Skocz do zawartości

Befehls Panther D Dragon 1:35


gustlik

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, dopiero się przeprowadziłem i jeszcze nie urządziłem miejsca do zabawy a do tego jest super pogoda to wolę iść na rower, na pewno coś się ruszy za kilka tygodni . Ta pantera którą pokazałeś to również wóz dowodzenia, Pantera D, ale inny bo na moim nie ma stelaży do mocowania belek z tyłu wanny.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 56
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

A że to D w wersji dowodzenia to wiem :-) ciekaw jestem co to za wóz i z jakiej jednostki pochodzi. Dźwiga bekę 200 l a więc raczej 1944 lub 1945 rok. Zastanawiam się czy to nie jest przypadkiem jakaś wersja późniejsza tego Twojego, bo jednak D w wersji dowodzenia tak dużo nie było. A na warsztacie można było podczas przeglądu szybko coś dospawać, zamontować. Widać, że wóz ma położony Zimmert.

A swoją drogą to przez Ciebie ten model wpadł mi w oko - mam Dragon - 6299 i gąski MasterClub dla D - kto wie czy po wakacjach nie wpadnie mi na warsztat :-)

 

Trzymam kciuki za warsztat i malowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kaksik Ta D z twojej fotki na wg mnie na 90 % z dywizji Wiking, trudno mi powiedzieć z jakiego okresu walk pochodzi to zdjęcia. Ten model jest super przy założeniu że kupiło się stara wersje z większą blacha PE i metalową lufą, bo we wznowionej serii jest malutka blaszka, lufe skleja się z dwóch elementów i nie ma też metalowych skrajników. DS-y w tym modelu dają radę to nie będę wymieniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też obstawiałem że ten wóz z "mojego" zdjęcia może pochodzić z Wikinga :-)

A mam właśnie starą wersję modelu Dragon - 6299. Pełen wypas.

https://www.mojehobby.pl/products/German-Sd.Kfz-171-Panther-Ausf.-D-Premium-Edition.html

 

ps. Jest znalazłem - mój wóz pochodzi z II Batalionu Pancernego 5 Pułku Pancernego SS, 5 DPanc SS "Wiking". zdjęcie z lipiec 1944 przy moście na Wiśle w Kazuniu :-)

Czyli co - to jednak ten sam wóz co Twój tylko pół roku później, bo wozy II 01 i II 02 z kompanii dowodzenia to już wersje A. Tak samo jak wozy R01, R02. Mieli trochę czasu od walk pod Kowlem do walk pod Warszawą - odpoczywali, szkolili się w Dębicy - remontowali sprzęt, to i mogli coś na wóz domontować, szczególnie że wersja D ciągle wymagała napraw i zapewne ten egzemplarz był na warsztacie.

No i uwaga - wóz ten ma 24 śruby mocujące na kołach (wozy produkowane od sierpnia 1943 roku)- czyli już po wzmocnieniu - a zestawowe z Dragona koła mają nadal ich 16 - tak jak poszły pod Kursk

Późniejsze dostawy do jednostki (druga połowa 1944 roku) - np wóz I 01 z I Batalionu to już wersje G.

 

Na mnie z tej jednostki czeka na zrobienie jeszcze wóz 711 - załoga fińska dowodzona przez SS- Obersturmfufrera Ulf-Ola Olina. Okres walk pod Warszawą.

 

Miałem takie wrażenie że ten most jest mi znajomy Faktycznie rodzinnie - mój ojciec go bronił - ale w 1939 roku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie patrzam i zastanawiam się jeszcze nad jednym.

Na zdjęciu od kolegi messer626 http://i876.photobucket.com/albums/ab327/davecoyne300/Rear_3.jpg widać wyraźnie że te wersje wozów dowodzenia miały już instalowane koła z 24 śrubami. Jest tu tylko jedna rzecz, która nie daje mi spokoju - jeśli wóz ma fabrycznie montowane koła z 24 śrubami - a nie jest to modyfikacja warsztatowa (bo po Kursku przerobiono większość wozów Panther D w zakresie mocowania kół) - to powinien mieć również gąsienice już w wersji tzw. "antypoślizgowej", czyli takie jak były w Panther A. I na tym zdjęciu to właśnie widać wyraźnie. Patrzę jednak na ten wóz pod mostem w Kazuniu i nie mogę tu nic wypatrzeć

