Skocz do zawartości

EC135 - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe - 1:72 - Revell


alienus

Rekomendowane odpowiedzi

Jeszcze parę linków tak by się nie pogubiło - to do kalek, to do zdjęć, to do malowania.

 

https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=7&t=23572

 

https://husarska.com/portfolio_page/eurocopter-ec135-coloring-design-for-polish-hems/

 

https://heli-scale-quality.de/Rotor-distance-305-to-350-mm/Eurocopter-EC-135-EC-635-Airbus-Helicopters-H135-1-18/EC-135-HEMS-SP-HXX-Decal-193-1-18::639.html

 

https://www.airplane-pictures.net/operator.php?pg=13&p=1122&order=screen_timestamp

 

Ostrze sobie zęby na maszynę co ma nad drzwiami z jednej strony takie coś- zgaduję że to chyba jakaś wyciągarka będzie 🤔

Screenshot_20220424-124943_Chrome.jpg.f8ae90838315e2dcedd728376a467792.jpg

Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dodam jeszcze link z LPR, bo go tu nie widzę, też sporo zdjęć:
https://www.lpr.com.pl/pl/galeria/smiglowce/ec-135/
I jeszcze tutaj

https://www.czerwonesamochody.com/categories.php?cat_id=32&sessionid=4r0k6j9s7tvjridtk1kklgss31

Tak to będzie ramię wyciągarki do opuszczania ratownika w trudnym terenie i ewakuacji poszkodowanego. Z tego co widzę to jest demontowalne, bo śmigła o tych samych nr rej. czasem na zdjęciach ją mają, a czasem nie. Kurcze przedwczoraj współpracowałem z jednym Ratownikiem, ale niestety nie było za bardzo czasu na foty, bo inaczej bym jakiś dobry walkaround zrobił.

https://i.ytimg.com/vi/pRA51H5zGrY/maxresdefault.jpg

 

https://i.ytimg.com/vi/WsaO7uJNPcY/maxresdefault.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, alienus napisał:

Jeszcze parę linków tak by się nie pogubiło - to do kalek, to do zdjęć, to do malowania.

 

https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=7&t=23572

 

https://husarska.com/portfolio_page/eurocopter-ec135-coloring-design-for-polish-hems/

 

https://heli-scale-quality.de/Rotor-distance-305-to-350-mm/Eurocopter-EC-135-EC-635-Airbus-Helicopters-H135-1-18/EC-135-HEMS-SP-HXX-Decal-193-1-18::639.html

 

https://www.airplane-pictures.net/operator.php?pg=13&p=1122&order=screen_timestamp

 

Ostrze sobie zęby na maszynę co ma nad drzwiami z jednej strony takie coś- zgaduję że to chyba jakaś wyciągarka będzie 🤔

Screenshot_20220424-124943_Chrome.jpg.f8ae90838315e2dcedd728376a467792.jpg

Pozdrawiam 

To nie wyciągarka, a belka do podwieszeń.

Zwróć jeszcze uwagę, że w pierwszym okresie eksploatacji pod kadłubem były instalowane reflektory, które później zdemontowano. Natomiast jakiś czas później zainstalowano filtry przeciwpyłowe, co zmieniło trochę wygląd i malowanie śmigłowców.

A z tego co pamiętam, to pierwsze sześć śmigłowców różniło się od pozostałych układem wlotów NACA na kadłubie i sposobem wentylacji kabiny.

Edytowane przez Wojtek59
Uzupełnienie
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, alienus napisał:

Witam,

Pierwsze pociągnięcie skalpela się już wydażyło zatem donoszę że pacjent ma się puki co dobrze 😉 chciałem spróbować techniki opisanej przez @Mitrandir w jego warsztacie, i faktycznie - da się skalpelem drzwi wybrać. 

