Skocz do zawartości

1:35 Rome Plow z Wietnamu


pmroczko

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry!

 

Zacznę od tradycyjnego "mam już sporo warsztatów rozgrzebanych, więc zacznę jeszcze jeden".

 

W tym roku Gwiazdor (tak on się u nas pod Poznaniem nazywa) przyniósł mi na gwiazdkę bardzo drogi prezent i jest to model, na który czekałem od jakichś 20 lat! Mówimy o takim zestawie wietnamskiej firmy Hobby Link:

 

boxtop.jpg

 

Jest to zestaw prawie w całości składający się z wydruków z drukarki 3D, chociaż jest tam też trochę metalowej siatki i arkusz kalkomanii:

 

inbox.jpg

 

Ponieważ, jak już pisałem długo na to czekałem i wszystko tak dobrze wygląda, więc od razu się na to rzuciłem. Już pierwsza część stworzyła pewna trudność, ponieważ była wykręcona:

 

chassis01.jpg

 

Próby prostowania tego pod gorącą wodą nie były obiecujące, więc odciąłem skręcone części i dorobiłem przody szyn z płyt polistyrenowych:

 

chassis02.jpg

 

Niektóre części pomalowałem czarną farbą w sprayu i to jest dobry sposób na to, żeby znaleźć wszystkie nierówności, które mogły pozostać po wydruku 3D. Większość podpór jest  już usunięta, ale można znaleźć takie które zostały:

 

chassis03.jpg

 

Gąsienice mają żywiczne sworznie i bardzo dobrze się składają. Warto uważać na właściwy sposób zamontowania dolnych rolek - mnie się udało od pierwszego razu 🙂

 

Na razie większość rzeczy jest złożona na sucho:

 

chassis04.jpg

 

I to tyle na teraz - dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Endrju, @Barthass, @Lipstein - bardzo dziękuję za komentarze i za miłe słowa! Wszystkiego najlepszego w nowym roku!

 

A ja pracuję nad przygotowaniem części:

 

chassis05.jpg

 

Widać tu rzeczy, które wyszły spod czarnej farby i wymagały trochę gładzenia. Boczne szyny mały dość wyraźne podłużne ślady podobne do tych w zaznaczonym obszarze:

 

chassis06.jpg

 

Tych od wewnętrznej strony nie ruszam, bo nie będzie tego za bardzo widać, ale te od zewnętrznej były by na widoku, więc postanowiłem je wygładzić, zanim będzie za późno.

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem ciekaw, na ile ten pojazd różnił się od spychacza używanego w Europie w czasie wojny; Miniart zrobił D7, w którym silnik (najbardziej rzucająca się w oczy część pojazdu) i zawieszenie wydają się być bardzo podobne.

W Twoim modelu silnik bardzo ubogi, ale z rysunku na pudle wynika, że cały będzie zakryty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już może pisałem, szykuję się do tego tematu już od wielu lat i z tego co wiem jest tak:

 

Bardzo popularnym "rozmiarem" buldożera jest D7 - na tyle duży, że już dużo można nim zrobić, a na tyle mały, że jak najedzie na rurociąg naftowy to go nie zgniata, daje się transportować itd.

 

Miniart zrobił bardzo ładny model D7-ki z lat 40-tych. W tych czasach hydraulika jeszcze nie była tak popularna, nie było jeszcze różnych wynalazków z dziedziny przekładni hydromechanicznych, ale podstawowe zasady konstruowania traktorów na gąsienicach już były znane i miały pozostać bez zmian na długo. Wczesne traktory można rozróżnić po tym, że steruje się nimi za pomocą dźwigni, które przechodzą przez podłogę i idą prosto do przekładni. Jeszcze jest taki szczegół, że kółka podtrzymujące gąsienice są zamontowane "od zewnątrz".

