Skocz do zawartości

[Warsztat] Lockheed TR-1A, Italeri, 1:48


Majek

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 114
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Samolot na zdjęciu Okonka to A-12, jednomiejscowa wersja rozpoznania strategicznego używana operacyjnie.

YF-12A to prototyp wersji myśliwskiej, z radiolokatorem i dwoma członkami załogi. Uzbrojenie stanowiły 3-4 pociski rakietowe AIM-47A dalekiego zasięgu przenoszone w komorach w kadłubie. Tam gdzie Majek zainstalował działka były czujniki podczerwieni zdolne do wykrywania źródeł ciepła z bardzo dużych odlegosci. Samolot miał bardziej kanciaty spód kadłuba w miejscu komór uzbrojenia. Podwyższono też fotel pilota w stosunku do A-12 co spowodowało zmniejszenie statecznosci kierunkowej co zrekompensowano powierzchniami ustateczniającymi pod tylna częscią kadłuba.

 

SR-71A to modyfikacja tych maszyn. Dwumiejscowy samolot rozpoznania strategicznego bez płetw podkadłubowych. Wersja dwuster to SR-71B z podniesioną tylnia kabiną i dodanymi płetwami pod gondolami silników jak w YF-12A.

Powyższe mądrości pochodzą z ksiązeczki Tomasza Hypkiego pt "SR-71 - Najszybszy samolot świata". Do dostania za małe pieniądze na allegro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam gdzie Majek zainstalował działka były czujniki podczerwieni zdolne do wykrywania źródeł ciepła z bardzo dużych odlegosci.

No, wiedzialem, ze tam bylo cos zwiazanego z uzbrojeniem... Nie wiem czemu, zalozylem, ze to byly dzialka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak juz na marginesie to zastanawiaja mnie czujniki infra w tym wlasnie miejscu ? Przeciez ta czesc samolotu musiala sie koszmarnie nagrzewac spokojnie ponad 400 stopni i tam umieszczono wlasnie takie sensory ... jak oni chlodzili te okienka - to cos musiala byc bardzo bardzo wydajne

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura powierzchni samolotu lecącego na pułapie 25 km przy predkości 2900 km/h i temperaturze zewnętrznej -56 wynosiła na dziobie od 280 do 303 stopnie Celsjusza.

Taka ciekawostka związana z nazwą SR-71. Prawidłowo powinno być RS-71 czyli rozpoznanie strategiczne, jednak prezydent Lyndon B. Johnson po prostu się pomylił podając prasie informacje o tajnym samolocie i już zostało SR-71. Wcześniej zamiast A-12 podał A-11. Czytam czasami o amerykńskich prezydentach i Johnson był chyba największym nieudacznikiem. Taki ichni kaczor, tylko Demokrata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majek przeczytałem właśnie opis samolotu U-2 Twojego autorstwa. Nie wiem skad brałeś info, ale PKL o U-2 czytelnie podaje że TR-1 to zupełnie inny samolot niż U-2. Zaprojektowany od nowa. Jest większy. Ma dłuzszy kadłub i przede wszystkim zupełnie inne skrzydła o większej rozpiętości oraz większej cięciwie. Inne sa też klapy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od lutego 1972 do lipca 1973 w Dryden's High Temperature Loads Laboratory testowano wplyw wysokich temp. na platowiec YF-12. Badania prowadzono dla temperatur ponad 800 stopni Fahrenheita (800 F = czyli 426 C) Takie wielkosci uzyskiwal platowiec (miejscami) przy dlugim przelocie z ponad Mach 3 Lot z taka predkoscia mogl trwac max godzine wlasnie przez temperatury (jak pamietam paliwo bylo uzywane do chlodzenia platowca)

 

Co do Lyndona to moim zdaniem gosc byl calkiem cwany. Ale to moje subiektywne odczucie. Podobno byl tez umoczony w zamach na JFK

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skad brałeś info, ale PKL o U-2 czytelnie podaje że TR-1 to zupełnie inny samolot niż U-2.

 

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Lockheed+U-2

http://www.fas.org/irp/program/collect/u-2.htm

Porownaj sobie opisy pod TYM zdjeciem i pod TYM zdjeciem. Jak dla mnie, to jest ten sam samolot...

http://www.aerospaceweb.org/aircraft/recon/u2/ - tu zwroc uwage na rozdzial "znane warianty" i na bibliografie...

 

Tyle na poczatek... A jeszcze mam tego cala mase... Teraz jeszcze w firmie siedze a ulubione mam w domu. Tyle mi sie udalo na szybciocha znalesc...

 

Co to jest PKL?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PKL to Przegląd Konstrukcji Lotniczych. Wydanie o U-2 zawiara monografię tylko i wyłącznie wersji U-2, o TR-1 napisano że to zupełnie inna bajka. Jest tez foto dwóch maszyn obok siebie i wyrażnie widać że TR-1 jest wyraźnie większy. Mam jeszcze gdzies monografie obu samolotów w starym Lotnictwo AI. Poszukam później. Moim zdaniem oba samoloty maja się do siebie jak Harrier Gr 3/FSR 1 do amerynańskiego AV-8B i odmian Gr 5/7. Niby takie same, ale jednak inne.

A te internetowe źródła to jakiś pic. Prawdopodobnie pochodzą z jednej beczki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka ciekawostka związana z nazwą SR-71. Prawidłowo powinno być RS-71 czyli rozpoznanie strategiczne,

No tak... Tez cos mi sie obilo o uszy o tej pomylce Johnsona, tylko teraz mnie zaczela zastanawiac jedna rzecz.

