Skocz do zawartości

Curtiss Hawk II skala 1:32 od podstaw


Marudek

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Zapraszam do śledzenia mojej relacji z budowy od podstaw modelu samolotu Curtiss Hawk II w skali 1:32. Oryginał jest unikatowym eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Planuję budowę dokładnie tego samolotu, więc mój model będzie miał oznaczenie D-IRIK.

 

f81c348ad06a56407714db511ba55b1b.thumb.jpg.319d7b20c652f63013c257e07a48fc05.jpg

 

Na podstawie historycznych zdjęć samolotów gen. Udeta (miał dwa o rejestracji D-IRIK i D-IRIS), zaprojektowałem kalkomanie i maski.

 

Kalki.JPG.07422245e4bcd71f2c73580c63d11945.JPG

 

Maski.JPG.111048c22d40d501ff5927f2ebb8100f.JPG

 

Z kolei na podstawie poniższych planów i wycinanki GPM w skali 1:33 wykonam kopyta do vacu-formowania części kadłuba, płatów, osłon silnika i podwozia.

 

goshawk.thumb.jpg.b10379b32591990ec7fabe1f8812ab13.jpg

 

20230322_172428.thumb.jpg.7aaaa84d5cb10b1a2e8b285e358bc98c.jpg

 

Zakupiłem też piękny model silnika Wright 1820 w skali 1:32 wydrukowany w technologii STL i rozdzielczości 8k.

 

20230322_172330.jpg.c2512fc12a419cc4122211923185942f.jpg

 

20230322_172322.jpg.b5e3431a70e97ecd4b835584069db93d.jpg

 

Czasu na budowę modelu jest niewiele, bo planuję ukończyć go do czerwca. Dlatego trzymajcie kciuki. Wszelki doping i sugestie jak zwykle są bardzo mile widziane :cool:

 

Edytowane przez Marudek
  • Like 15
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Prace nad Curtissem ruszyły. Zacząłem od kopyta do osłony silnika. Wykonałem kopyto, na którym miała powstać górna i dolna część pierścienia. Po sklejeniu i zaszpachlowaniu łączenia osłona silnika miała być idealna.

 

1.jpg.9426cbd6572408d2dc1c6bf430526871.jpg

 

Niestety nie wyszło to najlepiej ponieważ tak sklejona osłona wyszła jajowata… Dlatego przygotowałem nowe kopyta – dla przedniej i tylnej części osłony. Tak przygotowane wytłoczki miały być klejone po obwodzie, a nie w połowie na cięciu wzdłuż osi kadłuba. I to wyszło już znacznie lepiej. Czekam jeszcze na kilka wydruków 3D, które trafią do wnętrza osłony. Samo kopyto wyglądało tak.

 

2.jpg.417dd2b2ccb7b8654f7e2f72903f0334.jpg

 

Następnie przystąpiłem do robienia kopyt dla osłon kół. Przerysowałem je z profilu bocznego samolotu Curtiss BF2C-1, który był rozwinięciem wersji, której model tworzę. Dla ułatwienia wykonania identycznych kopyt dla lewej i prawej osłony – początkowo kopyta w półsurowym stanie skleiłem ze sobą. Dopiero po osiągnięciu kształtu ze zdjęcia niżej – rozdzieliłem półsurowe kopyta.

 

3.jpg.7aee00b1777bd95e0208d37afe9ea6f5.jpg

 

I wygładziłem je do takiej postaci.

 

4.jpg.6ca769c7e1cbce91ef431e061c1c3ea7.jpg

 

Tak wyglądają blistry vacu-formowane na tych kopytach.

 

5.jpg.4535dbcf979f432c6bc35a9074ef8c2d.jpg

 

Niestety zauważyłem różnicę między osłonami kół według których rozrysowałem swoje kopyta… Wygląda na to że amerykanie mieli o wiele większe owiewki niż miał D-IRIK. Już wcześniej widziałem tą różnicę porównując rysunek z postu wyżej z profilem barwnym z MLP w Krakowie. Poniżej obrys profilu z MLP naniesiony na rysunek, na którym bazuję.

 

5a.JPG.3b9e96c8964d1a41ed35234b1ca55538.JPG

 

W związku z tym, że eksponat MLP aktualnie nie posiada tych owiewek – uznałem, że artysta tworzący ten profil narysował jakieś hipotetyczne owiewki. I tu popełniłem błąd, bo wreszcie pomyślałem o tym, żeby porównać rysunek ze starymi zdjęciami oryginału. Na których widać, że profil z MLP jest poprawny. Dlatego kopyta do owiewek kół i ich blistry muszę wykonać od nowa.

 

5b.jpg.7dbe678f2a53c1853d567b9ab03ab6ab.jpg

 

Jednak zanim one powstaną, zabrałem się za tworzenie kratownicy kadłuba. Najpierw rozrysowałem sobie jej część, która będzie widoczna w modelu.


6.JPG.8bc503849f73871b02a0fe8663f6da54.JPG

 

A następnie wykonałem przyrząd na którym będę ją kleił.

 

6a.jpg.a04725efff5e1b21e169b15bb7a8d48f.jpg

Edytowane przez Marudek
  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marudek napisał:

5.jpg.4535dbcf979f432c6bc35a9074ef8c2d.jpg

 

W jaki sposób odcina się te wytłoczki tak, żeby krawędzie wyszły równo i w prawidłowym miejscu? Cięcie w miejscu przejścia stycznego promienia zawsze było dla mnie zagadką; nie umiem, nie czuję, nawet owiewki vacu psuję 😛

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wypadku pierścieni osłony silnika to prosta sprawa. Wystarczyło położyć go płaską stroną na blacie i przyłożyć ołówek ułożony na podkładce, dzięki której rysik był na odpowiedniej wysokości. 

 

Obracając vacu osłony przyłożone do ołówka - otrzymałem linię na określonej wysokości. Potem wystarczyło odciąć i przeszlifować. Dla pewności zrobiłem sobie też szablon z wycięciem w kształcie przekroju osłony widać go na zdjęciu z drugim kopytem osłony silnika. Dzięki niemu miałem pewność że złożone razem pierścienie mają odpowiednią szerokość.

 

Vacu osłon kół jeszcze nie ruszałem. Jak zrobię nowe kopyta i blistry owiewek kół to spróbuję opisać jak je odciąć i spasować.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.