Jump to content

M16 Multiple Gun Motor Carriage - 1:35 Dragon


Mroczny
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Mój pierwszy model w 1:35, a drugi z pancerki w ogóle. Model wykonany całkowicie z materiałów dostarczonych w pudle Dragona.

Jest to pierwszy model, w którym próbowałem brudzenia, kurzenia itp. - stawiam tu pierwsze kroki. Prawdę powiedziawszy w naturze wygląda na nieco bardziej zużyty niż wyszedł na zdjęciach.

Malowane aero akrylami MM i Pactra, kurz MiG.

 

Bardzo chciałbym poznać opinie szanownych Forumowiczów. Będę wdzięczny za wszelkie konstruktywne uwagi i porady.

 

Pozdrowienia, Maciek

 

 

IMG_8706.jpg

IMG_8707.jpg

IMG_8708.jpg

IMG_8709.jpg

IMG_8710.jpg

IMG_8711.jpg

IMG_8713.jpg

IMG_8715.jpg

IMG_8716.jpg

IMG_8717.jpg

CRW_8719.jpg

CRW_8720.jpg

CRW_8723.jpg

CRW_8724.jpg

CRW_8725.jpg

CRW_8727.jpg

CRW_8728.jpg

CRW_8729.jpg

CRW_8730.jpg

Link to comment
Share on other sites

Planuję go kupić i widzę, że nie ma co się zastanawiać. Malowanie z 1 DP jak widzę.

Wg. mnie zdecydowanie za czysty. Te przednie światła wydają się krzywe. Ale trzeba przyznać, że ładnie i czysto sklejony i pomalowany jak na I raz

Ile zapłaciłeś?

Link to comment
Share on other sites

Co do czystości/brudności, to bawiłem sie tylko pigmentami. Planuję w nastepnym modelu spróbować washa - moze bedą lepsze efekty.

Rzeczywiscie coś jest nie tak ze światłami.

 

Ile zapłaciłeś?

O ile dobrze pamietam, to 135PLN.

Link to comment
Share on other sites

Tak jak wspomnieli poprzednicy ładnie pomalowany i sklejony. Jeżeli bawiłeś się pigmentami to mogłeś je nałożyć w większych ilościach na burty za pomocą pędza.

Planuję w nastepnym modelu spróbować washa - moze bedą lepsze efekty.

Na pewno będą lepsze. Aha i jeszcze jedno. Figurkom hełmy się swiecą.

Link to comment
Share on other sites

Ładne i staranne wykonanie.

 

Ale pomarudzę trochę przy kolorach (mimo, że pewnie są przekłamania na drodze: model - aparat - komp), bo trochę siedzę w sprzętach amerykańskich, tych 1:1 też. Potraktuj to więc nie jako czepianie się, tylko dobre rady. Otóż - uwaga, będę się mądrzył ;) - po kolei:

 

1. Nie wiem czemu rama z przodu (dalej nie widzę) pomalowana jest innym kolorem niż całość, wygląda trochę jak gun metal. Sprzęty USA malowane były w całości Olive Drab FS 34087, rama, mosty itd., właściwie wszystkie elementy. Chłodnica też, a jeśli już to czarna, nie gun metal. I muszę to powiedzieć, choć większość braci modelarskiej mnie za to rozszarpie albo nie wiem co: bardzo dobrym odwzorowaniem FS 34087 jest stary Humbrol 155 (nowsza produkcja wydaje mi się odrobinkę zbyt zielona), nie jest zły też Vallejo: Model Color 887 Brown Violet albo Model Air 71043 Olive Drab.

 

2. Siedzenia powinny być w kolorze OD#3, to jest taki bardziej piaskowy khaki. Tak samo paski mocujące kanistry do podstaw, ten sam kolor.

 

3. Hełmy powinny być w kolorze podstawowym nadwozia, też były malowane Olive Drab FS 34087. Na dodatek potwornie się błyszczą, a Amerykanie przy tworzeniu hełmów M1 zapożyczyli polski sposób malowania hełmów typu Salamandra, czyli matowa farba zmieszana z mielonym korkiem, co daje efekt chropowatości. A jeśli już były malowane bez korka to farbą matową.