 

No i zapewne wóz nie ma już wyrzutni granatów dymnych (Nebelwurfgeärt) ze świecami.( NbK 39 kalibru 90 mm) oraz ma zapewne zamontowany tylko jeden reflektor (zmiana od czerwca 1943 roku - widać to chyba na jednym zdjęciu w tle) i nie ma włazu komunikacyjnego - tak jak to zrobiłeś

 

Podsumowując te moje gadanie - Wg mnie do II Batalionu "Wikinga" trafiła tylko jedna Panther D w wersji dowodzenia - wszystko wskazuje na to że taka jaką pokazał nam na zdjęciu kolega messer626 - i jest to wóz II 00. Przynajmniej ja nie widziałem na żadnych innych zdjęciach takiego drugiego wozu.

 

Oddzielnym tematem jest I Batalionu, który był uzbrojony w czołgi IV - tutaj mam pewne podejrzenie - https://www.google.pl/search?q=panther+d&safe=strict&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjoy5Txzq3UAhULIpoKHayyBs4QsAQIOA&biw=1280&bih=913#imgdii=Qi_HbTdifXvOWM:&imgrc=itAdKQaLr90_rM:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 8/9.43. produkowano (przynajmniej u MANa) Panther A. Pisały o tym źródła od dawna, a mimo to Panther A z okolic końca 1943 r. (wieża z nową kopułką) długo nazywano "późne D" (!). Od ok. 10 lat, dzięki ustaleniom T. Jentza, sprawa zaczęła być stawiana na nogach zamiast na głowie: Najwcześniejsze Ausf. A z pocz. jesieni 43. miały większość cech panter D i są często od nich nieodróżnialne bez szczegółów. Albowiem ta wczesna modernizacja dotyczyła głównie przekonstruowania przodu wieźy (z poszerzeniem osłony, zmianą kształtu zazębienia z płytą jarzmową) i dodania peryskopu nad ładowniczym. Pozostała jakiś czas w użyciu klasyczna kopułka wersji D. Dokładnie ten model pokazują zdjęcia fabryczne, z których jedno tu było zlinkowane - http://i876.photobucket.com/albums/ab327/davecoyne300/Rear_3.jpg. Produkcja takich pojazdów (zapewne początkowo razem z resztkową wersją D) zbiegła się w czasie z zastosowaniem zimmeritu.

Zdaje się, że te fakty jeszcze do wielu nie dotarły, więc zwracam na nie uwagę. Praktycznie co któraś pantera mająca niby być „D” jest faktycznie panterą A i tak jest z tą na placu fabrycznym oraz np. z tą (o ile zdjęcia nie zafałszował jakiś retusz):

16718948204_d1b8f49ce4_b.jpg

 

Niestety, czołg - pierwowzór dla modelu nie daje się jednoznacznie zakwalifikować, bo nie widać tego, co trzeba. Możnaby jedynie rozpatrywać prawdopodobieństwa, np. to, ile najpóźniejszych panter D mogło przetrwać do wiosny 44. - to sporo trudnych miesięcy. Co do rzeczy widocznych na zdjęciu przed mostem - owszem, widać zarówno 24-śrubowe koła, jak i nowe „szewronowe” ogniwa gąsienic. Oczywiście, jako rzeczy wymienne, niczego one nie przesądzają. Nasuwają mi się dwa wnioski: opierać się na lepiej zdokumentowanym egzemplarzu lub przynajmniej zawrzeć w opisie modelu niepewność co do rzeczywistej wersji oryginału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mam jeszcze pytanie - od kiedy produkowano Panther D w wersji dowodzenia? Kiedy mogły się pojawić pierwsze tego typu wozy w "Wikingu" ? W mnie dopiero po walkach w „kotle czerkaskim” - a więc luty 1944. Wniosek z tego, że otrzymane wozy dowodzenia nie mogły być w wersji D, a tak jak pisze kolega JSJ były to już wersja A ale możliwe, że jeden z nich otrzymał jeszcze kopułkę dowódcy z wersji D (do tej pory myślałem, że była to późna wersja D - znam tylko jeden taki czołg z II Batalionu - ten ze zdjęcia z Kazunia - przy moście - domniemanie, że to ten sam co chce robić kolega gustlik ), a pozostałe już miały kopułki od A. Czy tak?

