CH123 Napisano 28 Marca 2021 Share Napisano 28 Marca 2021 (edytowane) Witam Przedstawiam swój pierwszy model po sporej przerwie od sklejania i pierwszy żaglowiec, który robię z takim poziomem skomplikowania. Proszę więc o wyrozumiałość bo błędy, które już widzę będą poprawione w następnym modelu. Proszę również o wskazywanie i wytykanie ich, ponieważ traktuję ten okręt jako poligon doświadczalny. Nie wiem czy uda mi się pracować nad nim tak często jak dotychczas, ale będę się starał coś wrzucić jak tylko zrobię jakieś postępy. Ogólny rys historyczny. Z tego co się dowiedziałem Le gladiaetur nigdy nie istniał. Jest to mieszanka Soleil Royal i Royal Louis. Robiąc olinowanie korzystam głównie z Rigging Ship Peterssona oraz planach tych dwóch prawdziwych żaglowców. Postępy na dzień dzisiejszy Edytowane 4 Kwietnia 2021 przez CH123 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 4 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 4 Kwietnia 2021 Update na 4.04.2021 Mocowanie reji przy maszcie zostawiam tak jak jest. Jak tylko ustawiam liny wyrównujące w poziomie całość idzie do góry nawet przy lekkim napięciu. Chodzi o ściśnięcie się bloczków 2na3. Nie wiem jak to obniżyć a chciałbym to zrobić lepiej przy następnym modelu. Oglądałem filmiki jak ludzie robią to przy drewnianych, ale tam ten problem nie występuje. Jeśli ktoś by poratował radą byłbym wdzięczny. Mam jeszcze pytanie o zdjęcia. Dlaczego w regulaminie jest maksymalna rozdzielczość 1024, a przy dodawaniu załączników maksymalny rozmiar wynosi 4MB. Przecież 4MB to dużo większa rozdzielczość. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
unicaunica Napisano 4 Kwietnia 2021 Share Napisano 4 Kwietnia 2021 Jak będziesz wiedział kolejną reje to zrób zdjęcia z różnych etapów, będzie lepiej widać. Zasadniczym utrudnieniem jest materiał ale mam też wrażenie że paru sznurków brakuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 4 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 4 Kwietnia 2021 (edytowane) Brakuje na pewno więźby reji na main yard(główna reja?). Nie znam się na terminach,książka jest po angielsku. Pierwsze zdjęcie to Fore Topsail Yard, który widać już w pierwszym poście tylko dopiero teraz wrzuciłem je w lepszej jakości, bo w nocy nie było nic widać. Zgodnie z życzeniem dorzucam bardziej szczegółowe zdjęcia. Main yard lift Fore Topsail Yard Tye Przejście z 2 do 1 na ławie. Kiedy piszę cyfry mam na myśli ilość otworów na bloczkach, ale to chyba każdy się domyślił. Fore Topsail Yard Lift Idzie do burty. Zaznaczone na czerwono. Wyblinki już poprawione Fore Topgalant Tye Przejście z 2 na 1 i do kołkownicy, której jeszcze wtedy nie miałem dlatego podczepiłem do jednego z oczek na pokładzie. Zaznaczone na żółto na zdjęciu wyżej Fore Topgallant Lift Koniec liny powinien iść do kangi przymocowanaj do wanty, ale nie ma kang w tej skali, a ja nie potrafię też takiej wystrugać. Sznurek idzie więc prosto do wanty Edytowane 5 Kwietnia 2021 przez CH123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Slaw_21 Napisano 5 Kwietnia 2021 Share Napisano 5 Kwietnia 2021 Z przyjemnością patrzę na zdjęcia tego okrętu. Jakieś 20 lat temu kupiłem ten sam zestaw, próbując zrobić coś nie z kartonu. Z różnych niezależnych względów szybko prace wtedy przerwałem i leży tak to zaczęte w pudełku do dziś. Z przyjemnością popatrzę co można z tego uzyskać, może będę miał wzór i zachętę do dokończenia swojego egzemplarza (tylko nie wiem gdzie go potem upcham, jest dużo większy od 700-tek). Powodzenia w pracy. Jeśli można to jedna uwaga do zdjęć. Może warto spróbować na jakimś jednolitym jasnym tle. To duży, i to w każdym z 3 wymiarów model, trudny do fotografii, ale gdyby jako tło dać jasną tkaninę lub karton to byłoby lepiej widać szczegóły olinowania. Lepiej też nie robić zdjęć za bardzo pod światło z okna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 5 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 5 Kwietnia 2021 Dzięki. Fajnie, że się komuś podoba, szczególnie że da się to zrobić dużo lepiej. Nie wiem jak będzie z wolnym czasem bo wracają