 

I te traktory były konstruowane aż do końca lat 50-tych prawie bez zmian, aż na początku lat 60-tych Caterpillar przekonstruował całą rodzinę traktorów gasienicowych i wprowadził troche nowsze silniki, ale przede wszystkim nowsze przekładnie i do Wietnamu pojechały już traktory tej nowszej rodziny. Można je rozróżnić po tym, że steruje się nimi za pomocą małych dźwigni umieszczonych zaraz na końcu maski silnika a rolki podtrzymujące gąsienice są montowane "od wewnątrz". Dla porównania "stary" D7 miał silnik o mocy 93 koni mechanicznych, a D7F z silnikiem z turbosprężarką miał moc 180 koni mechanicznych. Podobno najbardziej "poprawny" do Wietnamu byłby D7E - pierwszy z "nowych".

 

Co do samego silnika - najwyraźniej mamy tu do czynienia z silnikiem typu D339 i w zestawie jest trochę detali, które właśnie montuję. Jeden człowiek, który jeździł spychaczami w Wietnamie twierdzi, że tych bocznych osłon silnika mogło by nie być gdyby się uszkodziły, albo gdyby krzaki nie były za gęste, wtedy ułatwia to prace obsługowe i tak bym to chętnie zrobił, żeby trochę silnika pokazać.

 

A Miniarta mam i chyba sobie go kiedyś zbuduję jako koreański z Wietnamu.

 

Dziękuję za komentarz i biorę się do dalszej roboty - pozdrawiam serdecznie!

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za komentarz!

A propos silnika:

 

engine01.jpg

 

Dołożyłem resztę części z zestawu i kilka własnych...

 

engine02.jpg

 

engine03.jpg

 

engine04.jpg

 

Mamy tu do czynienia z silnikiem Caterpillar D339. Jak widać poziom detalu jest całkiem w porządku, a można też dołożyć trochę swoich. Jest też trochę pozostałości po wydruku 3D, trochę wyczyściłem, zobaczmy ile się pokaże po pomalowaniu części na kolor.

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry!

Kolejny update - silnik pomalowany:

 

engine05.jpg

 

engine06.jpg

 

engine07.jpg

 

Przygotowuje też podwozie do zamontowania silnika:

 

chassis07.jpg

 

Zacząłem też prace nad nadwoziem - "nos" ma pewne problemy, trzeba będzie tu zadziałać:

 

body01.jpg

 

Myślę, że tę prostokątną płytę po prostu zrobię od podstaw.

 

Podobnie trochę pracy trzeba było włożyć w poprawianie "wanny":

 

body02.jpg

 

Duże wrażenie robi wyciągarka, wydrukowana w jednej części - chociaż i tu spod farby wychodzą pewne problemy:

 

winch01.jpg

 

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry!

 

Po lekkich przeróbkach silnik zamocowałem na razie razem z chłodnicą. Wałek łączący silnik ze skrzynią biegów wymagał skrócenia, dodatkowo połączyłem silnik z chłodnicą przewodem wykonanym z drutu lutowniczego. W tej chwili wygląda to tak:

 

chassis08.jpg

 

chassis09.jpg

 

Teraz będę chciał obudować ten silnik a potem na stałe zamontować gąsienice. Pozdrawiam i życzę miłego dnia!

 

Paweł

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dzień dobry!

Budowa trwa dalej - założyłem osłony pod spodem i "nos" - przy czym tu na częściach znowu były dziwne ślady, więc postanowiłem problematyczne części odciąć i dorobić z płyty polistyrenowej:

 

build01.jpg

 

Potem nałożyłem więcej "wietnamskiej czerwieni" i założyłem na stałe podwozie i pomost, a także spasowałem na sucho maskę i zbiorniki:

 

build02.jpg

 

Jak widać zbiornik paliwa wymagał szpachlowania i jeszcze szlifowania - na nim też były w jednym miejscu takie dziwne ślady/zapadliska.

