Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 (edited) Ponieważ te dziwne chorągiewki pojawiające się na polskich pojazdach pancernych wywołują tyle zainteresowania, to wytłumaczę o co w nich chodziło. Jak je opisze, to może wreszcie zaczną się pojawiać na Waszych modelach. Pragnę nadmienić, że nikt nigdy tematu nie opisał, a w książkach są jedynie wzmianki o tym systemie. Regulował je załącznik do instrukcji szkolenia wojsk pancerncych. Każdy z produkowanych w Polsce przed wojną pojazdów pancernych posiadał w górnych płytach otwory, tzw. tulejki. Praktycznie każdy producent modeli pojazdów II RP je pominął, dlatego trzeba je dorabiać samemu. Tarcze Słupskiego nazwane tak oczywiście od konstruktora lub pomysłodawcy. Używane były nie tylko w czołgach i samochodach pancernych, ale i przez oddziały zmotoryzowane. Dowódca czołgu mógł ją wystawiać na zewnątrz bez opuszczania pojazdu. Specjalne sprężynki trzymały składaną tarczę w pionie. W oddziałach zmotoryzowanych opracowano inny system. Porozumiewały się nimi kolumny samochodów ciężarowych i oddziały motocyklowe. Tarcza stanowiła trójkątny kawałek materiału, rozciągnięty pomiędzy dwoma drutami, z jednym drutem pionowym stanowiącym uchwyt tarczy. Trójkąt składał się na płasko. W dolnej części materiału małe wcięcie. Kolory Komendy Przejdźmy teraz do komend. Można się domyślać, że był to system przestarzały, jednak wszystkie armie, także Wehrmacht używało takich zastępczych środków łączności, w tym wizualnych. Czołgi i samochody pancerne wystawiały tarcze pionowo, w kolumnach motorowych robił to dowódca kolumny wystawiając poziomo lub pionowo rękę z tarczą. Oto komendy: 1) "Uwaga, Róbcie to co ja" - sygnalizowano poprzez wystawiene żółtej tarczy. Jeśli dowódca kolumny ją wystawił i zatrzymał się, wszyscy się zatrzymywali. W kolumnach motorowych trzymana pionowo nieruchomo. 2. "Marsz" - uzywana w kolumnie marszowej. Sygnalizowano poprzez wielokrotne wystawienie i schowanie żółtej tarczy, w krótkich odstępach. 3. "Nieprzyjaciel" - najczęściej spotykana na zdjęciach rozbitych polskich wozów. Sygnalizowana poprzez wystawienie czerwonej tarczy. W kolumnach motorowych trzymana nieruchomo pionowo. 4. "Nieprzyjacielskie wozy pancerne" - sygnalizowana poprzez wystawienie i schowanie wielokrotne czerwonej tarczy. 5. "Kolumna półplutonowa" - czarna chorągiewka. 6. "Szyk czołowy" (czołgi) "Zwiększyć odległość" (kolumny motorowe) - wielokrotne wystawienie i schowanie czarnej tarczy. 7. "Stój" - tarcza z krzyżem. W kolumnach motorowych trzymana poziomo. 8. "Rozwinięty" - Żółta i czarna tarcza jednocześnie. 9. "Uszkodzenie wozu" (załoga ranna) - tarcza czerwona i z krzyżem jednocześnie. 10. "Goniec do dowódcy!" - Tarcza żółta i z krzyżem jednocześnie. 11. "Nawracaj - Pojedyńczo w tył zwrot" - Tarcza z krzyżem wielokrotnie wystawiana i chowana. W kolumnach motorowych poruszana ruchem półokrągłym pionowo. 12. "Broń przeciwpancerna" - Tarcza czerwona i czarna jednocześnie. 13 "Lotnik nieprzyjacielski" - Czerwona i żółta jednocześnie. 14. "Gaz" - Czerwona, żołta i czarna jednocześnie. Zdjęcia Pokażcie te zdjęcia które znajdziecie. Tankietka na polu walki już oznaczona białym krzyżem. Jak widać po załodze została prwdopodobnie tarcza żółta. Edited January 8, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jendrass1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Szpaner :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 No super widd, wreszcie wiadomo co, która oznacza. Teraz wiadomo, którą wstawić do modelu. Za moment rozpoczynam produkcję do naszych czołgów i samochodów pancernych. ???? "Nieprzyjaciel" ----------- Wczesna wersja Wz.34 Źródło: Odkrywca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 (edited) Źle to rozumiesz Skala. Liczysz wszystkie naraz jako jeden sygnał. Na tym zdjęciu to nie jest sygnał. Po prostu wystawili wszystkie tarcze. Lufa w pokrowcu. Chłopaki chcieli szpanerskie zdjęcie zrobić. Na zdjęciu TKS masz "Nieprzyjaciel". Na zdjęciu 7TP to tak jak mówiliśmy, dla szpanu pozostało po Polakach. Edited January 8, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Źle to rozumiesz Skala. Liczysz wszystkie naraz jako jeden sygnał. Na tym zdjęciu to nie jest sygnał. Po prostu wystawili wszystkie tarcze. Lufa w pokrowcu. Chłopaki chcieli szpanerskie zdjęcie zrobić. A widzisz, dzięki za wyjaśnienie, teraz tak się jeszcze przyjrzałem, to ta ostatnia, jest dużo jaśniejsza od innych, prawdopodobnie żółta (druga od prawej)., a co z tą czarną z żółtym pasem ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Nie ma wzornika kolorów. Różnią się one zasadniczo, więc czerwona może być różowa, a żółta pomarańczowa. Nie muszą się sztywno trzymać warunków technicznych. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKD4GA Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Gratuluje super tematu. Fajowsko ze mozna sie dowiedziec o takich ciekawych sprawach. Pozdr. Pawel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corsair Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Dowódca czołgu wystawiać za zewnątrz bez opuszczania pojazdu. Chyba zjadło co nieco ... Pewnie miało być : "Dowódca czołgu mógł ją wystawiać na zewnątrz bez opuszczania pojazdu." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Dzięki, faktycznie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szlachcik1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 widd dziękuje Ci bardzo za założenie tematu, piwko się należy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Dowódca czołgu wystawiać za zewnątrz bez opuszczania pojazdu. Chyba zjadło co nieco ... Pewnie miało być : "Dowódca czołgu mógł ją wystawiać na zewnątrz bez opuszczania pojazdu." Dokładnie kolego, robił je przez te dziurki. Tarcze były składane. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szlachcik1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 (edited) W tankietkach RPMu są specjalne miejsca do tych chorągiewek tylko ze trzeba je nawiercić co nie, dobrze kojarzę? Bo jak sklejam Tksa na konkurs to się zastanawiam po co są te małe wystające pitowniki Edited January 8, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jendrass1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Cudna zieleń tego plastiku jest niepowtarzalna Też mam tego trupa, póki co służy jako poligon dla technik modelarskich. Kiedyś zrobię go z kompletnym wnętrzem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Cudna zieleń tego plastiku jest niepowtarzalna Też mam tego trupa, póki co służy jako poligon dla technik modelarskich. Kiedyś zrobię go z kompletnym wnętrzem. No co ty chcesz, jest ok, lepszy niż te szarobure Tygrysy i cieliste Pantery, a sam model jest fajowski !! Co ty chcesz, na pewno lepszy od MH i RPM. Ten kolor jrst i tak fajny w porównaniu z tymi, które ukazywały się ponad 25 lat temu, jakies kolory majtkowe blue, pink, szaroburaskowe z żyłkami czarnego. Dobra, koniec o kolorkach, czas na tarcze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 W tankietkach RPMu są specjalne miejsca do tych chorągiewek tylko ze trzeba je nawiercić co nie, dobrze kojarzę? Bo jak sklejam Tksa na konkurs to się zastanawiam po co są te małe wystające pitowniki Owszem, w TKx RPM są, nie ma w 7TP z MH, ale oni nie dają wielu duzych szczegółów, nie mówiąc o "nitach" na wieży itd..., dobrze, że nie widziałeś TK z MH, tragedia. Tym modelu - Wz.34 były zaznaczone miejsca na tarcze, patrz In-Box, ja tylko ściąłem je i dałem rurki (igły). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 W tankietkach RPMu są specjalne miejsca do tych chorągiewek tylko ze trzeba je nawiercić co nie, dobrze kojarzę? Bo jak sklejam Tksa na konkurs to się zastanawiam po co są te małe wystające pitowniki Z pamięci mówie, że RPM nie dał tam wszystkich. TKS miał chyba 3 tulejki. Tu widać otwory jak powinny iść, bo tulejek brakuje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szlachcik1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Z pamięci mówie, że RPM nie dał tam wszystkich. TKS miał chyba 3 tulejki. Tu widać otwory jak powinny iść, bo tulejek brakuje Wz.34 były zaznaczone miejsca na tarcze, patrz In-Box, ja tylko ściąłem je i dałem rurki (igły). Wiem, śledzę relacje. Dzięki raz jeszcze chłopaki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Argo1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Witam. Gratuluje podjęcia tematu i wiedzy w tym zakresie. Wstawiam ciekawą fotkę. TK-S i WZ-34 w parze z tarczami Słupskiego. Żródło forum odkrywcy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 W tankietkach RPMu są specjalne miejsca do tych chorągiewek tylko ze trzeba je nawiercić co nie, dobrze kojarzę? Bo jak sklejam Tksa na konkurs to się zastanawiam po co są te małe wystające pitowniki Z pamięci mówie, że RPM nie dał tam wszystkich. TKS miał chyba 3 tulejki. Tu widać otwory jak powinny iść, bo tulejek brakuje Ale nie do końca tak jest, zauważyłem to na zdjęciach, ponieważ w swoim TK-Sie chciałem je zrobić i ... zgłupłem: Tu brak, żadnej nie ma, możliwe, że to prototyp Tu nie ma Tu jednak jest Z tym, że fakt, na tych zdjęciach jest tylko jeden TKS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Cóż mogło byś też tak, że tulejki nie znalazły się w pierwszym projekcie, a dorabiano je w jednostkach potem, zgodnie z rozkazem. Tego nie wiem. A może to TK-3 wyszły bez, a potem w niektórych dorobiono? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Cóż mogło byś też tak, że tulejki nie znalazły się w pierwszym projekcie, a dorabiano je w jednostkach potem, zgodnie z rozkazem. Tego nie wiem. A może to TK-3 wyszły bez, a potem w niektórych dorobiono? też tak może być, i chyba tak było, a od kiedy weszły do użycia tarcze ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 Wydaje mi się że w drugiej połowie lat 30-tych. Wcześniej na zdjęciach się nie pojawiają, dlatego tak mi się wydaje... Hehe, czy tylko ja widzę komendę "Uwaga! Gaz!" A tu macie słabo widoczną komendę "Broń przeciwpancerna". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 może na jakiś zdjęciach z manewrów one się pojawiły i będzie można orientacyjnie określić, moim zdaniem chyba później, w połowie lat '30. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jendrass1 Posted January 8, 2009 Share Posted January 8, 2009 W TKS od RPM nie ma tej tulejki za strzelcem, w miejscu dwóch przednich są "guzki". W TK-3 nie ma nic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.