20220424_123727.thumb.jpg.86523d0874502d424bdc04b3331aaf09.jpg

 

Docelowo chcę mu wszystkie drzwi pootwierać, przednie z obu stron jak i tylne. Mam nadzieję że nie połamie tego maluszka przy tym. A jak wyjdzie to zobaczymy 😀

Pozdrawiam i miłej kawusi.

Paweł 

Ty uważaj, bo z tym przełamaniem to faktycznie nie problem... 🥶

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, Wojtek59 said:

To jest filtr przeciwpyłowy.

I helikoptery też na alergie cierpią, co za świat ! 🤣

 

Reasumując, najlepiej siatka fototrawiona by się na to chyba zdała 🤔

Edytowane przez alienus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem więcej na ten temat (część korespondencji z kolegą, sprzed kilku lat, zaraz po modyfikacji):

"...Na łopatach będzie od teraz zdarzał się RAL3020, zamiast RAL3024.

 

Po instalacji filtrów zmienia się również malowanie - próbka: (- nie mieści się ze względu na wielkość pliku)

Zmienia się układ tablicy (central panel).

Czasowo (albo i docelowo) będą demontowane dodatkowe reflektory LED spod kadłuba (z cross-tube płóz).... "

 

Ponieważ rysunki są objęte klauzulą, nie mogę ich tutaj zamieścić.

 

„Snorkle” – założone od SP-HXH – ze względu na przeniesienie chwytów powietrza typu NACA pod kadłub i pogorszeniem się wentylacji kabiny.

Analagicznie – od SP-HXB do SP-HXG – snorkli nie ma.

 

"...To niebieskie to nie tyle wlot do filtra,co sam filtr. Wcześniej miał kolor czerwonobrązowy, co w oglądzie dawało kolor buro-czarny lub buro-brązowy. Kolor pochodził od koloru oleju, którym nasącza się filtry. Ale wpadli na pomysł, żeby olej nie był zbyt trujący dla pasażerów, bo czasem z filtrów kapie i jest zasysany do silnika, a tam, poprzez upust sprężarki - używany do ogrzewania kabiny. Więc wymyślili "przyjazny" dla ludzi i barwią go na kolor soku z gumijagód. Stąd - niebieski. Jak denaturat.

 

Jak jest nówka sztuka, to przed pierwszym lotem nasączany jest olejem w kolorze niebieściutkim "jak w niebie". Potem w trakcie eksploatacji filtr jest caraz bardziej brudny i ten kolor również taki się robi, Po 300 FH filtr jest myty i od nowa nasaczany olejem - zatem historia się powtarza.

 

Logo wzór ma taki sam, ale jest gdzieindziej, bo tam, gdzie było w poprzednim malowaniu, teraz jest dziura(filtr). W tym malowaniu wypadło też logo Eurocoptera!!! Bo się niezmieściło.

 

Śmigłowiec pozbył się też Ice detection- nie ma go na przed prawym wlotem na wentylator chłodnicy oleju prawego silnika.

 

Ma też podwyższoną MTOW - z 2910na 2950 kg. Jeśli będziesz robił bardzo dokładny model, to taką informację zawiera 'placard' poniżej drzwi kokpitu po stronie pilota..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, alienus napisał:

To jak by byla jeszcze kiedys taka impreza to ja bardzo chetnie z córeczką 😀 dzięki za zdjęcia, fantastyczne!

W Wrocławiu to wycieczek nie organizują z uwagi na to, że baza HEMS znajduje się na terenie Portu Lotniczego.  Ciężko tam się wchodzi- trzeba przejść normalną procedurę odprawy pasażerskiej.  Czasami organizują dni otwarte. Jeżeli potrzebne są jakieś dodatkowe fotki EC-ka to coś tam jeszcze poszukam. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Coś tam dziubie 😉 nie umarło 😀 

 

Pierwsze przymiarki do rekonstrukcji dzióbka już zrobione (zaadoptowalem nie użyty zbiornik paliwa od p51 na te potrzeby 😉 ) oraz przednie drzwi już po wycięciu mniejszych otworów i w trakcie szpachlowania dziur po wypychaczach od strony wewnętrznej. 

