Grzegorz Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 (edited) BTR-80 ...Warianty, zdjęcia i rysunki.... (prawie monografia...) Materiał będzie uzupełniany przeze mnie, przez was i przez wszystkich którzy będą mieli cos do pokazania wraz z ciekawym komentarzem..... 1234 567 :idea: :idea: :idea: Edited August 6, 2007 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted February 5, 2006 Author Share Posted February 5, 2006 Wyniesione doświadczenie z eksploatacji transporterów BTR-60 i BTR-70 w armii ZSRR i armiach państw satelitów Układu Warszawskiego, krajów arabskich itd. wykazało konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji BTR-ów. Również intensywne użytkowanie w realnych warunkach bojowych pokazało szereg niedostatków stwierdzonych w samej konstrukcji, zastosowanym uzbrojeniu, i zasad jego użycia w warunkach bojowych. Jednocześnie wieloletnie użytkowanie wcześniejszych modeli BTR wykazało właściwe podejście do zasad ich użycia, i dało świadectwo właściwego trędu rozwoju w jakim zmierzali konstruktorzy z „Gorkowskiej Fabryki Samochodów” Prace nad przyszłym BTR-80 rozpoczęto w drugiej połowie roku 1980-tego jako GAZ-5903...Jak na warunki Radzieckiej rzeczywistości nowego GAZ-a przyjęto na wyposażenie stosunkowo szybko bo już w 1986 roku pierwsze egzemplarze były wykazywane w rejestrach wyposażenia jednostek liniowych „wielkiego brata”... Już pod oznaczeniem BTR-80... BTR-80 był opracowany na bazie doświadczeń konstrukcyjnych wcześniejszych modeli, jednak zmieniły się wymiary skrajne... W stosunku do BTR-70 długość wzrosła o 115mm, szerokość o 100mmm, i wysokość całkowita o kolejne 115mm... Kadłub wykonano z walcowanych stalowych płyt pancernych, spawanych , jako całkowicie zakryty z dużym nachyleniem płyt korpusu, zabezpieczający w pełni od kul broni ręcznej kalibru 7,62mm, a w szczególnych przypadkach od kul kalibru 12,7mm... Charakterystyczną cechą BTR-80 było zastosowanie silników Diesla, wcześniejsze BTR-y miały silniki benzynowe (montowano również Diesla....) Stałym uzbrojeniem BTR-80 jest „karabin” 14,5mm sprzężony w parze z „karabinem” 7,62mm PKT, na tyle wieży zamontowano 6szt wyrzutni granatów dymnych 902V, 2 „karabiny Kałasznikowa”, 2-wie wyrzutnie rakiet”Strieła-2” i jako dopełnienie jeden granatnik RPG-7 z ekwiwalentem 5-ciu ładunków bojowych.... Ciąg dalszy nastąpi...hm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulus Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Wyniesione doświadczenie z eksploatacji transporterów BTR-60 i BTR-70 w armii ZSRR i armiach państw satelitów Układu Warszawskiego, krajów arabskich itd. wykazało konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji BTR-ów. Czyli co, należało zmienić? Rozumiem, że wydłużenie pojazdu z równoczesnym poszerzeniem, zwiększyło objętość, przy zachowaniu stabilności jezdnej. Ale równocześnie jego podwyższenie zaburzało tę stabilizację, a razem z innymi wymiarami, powodowało, że pojazd był łatwiejszy do "upolowania" z daleka. Ale jak to mówią: coś za coś. Co takiego było nie tak we wcześniejszych BTR-ach, a co zostało poprawione w 80-tce (poza unowocześnieniem przestarzałej technologii?)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dormitor Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Przymierzam się do wrzucenia fotek BTR-60PB w osobnym wątku. Jako żem niecierpliwy (a sprawę mam na tapecie już trochę czasu) to zapytam o foty wnętrza sześćdziesiątki, hilfe - anybody? