MrBat Napisano 22 Kwietnia 2008 Share Napisano 22 Kwietnia 2008 Metoda suchego pędzla (z angielskiego "drybrush") ma za zadanie rozjaśnić wszelkie krawędzie, kanty, śruby, nity itd na modelu. Można ją też wykorzystać do rozjaśniania większych płaskich powierzchni w przypadku braku aerografu. Polega ona na tym, że suchy pędzel (koniecznie suchy!) maczamy delikatnie w farbie (akrylu lub olejnej), a następnie wycieramy pędzel o jakiś papierowy ręcznik, tak, aby zostało na nim tylko tyle farby, aby zostawiał tylko bardzo delikatny ślad na ręczniku (taką jakby mgiełkę). Następnie takim pędzlem przecieramy wszelkie wypukłości na modelu. Farba powinna się osadzić tylko na owych wypukłościach, dając efekt ich rozjaśnienia i nadając modelowi efekt "trójwymiarowości". Do rozjaśniania stosuję zazwyczaj kolor bazowy z dodatkiem bieli. Największa trudność przy tej technice to dobranie odpowiedniej konsystencji farby. Jak będzie za gęsta to nawet po wytarciu będą pozostawały smugi, jak za rzadka to będzie się rozmywać po całym modelu. I generalnie lepiej mi się robi drybrush farbami olejnymi, gdyż dzięki ich długiemu czasowi schnięcia, rozjaśnienia wychodzą łagodniejsze. Ale akrylami też się da. No i druga kwestia to wyczucie, ile farby trzeba z pędzla wytrzeć. Pozwolę sobie tu wstawić ilustrację z publikacji "Modeling Tanks and Military Vehicles By Sheperd Paine", która powinna wszystko ładnie wyjaśnić: (od góry: za dużo farby na pędzlu, za mało, farba za gęsta, farba zbyt rzadka i ostatni pokazuje jak powinno być OK). Z takich praktycznych porad to powiem tylko tyle, że lepiej rozjaśnić za mało, niż za dużo, bo zawsze można poprawić. I starać się to robić powoli i z wyczuciem. I na koniec jeszcze wrzucę dwie fotki z moimi próbami suchego pędzla: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wawrzul Napisano 24 Kwietnia 2008 Share Napisano 24 Kwietnia 2008 Wczoraj poprobowalem Twojej metody na kokpicie Ka-52 i to dziala Co prawda uzylem akryli wiec szybko mi na pedzlu zaschnely ale juz rozumiem co trzeba w tej technice osiagnac i jak. Mam pytanie za to o kolory. Jakich najczesciej uzywacie do suchego pedzla w pancerce (1/72)? Wlasnie chcialem kupic pare humbroli (bo oleje ponoc lepsze do suchego pedzla) i myslalem o : 11 (srebrny, uzywany powszechnie), 113 (rust, do gasek) i 29 albo 94 (dark earth, brown yellow - zdaje sie ze do podwozia, znaczy kół). Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotreks_1980 Napisano 24 Kwietnia 2008 Share Napisano 24 Kwietnia 2008 Z takich praktycznych porad to powiem tylko tyle, że lepiej rozjaśnić za mało, niż za dużo, bo zawsze można poprawić. I starać się to robić powoli i z wyczuciem. a jakich pedzelków do tego uzywać stozkowatych czy płaskich, małych czy dużych? troche próbowałym z większymi pedzelkami ale za duże powierzchnie obejmował Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wawrzul Napisano 24 Kwietnia 2008 Share Napisano 24 Kwietnia 2008 Z tego co wiem to uzywa sie plaskich od 2 do 4 (ja osobiscie uzywalem 3). "Płaskość" pędzla ma duze znaczenie bo w koncu masz zostawic resztki farby na wystających elementach więc ciezko to zrobic ostro zakończonym pędzlem. Najlepszy będzie płaski. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 24 Kwietnia 2008 Autor Share Napisano 24 Kwietnia 2008 chcialem kupic pare humbroli (bo oleje ponoc lepsze do suchego pedzla) i myslalem o : 11 (srebrny, uzywany powszechnie), 113 (rust, do gasek) i 29 albo 94 (dark earth, brown yellow - zdaje sie ze do podwozia, znaczy kół). Kolor suchego pędzla zależy od koloru kamuflażu. Takim najpowszechniejszym jest chyba gunmetal do wszystkich elementów metalowych (broni, narzędzi itp). Resztę musisz dobierać pod model - choć osobiście stosuję mieszanki kolorów kamuflażu z białym lub kremowymi. Jeśli chcesz nową farbkę do suchego pędzla to powinna być po prostu nieco jaśniejsza od koloru bazowego. a jakich pedzelków do tego uzywać stozkowatych czy płaskich, małych czy dużych?troche próbowałym z większymi pedzelkami ale za duże powierzchnie obejmował Ja używam głównie okrągłych Mag-polu 4 i 6. Dają największą kontrolę przy typowym suchopędzlowaniu. Do szczegółów oczywiście biorę mniejsze. A duży płaski tylko przy bardzo mocnej fakturze (np. błotniki), bo tam aż tak dokładnie nie musi być, a idzie szybciej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bobby Napisano 1 Maja 2008 Share Napisano 1 Maja 2008 Witam, Czy przez pojęcie kolor bazowy należy rozumieć kolor kamuflażu np.samolotu? Jak wykonać drybrush np.tablicy przyrządow,czy jesli w oryginale byla czarna to użyć ciemnego odcienia szarości? Dziekuję i pozdrawiam Robert Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wawrzul Napisano 1 Maja 2008 Share Napisano 1 Maja 2008 Tu jest akurat opisana technika drybrushing-u z przykladem w postaci czarnej deski tablicy przyrzadow : http://www.aircraftresourcecenter.com/tnt1/001-100/TnT087_Drybrushing_Bamford/TnT087.htm W tymze przykladzie autor na czarnej tablicy uzyl bialej farby do suchego pedzla. Wyszlo niezle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bobby Napisano 1 Maja 2008 Share Napisano 1 Maja 2008 Wielkie dzięki! I jak rozumiem "gość z tego linku" użył szarego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
choochoo Napisano 24 Lipca 2008 Share Napisano 24 Lipca 2008 a ja mam pytanie byc moze troche glupie ale skoro watek o suchym pedzlu to przynajmniej zadam je w odpowiednim miejscu: Kiedy robicie suchy pedzel?? przed washem czy po ?? czy ma to istotne znaczenie?? bo wash jest dawany na blyszczacy lakier wiec jesli po washu to nalezy pokryc model matowym i wtedy suchy pedzel ?? Ogolnie sporo mowi sie jakimi pedzlami itd ale jeszcze sie nie spotkalem zeby ktos powiedzial w ktorym momencie sie daje suchy pedzel, na pewno przed pigmentami tyle tylko wiem pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 25 Lipca 2008 Autor Share Napisano 25 Lipca 2008 Tak najbardziej standardowo to idzie po washu, po kalkach i ewentualnie po wszelkich biedronkach, a przed filtrami, pigmentami i resztą weatheringu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
choochoo Napisano 25 Lipca 2008 Share Napisano 25 Lipca 2008 ale jsli po washu to chyba trzeba psiknac model jakas satyna albo matem co ?? bo przeciez polysk sido jest taki jakby sliski to chyba farba z suchego pedzla nie bedzie za bardzo miala punktu zaczepienia i moze sie troszke slabo osadzac ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 25 Lipca 2008 Autor Share Napisano 25 Lipca 2008 ale jsli po washu to chyba trzeba psiknac model jakas satyna albo matem co ?? bo przeciez polysk sido jest taki jakby sliski to chyba farba z suchego pedzla nie bedzie za bardzo miala punktu zaczepienia i moze sie troszke slabo osadzac ?? Tak, trzeba położyć warstwę zabezpieczającą kalki i wash oraz przygotowującą model do dalszych technik. Moim zdaniem w tej roli lepiej użyć satyny niż matu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