 

Rysunki ec135 jakimi dysponuje do przymiarek w 1:72 to trochę bieda, ale wzbogaciłem je o potrzebne mi elementy by " złapać  kształt " modelu o umiejscowić brakujace elementy. Nawet rysunek z dokumentacji Airbusa sam w sobie nie trzyma wymiarów jakie podaje, no ale zgaduję że to rysunki tylko orientacyjne.

 

Pozdrawiam ,

Paweł 

20220510_192942.thumb.jpg.1f6bf2e0cffb8adee15400e76d95a214.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Okazuje się że ogon nie pasuje za bardzo do tego co na rysunkach i zdjęciach, tak więc z pół centymetra musiałem go zmniejszyć.

Po lewej rozmiar jak w modelu po prawej już poprawiony.

20220512_165325.thumb.jpg.b3a9434da79901252125b1749fcf62fa.jpg

w pierwszej próbie sie nie udało, więc zapas części już się przydał.

A tutaj po poprawkach na rysunku do przymiarek:

20220512_165424.thumb.jpg.ca6ee3954c78959092954d0317928d4d.jpg

Ta cześć od spodu (stabilizator?) Jeszcze do przeróbki bo też wymiarów nie trzyma.

 

[Edit] nowy z hipsu gotowy:

20220512_175450.thumb.jpg.4493872fcc722cfcd335fd9dc42fe556.jpg

 

W międzyczasie wycinanki w szkiełkach i spasowanie do wszystkich drzwiczek już zrobione i wyszło to tak:

20220512_170212.thumb.jpg.5d0652f7b762bbcf0e56059be011b352.jpg

 

pozdrawiam 

Paweł 

Edytowane przez alienus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, alienus napisał:

Okazuje się że ogon nie pasuje za bardzo do tego co na rysunkach i zdjęciach, tak więc z pół centymetra musiałem go zmniejszyć.

Po lewej rozmiar jak w modelu po prawej już poprawiony.

20220512_165325.thumb.jpg.b3a9434da79901252125b1749fcf62fa.jpg

w pierwszej próbie sie nie udało, więc zapas części już się przydał.

A tutaj po poprawkach na rysunku do przymiarek:

20220512_165424.thumb.jpg.ca6ee3954c78959092954d0317928d4d.jpg

Ta cześć od spodu (stabilizator?) Jeszcze do przeróbki bo też wymiarów nie trzyma.

 

[Edit] nowy z hipsu gotowy:

20220512_175450.thumb.jpg.4493872fcc722cfcd335fd9dc42fe556.jpg

 

W międzyczasie wycinanki w szkiełkach i spasowanie do wszystkich drzwiczek już zrobione i wyszło to tak:

20220512_170212.thumb.jpg.5d0652f7b762bbcf0e56059be011b352.jpg

 

pozdrawiam 

Paweł 

Podziwiam wiarę w poprawność rysunków 😎

... zwłaszcza, że rysuje je człowiek, ktory nie jest nieomylny. Jak to mawiają rzecz ludzka :szampan1:

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nałożyłem najpierw pół przezroczyste zdjęcie na rysunek by sprawdzić czy z rzeczywistoscia się pokrywa 😀 👍

 

[edit] no i obrazek jak to wygląda takie nakładanie 😛 

wiadomo zdjecie ma zawsze lekkie zniekształcenie ale można wydedukować jak coś fundamentalnie jest nie ten teges z rysunkiem.

 

 

image.thumb.png.db559be3fd85d241ba7aea6d6b23071e.png 

Edytowane przez alienus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Na warsztat poszedł wiatrak na ogonie.

Odchudziłem mu blaszki trzymające go do ogona oraz łopatki samego wiatraka, wszystko jakieś takie wielkie i kanciate było w modelu. Zredukowałem przynajmniej o połowę (pilniki iglaki). 

