Skocz do zawartości

SCANIA 113 360 Topline wspomnień czas


PrzemekG

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, rozpoczynam relację z budowy model Scani 113M, co jest w ogule nie podobne do mnie zawsze w Internecie umieszczałem zdjęcia gotowych modeli. Będzie to w miarę wierna replika w skali prawdziwej ciężarówki, którą poosiadał w swojej firmie mój ojciec jakieś piętnaście lat temu. Na początek trochę historii jest rok 1992 Scania zostaje sprowadzona do Polski z Holandii gdzie jeździła w firmie JONKER-Veendam ciągając naczepę silos. Pojazd jak na tamte czasy jest w bardzo ładnej kolorystyce i z bardzo dobrym wyposażeniem jak aluminiowe felgi, sygnały na dachu, neon reklamowy, drabinkę na rogu kabiny, schowek pod kabiną. Niestety nie mam za wielę zdjęć Scani w zasadzie to mam tylko jedno zdjęci oryginału i kilka, które znalazłem w Internecie i tu ciekawostka znalazłem fotki dokładnie tego pojazdu, który trafił do firmy mojego ojca jeszcze za czasów jak jeździł w Holandii. Oryginał różnił się od tych na holenderskich zdjęciach kolorem zderzaka i zbiornika paliwa, które zostały przemalowane na niebiesko po przyjeździe auta do Polski.

 

Jonker_074_fs.jpg

 

Scannen0041a_fs.jpg

foto ze strony www.rotterdamstanktransport.nl

 

Tyle o ciężarówce czas na model pojazd staram się bardzo dokładnie robić z zachowaniem wszelkich szczegółów. Na dobry początek foto zebranych materiałów potrzebnych do budowy modelu.

 

dc14576fca469b1e33daf53bb43e9ee7.jpg

 

Pracę przy podwoziu. Przednie resory zastąpiłem dwu piurowymi resorami zamiast oryginału, który dawał producent modelu ten bardziej nadawał się do wywrotki niż do ciągnika siodłowego.

 

11a4b510f1a1a2af691689dd3b74f185.jpg

 

26d156fde6c403deffdf22f88a7374c6.jpg

 

06dbb6903a16c0c6366cbba8b5b6308f.jpg

 

Przednia belka dodałem strzemiona, przerobiłem siłowniki hamulcowe.

 

10a2944bb289cf84542c154da101a5ba.jpg

 

Tylny most dodałem strzemiona, śruby, śrubę od wlewu oleju i spustu, oraz linię spawu. Brakuję siłowników, które w krutcę trafią na swoje miejsce.

 

aceee0eddac0d3dd2263618e2e4625fd.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 83
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Siemka. Pominę pianie z zachwytu nad tym, co zrobiłeś, bo na fotkach za dużo nie widać i od razu przejdę do zadawania pytań. Zestaw materiałów zebrałeś całkiem niezły, więc wnoszę, że poważnie zabierasz się za budowę modelu. Na zdjęciach jest 113, tam chyba były rzędowe szóstki, jeżeli tak to będziesz rzeźbił silniczek od podstaw czy obejdziesz temat i zostawisz v8? Teraz most, gdzie tam jest linia spawu? Przejrzałem moje fotki, ale nigdzie spawów nie znalazłem. W jaki sposób robisz imitacje spawów? Kolejna sprawa to śruby. Widzę blaszkę śrubek z kfs. Tylko tego używasz czy jeszcze jakiś inny sposób masz na śruby? Nie masz problemu z przyklejeniem tych najmniejszych z kfs? Głupio pytać kogoś, kto robi imitacje śrub o to czy będzie robił instalacje. Ale się zapytam, będziesz robił instalacje?

 

Będę obserwował Twoje poczynania i życzę powodzenia w budowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemka. Pominę pianie z zachwytu nad tym, co zrobiłeś, bo na fotkach za dużo nie widać i od razu przejdę do zadawania pytań. Zestaw materiałów zebrałeś całkiem niezły, więc wnoszę, że poważnie zabierasz się za budowę modelu. Na zdjęciach jest 113, tam chyba były rzędowe szóstki, jeżeli tak to będziesz rzeźbił silniczek od podstaw czy obejdziesz temat i zostawisz v8? Teraz most, gdzie tam jest linia spawu? Przejrzałem moje fotki, ale nigdzie spawów nie znalazłem. W jaki sposób robisz imitacje spawów? Kolejna sprawa to śruby. Widzę blaszkę śrubek z kfs. Tylko tego używasz czy jeszcze jakiś inny sposób masz na śruby? Nie masz problemu z przyklejeniem tych najmniejszych z kfs? Głupio pytać kogoś, kto robi imitacje śrub o to czy będzie robił instalacje. Ale się zapytam, będziesz robił instalacje?