zajęcia na uczelni. Więc może być różnie z postępem. Jeśli jeszcze nie skleiłeś bukszprytu to wymień ten cieńszy plasticzek na jakiś drewniany. Jak widać całe napinanie się rozluzowało i psuje efekt. Końcówki masztów też bym radził wymienić . Ja tak zrobię przy Royal Louis, a przynajmniej spróbuję.Postaram się też coś zrobić ze zdjęciami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Slaw_21 Napisano 6 Kwietnia 2021 Share Napisano 6 Kwietnia 2021 Dzięki za uwagi o masztach. Ja niegdyś przy swoim zrobiłem naprawdę niewiele, tak że na pewno takie doświadczenia się przydadzą. Pewnie to znasz ale trochę różnych dodatków pomocnych przy robieniu takielunku jest robionych pod kątem modeli kartonowych. Niektóre można by pewnie wykorzystać przy plastiku, tym bardziej że są robione w różnych wymiarach a nie pod konkretne skale (np. serca, jufersy, bloki, w tym podwójne, potrójne, wiolinowe, bloki do topenant z wymiarami podawanymi w mm robione przez Shipyard, ta firma miała też liny o grubości 0,1 i 0,3 mm w kolorze kremowym, używam choć nie do żaglowców, są dobre). Na pewno też można by wiele rzeczy z rozwiązań czysto modelarskich podpatrzeć na modelach kartonowych żaglowców, gdzie skalą dominującą jest 1/100, czyli szczegółowość będzie jeszcze większa, a materiał jest bardziej podatny na deformacje niż plastik lub drewno, choć maszty i reje są teraz najczęściej drewniane. I takie pytanie trochę jak w przysłowiu „przyganiał kocioł garnkowi” (na moich 700-kach z pokładami drewnianymi, które są w galerii tego nie ma), czy planujesz zaznaczyć deskowanie pokładu delikatnym washem na samych krawędziach desek. Wiadomo że drewno pokładu na takim paradnym żaglowcu byłoby czyste, cegiełkowano by bez opamiętania, ale chodź same krawędzie desek. Kolor i konsystencję washa można dobrać np. mieszając „oilbrushery” z odcieni żółtych i brązowych (np. Summer soli i Dark brown z AMMO-Mig) w rozcieńczalniku do olejów (dowolny typu „odorless thinner”) albo użyć któregoś gotowego np. z AK do niemieckiego kamuflażowego Dunkelgelb. Zresztą bardziej doświadczeni ode mnie modelarze podpowiedzą jeszcze pewnie dużo lepsze rozwiązania. Przy czym jeśli tego nigdy nie robiłeś to może tak zaawansowany, pracochłonny model nie jest dobrym poligonem doświadczalnym do takich rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 6 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 6 Kwietnia 2021 (edytowane) Z bloczków używam 2mm i 3mm Amati. Juftfersy też 2 i 3mm. Najgrubsza lina to 0,75mm Amati czarna do kotwicy i głównych stayów. Potem jest 0,5 czarna do want i stayów na wyższych poziomach oraz 0,25 czarne i jasne i 0,1jasne na wyblinki i bloczki . Przy następnym modelu wymienię część 3-ek i 2-ek na 2,5mm z tych lepszych. Mógłbym wymienić wszystkie bloczki na te lepszej jakości, ale to jest drogi interes. Z malowania jestem słaby wiem i widziałem jakie ludzie robią cuda, ale ja tego nie potrafię. Z tego też powodu nie tykam się pancerki i lotnictwa. Dużo więcej przyjemności sprawia mi wiązanie nitek i bloczków. Szczególnie, że kupiłem na zapas farbek olejnych humbrola i nie wiem jaki byłby efekt w połączeniu z washem. PS. Z narządzi bardzo pomocna jest tzw "trzecia ręka". Nożyczki najlepiej kupić do skórek w jakimś sklepie kosmetycznym, co najmniej dwie pary. Jedna do cięcia sznurków, które trzeba od razu odciąć z klejem, druga która jest zawsze ostra. Do poziomowania juftfersów najlepiej zrobić 2 sztuki takich wygiętych drucików. Nie sugeruję tego konkretnego rozmiaru, ale tylko pokazuję przykład. Ja dowiedziałem się o tym za późno dlatego są takie fale w poziomach. Edytowane 6 Kwietnia 2021 przez CH123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
