Skocz do zawartości

Tygrys nr 323 z 507-go batalionu czołgów ciężkich -TAM IYA +Aber + Atak 1:16


madeira

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. 

Jakiś czas temu (liczony w latach) zajechałem do znajomego porzeźbić wahacze kół napinających do Pantery w skali 1:16 (wkrótce pokaże Wam ją w galerii). Delikatnie i niezbyt napastliwie zacząłem podglądać co tam z szafek w warsztacie mu wystaje. I nagle..   🤩 Nie dość, że kompletny Tygrys I z Tamiyi, to jeszcze w pudełkach praktycznie cały Aber do niego, metalowe koła i późne gąsienice.
Po kilku dniach doszliśmy do porozumienia w kwestii nabycia. 
Wahałem się czy robić z tego modelu Tygrysa nr 212, którym Wittmann dokonał masakry w Villers Bocage, ale odwiodło mnie od tego to, że w trakcie tej akcji jego czołg w zasadzie był nienaruszony z żadnej ze stron -jakby prosto z fabryki wyjechał.
Przeglądając Internet znalazłem takie zdjęcie jak poniżej. Widać na nim, że "coś nie coś" frontu ta maszyna liznęła. Obecnie jestem na etapie głębszego researchu tego egzemplarza i wiem tyle, że trafił na transport kolejowy na terenie dzisiejszej Ukrainy, który miał go dowieźć w okolice Sanoka celem remontu.
Sam pojazd nr 323 jest dość ciekawy, bo jest to wczesna wersja późnego Tygrysa.  Ma stalowe koła i późne uchwyty mocujące szekle, ale koło napinające jest jeszcze dużej średnicy. Tak samo jak hamulec wylotowy na armacie. Na nieszczęście ma też dospawany na wierzchu tylnej płyty kadłuba uchwyt transportowy na lufę, który był charakterystyczny dla Tygrysów środkowej wersji produkcyjnej. Nie mam pojęcia jak go wyrzeźbię.. Gdzieś w jakiś sklepie widziałem takie uchwyty, tylko muszę jeszcze poszukać gdzie to było.
Póki co model wygląda jak na zdjęciach, a ja delikatnymi krokami biorę się za jego budowę. Kilka detali technicznych skonsultowałem już z Meserem jakiś czas temu 😉 

b6e93df340d39ce5e92596cf4931adc9.jpg

IMG_8958.JPG

IMG_8959.JPG

IMG_8960.JPG

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Witajcie. 

W ślimaczym tempie, ale jednak -udało mi się popracować nad dachem wieży. Wstawiłem późną kopułę włazu dowódcy, dodałem osłonę peryskopu ładowniczego i zmieniłem pozycje wentylatora. 

Poniżej przedstawiam zdjęcia. Nie jestem pewien czy zrobiłem wszystkie elementy kopułki -czy nie powinienem dodać jeszcze dwóch "rurek" mocujących parasol i czy nie powinny być wyżłobione te trzy "rynny" na samym odlewie, pomiędzy osłonami peryskopów.  Na niektórych zdjęciach one są, na niektórych ich nie ma. Same peryskopy oczywiście będą dodane, ale na późniejszym etapie budowy.

W dalszej części zajmę się dorobieniem zawiasu bocznego włazu, bo nie trafił do mnie razem z innymi częściami, no i tylnym zasobnikiem. I tu znów mam pytanie -czy ślady po pociskach na tych zasobnikach i ogólne ich "sponiewieranie" były dość częstym zjawiskiem, czy raczej sporadycznym? Pytam bo Tygrys z Bovington ma fajnie przeorany ten zasobnik, a ja trafiłem w sieci na zdjęcie, które też Wam załączam, a które może być  fajną inspiracją do pracy z tym elementem.  

 

IMG_9008.JPG

IMG_9011.JPG

IMG_9012.JPG

FB_IMG_1636750144000.jpg

Edytowane przez madeira
  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem zakładając że detal jest gruby na 1mm na modelu i mnożąc tę wartość razy 16 mamy 16mm. Nie wiem gdzie pracujesz ale ja jestem inżynierem i uwierz mi wiem jak wygląda 16 mm blachy i wiem że takie grube blachy to wykorzystujemy do bardzo wytrzymałych detali. Więc nie wmawiaj mi że detal jest ok. Jest zdecydowanie za gruby jak na te skalę.  Popatrz na osłonę wizjera w rzeczywistości jest prawie tej samej grubości co ta blacha od Mg. A teraz popatrz na model. Mam nadzieję że widzisz te dysproporcje. 

