Skocz do zawartości

Zlin Z-37 A-2 Čmelák 1/72 NeoKP


Artek82

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Kilka słów o samolocie

Samolot brzydki/ładny (niepotrzebne skreślić) kwestia gustu, taki czechosłowacki Dromaderek wink4
Prace nad pierwszym samolotem przeznaczonym do prac agrolotniczych rozpoczęły się w Czechosłowacji w 1961 r. we współpracy dwóch firm lotniczych: Let Kunovice i Moravan (producent samolotów Zlin). Był to samolot rolniczy o udźwigu 500 kg, przeznaczony do opylania roślin, przede wszystkim za pomocą rozrzutnika odśrodkowego. Prototyp konstrukcji inż. Smrczka, oznaczony jako XZ-37 został oblatany w 1963 r. Samolot zbudowany został w układzie dolnopłata o konstrukcji metalowej, pokrytej duraluminium i płótnem w tylnej części kadłuba, ze stałym podwoziem.
Miejsce pilota było z przodu za silnikiem gwiazdowym, a za pilotem umieszczono zbiornik na chemikalia. Takie rozmieszczenie oferuje pilotowi bardzo dobrą widoczność, ale stanowi potencjalne niebezpieczeństwo w przypadku nagłego, awaryjnego lądowania. Za pilotem możliwe jest również umieszczenie mechanika twarzą do ogona samolotu, w konfiguracji do przebazowania. Od 1965 r. samolot produkowany był pod oznaczeniem Zlin Z-37 Čmelák, a znany również jako Let Z-37 Čmelák. Do napędu samolotu zastosowano silnik Avia M-462, będący zmodyfikowaną licencyjną wersją radzieckiego silnika AI-14. Od 1971 r. produkowana była wersja Z-37A ze wzmocnioną konstrukcją kadłuba. Ta wersja produkowana była do 1975 r. a także w latach 1983- 1984. Wyprodukowano 677 samolotów, wliczając w to 27 egz. dwumiejscowych do szkolenia i treningu pilotów oznaczonych jako Z-37A-2. Głównym użytkownikiem samolotu Z-37 była ówczesna Czechosłowacja, a później używane były w Czechach i Słowacji. Wiele samolotów zostało również wyeksportowanych m.in. do NRD, Bułgarii, Jugosławii, Węgier, oraz w mniejszych ilościach do Finlandii, Indii, Iraku, Nowej Zelandii, Sudanu, USA czy Wielkiej Brytanii. Samolot był używany głównie w pracach agrolotniczych, ale obecnie wykorzystywany jest również jako przeciwpożarowy, holownik szybowców lub do lotów komercyjnych.

 

Kilka słów o modelu

Model Čmeláka w skali 1/72 to produkt z muzycznej stajni Neo KP wydany w 2019 roku pod nr kat. KPM0129.

KPM0129-box.jpg.d99b3b00b530cecbd96b4f01c9833e63.jpg

KPM0129-kamo.jpg.32a5cb18e70b858bf5a2ae1a23ca2388.jpg

Istnieje duże prawdopodobieństwo że jest to klonokopia żywicznego zestawu Mikumodel z przełomu wieków. Coś tam pododawano jakieś szczegóły, ale zmydliły się „w praniu” i jakości zbytnio nie podniosły. Nie jest to może aż taka tragiczna miniatura, no ale do Edwarda to jednak nie ma co równać. Plusem dodatnim jest to że NeoKP zrobiło wersję UTI i Turbo, a Edek tylko podstawową ale za to kosmicznie dokładną i jakby dobrze pokombinował to można pożenić kilka rzeczy miedzy zestawami. Skrzydła mam wrażenie że są lekko za grube, a i tworzywo z jakiego odlano wypraskę to jakby mieszanka polistyrenu, chińskiej podeszwy i gipsu. Dodatkowa ramka z kadłubem i elementami do wersji dwumiejscowej jest wyraźnie lepsza jakościowo, a i dodane żywiczne kółka dają +10 do lepszości zestawu. Stylistyka pudełkowa Neo KP z obecnymi ilustracjami mocno trafiają do odbiorców którzy wychowywali się w czasach oryginalnych Kovozavodów z ilustracjami pana Velca. Oczy mocno chcą, a jak obecnie otworzysz pudełko to czasami bywa różnie :kwasny:

KP-Models-KPM-0109-Let-Z-37A-Cmelak-7.thumb.jpg.b66a357c976ae4a66cb11749578d4db4.jpg

KP-Models-KPM-0109-Let-Z-37A-Cmelak-18.thumb.jpg.524fd89a7c78e7375ef0497b47dfc910.jpg

28081_1_kov72129_3.thumb.jpg.1fd056a872aed39df825645078a1437c.jpg

 

Mój model przedstawia egzemplarz okładkowy zestawu.