20220513_164018.thumb.jpg.b2b6fc2b9f0a33d67f224baeda000fee.jpg

Moje wnikliwe obserwacje dokumentacji i przmyślenia doprowadziły mnie do odkrywczego wniosku że w sumie to powinien się ten wiatrak kręcić, no i taki też kręcący się postanowiłem zrobić.  

Utoczyłem więc sobie 2mm wałek plastiku, potem połączyłem z kwadracikiem hipsu za pomoca CA... kwadracik na wałku trafił do uchwytu wiertarskiego i zamienił się po chwili w eleganckie i równiutkie kółko (wcześniej nie wpadłem na to by w ten sposób okrągłe elementy sobie wytwarzać, więc przyznaje sobie samolubnie odznakę "tokarz amator").  Z oryginalnego wiatraka zostały tylko łopatki na kółku które przewierciłem po środku na 2mm by pasowało do obudowy z ośką i tak oto mam wszystkie części gotowe do złożenia ruchomego wiatraka. Mała rzecz a cieszy. Rozwiązuje mi to również problem późniejszego malowania bo wiatrak (szary) i osołona (żółty) mają różne kolory a w takim miejscu ciężka sprawa dobrze to wymaskować by równą linię uzyskać.

Koniec gadania, słodka focia.

U góry model u dołu zapas do porównania. 

 

20220515_195656.thumb.jpg.03aefdba6e4699edea74af2acb167e64.jpg

 

 

Pozdrawiam 

Paweł

Edytowane przez alienus
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

Dziś przy kawce poskładałem w całość ogon... potem była szpachla na łączeniach. Ciężko było z otworem na wiatrak, by to od środka przeszpachlować, ale się udało cienkimi paskami wyciętymi z gąbki ściernej.  Potem trasowanie od nowa linii na ognie oraz nitów oraz poprawki linii modelu. Doszła także ekstra antena i parę detali z tyłu ogona.  

Przy ogonie planuję jeszcze go trochę wypolerować no i będzie sobie już czekać na podkład, a ja wracam do kabiny.

 

image.thumb.png.fe18ac143d362f12b23426bcba5805a8.png

 

Pozdrawiam,

Paweł

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Ciekawostki o tym co się z tyłu na ogonie kręci:

https://pl.frwiki.wiki/wiki/Fenestron_(aéronautique)

 

Jakoś nie daje mi spokoju to śmigło, trochę ma środek za duży i za mało kulisty... No i brak kropeczki na środku daje po oczach 😀. Poprawić tego nie sposób z czesci z zestawu, jedyne wyjście to budowa wiatraka od zera. A czy się uda taki zbudować? Okaże się w następnym ekscytującym odcinku 😉

 

Edytowane przez alienus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmniejszyłem średnicę osłony oraz ją bardziej wyobliłem (chyba nie ma takiego słowa), jak i też dodałem charakterystyczną dziurkę na środku.
Myślę że jest dużo lepiej i dużo bliżej oryginału.

 

 

image.thumb.png.3551adf653acecda8a813ab677516da6.png

 

Aaaa no tak, miałem robić wiatrak od zera 😉
... no więc już łopatki z blaszek zaczynałem strugać gdy pokonała mnie próba wykonania centralnej części
(szybki rysunek na kolanie by było wiadomo o ci mi się rozchodzi):

image.png.ad5da0de1e577a09340c90d118895447.png

 

Wydaje mi się że najprościej to by było zacząć od wałka 5.5mm i zrobić przez niego wszystkie 10 przewiertów na 0.5, potem wyciąć z niego plasterek 1.3mm z otworami i na końcu zrobić przewiert 2mm. Na koniec wkleić 10 blaszek pod kątem 45 stopni w otwory i gotowe. Tyle teorii, w praktyce odpadam na pierwszych przewiertach - chyba bez jakieś stabilnej stacji do precyzyjnego wiercenia lub ręki precyzyjnej jak u chirurga-zegarmistrza nie do zrobienia.  

 

Pozdrawiam,

Paweł  

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.