Jump to content

ATR 42-500 Italeri 1/144


kowal76
 Share

Recommended Posts

Ha, ale trafiłeś :D . Znam ten samolot jak własną kieszeń, Eurolot rotacyjnie bazował swego czasu ATRy 42 i 72 w KRK i obsługiwaliśmy je codziennie. Połączenia do WAW i VIE. Uczyłem się na nich sztuki koordynacji operacji i mam do niego wielki sentyment. Praktycznie wszystkie maszyny z twoich kalek przewinęły się przez moje łapska, mieliśmy nawet jako koordynatorzy, uprawnienia do zabezpieczania samolotu na nocowanie.  Samolot mały i ciasny, niezbyt przyjazny do obsługi, zwłaszcza dłuższa wersja. Trzeba się było bez mała kłaść na płycie żeby założyć szpilkę na przednią goleń lub zapiąć dyszel bo był tak niski. Jednak smutno było kiedy odlatywał ostatni egzemplarz. Poniżej kilka moich zdjęć wyszperanych na szybko, dwa pierwsze robione jeszcze przysłowiowym ziemniakiem.

Na pierwszym Delta Fokstrot w porannym słońcu po przyjeździe na stanowisko (dawna siódemka przed terminalem krajowym), przed zdjęciem zabezpieczeń po nocowaniu:

1608843433_Zdjcie057.jpg.8f5d81c1cf12a387370fa5c52ee1fff6.jpg

 

Na kolejnym Edek po przylocie, podczas przygotowań do nocowania:

1937084241_Zdjcie067.jpg.a73c8a6c25551cd46abcb788e2ac13f0.jpg

 

I trzecie, robione już porządnym smartfonem w roku 2014. Poranne odladzanie i ostatnie dni ATRów w barwach Eurolotu, na ich miejsce wchodziły już Bombardiery Q400. Za odladzarką widać ogon Delta Hotel, który jako jedyny ATR miał barwy takie, jakie trafiły na Bombardiery:

WP_000069.jpg.0a6959ba33817e170144a74d71459931.jpg

Edited by barszczo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, barszczo napisał:

Ha, ale trafiłeś :D . Znam ten samolot jak własną kieszeń, Eurolot rotacyjnie bazował swego czasu ATRy 42 i 72 w KRK i obsługiwaliśmy je codziennie. Połączenia do WAW i VIE. Uczyłem się na nich sztuki koordynacji operacji i mam do niego wielki sentyment. Praktycznie wszystkie maszyny z twoich kalek przewinęły się przez moje łapska, mieliśmy nawet jako koordynatorzy, uprawnienia do zabezpieczania samolotu na nocowanie.  Samolot mały i ciasny, niezbyt przyjazny do obsługi, zwłaszcza dłuższa wersja. Trzeba się było bez mała kłaść na płycie żeby założyć szpilkę na przednią goleń lub zapiąć dyszel bo był tak niski. Jednak smutno było kiedy odlatywał ostatni egzemplarz. Poniżej kilka moich zdjęć wyszperanych na szybko, dwa pierwsze robione jeszcze przysłowiowym ziemniakiem.

Na pierwszym Delta Fokstrot w porannym słońcu po przyjeździe na stanowisko (dawna siódemka przed terminalem krajowym), przed zdjęciem zabezpieczeń po nocowaniu:

1608843433_Zdjcie057.jpg.8f5d81c1cf12a387370fa5c52ee1fff6.jpg

 

Na kolejnym Edek po przylocie, podczas przygotowań do nocowania:

1937084241_Zdjcie067.jpg.a73c8a6c25551cd46abcb788e2ac13f0.jpg

 

I trzecie, robione już porządnym smartfonem w roku 2014. Poranne odladzanie i ostatnie dni ATRów w barwach Eurolotu, na ich miejsce wchodziły już Bombardiery Q400. Za odladzarką widać ogon Delta Hotel, który jako jedyny ATR miał barwy takie, jakie trafiły na Bombardiery:

WP_000069.jpg.0a6959ba33817e170144a74d71459931.jpg

Super :). Mam w takim razie pytanie, w jakim kolorze kokpit ?

Link to comment
Share on other sites

Niestety, zdjęcia kokpitu i kabiny mam tylko z ATR72 Foxtrot Charlie. Kolory w kokpicie ATR42 na bank te same jak na zdjęciach, czyli konsola i tablica brązowe, boki jasnoszare. Konsola była metalowa i miała nieco inny odcień brązu od tablicy, której panele były plastikowe. Inne były kolory foteli załogantów - ciemnoszare. Podłoga taka jak widać na zdjęciach, czarna ze wzmocnieniami. W kabinie pasażerskiej wykładzina taka sama jak na zdjęciu, czyli granatowa. Fotele czarne, szare lub granatowe, ale nie pamiętam który egzemplarz jakie miał. Pamiętam tylko że dwa ostatnie egzemplarze, czyli Edgar i Delta Hotel fotele miały szare. Obowiązkowo zagłówki białe gładkie lub z logiem Eurolotu. Z tyłu fotela rozkładana plastikowa półka w kolorze jasnoszarym. Kolor kabiny pasażerskiej jasnoszary. Podłoga w przedsionku w kolorze wykładziny - granatowa. W bagażnikach podłoga taka jak w kokpicie. Tyle pamiętam, popytam jeszcze ludzi, może ktoś ma zdjęcia. A tymczasem moje fotki:

226125191_Zdjcie005.jpg.ea76619b21b00dfb7832d985d2cdcf7a.jpg

 

