąsiadujące są malowane różnie (jeden czarny, drugi czerwony) a góra na srebrno, to zgłupiałem. Pomalowałem je najpierw na czarno - nie podobało mi się, więc przemalowałem na srebrno, a na koniec na czerwono. To kilkukrotne mycie i mazanie pędzlem odbiło się jednak na jakości powłoki.

 

Sambar_16_10_06_01_zpslbyyeacq.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ cały weekend musiałem być w domu (żona zabrała mi auto - to takie wyjaśnienie dla Jacka), podgoniłem trochę mojego strażaka.

 

Etap 14 i 15. Podłoga paki z ruchomymi prowadnicami motopompy

 

Sambar_instr_14_15_zpsk2bzedly.jpg

 

Sambar_16_10_08_11_zpsnwjuz5th.jpg

 

Sambar_16_10_08_12_zpszlsgymdn.jpg

 

Sambar_16_10_08_13_zpshuu0husg.jpg

 

Widoczne na zdjęciu miedziane prądownice mają wys. 7 mm, czyli 168 mm w rzeczywistości. Wyobrażacie sobie strażaka z taką mini prądowniczką.

Zastanawiam się czy Aoshima prawidłowo kazała pomalować prądownice i końcówki węży na "copper". Bardziej by mi tu mosiądz pasował ale nie mam żadnego zdjęcia, żeby to sprawdzić.

 

Etap 17 Główna konstrukcja na pace z wężami pożarniczymi (też oczywiście mini)

(Etap 16 na razie opuszczam bo ma wystające przewody, które łatwo odłamać.)

 

Sambar_instr_17_zpsnz2ofszd.jpg

 

Sambar_16_10_08_03_zpsvjtmialn.jpg

 

Sambar_16_10_08_02_zpsnseeamwi.jpg

 

Sambar_16_10_08_01_zpsyjvunrfk.jpg

 

Kolorystyka końcówek węży trochę dziwna, ale nie będę kłócić się z Aoshimą, bo nie mam argumentów.

I na koniec ciekawostka z internetu. W Japonii też obawiają się braku benzyny? Czy może drogi są za wąskie nawet dla Sambara?

 

Sambar_16_10_08_14_zpskbq97tmc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ w wyniku awarii serwera wcięło mi ETAP 8 z komentarzami, zrobiłem drobne poprawki, dorobiłem mocowania pasów i prezentuję go ponownie.

 

Sambar_instr_08_zpseaub1qrw.jpg

 

Sambar_16_10_02_01_zpsmssjc8zc.jpg

 

Sambar_16_10_10_01_zps1bym1c3l.jpg

 

Sambar_16_10_10_02_zpsp0aik876.jpg

 

ETAP 18 Montaż konstukcji części strażackiej.

Brakuje jeszcze bosaka, nie zdążyłem go pomalować.

 

Sambar_instr_018_zps3quvqypr.jpg

 

Sambar_16_10_10_03_zpsy0bizjzh.jpg

 

Sambar_16_10_10_04_zpsznlxbsh8.jpg

 

Sambar_16_10_10_05_zpspnoifye7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Etap 16 - Tylne lampy, błotniki i inna drobnica.

 

Sambar_instr_016_zpswkdfbqhk.jpg

 

Wystające rurki pozostawiłem sobie na koniec. Lampy itp na swoim miejscu. Tutaj Aoshima dostaje ode mnie duży minus. Dużo części

w instrukcji ma pomyloną numerację. Takie proste do wychwycenia błędy nie powinny się zdarzyć.

 

Sambar_16_10_16_08_zpsp9x1ghwu.jpg

 

Etap 7. Wróciłem do etapu 7. Elementy kabiny

 

Sambar_instr_007_zpsam3mgafv.jpg

 

Szyby wklejam na Magic, smarując obficie. Nadmiar kleju po włożeniu szybki wycieram z grubsza zwilżonym wacikiem. Klej po zaschnięciu staje się przeźroczysty. Na koniec delikatnie w rogach łapię szybkę jeszcze klejem CA.

 

Sambar_16_10_16_01_zpsdnh4uanv.jpg

 

Boczne szybki. Postanowiłem odciąć masywne ranty które szpecą kabinę od środka. Nie był to najmądrzejszy pomysł. Okazało się, że szybki nie są zbyt dobrze spasowane i przy wklejaniu na styk powstały dość spore szpary, które musiałem zalać klejem. Estetyka modelu idzie w dół.

 

Sambar_16_10_16_03_zpsucu7wow4.jpg

 

Dorabianie pasów. Posiadane przeze mnie spinki fototrawione od samochodów rajdowych okazały się zbyt masywne. Musiałem wycinać spinki ręcznie.

Po oszlifowaniu i pomalowaniu nie wygladają źle. Na zdjęciu jeszcze surowe.

