u-boot Napisano 6 Sierpnia 2008 Share Napisano 6 Sierpnia 2008 No tak jak obiecałem przedtawiam relację z budowy czegoś w miarę prostrzego od Tb-7. Mianowicie samolot szkolno-treningowy Yakovlev Yak-11 w skali 1/72. Niewspomnę że jest to staroć któru kupiłem razem z pięcioma innymi vacuformami za jedyne 10zł. Na początek fotka ogólnego zestawu: Niestety miałem egzemplasz wybrakowany. Nie było w nim osłony kabiny i kalkofoni polskich szachownic (oprócz jednej i dwóch pozostałych oznakowań dla innych państw). Dokumentacje stanowił jeden arkusz planów znaleziony na airwar.ru. Niestey brak mi najważniejszego, czyli planów lub zdjęć wnętrza. Z tego co mi wiadomo to samolot zbudowano na bazie Yak'a-3. Jedyny zachowany w polsce egzemplasz stoi w Krakowie. No jasny gwint chyba nie będe szedł po fotki wnętrza do Krakowa i to piechotą. No ale dosyć tego "pindolenia o Chopinie" i czas pokazać co dziś zdziałałem. Na początek wyciąłem górną połówkę lewego płata. Porównując z palnem stwierdziłem jednoznacznie że linie podziału są w pożądku. Spód połówki pocieniowałem papierem ściernym by uzyskać odpowiednią grubość. Następną czynnością było naniesienie rysunku nitów. Przy odrobinie wprawy poszło mi to dosyć dobrze. Tylko nie wiem czy po pomalowaniu będą widoczne. Pytam bo miałem taki problem jak robiłem B-25 z bilka. Pomalowałem podkładem a na następny dzień kolorem właściwym i się spostrzegłem że nitów nie ma na powieżchni. Co w takim przypadku robić? Narazie prezentuję to co dzis działałem End of Part 1. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ZIO BY NAITT Napisano 6 Sierpnia 2008 Share Napisano 6 Sierpnia 2008 Litości , to Polska - można napisać Jakowlew ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek Świderski Napisano 6 Sierpnia 2008 Share Napisano 6 Sierpnia 2008 można napisać Jakowlew ... Miałem napisać to samo....... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 6 Sierpnia 2008 Share Napisano 6 Sierpnia 2008 Brawo za odwage i krok w kierunku vacuformy. Minus za pozostawienie tych oryginalnych linii podzialowych. Pomimo, ze sa one w dobrych miejscach, to jednak ich jakosc, podyktowana przez specyfike technologii vacu, jest dosac kiepska. Nie sa one za bardzo rowne czy jednolite. W prawdzie nie sa tragiczne, ale... Zadales sobie duzo trudu z tymi nitami, a podzialy jakos zaniedbales. W kazdym razie trzymam kciuki za udanego Jakowlewa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tees Napisano 7 Sierpnia 2008 Share Napisano 7 Sierpnia 2008 Posyłam tobie zeskanowane strony z monografii Jaka-11 z seri Skrzydła w miniaturze nr 21. Mam nadzieje że sie przydadzą. Ja za swojego jaczka jedenastego biorę sie już od conajmniej trzech lat i jakoś niemogę się zabrać. Powodzenia i wytrwałości w budowie życze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 7 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 7 Sierpnia 2008 Co do lini podziału to to poprawię. Dzięki z fotki wnętrza. Pozatym zawsze piszę nazwę przez "Y" i"v". więc obędzie się bez zbędnych komentarzy na ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 7 Sierpnia 2008 Share Napisano 7 Sierpnia 2008 ... Jedyny zachowany w polsce egzemplasz stoi w Krakowie. No jasny gwint chyba nie będe szedł po fotki wnętrza do Krakowa i to piechotą. Ten w Krakowie na pewno nie jest jedynym w Polsce. Choćby w Lubuskim Muzeum Wojskowym w Drzonowie też taki stoi. Ma nawet dość osobliwy element oznakowania. Link do zdjęcia (niestety HTML nie działa) http://picasaweb.google.pl/polar1234/Jak11_Drzonow/photo#5138516093490193698 Fotografia autorstwa Tomasza Spólnickiego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tees Napisano 7 Sierpnia 2008 Share Napisano 7 Sierpnia 2008 A w Poznaniu w Muzeum Uzbrojenia jest zielono- błękitny. Nie spotkałem się z tym aby tak pomalowane jaczki jedenaste latały w polsce w czasach swej świetności. Moze gdzieś był jakiś wyjątek.Zazwyczaj dominował kolor jasnoszary. http://www.esstre.pl/planespotting/pics.php?u=20/72&t=Pozna%F1%20-%20Cytadela,%20Muzeum%20Uzbrojenia.%2002.04.2005.%20Jak-11%20(04),%20eksponat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 7 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 7 Sierpnia 2008 (edytowane) A to ciekawe malowanie. Mój błąd z tymi egzemplarzami. Edytowane 8 Sierpnia 2008 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toff Napisano 7 Sierpnia 2008 Share Napisano 7 Sierpnia 2008 (edytowane) do usunięcia Edytowane 8 Sierpnia 2008 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HubertK Napisano 8 Sierpnia 2008 Share Napisano 8 Sierpnia 2008 Nity w samolotach raczej wystają niż są wklęsłe, więc robienie takowych w 1/72 to wg. mnie strata czasu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Zgrabny Napisano 8 Sierpnia 2008 Share Napisano 8 Sierpnia 2008 Tees w poscie z Czw Sie 07 2008, 2:14 fotki sie nie laduja Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 8 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 8 Sierpnia 2008 No to prosze o podpowiedź Hubercie jak te wystające nity zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 8 Sierpnia 2008 Share Napisano 8 Sierpnia 2008 Chyba, najlepiej dac sobie spokoj z nitami. A propos'. Jaka srednice mialy lebki nitow w oryginale. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 9 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 9 Sierpnia 2008 No cóż ja nie wiem jaką by miały średnice więc doszedłem do następującego wniosku: Zrobie wklęsłe nity i szlus. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HubertK Napisano 9 Sierpnia 2008 Share Napisano 9 Sierpnia 2008 Podejrzewam, że nity nie wystają bardziej niż 2mm i mają średnice jak ołówek. Z tego tytułu naturalną rzeczą jest, że nie da się ich poprawnie odwzorować w 1/72. Rozumiem, że te nity potem zalejesz washem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin_C Napisano 9 Sierpnia 2008 Share Napisano 9 Sierpnia 2008 Ludzie, nitowanie wgłębne stosowane w modelarstwie lotniczym to sztuka iluzji a nie odtwarzanie pomniejszonej rzeczywistości, zrozumcie to w końcu. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 9 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 9 Sierpnia 2008 Hubercie z tym waschem to dam sobie spokój bo nie mam odpowiednich farbek. ewentualnie zaleje to czarną mocno rozcięńczoną pactrówką. Tylko nie próbuj mnie namówić na kupno tych farb do wascha bo zamiast tego zakupiełm sobie korwetę w 1/72 i He-162A2 1/32. Popieram Marcina_C w kwesti nitów. Jako gospodarz tego wątku proszę Admina żeby dwa pierwsze posty pod moim wstępnym o usunięcie. Obędzie sie bez zbędnych niezwiązancyh z relacją postów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 9 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 9 Sierpnia 2008 Part 2 Zamiast pisać o pierdołach zabrałem się za klejenie Yaka. Na dobry początek wyciąłem z płytki połowki kadłuba i dolną połówkę płata: Kadłub został dokładnie wyszlifowany z jednoczesnym pasowaniem elementów by nie wpaść w trakcie klejenia. Na górnej połówce poprawiłem linie podziału no i rzecz jasna nity: Ostanią rzeczą było wykonie otworu w kabine ucznia i instruktora, i rozpocząłem nitowanie kadłuba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pezetel Napisano 9 Sierpnia 2008 Share Napisano 9 Sierpnia 2008 Witam. Tutaj masz ujęcie z nitowaniem na kadłubie . W skali 1:72 będzie troche trudno wiernie to odwzorować. Nie wiem też , czy nie przesadziłeś z nitowaniem skrzydeł . Na zdjęciach oryginalnych maszyn ( nie takich , które odrestaurowano jako samoloty sportowe ) - nawet w dużym formacie nie widać takowego. Prawdę mówiąc przypuszczam , że Twój Jak - 11 miał skrzydła kryte sklejką - ale tego pewien nie jestem . Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 10 Sierpnia 2008 Share Napisano 10 Sierpnia 2008 Wg opracowania Zbigniewa Luranca pokrycie plata bylo "...pasowane na styk i mocowane plaskimi nitami wpuszczanymi w blache pokrycia, co w rezultacie zapewnialo gladka powierzchnie". Moze pozniej szpachlowano je pokrywano farba, tak ze byly slabo widoczne, jesli w ogole Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pezetel Napisano 10 Sierpnia 2008 Share Napisano 10 Sierpnia 2008 Witam. Fotki z prac przy rekonstrukcji Jaka-11 . Na drugiej widać sposób nitowania statecznika pionowego. Na górnej części skrzydeł w stanie surowym nie widać za bardzo nitowania. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 10 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 10 Sierpnia 2008 I tak po kilku warstwach farby tego na płatach nie będzie widać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tees Napisano 11 Sierpnia 2008 Share Napisano 11 Sierpnia 2008 Tees w poscie z Czw Sie 07 2008, 2:14 fotki sie nie laduja Witam. Tak . Nie ładują się bo je wykasowałem. Ktoś zwrócił mi delikatnie uwagę że niepowinienem robić takich rzeczy jak umieszczanie całych kopii publikacji na forum. Prawa autorskie. Rozumiecie. W pełni się z tym kimś zgadzam i sam szanuje tych praw a w tym przypadku o tym poprostu nie pomyślałem.Z drugiej strony nie było to w celach zarobkowych tylko szczytny cel pomocy koledze modelarzowi. No ale prawo to prawo. Następnym razem jak będe mógł komuś w czymś pomóc do wyślę materiały na PW. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
u-boot Napisano 27 Sierpnia 2008 Autor Share Napisano 27 Sierpnia 2008 Panowie mam dylemat. Kompletenie nie wiem jak zabrać się za waloryzację kabiny załogi. Może ktos mi w tej sprawie poradzić co mam na początek wykonać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.