 

Tak silnik będzie wykonany od podstaw, będzie to sześciu cylindrowy silnik z turbiną.

Czasami jest tak, że tylny most a w zasadzie obudowa pęka i olej wydostaje się na zewnątrz, by usunąć tą usterkę spawa się pęknięcie. Na dowód zdjęcia oryginału z tak usuniętą usterką.

 

 

d7bd81e0bb8c64ab92f1e851a833f583.jpg

 

Imitacja spawów to fototrawione elementy do kupienia w sklepach modelarskich.

Śruby, jakie stosuje to KFS oraz samemu dorabiam z nie wiem jak to się fachowo nazywam Poli coś profili w kształcie sześciokontu.

Nie mam problemu z przyklejaniem śrub z KFS

Tak będzie instalacja zgodna z oryginalem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siema ładny zestaw się szykuje, tylko mam pytanie czy będziesz robił ten zestaw jak oryginalny czy tylko takie malowanie będzie bo ta scania którą masz to nowszy model niż ten na zdjęciu jeśli będziesz robił oryginał to musisz poszukać podobnej scani np. Link skasowany, bo rozwalał cały temat! // Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Haha trochę mnie rozbawiłeś tym postem

Model będzie jak oryginał. Mam Scanie Streamline, bo z niej biorę podwozie i mam kabinę od Scani Wrecker z połączenia tych dwóch zestawów powstanie Scania taka, jaką chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapowiada się bardzo fajna relacja z budowy . Scania w skali 1:1 wygląda super, miejmy nadzieje że model też tal się będzie prezentował . Powodzenia w klejeniu .

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Przemku,

fajnie, że wreszcie zdecydowałeś się na pokazanie tego, co na warsztacie. Zawsze to będzie okazja do „publicznych debat” w ciekawym wątku, bo taki też się zapowiada…

Tematyka znajoma. Wybrałeś ponownie Scanię…i dobrze, najlepiej wychodzi to, w czym czujemy się obyci.

Ciągnik fajny, bo w dobrym klimacie. Jednak to, co bardziej mi się podoba, to że masz zamiar odtworzyć prawdziwą ciężarówkę, a nie jakiś fikcyjny pomysł…Zwracam na to uwagę szczególnie, ponieważ taka koncepcja ogranicza nas do „skoków w bok”, gdyby coś nie wyszło. Budując model redukcyjny, trzeba ściśle trzymać się określonych reguł, narzuconych chociażby przez dokumentację. Ja mam nadzieję, że będziesz konsekwentny i do końca utrzymasz założony plan.

Wspomniałeś o śrubkach z poli coś. Chodziło Ci pewnie o polistyrenowe profile firmy Plastruct lub Evergreen. Tu moje pytanie, gdzie można kupić w Polsce te sześciokąty?. Szukam ich od pewnego czasu, ale bez rezultatu.

Z chęcią obejrzałbym efekty, ale tak, jak wspomnieli moi poprzednicy, jakość zdjęć jest nienajlepsza…Szkoda, bo zapowiada się interesująca relacja i żal byłoby coś ominąć. Napisz, jakiego aparatu używasz. Może coś poradzimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Szykuje się ciekawy projekt. Również zamierzam zrobić tą Scanię, mam więc małą prośbę, żeby ktoś na forum zamieścił dokumentację tej ciężarówki.

 

Tu moje pytanie, gdzie można kupić w Polsce te sześciokąty?

 

Zobacz na: http://ww-model.pl/ (zakładka PLASTRUCT).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Mała aktualizacja i lepsze fotki.

Ogólny wygląd ramy jest skończona gotowa do malowania.

 

655c8fce61f2e84f.jpg

 

829d22429569aba8.jpg

 

ca13fbfda4964791.jpg

 

d21d3fcc6b5b7ca1.jpg

 

Przednie zawieszenie, zmienione resory, nowe siłowniki wraz z rozpierakami.