 

A swoją drogą - ciekawe dlaczego oni na tych swoich wozach dowodzenia w "Wikingu" wozili na tyle pojazdu jakieś bele drewniane. Widać to też na wozie 800 http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234939107-a-panther-and-a-tiger-question/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie się nie udało trafić na dane dot. początku produkcji Befehlswagen Panther. Zaznaczam, że myślę o takim wykonaniu, jakie zewnętrznie odpowiada opisowi kompletnej (lub najbardziej zaawansowanej) wersji dowódczej - z dwiema dodatkowymi podstawami anten i stelażem na części masztu przedłużeniowego. Były dwa warianty wozów dowodzenia i od wariantu zależało, którą z pozastandardowych anten miał pojazd, odpowiednio do zestawu radiowego. Więc w zasadzie jedno gniazdo antenowe pozostawało wolne na takim pojeździe wyposażonym nieco na zapas. Mogły istnieć, ale nie znam dowodu na ich produkcję, wozy z jednym dodatkowym gniazdem antenowym.

Trudno rozwinąć ten temat, bo jest bardzo mało wiadomości, ale zdjęcia wskazywać mogą, że pierwsze pantery dowódcze wyprodukowano przy końcu wersji D. Jak problem poszerzonej łączności był załatwiany wcześniej, nie umiem powiedzieć.

Z pobieżnego wglądu w dzieje „Wikinga” wynika, że Twoja hipoteza o ich paterach dowódczych jest do przyjęcia. Jednak istotnych faktów w tym zakresie spodziewałbym się od naprawdę zorientowanych, o ile w ogóle są źródła pozwalające na takie przybliżenie. Ja tylko próbuję jako tako poznać etapy rozwoju sprzętu wbrew przekłamaniom.

Co do upodobania w wożeniu belek, widzę w tym po prostu spapugowanie Rosjan, u których niewątpliwie ta praktyka była bardzo przydatna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie na krótki wstęp.

Tak ja podchodzę do tego tematu - rozróżnianie wersji Panther - ausf.D / "initial" ausf.A - to jeśli pojazd posiada kopułę d-cy od wersji ausf.D to zakładam że jest to wersja "D". Dopiero potem patrzę czy można się do czegoś "doczepić" co może wskazać na późniejszą wersję. Najlepiej gdyby było widać nowy peryskop ładowniczego.

Reszta szczegółów "initiala" ausf.A jest raczej nie do rozróżnienia na fotkach z tamtych lat.

Pojazdów w wersji ausf.A z kopułą d-cy od ausf.D była bardzo mała ilość. Kopuły te montowali do wyczerpania zapasów.

Dość wstępu teraz trochę konkretów - zacznę od końca czyli :

Mnie się nie udało trafić na dane dot. początku produkcji Befehlswagen Panther. Zaznaczam, ... wersji dowódczej - z dwiema dodatkowymi... .
... od kiedy produkowano Panther D w wersji dowodzenia?

Pierwsza Pz.Bef.Wg. Panther ausf.D wyprodukowana w fabryce M.A.N. - 26-06-1943 roku, Fgst.Nr.210137 - przekazany do Waffenamt na testy.

właśnie ta - http://www.wehrmacht-history.com/images/heer/command-vehicles/panzerbefehlswagen-1.jpg

Kiedy mogły się pojawić pierwsze tego typu wozy w "Wikingu" ?

Pierwsza partia Panther dotarła do - II./SS-Pz.Rgt.5 w dniu 20-12-1943 - 36 szt. dostarczane do Mailly-le-Camp we Francji.

Kolejna dostawa (dla SS-Pz.Rgt.5) Panther w dniu 24.03.44 roku - szt.42.

Podczas produkcji część Panther ausf.D przekazywana do Generalnego Inspektora Wojsk Pancernych.

W sierpieniu 1943 to 4/9+2/28 ; we wrześniu 1943 to 7/7+7/9+1/25+2/26 - (szt./dnia).

Właśnie stąd pochodzą te ausf.D przekazane do jednostek w końcówce 1943 i 1944 roku.

Od 8/9.43. produkowano (przynajmniej u MANa) Panther A.