 

4. Półcalówki za jasne, domyślam się, że gun metal MM? Dużo lepszy efekt uzyskasz malując je czarnym matem a potem przecierając je pigmentem gun metal, MIGa na przykład. Efekt jest rewelacyjny, wygląda niemal jak fabryczna oksyda, nie tylko zresztą w skali 1:35 ale i 1:1 (skutecznie przećwiczone na moim Thompsonie). To samo dotyczy metalowych elementów łopat, siekier itp., zaś ich drewniane elementy malowane były raczej znów Olive Drab FS 34087.

 

5. Malowanie istotnie wygląda na niedokończone oznakowanie 1DP, ale wtedy musisz wymienić załogę, bo Polacy nie nosili amerykańskich hełmów M1 tylko brytyjskie RAC. Dziwny jest też kolor ciemniejszych plam kamuflażu, powinny być czarne(najlepiej lekko wypłowiałe). Natomiast kolor bazowy jak najbardziej Olive Drab FS 34087, sprzęt jest produkcji USA, więc nie był malowany na brytyjski Khaki Drab, domalowywano tylko ewentualnie czarne plamy kamuflażu "Mickey Mouse". Ach, i gwiazda na masce jest chyba do góry nogami? ;)

 

Na razie chyba tyle ;)

Oczywiście powyższe rady dotyczą tylko sytuacji, gdy chcesz robić modele wyglądające jak prawdziwe pojazdy tylko w miniaturze. Bo jest spora grupa modelarzy, którzy mają za nic wygląd prawdziwych pojazdów i im bardziej oryginał różni się od modelu, tym gorzej dla oryginału

 

Pozdrawiam

 

PS: Fotka oryginalnego M16 1DP z "Od Acromy do Zwycięzcy" A. A. Kamińskiego:

M16_1DP.jpg

Link to comment
Share on other sites

m1013 - dzięki. Bardzo cenne uwagi. Zależy mi na zgodności z oryginałem. Niestety do tego trzeba wiedzy, której mi na chwile obecną brakuje.

W zamierzeniu miało to być malowanie 1DP.

Model malowałem korzystając z danych w instrukcji, a ta nie jest we szystkich elementach dokładna.

I tak:

1. Nie wiem czemu rama z przodu (dalej nie widzę) pomalowana jest innym kolorem niż całość, wygląda trochę jak gun metal...

Ramę, chłodnicę i pozostałe elementy zawieszenia pomalowałem na czarno rozjaśniając drybrush'em - stąd wrażenie gunmetal'u. Nie wiedziałem, że cała powinna być Olive Drab

2. Siedzenia powinny być w kolorze OD#3...

Siedzenia, paski to Leather MMA4674

3. Hełmy powinny być w kolorze podstawowym nadwozia...

Hełmy malowałem pedzlem Olive Drab MMA4728 i nie mam pojęcia dlaczego sie błyszczą. Reszta nadwozia jest malowana tą samą farbą tylko aerografem i nie błyszczy.

4. Półcalówki za jasne, domyślam się, że gun metal MM? ...

Tak, to gunmetal Pactra. Wykorzystam patent o którym piszesz w nastepnych modelach.

5. Malowanie istotnie wygląda na niedokończone oznakowanie 1DP, ale wtedy musisz wymienić załogę, bo Polacy nie nosili amerykańskich hełmów M1 tylko brytyjskie RAC. Dziwny jest też kolor ciemniejszych plam kamuflażu, powinny być czarne(najlepiej lekko wypłowiałe). Natomiast kolor bazowy jak najbardziej Olive Drab FS 34087,

Uzywałem Olive Drab MMA4728 - nakładane aerografem nie błyszczy się tak jak na hełmach. Co do ciemniejszych plam instrukcja podawała Olive Drab + 2% Black, co tez uczyniłem.

Dopiero jak zobaczyłem zdjęcie, to rozuiem czego brak w malowaniu. Co ciekawe: te elementy są na kalce, ale nie ma ich w instrukcji Dragona.

No a z gwiazdą na masce to dałem ciała na całego. Zauważyłem to dopiero jak mi na to zwróciłeś uwagę.

 

Z góry dzięki za podpowiedzi.