Edytowane przez patrykd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, patrykd napisał:

No nie wiem zakładając że detal jest gruby na 1mm na modelu i mnożąc tę wartość razy 16 mamy 16mm. Nie wiem gdzie pracujesz ale ja jestem inżynierem i uwierz mi wiem jak wygląda 16 mm blachy i wiem że takie grube blachy to wykorzystujemy do bardzo wytrzymałych detali. Więc nie wmawiaj mi że detal jest ok. Jest zdecydowanie za gruby jak na te skalę.  Popatrz na osłonę wizjera w rzeczywistości jest prawie tej samej grubości co ta blacha od Mg. A teraz popatrz na model. Mam nadzieję że widzisz te dysproporcje. 

Nie brnij.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, bulik58 napisał:

patrrykd masz racje iz mozna bylo uzyc cienszego materialu lecz to jest tylko modelarstwo , hobby ktore ma nas cieszyc.  A ze czasem zdazaja sie historie jak ta powyzej , trudno zycie toczy sie dalej. Z reszta kto z nas nie robi bledow ? nie zaleznie od tego  czy jest sie profesorem czy ministrantem w kosciele robi je kazdy, gdyz jest tylko czlowiekiem , przykladem moze byc ta sytuacja: porownaj grubosc stopni z wieszakami do wydechu na zdjeciu oryginalu z podobnymi detalami w modelu , sadze iz widzisz te dysproporcje. 

1328599111_meser262@mocowanieosony.thumb.jpg.dfb2153b442bee3c677cc868e2237983.jpg

IMG_20211004_211219.thumb.jpg.69fee156f8a22052d6da7a6a01952e38.jpg

Edytowane 7 Października przez bulik58

Ja nikogo nie atakuję. Po prostu wyrażam opinię. A co kto z tym zrobi jego sprawa. Temat zamknięty i koniec. A jeśli masz uwagi co do modelu mojego to proszę nie zaśmiecać wątku czyjegoś. Uwagi też proszę na czasie a nie kilka miesięcy po poście bo to nie ma sensu.

Edytowane przez patrykd
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, madeira napisał:

Nie jestem pewien czy zrobiłem wszystkie elementy kopułki -czy nie powinienem dodać jeszcze dwóch "rurek"... .

 

Trzeba dorobić.

1880144563_meser262@KopaD-cypnatyp.1.thumb.jpg.f72bc214c07b63c7f870992ca6cbedff.jpg

 

11 godzin temu, madeira napisał:

czy nie powinny być wyżłobione te trzy "rynny" na samym odlewie, pomiędzy osłonami peryskopów. 

 

Nie - wersja z wycięciami w kopule D-cy wprowadzona trochę później. 

 

11 godzin temu, madeira napisał:

-czy ślady po pociskach na tych zasobnikach i ogólne ich "sponiewieranie" były dość częstym zjawiskiem, czy raczej sporadycznym?

 

Podziurawione zasobniki - "powiem tak" - zdarzają się na fotkach . Podobnie jak filtry i osłony wydechów.

"Sponiewierane" raczej rzadko.

 

11 godzin temu, madeira napisał:

W dalszej części zajmę się dorobieniem zawiasu bocznego włazu, bo nie trafił do mnie razem z innymi częściami, no i tylnym zasobnikiem.

 

Pamiętaj że z lewej strony trzeba zlikwidować - "MP-Klappe" wraz z "MP-Stopfen".

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wszystkie uwagi! 

Co do grubości obręczy na kopule dowódcy, to ta moja ma faktycznie 1 mm. Zrobię zdjęcie z góry modelu i będzie widać, że ten element nie jest jakoś bardzo gruby w skali.

Brakujące elementy oczywiście dorobię. Cieszę się, że tych "rynienek" nie muszę rzeźbić.  Otwór pistoletowy oczywiście zniknie. 