5a5fef96-48b1-4a8b-8a9c-a0e70265c67e.png.18de50aff9845d5d913f0bcc37937d5e.png

Samolot ten został wyprodukowany w 1969 roku w wersji szkolno-treningowej A-2 z nr ser. 08-01. W tym samym roku został dostarczony na Węgry gdzie latał jako HA-SCA.

HA-SCA-1.jpg.bd2ad4e85e435956856a737a5de898fe.jpg

W 1982 roku czechosłowacki Slov Air odkupił kilka węgierskich maszyn w tym właśnie też tego. Otrzymał on rejestrację OK-YJF i używany był do szkolenia i treningów w firmie Slov Air do 1992, a następnie w firmie Air Special.

1991.thumb.jpg.d793d398612bd221a3a063065dba11f1.jpg

1991-1.thumb.jpg.b177c22d1d0c1dc344ebe5be50ec1b96.jpg

W okolicach 2003-04 roku samolot po remoncie przeszedł w prywatne ręce i wykorzystywany jest do komercyjnych lotów, holowania szybowców czy uczestnictwa w zlotach i pokazach przez firmę Aerovia. 

2016.thumb.jpg.bd3210ad13d53e92fd28c166634a054d.jpg

516847627_Zln-Z-37-melk_03.thumb.jpg.c319f94f2c665faffc1258772d111a9c.jpg

 

Model nie należy do najprzyjemniejszych w lepieniu, ale jakoś mocno mnie nie zmęczył. Niemniej nie polecam go początkującym. Od siebie dodałem kilka szpejów takich jak: dodatkowe orurowanie kabiny, pitot, stopnie wejściowe, antena, podesty, hak holowniczy, błotniki, wydechy. Plan jest na jeszcze kilka takich samolotów, w różnych wersjach i malowaniach, ale to już czas zweryfikuje po swojemu.

Zapraszam do galerii :)

1.thumb.jpg.22072c99e14a40de1f8141d80d9acd86.jpg

2.thumb.jpg.cdbe15c90e2b28545d05a9f64b422f79.jpg

3.thumb.jpg.4082256a32e335fd4099c1ff9e7eb149.jpg

4.thumb.jpg.25d66fda66633febbd2844b7323815ce.jpg

5.thumb.jpg.d1b2be125f451ece2c9586e81edd3a0a.jpg

6.thumb.jpg.94e99170fb49071463cb73b607f6ffb0.jpg

7.thumb.jpg.5c2152a7a60cd91d2904acded2734641.jpg

8.thumb.jpg.a8a86866718325ee6618223b1115a55d.jpg

9.thumb.jpg.494216c60fbb6d1f1399be12f3452026.jpg

10.thumb.jpg.ab22bd3971c2080d1f4928e1ff834a24.jpg

11.thumb.jpg.998f3c62d789215c882bf41bc9b85340.jpg

12.thumb.jpg.a863ab9b6349b427001a6dff7dffcee1.jpg

 

Dzieki za uwagę wink3

Wykorzystano materiały z: samoloty polskie, moje hobby, lotnictwo net i inne źródła internetowe.

 

Edytowane przez Artek82
  • Like 20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, BRAVO112 napisał:

slaby material wyjsciowy, ale model bardzo ladny

Na mnie czekaja dwa " Edki" i jeden bedzie moze taki 🙂 

Cmelak.jpg

To jest wersja pseudo dwuosobowa przerobiona z jednoosobowej także do budowy Edek się nada tylko będziesz musiał więcej okienek wydłubać.

Ja jeszcze planuję takie:

1293828330.jpg

Aircraft Photo of OK-NJD | Zlin Z-37A-C3 Cmelak | AirHistory.net #339881

3969051.jpg?v=v460fc298f8c

05-2004_30.JPG

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.