unicaunica Napisano 6 Kwietnia 2021 Share Napisano 6 Kwietnia 2021 Te niektóre problemy jakie masz to efekt braku części, przynajmniej tak mi się zdaje. Przykład zadarty bukszpryt- zrobiłeś watersztagi? ( Liny łączące bukszpryt pod spodem z dziobem) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 6 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 6 Kwietnia 2021 Nie nie robiłem, bo nie ma go na planach np. https://www.hismodel.com/articles-detail-1568 Mam tez bardziej szczegółowe od mamoli i też go tam nie ma. Nie ma go też w tej relacji w pełnej skali Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 21 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 21 Kwietnia 2021 (edytowane) Update na 21.04.21 Zrobiłem knagi wantowe jedna 6mm druga 7mm na 1mm. Chciałem zrobić na 5mm ale już nie ryzykowałem bo prawie na pewno by się rozpadłą Reje na grotmaszt Uzbroiłem też gafel bezana A tu link do galerii bo kompresja zabija jakiekolwiek szczegóły https://imgur.com/gallery/pOcGlVl A tak wyglądają zamocowane Mocowanie najwyższej reji grotmasztu galeria: https://imgur.com/gallery/J0gGnvS Edytowane 22 Kwietnia 2021 przez CH123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 24 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 24 Kwietnia 2021 Pierwszy żagiel Link do galerii: https://imgur.com/gallery/Gl5smlE 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
unicaunica Napisano 24 Kwietnia 2021 Share Napisano 24 Kwietnia 2021 Zamierzasz wieszać żagle na zamontowanych już rejach? To spore utrudnienie. Przy wyborze kolejnego modelu zachęcam do poważnego rozważenia czegoś drewnianego. Będzie łatwiej a wygląda na trudniejsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 25 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 25 Kwietnia 2021 Może spore, ale montowałem już wcześniej żagle na powieszonych rejach i nie było tak źle. Przy następnym będę to robił od razu. Póki co mam tyle nachomikowanych plastików, że mam roboty na parę lat, ale jakiś drewniany jest na pewno w planach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zoltan1 Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 Widzę że dzielnie walczysz z tematem. Materiał na żagle to batyst? W prosty sposób można uzyskać świetny efekt nadmuchanego żagla. Kluczowe jest zamoczenie batystu w wodzie np przy barwieniu żagla w herbacie.Batyst się skurczy zbiegnie czy jak to się nazywa. Następnie prasujesz taki żagiel,kupujesz najmocniejszy lakier do włosów pokrywasz solidna warstwą taki żagiel. Żagiel się usztywni . Po wyschnięciu rysujesz przeszycia na żaglu,następnie rozciągasz środkową część żagla aż stanie się wypukły. Na koniec poprawiasz jeszcze raz lakierem do włosów i gotowe można wieszać na rejach. Bardzo prosty sposób a efekt niesamowity. Powodzenia. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 26 Kwietnia 2021 Autor Share Napisano 26 Kwietnia 2021 (edytowane) Nie wiem co to za materiał, jakaś szmatka z szafy. Puki co chciałem zobaczyć jakie efekty można uzyskać na samym ustawieniu nitkami. Ten materiał podobno się tak samo kruszy jak batyst. Myślałem, że samo obszycie wystarczy aby temu zapobiec ale to nic nie dało i się tak samo kruszy jak przed obszyciem. Teraz pytanie czy batyst przestaje się kruszyć po moczeniu czy dopiero po użyciu lakieru? Marsreja dolna/bezanmarsreja Galeria: https://imgur.com/gallery/jRghrj4 Edytowane 26 Kwietnia 2021 przez CH123 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zoltan1 Napisano 26 Kwietnia 2021 Share Napisano 26 Kwietnia 2021 Batyst jest cieniutkim materiałem i dosyć gładkim. Pamiętam że dopiero w necie udało mi się go kupić.Kruszyć to znaczy strzępić? . Na mechacenie też jest sposób wymaga wprawy bo można zjarać linki i szmatę. Czyli opalanie zapalnicznką szybkimi ruchami,doskonale załatwia sprawę. Tak mi się wydaje że nawet teraz możesz to zrobić,ale poćwicz wcześniej. Drugi sposób to objedz tą linkę nawet już po obszyciu na krawędziach żagla klejem może być kropelka.To co będzie wystawać przytniesz nożyczkami. Ja obszywając krawędzie żagli przyklejałem kropelka linkę na brzegach żagla co usztywniało dodatkowo szmatkę na krawędziach , następnie obszywałem tą linkę.To co wystawało za linkę obcinałem nożyczkami. Plus był tego taki że krawędzie się nie strzępiły bo klej to załatwił. To opalanie poza tym ze pozbywasz się mechacenia to można wykorzystać też gdy jakaś lina jest za luzna. Po opaleniu linka się kurczy i naciąga. Jednak tak jak pisałem