Jump to content
Solo

Gięcie prętów z plexi lub akrylowych

Recommended Posts

Czy ktoś z Was ma doświadczenie w gięciu prętów z plexi lub akrylowych?

A może znacie jakąś firmę w Internecie, która sprzedaje i na zamówienie kształtuje takie pręty?

Wszelkie porady będą mile widziane.

 

Słyszałem że można giąć pręty z plexi w konkretnej temperaturze, po przekroczeniu której pręt przestaje być idealnie przejrzysty. Ale nie wiem czy to prawda.

 

Chodzi mi o możliwość zrobienia podstawki do modelu samolotu, mniej więcej czegoś w tym typie:

 

18979550274_aa6559904f_b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć.

Pytałem o to samo kogoś na forum i otrzymałem prostą odpowiedz.

Opalarką dmuchasz na pręt, jednocześnie kształtując go o jakąś rurę PCV. Zależy jaki ma być łuk, to na takiej średnicy rurki wyginasz pręt z plexi.

O przejrzystości nic nie wiem ale na chłopski rozum, jak za mocno rozgrzejesz pręt to się po prostu stopi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktoś mi mówił, że plexi wyginać można w temperaturze ok. 150 do 170 stopni, powyżej powoduje że pojawiają się pęcherzyki gazu w takim pręcie.

Nie wiem czy tak jest faktycznie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solo potwierdzam to co napisałeś powyżej. Gdy pręt osiąga temperaturę w okolicy 140-150 stopni to rzeczywiście pojawiają się na nim lub w środku pęcherzyki które są już niestety średnio usuwalne. Ja osobiście dość często mam do czynienia z obróbką na ciepło takich prętów z plexi budując modele na zamówienie i jeśli jest to pręt o średnicy do 1,5 cm to bez problemu taki pręt nagrzejesz w garnku z wrzątkiem po czym staje się on dość plastyczny.

Pozdrawiam i Powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za informację, o taką praktyczną mi chodziło.

Będę musiał spróbować.

Jak rozumiem nie zanurzasz całego pręta we wrzątku, tylko do miejsca gdzie ma być zgięty?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak z nadmiarem oczywiście. Jakby nie patrzeć za coś trzeba go trzymać. Choć prawda jest taka, że mimo wszystkiego to i tak naprawdę trochę trwa nagrzewanie się takiego pręta w wodzie. Bardzo szybko również stygnie. Pozdrawiam i czekam na efekty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio wyginałem wałek z plexi 5mm nad najmniejszym palnikiem kuchenki gazowej. Pierwsza próba ( to było moje pierwsze w ogóle podejście do tego) poskutkowało pęcherzykami w materiale. Za drugim razem pręt przytrzymałem dalej od płomienia i starałem się równomierniej go ogrzewać na krótkim odcinku. Gdy zaczął się robić plastyczny wygiąłem . Nie byćo żadnych pęcherzyków i innych niespodzianek. Następnym razem spróbuję gięcia na drewnianym szablonie i przy użyciu opalarki. Postaram się w najbliższym czasie zamieścić fotki z tego pierwszego gięcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polecam jednak wrzątek, może troszkę to trwa, bo trzeba co chwilę pręt zanurzać w wodzie, ale bardzo fajnie się wygina i bez przygód.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obiecana fotka. Tyle że w tym wypadku wygięcie jest w miarę łatwe i nie wymaga tak dużo uwagi jak w przypadku łagodniejszego łuku.

]16681cc5cc58b191.jpg[/url]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten kąt mocowania to trochę wynik tego że kupiłem zbyt małą średnicę ( 5mm)do tego efa. Myślałem że plexi jest bardziej sztywna, Ale rzeczywiście fajnie się prezentuje. Model to mocno wymęczona Italerka wia Mistercraft. OOOOkropieństwo pod każdym względem. Robiłem go w postaci bardzo uproszczonej, tak sobie zażyczył znajomy z jednostki w Łasku. Najbardziej w tym eksperymencie jestem zadowolony z bezszwowego kanału dolotowego który zrobiłem z termokurczliwej koszulki na gipsowym kopycie. Ale to już inna historia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.