 

build03.jpg

 

Bardzo ciekawa jest ta część ze wszystkimi przewodami, na zdjęciach niepomalowana:

 

build04.jpg

 

Natrafiłem też na niezgodność modelu z instrukcją:

 

controls01.jpg

 

Pedał "gazu" jest zupełnie inny niż w instrukcji. I według instrukcji miłaby być zamontowany razem z pozostałymi pedałami w jednej z trzech szczelin w podłodze, ale chyba trzeba będzie to zrobić inaczej.

 

Teraz próbuję poskładać traktor i pomalować go na kolor, ale równolegle zaczynam też prace nad lemieszem.

 

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam

 

Paweł

 

 

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Lipstein- dzięki za komentarz i za miłe słowa!

 

Mały update: Dogrzebałem się do takich zdjęć:

 

Caterpillar 5M5092 Crank Case Guard Belly Pan D7E 48A6999 Will Ship 7S6058 hook - Picture 1 of 12

 

image.png.9402c222822f86f7484955c70c5a3a97.png

 

A w modelu wyglądało to tak:

 

body02.jpg

 

Nie dawało mi to spokoju i postanowiłem to przerobić:

 

chassis10.jpg

 

Jak widać była rzeźnia, ale teraz już będzie dobrze...

 

Dodatkowo dalej idą prace nad stanowiskiem operatora:

 

controls02.jpg

 

Dorobiłem panel na górze, dźwigienkę gazu (ważny element, a brakowało) a dźwignie sprzęgieł zrobiłem z drutu zamiast wziąć zestawowe, drukowane w 3D, bo bałem się, że mogą się złamać.

 

controls03.jpg

 

Tak samo dźwignie zmiany biegów i blokadę (krótkie) i sterowania wyciągarką (długie) też zrobiłem z drutu.

 

Udało się też ustalić jak maja być zamontowane pedały (ten śmieszny to nie gaz, tylko zwalniacz!) i okazało się też, że potrzebny jest drugi podnóżek. Że w zestawie jest kilka zapasowych pedałów, to wziąłem drugi zwalniacz, przyciąłem go i w ten sposób uzyskałem drugi podnóżek:

 

controls04.jpg

 

Zacząłem też pracę nad lemieszem - na poniższym zdjęciu widać, że części wymagają trochę szpachlowania:

 

blade01.jpg

 

Teraz się biorę za malowanie traktora - dziękuję za uwagę i pozdrawiam

 

Paweł

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Dzień dobry!

@Lipstein- technicznie rzecz biorąc to jest żywica... I przygotowanie do druku 3D to nie jest trywialne zadanie - i mówię to jako ktoś, kto nigdy tego nie robił, ale obserwował wyniki. Jest cała masa błędów do popełnienia i jak się je popełni, to potem ciężko coś poprawić. Także droga do zestawów w całości z drukarki 3D jeszcze nie jest zakończona. Jest tu spore pole do popisu dla AI, które pewnie już pomaga a mogło by pomóc jeszcze bardziej przy podziale gotowego modelu 3D na elementy a potem ich przygotowanie do wydruku.

 

A ja mam kolejny update, bo dawno nie pisałem, a prace powoli, ale idą do przodu.

 

Pomalowałem "zegary":

 

controls05.jpg

 

Na masce będą jeszcze tabliczki informacyjne i numery rejestracyjne - z zamontowaniem maski czekam do ich nałożenia.

 

Pracuję też dalej nad lemieszem:

 

blade02.jpg

 

Tutaj próbowałem zastąpić część żywicznych pinów metalowymi. Niestety te skośne cieńsze części są dość mocno krzywe a próby ich prostowania na gorąco o tyle słabo idą, że po pewnym czasie one się znowu same z siebie wykrzywiają. Także chyba będę tu rzeźbił nowe części, zwłaszcza, że te i tak są uproszczone.