Produkcję Panther ausf.A w fabryce M.A.N rozpoczęto we wrześniu 1943 - str.60* ukończono też we wrześniu 7 szt. ausf.D - str.28*

W sierpniu 1943 roku tylko M.N.H produkowało wersję ausf.A - (3 sztuki) - str.60*, ale o tym trochę póniej.

... dzięki ustaleniom T. Jentza, sprawa zaczęła być stawiana na nogach zamiast na głowie:... .Pozostała ... kopułka wersji D.

Dokładnie ten model pokazują zdjęcia fabryczne, z których jedno tu było zlinkowane ... .

Zdaje się, że te fakty jeszcze do wielu nie dotarły, więc zwracam na nie uwagę.

Opis do zalinkowanego przezemnie zdjęcia - Dowódcza Pantera Ausf.D z fabrycznym "zimmeritem" -

Jedna z trzech fotek tego pojazdu - http://www.track-link.com/forums/attachments/site_blogs/81450088ac9e20ae7de2122f43680eed_66034.jpg

Fotki tego samego pojazdu na placu fabrycznym (szt.3) są w Panzer Tracts 5-1 Panzerkampfagen "Panther" Ausf.D - na stronie 5-66/5-67 - autor T.L.Jentz and H.L.Doyle

podpis pod nimi - "Above, Below, and Right: A Pz.Bef.Wg.Panther with "Zimmerit" (completed by M.A.N. in late August or early September 1943) applied at the assembly plant. These photos of Ausf.D produced in August/September 1943 are ample evidence that none were completed with cast commander's cupolas.

Panther Ausf.A produced before November 1943 still had pistols ports on the turrent sides and MG port in the glacis "

Tak sobie patrzam i zastanawiam się jeszcze nad jednym. ... .

Kolego "kaksik" elementów z modelu Dragona 6428 nie możesz brać za pewnik.

Teoretycznie Masz rację zakładając że to pojazd z końcówki produkcji wersji ausf.D - wrzesień 1943 roku.

Niekoniecznie nowe gąski miały tylko ausf.A. Gąski Kgs 64/660/150 - wprowadzono od września 1943 roku - str.47*,

a we wrześniu 1943 roku wyprodukowano jeszcze - 7szt.MAN / 20szt. DB / 10szt Henschel / 0szt.MNH

Możliwe jest też, iż pojazd ten pochodzi z produkcji wcześniejszej, pastę "zimmerit" naniesiono mu w warsztacie polowym.

Po kolejnej "wizycie" w warsztacie dostał kolejne nowe części. Może tak może nie, lecz jeśli nie ma pewności nie można

mówić że to jest ten konkretny pojazd.

Nie tylko do SS-Pz.Rgt.5 trafiły Pantery z kopułką d-cy w wersji ausf.D, znane są też na przykład :

- I02 - http://karopka.ru/upload/51c/photo_3_1427280272.jpg

- 155 - https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/dd/fa/ed/ddfaed651f2ec0ab38ee9d14008409cb.jpg

Teraz wrócę do PIERWSZYCH Panther ausf.A wyprodukowanych w sierpniu 1943 w fabryce M.N.H.

Powszechnie uważa się że nowa kopułka d-cy wprowadzona została od września 1943 roku.

Kolejna pomyłka - pierwsza maszyna z nową kopułką d-cy wyprodukowana została już w sierpniu 1943 w fabryce M.N.H

- właśnie w sierpniu M.N.H wyprodukował 3 szt.Ausf.A. - Fgst.154800 - 154803

Pojazdy te w wersji ausf.A - są bez zimmeritu. Ciekawostka dla modelarzy.

źródło - * Germany's Panther Tank - The Quest for Combat Supremacy - wydana 20 lat temu - autor Thomas L. Jentz rysunki H.L. Doyle

>>gustlik<< za długą litanię.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Panzer Tracts 5-2 (Panther Ausf. A) podano już nową interpretację tych zdjęć „dowódczej Pantery D” na placu MAN. Określono czołg jako Ausf. A, za element rozpoznawszy biorąc np. ewidentnie widoczny peryskop ładowniczego. Jest to bodajże "ostatnie słowo" literatury w tej kwestii.