 

Pozdrowienia, Maciek

Link to comment
Share on other sites

Model malowałem korzystając z danych w instrukcji, a ta nie jest we szystkich elementach dokładna.
Tak to jest, często instrukcje malowania w pudełkach są bardzo niezgodne z oryginałem, nie wiem skąd oni je biorą

 

Ramę, chłodnicę i pozostałe elementy zawieszenia pomalowałem na czarno rozjaśniając drybrush'em - stąd wrażenie gunmetal'u. Nie wiedziałem, że cała powinna być Olive Drab
Cała, i całe zawieszenie też, łącznie z resorami i każdą śrubką nawet.
Siedzenia, paski to Leather MMA4674
No właśnie, a jedno i drugie nie było skórzane. Dobry kolor to np. Humbrol 83, porównywałem z oryginalnymi elementami.
Hełmy malowałem pedzlem Olive Drab MMA4728 i nie mam pojęcia dlaczego sie błyszczą. Reszta nadwozia jest malowana tą samą farbą tylko aerografem i nie błyszczy.
No to nieźle, bo na fotkach wyglądają jakby to był zupełnie inny kolor ;)
Uzywałem Olive Drab MMA4728 - nakładane aerografem nie błyszczy się tak jak na hełmach. Co do ciemniejszych plam instrukcja podawała Olive Drab + 2% Black, co tez uczyniłem.
Jak wyżej, instrukcje malowania bardzo często są błędne. Na fotce oryginału widać wyraźnie, że nie jest to kolor o ton tylko ciemniejszy. Brytyjski standard kamuflażu "Mickey Mouse" to Khaki Drab i czarne plamy (na dodatek plamy to bardziej regularne koła, jak uszy myszki Mickey, stąd nazwa). Ale Khaki Drab malowane były sprzęty brytyjskie, albo amerykańskie po przejściu remontów np., w sumie też nie mogę stwierdzić na 100%, że M16 z 1 DP miał kolor bazowy FS 34087, mogło się zdarzyć, że to brytyjski S.C.C. 15
Dopiero jak zobaczyłem zdjęcie, to rozuiem czego brak w malowaniu. Co ciekawe: te elementy są na kalce, ale nie ma ich w instrukcji Dragona.
Fotka na pewno trochę Ci pomoże, teraz nie mogę znaleźć innej, ale z przodu na lewym błotniku musi być godło 1 Dywizji Pancernej (czyli skrzydło husara) oraz 1 Pułku Artylerii Przeciwlotniczej (czyli numer 73). Niestety były różne warianty, albo obok siebie - wtedy godło dywizji na zewnątrz, albo godło dywizji nad oznaczeniem pułkowym. W kalkach Dragona brakuje też tzw. Bridge Plate, czyli żółtego koła z czarną liczbą - to oznaczenie tonażu dla saperów, wymyślone przez Brytyjczyków, a stosowane przez wszystkie pojazdy Aliantów w Europie. Saperzy nie musieli pamiętać masy wszystkich pojazdów, wystarczyło, że zerknęli na Bridge Plate i już wiedzieli, czy przygotowany przez nich most udźwignie dany pojazd. Halftracki miały z reguły 10 na Bridge Plate.
No a z gwiazdą na masce to dałem ciała na całego. Zauważyłem to dopiero jak mi na to zwróciłeś uwagę.
Zdarza się ;)

 

Mam nadzieję, że nie zraziłeś się do pojazdów alianckich, bo byłoby szkoda ;), za dużo jest szwabskich sprzętów

 

Pozdrawiam

Michał

Link to comment
Share on other sites

Sorry może że się trzymam tych hełmów, ale dla mnie to jest kolor khaki, a powinien być OD (ja używam starego H-155) a kurtka obu tych gości powinna być khaki. Ale jak tu wcześniej kolega wspomniał oni wcale tu nie pasują jeśli mają to być polscy żołnierze.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli model miał być w zamierzeniu „polski” to niestety kamuflaż się nie zgadza. "Uszka myszki Miki" (plamy w kształcie okręgów) powinny być czarne jak również góra maski silnika.

Jeśli wyszedł w końcu „jankes”, to skąd wzięły się na burtach oznaczenia typowe dla brytyjskich pułków artylerii?

Takie błędy bardzo obniżają wartość modelu

Link to comment
Share on other sites

Modelik ogólnie super, poza już wspominaną niekonsekwencją w barwach i oznaczeniach.

Taka mała uwago. O ile dobrze pamiętam to skrót "DP" oznacza Dywizja Piechoty. Jeżeli macie na myśli 1 Dywizje Pancerną to w tym przypadku powinno być "DPanc". Taki mały szczegół ale musiałem czytać dwa razy zanim skapnąłem o jakiej jednostce mówicie bo na początku myślałem ze chodzi o 1 Dywizje Piechoty(Amerykańską).

