Marudek Posted March 23 Share Posted March 23 (edited) Hej, Zapraszam do śledzenia mojej relacji z budowy od podstaw modelu samolotu Curtiss Hawk II w skali 1:32. Oryginał jest unikatowym eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Planuję budowę dokładnie tego samolotu, więc mój model będzie miał oznaczenie D-IRIK. Na podstawie historycznych zdjęć samolotów gen. Udeta (miał dwa o rejestracji D-IRIK i D-IRIS), zaprojektowałem kalkomanie i maski. Z kolei na podstawie poniższych planów i wycinanki GPM w skali 1:33 wykonam kopyta do vacu-formowania części kadłuba, płatów, osłon silnika i podwozia. Zakupiłem też piękny model silnika Wright 1820 w skali 1:32 wydrukowany w technologii STL i rozdzielczości 8k. Czasu na budowę modelu jest niewiele, bo planuję ukończyć go do czerwca. Dlatego trzymajcie kciuki. Wszelki doping i sugestie jak zwykle są bardzo mile widziane Edited March 23 by Marudek 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaruk Posted March 23 Share Posted March 23 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lord_karton Posted March 23 Share Posted March 23 Ja poproszę o dokumentowanie wykonywania kopyt (tak z grubsza). A silnik to czyja produkcja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barszczo Posted March 23 Share Posted March 23 Zaproszenie przyjęte, a pomysł fantastyczny. Zasiadam i patrzę . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jachud3 Posted March 23 Share Posted March 23 2 godziny temu, Marudek napisał: wydrukowany w technologii STL i rozdzielczości 8k. Gwoli porządku, STL to format plików, stereolitografia to SLA Temat bardzo fajny i zamierzam uważnie śledzić Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted March 23 Author Share Posted March 23 Tak - oczywiście chodziło mi o SLA. Pliki STL dopiero będą Nie wiem kto projektował silnik, ale znalazłem go na Allegro. Mają tam jeszze inne silniki. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RogerM Posted March 23 Share Posted March 23 Gotowy do czerwca No, no, niezłe tempo, trzymam kciuki bo temat ciekawy, a projekt ambitny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baas ArK Posted March 23 Share Posted March 23 Raczej nie będę się odzywał, ale będę zaglądał. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted March 29 Author Share Posted March 29 (edited) Hej, Prace nad Curtissem ruszyły. Zacząłem od kopyta do osłony silnika. Wykonałem kopyto, na którym miała powstać górna i dolna część pierścienia. Po sklejeniu i zaszpachlowaniu łączenia osłona silnika miała być idealna. Niestety nie wyszło to najlepiej ponieważ tak sklejona osłona wyszła jajowata… Dlatego przygotowałem nowe kopyta – dla przedniej i tylnej części osłony. Tak przygotowane wytłoczki miały być klejone po obwodzie, a nie w połowie na cięciu wzdłuż osi kadłuba. I to wyszło już znacznie lepiej. Czekam jeszcze na kilka wydruków 3D, które trafią do wnętrza osłony. Samo kopyto wyglądało tak. Następnie przystąpiłem do robienia kopyt dla osłon kół. Przerysowałem je z profilu bocznego samolotu Curtiss BF2C-1, który był rozwinięciem wersji, której model tworzę. Dla ułatwienia wykonania identycznych kopyt dla lewej i prawej osłony – początkowo kopyta w półsurowym stanie skleiłem ze sobą. Dopiero po osiągnięciu kształtu ze zdjęcia niżej – rozdzieliłem półsurowe kopyta. I wygładziłem je do takiej postaci. Tak wyglądają blistry vacu-formowane na tych kopytach. Niestety zauważyłem różnicę między osłonami kół według których rozrysowałem swoje kopyta… Wygląda na to że amerykanie mieli o wiele większe owiewki niż miał D-IRIK. Już wcześniej widziałem tą różnicę porównując rysunek z postu wyżej z profilem barwnym z MLP w Krakowie. Poniżej obrys profilu z MLP naniesiony na rysunek, na którym bazuję. W związku z tym, że eksponat MLP aktualnie nie posiada tych owiewek – uznałem, że artysta tworzący ten profil narysował jakieś hipotetyczne owiewki. I tu popełniłem błąd, bo wreszcie pomyślałem o tym, żeby porównać rysunek ze starymi zdjęciami oryginału. Na których widać, że profil z MLP jest poprawny. Dlatego kopyta do owiewek kół i ich blistry muszę wykonać od nowa. Jednak zanim one powstaną, zabrałem się za tworzenie kratownicy kadłuba. Najpierw rozrysowałem sobie jej część, która będzie widoczna w modelu. A następnie wykonałem przyrząd na którym będę ją kleił. Edited March 29 by Marudek 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jachud3 Posted March 29 Share Posted March 29 3 godziny temu, Marudek napisał: W jaki sposób odcina się te wytłoczki tak, żeby krawędzie wyszły równo i w prawidłowym miejscu? Cięcie w miejscu przejścia stycznego promienia zawsze było dla mnie zagadką; nie umiem, nie czuję, nawet owiewki vacu psuję Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted March 29 Author Share Posted March 29 W wypadku pierścieni osłony silnika to prosta sprawa. Wystarczyło położyć go płaską stroną na blacie i przyłożyć ołówek ułożony na podkładce, dzięki której rysik był na odpowiedniej wysokości. Obracając vacu osłony przyłożone do ołówka - otrzymałem linię na określonej wysokości. Potem wystarczyło odciąć i przeszlifować. Dla pewności zrobiłem sobie też szablon z wycięciem w kształcie przekroju osłony widać go na zdjęciu z drugim kopytem osłony silnika. Dzięki niemu miałem pewność że złożone razem pierścienie mają odpowiednią szerokość. Vacu osłon kół jeszcze nie ruszałem. Jak zrobię nowe kopyta i blistry owiewek kół to spróbuję opisać jak je odciąć i spasować. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.