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted February 6, 2006 Author Share Posted February 6, 2006 Gulus... Głównym, niestety tragicznym w skutkach dla załóg BTR-60 i BTR-70 niedostatkiem był tak zwany efekt zapalniczki... Z powodu przyzwyczajeń nabytych przy projektowaniu większych pojazdów terenowych, konstruktorzy zastosowali zdwojone układy napędowe...Dwa silniki, zdwojone pozostałe układy przeniesienia mocy, zdwojone układy paliwowe i smarowania.... Skutek...W warunkach bojowych, ciasnota montażu osprzętu silników, i węży zasilających powodowała prawie w każdym przypadku, przy trafieniu w przedział silnikowy zapalenie się transportera... Następną kuriozalną wręcz wadą samego kadłuba było umiejscowienie naprzeciwległe, na obu burtach otworów strzelniczych dla przewożonej piechoty... Nikt nie wpadł na pomysł że ostrzał najczęściej będzie prowadzony do przodu w kierunku jazdy, bo BTR to nie BMP, i przy nawiązaniu walki z kierunków prostopadłych do osi podłużnej pojazdu, oznacza to mniej więcej że pojazd już jest utracony... W przypadku BTR-60 spieszenie desantu następowało poprzez otwierane „klapy” umiejscowione na górnej części kadłuba (ruchomy cel dla przeciwnika...Trafi, nie trafi...), w BTR-70 wstawiono właz pomiędzy 2 i3 osią jezdną.... Niestety otwór był tak mały i niewygodny ze wydostanie się z BTR-a w trakcie jazdy wymagało zacięcia samobójcy, o wejściu do niego w trakcie poruszania się najlepiej nie wspominać, bo przywołuje to tylko obraz poranionych (w najlepszym wypadku...) żołnierzy, a najczęściej wejście takie (sytuacje z wojny w Afganistanie...) powodowało trwałe kalectwo w przypadku potknięcia się i dostanie pod jedno z kół... Ostatnią z większych pomyłek, a raczej błędnych założeń, jest niewydolny pędnik wodny...W BTR-60 sterowano zamykaniem, i otwieraniem bocznych dysz, co w praktyce przy wadze transportera zamiast obrotu pojazdu w wodzie powodowało długie bulgotanie... W mniejszych wagowo pojazdach zdawało to egzamin, ale niestety przy wadze BTR-a, i np. w strefie przybrzegowej, gdzie BTR napotykał zielsko i miękki muł, kierowanie nim było nieefektywne... BTR-80...Jeden silnik Diesla...jeden układ paliwowy i olejowy (poprzez zmiany w rozprowadzeniu węży i zastosowaniu innych materiałów ograniczono możliwość zapalenia się paliwa i olejów...)...otwory strzelnicze skierowane do przodu (czyli zwiększenie możliwości bojowych poprzez włączenie bezpośrednie broni strzeleckiej przewożonego desantu piechoty...)... właz desantowy pomiędzy 2 i 3 osią napędową wykonano jako dwudzielny, z podestem służącym jako stopień, wystający poza obrys kół, co zmniejszyło ryzyko wypadków przy desantowaniu i zbieraniu piechoty... wydajny pędnik wodny (w zasadzie strugo wodny...) o dużym ciągu wyrzucanej wody, pozwalający bezproblemowo manewrować w „zanieczyszczonych” akwenach wodnych... To tylko te bardziej zauważalne niedostatki zlikwidowane skutkiem nabytego doświadczenia przez fabrykę, będące również efektem postępującej współpracy z żołnierzami eksploatującymi te pojazdy..... W rozwinięciu idei silnie opancerzonego BTR-a powrócono w następcy BTR-80, mianowicie w BTR-90 Ciąg dalszy nastąpi..... PS. Zdjęcia i rysunki wnętrza BTR-60 również się znajdą.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted February 6, 2006 Author Share Posted February 6, 2006 Zacznę od ogólnego porównania wyglądu serii BTR-80... W kolejności BTR-80 przed seryjny – wczesna seria.... BTR-80 seryjny... BTR-80 późna seria produkcyjna... Cdn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted February 6, 2006 Author Share Posted February 6, 2006 Technologia i wymogi nowoczesnej wojny wymusiły na fabryce w „Gorkim” stworzenie różnego rodzaju pojazdów, zamienników wcześniej używanych na różnych podwoziach bazowych.... Współczesna armia rosyjska unifikuje się do „bólu” wytrzymałości finansowej.... Jednym słowem wszystko na BTR-y.... BTR-80 Wóz dowodzenia i sztabowy...Pierwszy z wprowadzonych, pamiętający ostatnie dni Afganistanu... BTR-80 Pojazd łączności satelitarnej...Współdziała ze wszystkimi szczeblami dowodzenia, szczególnie w azjatyckiej części Rosji, i