Link to comment
Share on other sites

O ile dobrze pamiętam to skrót "DP" oznacza Dywizja Piechoty. Jeżeli macie na myśli 1 Dywizje Pancerną to w tym przypadku powinno być "DPanc". Taki mały szczegół ale musiałem czytać dwa razy zanim skapnąłem o jakiej jednostce mówicie bo na początku myślałem ze chodzi o 1 Dywizje Piechoty(Amerykańską).
Masz absolutną rację, dałem się złapać, bo ktoś wcześniej użył "DP" a ja ślepo powtórzyłem, bo podświadomie wiedziałem, że chodzi o pancerną. O amerykańskiej nawet nie pomyślałem, bo ja nazwałbym ją 1st ID .

 

Tak czy inaczej (powtórzę) robota zacna, koledze Mrocznemu brakuje tylko trochę wiedzy o malowaniu i oznakowaniu pojazdów alianckich, ale to akurat drobiazg, który zapewne szybko nadrobi.

Link to comment
Share on other sites

m1013 ma absolutną rację (poza H155, ale to osobna dyskusja), natomiast o ile wiem Mickey Mouse Pattern nakładany był na pojazdy w SCC15, czyli jak Humbrol to raczej 159 - chociaż znalazłem ostatnio stare puszki 179 (nazywają go French Artillery Green (nie wiem czy jeszcze to robią) i jak na pojazdy brytyjskie to jest całkiem, całkiem...

Link to comment
Share on other sites

natomiast o ile wiem Mickey Mouse Pattern nakładany był na pojazdy w SCC15
Generalnie tak, ale nie podejrzewam żeby M16 MGMC był przemalowywany na S.C.C.15, bo ani nie przechodził żadnej modyfikacji, ani nie sądzę, żeby był w generalnym remoncie. Mogli tylko (tu spekuluję, bo pewności nie mam) dołożyć plamy Mickey Mouse ze względu na przeciwlotniczy charakter M16, w celu lepszego maskowania oczywiście.

 

A co do Humbrola 155 to powtórzę swoje słowa, które zamieściłem też w innym wątku:

Jak sobie pomalujecie różnymi Tamiyami, Model Masterami czy czymkolwiek jeszcze, nałożycie filtry i inne dzikie węże (albo i nie), a potem postawicie model na oryginalnym pojeździe, to wtedy zobaczycie różnicę, hehehe. A z Humbrolem 155 tego problemu nie ma . Jedyną wadą Hubrola jest fakt, że jest olejna. Zacząłem używać aerografu, więc musiałem się przesiąść z Humbrola, wybór padł na Vallejo Model Air 71043, kolorek co prawda bardzo ładny, ale nie ma tego efektu delikatnego wypłowienia, jak Humbrol 155.

Link to comment
Share on other sites

OK, ale pamiętaj, że nie wszystkie pojazdy były wypłowiałe i mocno zużyte, zresztą uzupełnienia nadchodziły częściej niż myślimy... a tak naprawdę, to gdyby gdzieś jakimś cudem przechował się oryginalny egzemplarz nieużywany (w jakimś depo) tak jak wyjechał z fabryki i stał pod dachem, to wcale nie wiem, jaki kolor byśmy zobaczyli...

Link to comment
Share on other sites

Pewnie zobaczylibyśmy taki kolor, jak na częściach zamiennych do pojazdów (1:1 oczywiście), tzw. NOS (New Old Stock), czyli stare zapasy nigdy nieużywane. Albo wystarczy zamówić reprodukcję np. lusterka KingBee, bo jeśli nawet nazwę producenta wiernie odtworzyli to i kolor też

Link to comment
Share on other sites

ładnie i czysto sklejony. Podoba mi się to, że nie jest on uwalony błockiem po burty i nie jest poobijany ze wszystkich możliwych stron...taki pojazd, który zaczyna swój szlak bojowy :-)

dla mnie bomba.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Witam

Podłączę się do tematu i dyskusji o polskim M16, sam zabrałem się za swojego M-16 tyle że z Tamiya.

Mam dylemat z czym tak na prawdę mam do czynienia. Na poniższej focie, która była zamieszczona na pierwszej stronie tematu, jak mi się zdaje jest M17 a nie M16. Moje obawy budzą błotniki oraz duża skrzynia na tylnej ścianie w M16 były dwie mniejsze skrzynki a błotniki były inaczej wyprofilowane.

Czy ktoś przerabiał już ten temat, ktoś może miał takie same wątpliwości czy to M16 czy M17?

 

59dba3fae181ba7cm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.