choochoo Napisano 25 Lipca 2008 Share Napisano 25 Lipca 2008 Aha dzieki bardzo wlasnie o to mi chodzilo, teraz juz mam nieco rozjasniona sprawe pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gościu Napisano 31 Sierpnia 2008 Share Napisano 31 Sierpnia 2008 To ja troszke odwróce, dry brush nie musi być procesem kończacym dzieło. Właśnie zastosowanie zaraz po kalkach jest wskazane(dla mnie), wszelkie ryski i otarcia,bo dry brush to nietylko ranty, to przypadkowe ciapeczki, celowe otarcia, czemu mamy wyciagac nim tylko wystajace linie.kanty i ranty? Mozna takze uwypuklić, bądź zagłebić powierzchnie płaskie... pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jachud3 Napisano 1 Października 2008 Share Napisano 1 Października 2008 dzięki temu wątkowi teraz wszystko na moich modelach wygląda inaczej dzięki wszystkim! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cloner16 Napisano 11 Października 2008 Share Napisano 11 Października 2008 No a jakie farby do tej techniki proponujecie.Wiem z doświadczenia ,że akryle się nie nadaję.A co wy o tym myślicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomekBydg Napisano 11 Października 2008 Share Napisano 11 Października 2008 Jak się uprzesz i odpowiednio rozcieńczysz farbę, dodasz retardera to i akrylami się da. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dumo Napisano 11 Października 2008 Share Napisano 11 Października 2008 Nawet nierozcieńczoną pactrą się da. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cloner16 Napisano 11 Października 2008 Share Napisano 11 Października 2008 Ale które uważacie za najlepsze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jachud3 Napisano 11 Października 2008 Share Napisano 11 Października 2008 ja robię Humbrolem białym - bodajże 34 matowa - i jest świetna idealna do 'postarzania' lub wytarcia farby innych na razie nie używam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ostach Napisano 11 Października 2008 Share Napisano 11 Października 2008 Ja robie humbrolami i model masterami. Emaliami oczywiście. Można je odpowiednio skontrolować przy nakładaniu i na pędzlu nie zasychają jak akryle. A kolor to wiadomo, zależnie od potrzeb. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pafica Napisano 21 Grudnia 2008 Share Napisano 21 Grudnia 2008 Raczej przed, po sido może tak ładnie się nie kłaść(farba będzie się ''ślizgać") Poza tym wash powinien potem ładnie zgryść drybrusha z resztą modelu..a potem możesz poprawić....jakby co.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mroczny Napisano 21 Grudnia 2008 Share Napisano 21 Grudnia 2008 Do drybrush'a uzywam okrągłego pęzla 3 z obciętym włosiem - tak do długości ok. 5mm. Daje mi to bardzo dobrą kontrolę nad malowaniem, a jednocześnie włos jest stosunkowo sztywny, co sprawia że farba łatwo przenosi sie na wypukłości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafał górecki Napisano 26 Grudnia 2008 Share Napisano 26 Grudnia 2008 DOBRA RZECZ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Panzer4 Napisano 7 Sierpnia 2009 Share Napisano 7 Sierpnia 2009 Suchy pędzel robię Humbrolami. Kolory dopasowuje w zależności od kamuflażu. Generalnie w przypadku jednolitych powierzchni stosuję dość mozno rozjaśniony kolor bazowy. Np. na niemiecki dunkelgelb (H93) stosuję tą samą farbę mocno rozjaśnioną kolorem kości słoniowej. Nie używa białej bo "mrozi" kolory. Kość słoniowa trzyma ciepły odcień piaskowego (ale też rdzawego, zielonego itp.). Moim zdaniem wygląda to wtedy bardziej subtelnie. Pędzle stosuje okrągłe, ale trochę sztywniejsze. Rozmiary różne w zależności od potrzeb. Małe i kruche elementy pędzluje mniejszym i bardziej miękkim pędzlem. Suchy pędzel stosuje na powierzchnię matową - po washu, ale przed innymi zabiegami "pogodowymi". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.