tam gdzie łącznościowcom kabla wieloparowego zabrakło, lub tak zwani partyzanci tną i kradną radiolinie.... BTR-80 Wóz dowodzenia i sztabowy, wykonany na nowym kadłubie BTR-80 przeznaczonym specjalnie pod zabudowy specjalne... BTR-80 Pojazd rozpoznania przeciw chemicznego i przeciw atomowego... Nic dodać nic ująć... BTR-80 Pojazd kierowania artylerią... BTR-80 Pojazd walki psychologicznej i zamiennie propagandy... Ciąg dalszy nastąpi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 5, 2006 Author Share Posted March 5, 2006 Fotki są jeszcze ciepłe...Rozładunek kolejnej dostawy BTR-80 dla Węgrów... Po raz pierwszy zahaczę nieco o politykę... Jeśli ktoś zastanawia się, dlaczego Rosyjska polityka nas olewa, to powinien się po tych zdjęciach domyśleć...Bo z nami nie handlują uzbrojeniem...Węgry też są pro Amerykańskie, i to bardziej niż my, ale nie gardzą sprzętem, sprawdzonym i tańszym, od byłego wielkiego brata... Konkluzja...Putin przeprosił za interwencję, sprzed wielu lat... My, co najwyżej możemy z naszymi „pajacami” doprowadzić do następnego zaostrzenia stosunków, bo nie kupujemy, a za chwile nie będą nam chcieli sprzedawać nawet części zamiennych do naszego parku made in byłe CCCP Oto fotki... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Popieram Cie Grzegorz calkowicie . Normalnie szkoda gadac o tej durnej polityce pewnych pajacow. Skoro oni nie pozwalaja nam tego ogladac w orginale, to moze jakis wspolny projekt niedoszlego rosyjskiego uzbrojenia w polskim malowaniu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 5, 2006 Author Share Posted March 5, 2006 Rozwiń myśl... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Rozwin mysl...hehe...to proste takie SF ....co by bylo gdyby Polska pozostala we wschodnim bloku . Juz kiedys naszla mnie mysl aby zrobic np.Su-27 w polskim malowaniu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulus Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Modelarsko pomysł kuszący (miałbym MTLB i T-80 do takich przeróbek), ale politycznie, to sie tak nie gorączkujcie. Popatrzcie na co nam przyszło z wiernością bratu ze wschodu, jeśli chodzi o gaz. Obawiam się, że podobnie byśmy mieli z uzbrojeniem, jeśli pozostalibyśmy przy wschodnim zaopatrzeniu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 5, 2006 Author Share Posted March 5, 2006 Dzień dobry Gulus... Hm... To raczej nie chodzi o wierność, teraz chodzi o szmaluszek...Upraszczając handlujemy, jesteśmy sobie potrzebni, to współpraca się układa...I w polityce nie ma kwasów...Hm... Byłe państwa UW, jak Węgry, Słowacja, Rumunia, pomimo ze są wyraźnie pro Zachodnie, nie gardzą sprzętem Made in Rosja... Sami Rosjanie mają świadomość ze muszą gonić technologię żeby być konkurencyjni, na rynkach arabskich... Dobrym przykładem jest BMP-3... Pobili wyposażeniem poskładanym z kilku wiodących fabryk produkujących SKO, i wyparli analogiczne pojazdy gąsienicowe państw NATO... Cypr, ZEA...Itd. To nie cena, (chociaż jest atrakcyjna...) zadecydowała o zakupie, a mordercze testy, które BMP-3 zaliczył z mniejszą ilością awarii niż konkurencja... T-90, wykonany praktycznie pod armie Indii, tez jakoś się nie psuje, Ural rozsyła swe ciężarówki dla armii środkowej Ameryki jak kartki świąteczne, i królowie „koki” jakoś nie narzekają...Mało tego sam Meksyk, pod nosem amerykańskich koncernów również zakupił dla swej armii ciężarówki spod znaku „ piszczy, trzeszczy, a jedzie” ... hihihihi Pomysł fajny...Kiedyś wałkowaliśmy kilka zdjęć z pokazów T-80, z zatkniętą Polska flagą na wieży... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulus Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Po pierwsze: chyba to nie miejsce na taką dyskusję. Po drugie: popatrz na wielkość Polski, jej powiązania geopolityczne w Europie i na świeci (w porównaniu z Meksykiem czy z Indiami, a wielkość z Rumunią, Węgrami, Słowacją). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 5, 2006 Author Share Posted March 5, 2006 Fakt...to nie miejsce na taką dyskusję... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 16, 2006 Author Share Posted March 16, 2006 Jeszcze raz Węgry... BTR-80A, w służbie ISAF, Afganistan... http://www.howitzer.dk/vehicles/ISAF/btr80a.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kat Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Grzegorzu, a masz może więcej materiałów na temat wozu kierowania artylerią? Może jakieś walk-around albo chociaż rysunki w rzutach? Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 16, 2006 Author Share Posted March 16, 2006 W swojej kolejności Kat, w swojej kolejności... Giga bajtów ci u mnie dostatek, a i przyrost dzienny także nie mały można zaobserwować.... Model jakiś kombinujesz...?... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 16, 2006 Author Share Posted March 16, 2006 (edited) To jest najmniej, chyba znany wariant seryjnego BTR-80 ... Po dużych stratach wśród ciężarówek i transporterów opancerzonych (biorących udział w wojnie na terytorium Czeczeni...), Rosyjska armia praktycznie z dnia na dzień zażądała zwiększonej ochrony swych BTR-ów. (i ciężarówek...) Efekt...(odkurzony...) system, montowany w warunkach polowych, i fabrycznych, pod postacią stalowych krat, zabezpieczających przed pociskami kumulacyjnymi... W Czeczeni, kraty „przeciw kumulacyjne” to dość częsty widok, zarówno na BTR-ach, jak i na T-62... Egzemplarz na zdjęciu, oprócz krat ma zamontowane dodatkowe płyty pancerne mocowane z przodu i z boku kadłuba...Spotykane są także przykręcane ekrany gumowe, o identycznej budowie jak te, które montowane są na czołgach. Fartuch są wtedy przykręcane poniżej górnej krawędzi nadkoli BTR-a... Pozostałe zdjęcia to BTR-80 w służbie jednostek ALFA, to są zdjęcia wykonane w trakcie akcji w mieście Biesłan, gdzie oddziały te wzieły udział w szturmie na zajętą przez terrorystów Czeczeńskich szkołę. .... Edited March 16, 2006 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kat Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Jestem w trakcie rozrysowywania modelu haubicy Msta, i taki właśnie BTR by mi się przydał do zestawu. Na razie kończę wieże, i zanim skończę całość to jeszcze trochę czasu minie, więc sobie spokojnie poczekam na dokumentacje Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 17, 2006 Author Share Posted March 17, 2006 Rozrysowujesz...hm... czyli składasz sam, od podstaw...bo modelu wydanego nie ma...no chyba że Marcin także macza w tym palce...nieźle... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 17, 2006 Author Share Posted March 17, 2006 Przy okazji zagadka...Co przedstawia to zdjęcie, jakie może by zastosowanie tego ustrojstwa, zamontowanego na BTR-80...?... Powód ? Cel ? Skutek? Itp. Itd. ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kat Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Mste robie raczej tylko na własne potrzeby, nie przewiduje żeby kiedykolwiek wyszła drukiem, głównie ze względu na charakter projektu- wszystko ręcznie. A na zdjęciu to wydaje mi sie że to jest jakaś osłona, przeciw kumulacyjna, przeciw wali uderzeniowej, albo jako osłona dla atakujących piechociaży. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tornado Posted March 17, 2006 Share Posted March 17, 2006 Nie znam się na pancerce, ale jeżeli miałaby to być osłona dla atakujących piechociarzy, to waliłbym do nich po nogach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted March 17, 2006 Author Share Posted March 17, 2006 Kat...blisko... A tornado ma rację... Waliliby po nogach jak nic... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.