 

I na koniec dodatkowa robota. "Dom" z zestawu to późny model, opisywany też jako "extreme heavy duty". O wiele popularniejszy był wsześniejszy model, więc postanowiłem sobie właśnie taki zbudować. Zacząłem od przednich zaczepów do jego mocowania:

 

house01.jpg

 

Są one montowane tutaj:

 

house02.jpg

 

Opierają się na nich przednie pionowe rury. Te wykonałem z wyszlifowanej na gładko ramki:

 

house03.jpg

 

Jak widać uzupełniłem też zawiasy na skrzyniach bateryjnych, których w nowszym "domu" i tak by nie było widać, a w tym będą widoczne i zacząłem robić nowy dach.

 

Po złożeniu na sucho nie jest źle:

 

house04.jpg

 

house05.jpg

 

Wszystko jeszcze trochę krzywe, bo poskładane na sucho.

 

Ale teraz już chyba czas powoli składać to na gotowo...

 

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry!

Bardzo dziękuję za komentarze

Co do zegarów to jakoś nie znalazłem pasujących... Z pewnej odległości moje wyglądają całkiem OK

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia!

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dzień dobry!

Mały update - zrezygnowałem z prostowania krzywych części lemiesza i zrobiłem własne - powiedziałbym, że lepsze:

 

blade03.jpg

 

Zamiast żywicznych pinów zastosowałem metalowe i polistyrenowe, żeby przypadkiem nie pękły kiedyś. Zacząłem też nakładać kalkomanie:

 

paint01.jpg

 

I na masce:

 

paint02.jpg

 

Zobaczmy, jak to dalej będzie szło...

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dzień dobry!

Mam następny update. W końcu użyłem dostarczonej w zestawie nitki i zamontowałem na niej hak:

 

winch02.jpg

 

Po pomalowaniu w końcu zamontowałem wyciągarkę na stałe:

 

winch03.jpg

 

Poza tym pracowałem na "domu":

 

house06.jpg

 

house07.jpg

 

Pionowe pręty są zrobione z imitacji pręta zbrojeniowego mojej roboty, który zrobiłem skręcając ze sobą cienkie druty miedziane za pomocą wkrętarki.

 

Do kompletu jest też orurowanie przodu, które musiałem przerobić  tak, żeby pasowało do innego "domu" i dokumentacji:

 

house08.jpg

 

Odciąłem część z prawej strony zdjęcia i dorobiłem zaczepy które będą zamocowane na dachu.

 

Pracowałem też na siłownikach. W zestawie są siłowniki opancerzone i nieopancerzone. Postanowiłem użyć tych nieopancerzonych zgodnie z dokumentacją, niestety znowu były one trochę krzywe:

 

blade04.jpg

 

Dorobiłem nowe tłoczyska a także odciąłem kawałki cylindrów i zastąpiłem je odpowiednimi odcinkami ramki o średnicy 4mm. Przewody hydrauliczne zrobiłem z drutu 0,8mm:

 

blade05.jpg

 

Teraz spróbuję pomalować "dom" i go zamontować.

 

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dzień dobry!

Mam następny update:

Jeśli chodzi o siłowniki hydrauliczne, to dorobiłem do nich przewody hydrauliczne z samochodowych przewodów elektrycznych o przekroju 0,35mm kwadrat:

 

blade06.jpg

 

Pomalowałem je i zamontowałem na ciągniku. Lemiesz jest zamontowany "na sucho" a tłoczyska są pomalowane Alcladem:

 

blade07.jpg

 

Wygląda na to, że lemiesz mógłby docelowo pozostać ruchomy.

 

Pracowałem też nad "domem". Dach pomalowałem na biało i za pomocą wałków z Patafixu zaznaczyłem numer ciągnika:

 

house09.jpg

 

Po pomalowaniu dało to taki efekt:

 

house10.jpg

 

Widać też kalkomanie mojego projektu. Bok z graffiti wygląda tak:

 

house11.jpg

 

Teraz myślę, że zamontuję zarówno maskę, jak i "dom". Wtedy zostanie tylko lemiesz do pomalowania i orurowanie przodu.

 

Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.