 

4786b178848305f0.jpg

 

2a6352f8c27bc7ca.jpg

 

e2261c149d740400.jpg

 

90e3d67b1977d534.jpg

 

Płyta pod siodło, dorobione śruby, zmieniony kształt elementu z Italeri w taki sposób by przypominał oryginał.

Siodło, jest to odlew z KFS-u zmieniłem mocowanie dźwigni, którą przedłużyłem i dodałem śruby (taki zabieg stosują kierowcy w rzeczywistości by wygodniej i nie brudząc się odczepiać siodło), dorobiłem zapadkę (zabezpieczenie przed wyhaczeniem się siodła).

 

8d3fd9df42e1633b.jpg

 

5c1bba436bc7111b.jpg

 

Zbiornik paliwa zaszpachlowany i gotowy do malowania.

 

9ac90b692bfdc4b9.jpg

 

Nadkola tylne, pierwotnie był to odlew przeznaczony do Volvo FH usunąłem wszystkie przetłoczenia, dorobiłem nowe trochę węższe takie, jakie miał oryginał.

 

1ad8c6db99239612.jpg

 

Tylny most skończony dorobione śruby, wspornik do przewodów, miejsce przykręcenia cięgła regulacji poduszek, wlew i spust oleju, linia spawu.

 

4e0aee053aba83cb.jpg

 

8f110142ddb9f0e5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O kurcze ,niezłe przeróbki Najbardziej podoba mi się siodło,tak fajnie jakoś wykombinowane Jak tak dalej pójdzie... to już się boję efektu końcowego Życzę powodzenia w dalszych pracach .

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrze na fotki ramy w szczególności na przednie zawieszenie i wkradł się tam mały błąd tz. zły stabilizator(kształt) z tego co zaobserwowałem na wielu fotkach taki kształt stabilizatora ma Scania serii 2, ale mogę się mylić

trójka ma taki kształt jak na fotce poniżej

k1ok8.jpg

kolejna fotka która pokazuje mocowanie cylinderków hamulcowych

k2cb7.jpg

fotki moje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie Ci to wyszło:) ja mam jedno ale, a mianowicie miejsce mocowania siodła do ramy wygląda tak jakby było zrobione z jednego elementu, a w rzeczywistości w tym miejscu do ceownika ramy jest przynitowany/przykręcony kątownik. Więc patrząc z góry powinna być widoczna szczelina-miejsce łączenia tych elementów. U Ciebie jest to idealnie zeszlifowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek przepraszam wszystkich za to, że nie odpisywałem na bieżąco, ale nie miałem czasu.

 

Patrze na fotki ramy w szczególności na przednie zawieszenie i wkradł się tam mały błąd tz. zły stabilizator(kształt) z tego co zaobserwowałem na wielu fotkach taki kształt stabilizatora ma Scania serii 2, ale mogę się mylić

trójka ma taki kształt jak na fotce poniżej

 

To się nazywa profesjonalna ocena czyjejś pracy, konkretnie to masz źle powinno być tak na dowód masz dokumentacje w postaci zdjęć. Wszyscy powinni się uczyć od Piotra jak ocenia się modele, naprawdę wielkie dzięki dla ciebie, przyznam się szczerze nie miałem dokumentacji przedniego zawieszenia i zaufałem producentowi modelu i to był mój błąd. Uwaga Piotra uwzględniona, błąd poprawiony, fotka:

 

894d66e5bc2143abmed.jpg

 

Jeśli chodzi o uwagę związaną z ramą to jest ona jak najbardziej trafnym spostrzeżeniem, jakoś sam tego wcześniej nie zauważyłem. Błąd naprawiłem poprzez wykonanie rowka specjalnym nożykiem myślę, że będzie dobrze, fotka:

 

77069073dd224addmed.jpg

 

Dla mnie bomba! Bardzo podobają mi się przeróbki Jednakże pokusił by sie jeszcze o przerobienie mocowania baku paliwa ;)

Powodzenia w dalszych modyfikacjach!

 

Jeśli chodzi o zbiornik paliwa nie będę go przerabiał Scania serii 3 ma bardzo dokładnie odwzorowany zbiornik, więc nie widzę sensu jego przeróbki (to nie 4 czy R).

 

Śrubki to samorubka przy użyciu sześciokątnego pręcika o średnicy 1mm i 1,5mm.

 

Szałek na pewno zrobimy sobie wspólne zdjęcie naszych Scani z duszą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.