 

Sambar_16_10_16_02_zpsbrboytkg.jpg

 

Boczki przygotowane do wklejenia.

 

Sambar_16_10_16_04_zpscqqiruer.jpg

 

I zmontowany cały etap.

 

Sambar_16_10_16_05_zpsnpaozr93.jpg

 

Sambar_16_10_16_06_zpsfbe0og96.jpg

 

Sambar_16_10_16_07_zpsdaizegwa.jpg

 

Mam szansę jutro skleić kabinę do końca i zaprezentować Wam bardziej ciekawe zdjęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gazeta w drzwiach niezbyt pasuje do Japonii. Ale jest ciekawym dodatkiem. Może ci strażacy są zafascynowani naszym krajem ;)

To w drzwiach wygląda raczej na mapę Polski.

Tak naprawdę, to jeszcze nie wiemy gdzie to cudo będzie zarejestrowane. Może nad Wisłą ? Trzeba Marak'a zapytać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przymiarka kabiny trochę się opóźni bo zaczyna mi coś nie pasować. Chyba grubość farby zrobiła swoje.

Jak ja nie lubię zdzierać ładnie położonej farby

Gazeta w drzwiach niezbyt pasuje do Japonii. Ale jest ciekawym dodatkiem. Może ci strażacy są zafascynowani naszym krajem ;)

To w drzwiach wygląda raczej na mapę Polski.

Tak naprawdę, to jeszcze nie wiemy gdzie to cudo będzie zarejestrowane. Może nad Wisłą ? Trzeba Marak'a zapytać

Tak to jest mapa. Moją ideą było robić modele na polskich rejestracjach, jednak w przypadku Sambara byłoby to czyste S-F.

A ponieważ okazję na wydrukowanie japońskiej mapy miałbym dopiero za miesiąc więc wymyśliłem, że japończycy jadą na doroczny zlot samochodów pożarniczych w Główczycach k/Dobrodzienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontynuacja.

Etap 9. Wklejanie gotowych podzespołów: deska rozdzielcza, podłoga.

 

Sambar_instr_09_zpskoigq3wn.jpg

 

Sambar_16_10_18_01_zpsfp75lq1v.jpg

 

Sambar_16_10_18_02_zpstavwqjb0.jpg

 

Sambar_16_10_18_03_zps4pdexyqe.jpg

 

Etap 10. Tylna ściana, przednie reflektory, pas przedni.

Jak już pisałem, tutaj było trochę szlifowania i zdzierania farby, bo tylna ściana nie chciała wskoczyć na swoje miejsce. Obyło się jednak bez większego bólu.

 

Sambar_16_10_18_11_zpsoekd9irv.jpg

 

Sambar_16_10_18_12_zpswwdpk10m.jpg

 

Na koniec małe złożenie do kupy. Sambarek nabiera kształtów.

 

Sambar_16_10_18_14_zpsrwohyiti.jpg

 

Sambar_16_10_18_15_zps7oavf2s0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Nie lepiej by było po prostu odpuścić sobie mapę?...
Rzecz gustu. Ja chciałem mieć polski akcent.
...Ale cienie szyb maluje się od środka, tak jak w prawdziwych samochodach...
Masz rację. Coś mnie zaćmiło. Zasugerowałem się błędnie, że skoro Sambar ma szyby na uszczelkach a nie klejone, to trzeba z zewnątrz.

Teraz, niestety, już nie do poprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dłubię powoli kolejne elementy i mam taki dylemat. Niewątpliwą ozdobą tego auta jest "potężny" wąż ssawny przymocowany z boku.

 

Sambar_16_10_20_01_zpseyrlqey1.jpg

 

Aoshima calkiem porządnie odwzorowała ten element

 

Sambar_16_10_20_02_zpstmi1rhin.jpg

 

Gorzej z malowaniem. Oznaczyli element jako czarny mat i koniec. O żółtym pasku nie ma ani słowa. Jak go zrobić?

Pasek w modelu ma ok 1,5 mm szerokości.

a) Malować - jak zamaskuję taśmą to farba zaleje mi we wrębach.

b) Wyciąć paski z kalki i nakleić - obawiam się, że podobnie jak z maskowaniem, gdy docisnę kalkę w jednym wrębie to mi się w drugim naciągnie.

c) Wyciąć paski z folii samoprzylepnej - chyba najbezpieczniej, ale obawiam się czy grubość folii nie będzie razić.

 

Ma ktoś jakiś lepszy pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Mikro wałkiem? Bo pędzlem będzie faktycznie ciężko wymalować z ręki. Można by maskować, ale może być i tak problem z dociśnięciem taśmy do tej faktury... hmmm - albo jakimś pisakiem może? tylko to by musiał być pisak na bazie oleju - może coś takiego?

 

pozdrawiam

Christian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.