O ile wiem, nie są znane numery seryjne podobnych egzemplarzy MANa, które by przesądzały o trafności zaliczenia do „A”, ale dla modelarza ta numerologia nie jest chyba kwestią podstawową - jest nią oryginalność danej konfiguracji elementów, czyli stara kopułka na nieco przekonstruowanej wieży. Ta wieża opracowana dla wersji A może być rozpoznawana nie tylko po dodanym peryskopie. Np. wśród wspomnianych zdjęć z fabryki jest ujęcie z przodu; przy pewnym wysiłku można na nim stwierdzić poszerzoną osłonę działa (Walzenblende), a z kolei na fotografii "II 01" charakterystyczne ukształtowanie narożnika na górze przejścia części walcowej wieży w ścianę przednią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to dobrze odszyfrowałem, ale ja widzę zimmerit na zdjęciu na panterze pod mostem, jak tez na tej pokazanej przez JSJ II 01 jak też na jednym z Twoich zdjęć (chyba że to już są urojenia),

Dodatkowo znalazłem takie coś od ATAK - http://atakmodel.istore.pl/en/se35-08-zimmerit-panther-a-early-version.html

Patrząc się na pakiet ATAK ktoś już ten temat wałkował - bo wniosek z tego jak by wymienić kopułkę na wersję D to mamy nasz wózek (po dorobieniu anten dla wersji dowodzenia i zaślepieniu otworu na mg) - przynajmniej ten z Kazunia - domniemanie, że to jest ten sam co u Ciebie na zdjęciach czyli II00 - bo tak obydwa są podpisane/zidentyfikowane jako II00 z "Wikinga".

Ja to tak widzę, nie wiem co na to nasi koledzy - wg mnie na osłonach powinieneś nanieść zimmerit

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywiązała się tutaj ciekawa dyskusja w której przyznam się nieco pogubiłem, nie wiem czy mowa w niej o tej Panterze uchwyconej na fotce koło mostu z Kazunia czy tej której poświęcony jest ten warsztat. W mojej ocenie są to dwa różne czołgi, ale oczywiście istnieje możliwość że jest to ten sam wóz. Z dyskusji wywnioskowałem że może to być bardzo wczesna A, ale nie ma na to pewnych dowodów, wobec czego traktuję model jako późne D, zastosuję koła zestawowe, wraz z gąsienicami DS, na fotkach nie widzę żeby schurzeny pokryte były zimmeritem zostawię je czyste, zimmerit pójdzie jeszcze na przednie wydłużone błotniki widoczne na fotkach w pierwszym poście.

 

 

ps. Przy okazji zastanawiam się nad zakupem kolejnego Befehlsa, tym razem Pz IV J z zimmeritem i szukam ciekawego malowania :

 

0f0554a867b2ef51gen.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybierasz chyba rozsądnie, bo nie ma pewnych wskazań, aby cokolwiek przerabiać na siłę - co do Twojego „II 00” jest bardzo duże pole niewiadomych; jedno zdjęcie coś w miarę czytelnie pokazuje. Tylko domysłem pozostaje np. to, że czołg przed mostem może być tym samym pojazdem, przy czym nawet jego nie daje się całkiem rozgryźć. Ja zamieszałem tu tylko dlatego, że a nuż w pewnej chwili wypłynie gdzieś, a może już jest dostępne istotne zdjęcie „II 00” lub zapisek kwestionujący dość automatyczne przypisanie do wersji D. Ale przy nieświadomości istnienia przejściowej „hybrydy” może to być niezauważone lub niedocenione - uważam więc, że lepiej wiedzieć to, czego nie ma w przeterminowanych nieco opracowaniach, a co poszerza horyzont,

Rozumiem, że można się gubić w tych wątkach, ale mam spokojne sumienie, ponieważ nie wykroczyłem poza uzupełnienie merytoryczne ściśle w temacie - „Befehle” to w przypadku panter domena firmy MAN, a akurat w jej produkcji ma się do czynienia z wersją specyficzną i udokumentowaną. Co do innych opowieści, na których weryfikację nie ma tu czasu i miejsca (np. ws. wyglądu pierwszych panter A z MNH), zalecam dystans; od razu zmniejszy się szum w głowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też się tak trochę nakręciłem, bo kolega gustlik zaraził mnie budową takiego wozu.