1180128693_Zdjcie004.jpg.220cae8933f7625449b8b413567d3fdb.jpg

 

1067712951_Zdjcie007.jpg.fe69f6889e5d3a44860f545ef3920089.jpg

 

6667550_Zdjcie002.jpg.942d0127da12c4c51750a92e50091520.jpg

Edited by barszczo
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tradycyjnie części powycinane, częściowo sklejone i przygotowane pod malowanie. Jak na razie fajnie się to wycina i obrabia, nie jest to EE lub Amodel :)

 

 

 

 

 

 

IMG_20230407_182739.jpg

IMG_20230407_182552.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bo pedestal w przeciwieństwie do tablicy nie był przykryty plastikowymi nakladkami,  stąd inny odcień. Już nie pamiętam czy plastiki na bokach były szare czy szare w niebieską igielke. Po za tem co można było malowane ,,ekologiczną,, farba której smród pamiętam  :) do dziś. Z zewnątrz były urozmaicenia w postaci łat różnego białego koloru. Usmolone na brąz i czarno spody gondol sinikowych, za wylotem z rur od spodu namalowany czarny ,rozszerzajacy sie do krawedzi splywu prostokat.  Czy na edkach ? Spod samolotu ,lacznie z oslonami podwozia i ogonem okrutnie zawsze brudny. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, em napisał:

Spod samolotu ,lacznie z oslonami podwozia i ogonem okrutnie zawsze brudny. 

 

Dokładnie, samolot, jak pisałem, był bardzo niski i łapał wszystko jak leci. Tutaj przykład zimowego brudu na gondoli bocznej i osłonach podwozia na ATR72:

1629795414_Zdjcie019.jpg.58cce70c0e11a3ec7cf25289bced820d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pytania mam. Golenie, wewnętrzna strona osłon podwozia i wnęki w jakim kolorze ?. Na niektórych zdjęciach widzę coć na górze statecznika z przodu, co to jest,  jakieś światło  ?. Z tyłu ogona też jakaś kopułka ze szkła ?

Link to comment
Share on other sites

Golenie, francuski srebrny, osłony i komora podwozia biały. Na sterze kierunku i na kilu gondoli podwozia mlg beacony, przezroczyste.Ster kierunku oraz lotki ich naplywy w kolorze polerowanego aluminium świecące jak psie...W zakończeniu kadłuba pod pleksa  strobo i białe nawigacyjne. Charakterystyczne na zakonczeniu kadłuba od tylnej wregi ciśnieniowej paski rozladowywaczy statycznych, ta czesc była kompozytu 

Edited by em
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

SEL-AT43-1.jpg.779f612390ab380b3b0c7c7d3d83fedd.jpgTo co nawierciles to światła ladowania, miały ksztalt pilki do rugby. Beacon dolny jest na polaczeniu tej dziury

 

Edited by em
Link to comment
Share on other sites

57 minut temu, em napisał:

Golenie, francuski srebrny, osłony i komora podwozia biały. Na sterze kierunku i na kilu gondoli podwozia mlg beacony, przezroczyste.Ster kierunku oraz lotki ich naplywy w kolorze polerowanego aluminium świecące jak psie...W zakończeniu kadłuba pod pleksa  strobo i białe nawigacyjne. Charakterystyczne na zakonczeniu kadłuba od tylnej wregi ciśnieniowej paski rozladowywaczy statycznych, ta czesc była kompozytu

 

No i krawędzie natarcia skrzydeł i stateczników poziomych gumiane, czyli czarne. Poniżej jeszcze kilka zdjęć ze szczegółami, najpierw ATR72 Dwie Fujary, czyli Foxtrot Foxtrot. Pod oknami kokpitu widać jedyny sposób na przekazanie dokumentów załodze po ich wejściu do kokpitu i załadowaniu przedniego bagażnika. To ta prostokątna dziura zamykana od wewnątrz klapką:

759790146_Zdjcie017.jpg.6bac9de86a4fcb6791c80501b295294f.jpg

 

1191647382_Zdjcie019.jpg.814c464db4fe25469b3791646e86eb4e.jpg

 

192421211_Zdjcie020.jpg.52943ac09a224b9f1b698bcb30b42cea.jpg

 

I jeszcze Edgar podczas inauguracji połączenia KRK-POZ:

IMG_0224.JPG.eb6d61b70b505e693b49e62914869a4d.JPG

 

IMG_0227.JPG.b7e0dabf9311d2ef868f2904e0560a9d.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jesli mowisz o tym czyms na pionowym to popularny but czyli nakladka p/oblodzeniowa, nadmu:bip:e się i lód odpada.Czarna guma. Powiedzal bym półmat. Nakładki p/oblodzeniowe na kadlubie, te na wysokości smigiel są różne.Tzn prawa zaczyna się u dołu kadłuba, lewa zaś od góry kadłuba.

Edited by em
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, em napisał:

Jesli mowisz o tym czyms na pionowym to popularny but czyli nakladka p/oblodzeniowa, nadmu:bip:e się i lód odpada.Czarna guma. Powiedzal bym półmat. 

Dzięki, a na fotkach wygląda na niebieskawy kolor.

Link to comment
Share on other sites

Przypomniało misie, dwa odgromniki nad i pod przezroczystą banka z tyłu były większe od pozostałych i w kolorze żółtym .

 

 

 

 

Edited by em
Link to comment
Share on other sites

A tu trochę widać reflektory lądowania. POD wlotami powietrza do chłodnicy powietrzno-powietrznej układu klimatyzacjiMVC-044F.thumb.JPG.cd21854bf14709ee76848d9dc40c5b8e.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.