wcześniej poćwicz zabawę z zapalniczką bo nie chciał bym Ci tym pomysłem zjarać tak fajnie zapowiadającego się modelu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 29 Czerwca 2021 Autor Share Napisano 29 Czerwca 2021 Witam wszystkich po przerwie. To efekt pracy z ostatnich 2 tygodni. Niestety z wolnym czasem jest różnie, ale co się uda zrobić to będę publikował. Żagle na grotmaszcie są tylko przymocowane bez żadnego napinania. Jeśli dobrze znalazłem opis jest to sterbramsztaksel. Mocowanie wg Rigging of period ship models Peterssona Link do galerii: https://imgur.com/gallery/qjaxfYj 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 6 Lipca 2021 Autor Share Napisano 6 Lipca 2021 Update na 06.07.2021 Osadzony grotstensztaksel i zrefowany grot żagiel, ale jeszcze bez szotów i kontraszotów. Link do galerii: https://imgur.com/gallery/RharyHV Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 6 Lipca 2021 Share Napisano 6 Lipca 2021 Świetny model ale muszę to powiedzieć : wg mnie te żagle dają -50 do wyglądu Nie jestem specjalistą ale wg mnie mają za "grubą" fakturę, przynajmniej na tych fotkach. Na niektórych widać pod światło strukturę splotów które mają grubość... znajdującego się obok olinowania. Wygląda to po prostu kiepsko i szkoda by było to tak zostawiać (chociaż teraz jest już pewnie za późno na zmiany). No ale ja ekspertem w tej kwestii nie jestem, musiałby opinię wyrazić na przykład Kolega @lesio-69 który zna się na rzeczy Natomiast cała reszta mi się bardzo podoba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 6 Lipca 2021 Autor Share Napisano 6 Lipca 2021 Teraz mi się przypominało to nie jest żadna szmatka z szafy tylko materiał od Amati, który miał być "lepszy" od tego co miałem. Może na zdjęciach skala nie pasuje, ale na żywo wygląda to lepiej bo przykuwa uwagę i zasłania niedoróbki. Następny model będzie tylko na nitkach, a w kolejnych raczej na pewno wejdzie batyst. Gruba faktura - chodzi o wewnętrzną część czy obszycie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 6 Lipca 2021 Share Napisano 6 Lipca 2021 1 godzinę temu, CH123 napisał: Gruba faktura - chodzi o wewnętrzną część czy obszycie? miałem na myśli wyłącznie "odczucie wizualne" odnośnie tego zdjęcia i zaznaczonego fragmentu : Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 6 Lipca 2021 Autor Share Napisano 6 Lipca 2021 Aha ok. Myślałem, że chodzi o grubość materiału. Być może faktycznie są za grube, ale taką mam grubość naostrzonego ołówka. Następnym razem wykombinuję coś cieńszego.Tylko jak teraz zmienię grubość to będzie wyglądać niesymetrycznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CH123 Napisano 18 Lipca 2021 Autor Share Napisano 18 Lipca 2021 (edytowane) Koniec coraz bliżej, a gladiator 20-tego będzie miał swoje pierwsze urodziny. Będzie dużo zdjęć i trochę opisu, który może się wydawać oczywisty dla kogoś bardziej doświadczonego. Fokstensztaksel (Oznaczam tylko jeden pozostałe dwa są uproszczone) - Z zielonego idzie do kołkownicy Galeria : https://imgur.com/gallery/Os4oXdO Szoty i kontraszoty Ustawienie tych elementów zacząłbym od brasów(I). Szoty(niebieskie),kontraszoty(zielone) i buliny(żółte) napinamy jednocześnie.Gejtawę(fioletowe) można wstępnie napiąć też jako pierwszą.Na szoty trzeba wywiercić otwory bo orginalne są za duże. 1.Niebieska- supełek od wewnątrz i klej od razu. 2.Niebieska - klejona po napięciu kontraszotu i buliny 1.Zielona- zacząłbym od balustrady ponieważ dużo łatwiej jest na końcowej 4-ce kontrolować napięcie nitki Bulina(żółta) potrzebna jest do lepszego napięcia gejtawy. Następnie ustawienie drugiej strony, napięcie gejtaw i przyklejenie Galeria: https://imgur.com/gallery/LDKzXi6 Brasy(fioletowe,niebieskie) i Grodingi(czerwone) na Foku Galeria: https://imgur.com/gallery/rxAQpWP Edytowane 18 Lipca 2021 przez CH123 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 18 Lipca 2021 Share Napisano 18 Lipca 2021 (edytowane) podziwiam ludzi którzy nie gubią się w takiej pajęczynie Edytowane 18 Lipca 2021 przez M.A.V. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.