Temat jest ciekawy - już kompletuję sprzęt ale na budowę wersji "II 00" na podstawie zdjęcia z rejonu mostu. Niestety w tym wariancie nie będzie tak łatwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zdjęcia. Ty to przynajmniej masz już wóz wzorcowy do roboty

A ja mam zgryz. Najchętniej bym zrobił z "Wikinga" bo w planach mam kolumnę Sd.Kfz.251, Panther D dowodzenia i Panther A z "711" (no i tu oczywiście kolejny problem - jaka to wersja - bo patrząc na wozy z 7 kompanii z 1944 roku - 713 można domniemywać że wczesne A, no ale 714 "Sofia" już późna - a sam nie mogę odszukać zdjęć 711). Interesuje mnie okres walk pod Warszawą z 1944 roku.

Ja jestem fanem Panther - mam min. już ich 11 sztuk + 3 Jagdpanther - taka monotonna ta moja gablotka z modelami. Dla urozmaicenia jest tam trochę też innego zwierzyńca

 

A zerknij na tą stronę - ktoś narysował II00 - Stabs-Panzerbefehlswagen, 8th Kompanie, 5th Pz.Rgt, 5th SS PzDiv. Wiking, Russia, winter 1943/44 - wóz ma zimmerit na osłonach i zwiększoną ilość śrubek na kołach

http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/nazi_germany/Panzer-V_Panther.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Jak tam robota - bo mnie ciekawość zżera

A swoją drogą w publikacji W.Trojca "Panther" jest zdjęcie Twojego wozu i mojego - a podpisane tak samo : ..."Pz.Bef.Wg.V Ausf.D 'Panther' II00 of SS-Sturmbannführer Otto Paetsch, Abteilungskommandeur of the II./SS-Pz.Rgt.5 'Wiking' ...

Czyli jednak robimy ten sam pojazdy tylko trochę z innego czasu - Ty z rejonu Kovel, a ja z rejonu Modlina

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jednak robimy ten sam pojazdy tylko trochę z innego czasu - Ty z rejonu Kovel, a ja z rejonu Modlina

Tak mi się mocno wydaje że jednak nie. Bardzo chcesz, aby to był (ten przy moście) II00.

Jednak muszę trochę sprostować Twoje poprzednie informacje.

 

... bo wozy II 01 i II 02 z kompanii dowodzenia to już wersje A.Tak samo ... .

W Stab/II.Abteilung było 8 Panter w tym 3 w wersji Ausf.D ; 1 wczesna ausf.A ; 2 późne ausf.A ; 2 ausf.A.

Dwie ausf.D to wozy dowodzenia - II00 ; II01. Trzecia Ausf.D to II03 ale to już wóz z grupy zwiadowczej.

 

... to już wersje A. Tak samo jak wozy R01, R02.

W Stab/SS-Panzer-Regt.5 - Pantera R01 to ausf.D i dwie Pantery późne ausf.A (R02 i R03).

 

Czyli pozostają do rozpatrywania, aż trzy pojazdy d-cze w wersji ausf.D - teraz .

Wszystkie pojazdy dowodzenia Ausf.D (szt.3) zostały odziedziczone po SS-Panzer-Regiment 1 - pod koniec 1943 roku.

Na pewno wóz II01 nie ma pasty na bocznych osłonach, a z kolei na fotkach II00 nie ma z tyłu bali drewnianych.

 

No i uwaga - wóz ten ma 24 śruby mocujące na kołach ... .

Pantera R01 została uszkodzona 05 kwietnia 1944 roku i odesłana do naprawy.

Mühlenkamp przejął wóz adjutanta (R02) i stąd brak fotek jego pojazdu czyli R01.

Zapewne wtedy (R01) "dostał" nowe koła i gąski.

Pojazd przy moście ma pastę na bocznych osłonach i inaczej posadowione wsporniki bali drewnianych.

Pozostaje R01 - moim zdaniem właśnie to ten przy moście.

 

... wozy z 7 kompanii z 1944 roku - 713 można domniemywać że wczesne A, no ale 714 "Sofia" już późna - a sam nie mogę odszukać zdjęć 711.

Pantery - znane z 7 kompanii to - (do innych nie ma fotek lub nie są zidentyfikowane)

- Późne ausf.A to 700 ; 714 ; 732

- Wczesne ausf.A to 701 ; 713

- po prostu ausf.A to 723 ; 725 ; 731

- późna ausf.D to 735

 

"gustlik' na moje oko numery na wieży są za duże.

 

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.