Co do zasobnika, to spróbuję trochę go zmęczyć według poniższego filmu. Część z Was pewnie ogląda na bieżąco kanał tego słowackiego mistrza:

  

 

Idzie weekend więc, coś pewnie popracuję 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna drobna korekta - szczeliny obserwacyjne na bokach wieży. Jak zwykle były w trzech rodzajach.
Na modelu jest teraz jedna z wcześniejszych (u góry po lewej stronie), a pojazd No.323 miał już tą w wersji późnej. Dolne fotki pokazują różnicę.277097923_meser262@wizjer1.thumb.jpg.9e63d9c5c1f0f5ed338a3bfcabdb511b.jpg

Sama szczelina w wersji późnej jest szersza. Reszta będzie pokryta pastą "zimmerit".

 

Pozdrawiam
Krzysztof

Edytowane przez meser262
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Post pod postem, ale kij z tym.

Dodałem "rurki" na parasol przy kopule i zawias bocznego włazu wieży. 

Czas na tylny zasobnik. Klapy górne będą z Abera. Zrobię jakieś przestrzelenia, ale nie za dużo.  

IMG_9024.JPG

IMG_9026.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, madeira napisał:

Post pod postem, ale kij z tym.

Dodałem "rurki" na parasol przy kopule i zawias bocznego włazu wieży. 

Czas na tylny zasobnik. Klapy górne będą z Abera. Zrobię jakieś przestrzelenia, ale nie za dużo.  

 

IMG_9026.JPG

 

Mam pytanie.

Jak pisałeś na początku wątku, postanowiłeś zrobić pojazd nr 323,  czyli wczesną wersje późnego Tygrysa.

To po co, robisz zawias włazu z wersji wczesnej z 1942/43 r. ?. 

 

Wczesna wersja późnego Tygrysa miała trochę inny zawias włazu,  taki jak na zdjęciach poniżej. 

 

 

 

0642.jpg

2018.43.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, bigmodel napisał:

Mam pytanie.

Jak pisałeś na początku wątku, postanowiłeś zrobić pojazd nr 323,  czyli wczesną wersje późnego Tygrysa.

To po co, robisz zawias włazu z wersji wczesnej z 1942/43 r. ?. 

Przepraszam że się odzywam nie pytany  :sorry: . Ten pojazd (No.323 jako jeden z 27 sztuk) miał nową wannę, ale  jeszcze był bez  osłony pierścienia wieży.

Zawias ten uległ zmianie po wprowadzeniu osłony pierścienia - ścięto jego część w połowie otworu dolnej śruby - żeby nie haczył o pierścień.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, meser262 napisał:

Przepraszam że się odzywam nie pytany  :sorry: . Ten pojazd (No.323 jako jeden z 27 sztuk) miał nową wannę, ale  jeszcze był bez  osłony pierścienia wieży.

Zawias ten uległ zmianie po wprowadzeniu osłony pierścienia - ścięto jego część w połowie otworu dolnej śruby - żeby nie haczył o pierścień.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Dzięki za wyjaśnienie  :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, meser262 napisał:

Przepraszam że się odzywam nie pytany  :sorry: . Ten pojazd (No.323 jako jeden z 27 sztuk) miał nową wannę, ale  jeszcze był bez  osłony pierścienia wieży.

Zawias ten uległ zmianie po wprowadzeniu osłony pierścienia - ścięto jego część w połowie otworu dolnej śruby - żeby nie haczył o pierścień.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Przeprosiny przyjęte. 😃 

A tak na poważnie, to z tego tytułu też chyba muszę montować uchwyt transportowy działa do tylnej płyty.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/w uchwyt transportowy doskonale widoczny na fotce w pierwszym poście  Autora warsztatu. 

Tiger ten No.323 - jest wyprodukowany między Fgst.250822 (wprowadzone stalowe koła) , a Fgst.250875 (zaprzestano montażu podpory marszowej).
Można jeszcze zawęzić datę produkcji - osłona pierścienia wieży - NIE montowano ich w pojazdach Fgst.250822 do Fgst.250849.
I w tym czasie został zmontowany No.323 z 507 BCC.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.