Po naszemu:

Rozpoznanie Strategiczne = RS-71

Po ichniemu:

Stratigical Reconnaissance = SR-71

Wiec nie do konca rozumiem, gdzie ten blad...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A te internetowe źródła to jakiś pic. Prawdopodobnie pochodzą z jednej beczki.

Dlatego wlasnie Ci powiedzialem, zebys zwrocil uwage na zrodla jednego z tych artykulow. Wszystko moze byc picem. Jaka masz pewnosc, ze PKL nie podaje glupot? Tak jak Pawel napisal. Najpierw byl U-2A. byl on znacznie mniejszy od pozniejszych wersjii. Modyfikowano samolot przez wszystkie lata jego uzytkowania.

Wiec juz U2-R byl calkiwcie inna konstrukcja niz U-2A. Moze Tobie o to chodzi. Ale z cala pewnoscia TR-1 wpisuje sie pomiedzy U-2R i U-2S i te trzy warianty sa najbardziej do siebie zblizone, roznia sie tylko drobiazgami niewidocznymi z zwenatrz (silnik, awionika, instrumanty rejestrujace).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PKL raczej głupot nie podaje. Nigdy się z jakimiś niescisłosciami nie spotkałem w tym wydawnictwie. Oboje mamy rację bo i PKL podaje że wersja U-2R czyli TR-1 i inne oznaczenia to następca wczesnych U-2. Tak czy siak był to inny większy samolot o dłuzyszm kadłubie, nieco inaczej uszktałtowanym z innym płatem i wyższym statecznikiem pionowym niż np samolot Powersa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 1962 wszystkie rodzaje wojsk USA uzywaja dla oznanczania samolotow jednolitego systemu "MDS Designation" gdzie jest dokladnie okreslone gdzie ktora literka ma byc.

 

Z nazwa SR-71/RS-71 jest wiekszy galimatias niz tylko pomylka prezydenta USA ktora jest zreszta dziennikarska kaczka. RS-70 miala sie nazywc proponowana rozpoznawczo-uderzeniowa wersja B-70. Literki RS wedlug starego systemu oznaczaly samolot specjalny czy jakos tak (czy specjalnego przeznaczenia). Uzywany przez CIA A-12 okazal sie jednak lepszy od RS-70 i lotnictwo zaklepalo dla niego RS-71. LeMay'owi owczesnemu Szefowi Sztabu USAF nazwa RS-70 malo sie podobala (taki mial kaprys) i duzo wczesniej zaproponowal zmiane na SR-70 (dla wersji B-70) - pozniej z podobnych przyczyn RS-71 na SR-71. Gosc zmienil w przemowieniu prezydenta RS-71 na SR-71 i tak to zostalo odczytane. Pismaki przetlumaczyli to sobie szybko jako Strategic Reconnaissance. Natomiast pozniej dziennikarze otrzymali kopie prasowe z nazwa RS-71 i tak powstala legenda.

 

Przepisywana latami w roznych Skrzydlatych Polskach itp. itd. gdy zachowaly sie orginalne kartki z ktorych czytal Johnson i nagrania konferencji. Nazwa SR-71 pada trzy razy - trzeba byc debilem zeby przeczytac te literki odwrotnie tyle razy czytajac z kartki.

 

Pozdr.

Pawel

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga seria produkcyjna U-2R zostala od poczatku nazwana TR-1A (TR-1B wersja treningowa) - nazwe nadano z przyczyn politycznych zeby wyraznie podkreslic jego rozpoznawczy chrakater. Po zakonczeniu Zimnej Wojny wrocono do nazwy U-2R zeby byl lad i porzadek w spisie TR - tez jest oznaczeniem blednym wedlug kodowania amerykanskiego - ale chodzilo tu o podkreslenie jego taktycznej roli. SR - Strategic Reconnaissance to TR - Tactical Reconnaissance

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Racja. I nie omieszkalem napisac o tym w moim krotkim opisie konstrukcji.

Tylko, ze po powrocie do nazwy U-2, to juz chyba zaczeto produkowac/modernizowac do wersji U-2S. Z tego co wiem, nie ma U-2R mlodszego niz z 1970 roku (+/- 1 rok, w zaleznosci od zrodla), kiedy to podjeto decyzje o przemianowaniu U-2R na TR-1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My tu gadu gadu, a Ruskie na moscie...

 

Pomalutku do przodu.

Jak juz sie wzialem za wloty powietrza, to postanowilem je skonczyc. Dzisiaj wywalilem atrapy bocznych wlotow (wylotow?) i wstawilem w to miejsce siateczke. Coprawda ma troche inny splot (normalnie jest tam cos jakby zaluzja), ale i tak wyglada lepiej, niz oryginal.

 

Najpierw wycialem otworek w jednym wlocie

t23.jpg

 

Ale okazalo sie, ze plastik jest strasznie gruby i w skali raczej by byl plyta pancerna, niz oslona wlotu (po lewej na zdjeciu), wiec musialem jeszcze pocienic scianki (po prawej)

t24.jpg

 

A tak wyglada wklejona siatka w porownaniu z oryginalem:

t25.jpg

 

Na koniec doszly jeszcze poprzeczki, zeby upodobnic troche wloty do oryginalu:

t26.jpg

 

Tak to wyglada od spodu:

t27.jpg

 

Z rozpedu, wycialem tez wloty powietrza chlodzacego w kadlubie:

t28.jpg

 

Tutaj mam problem, bo tuz przy krawedzi, do ktorej przykleja sie oslone za kabina, jest jeszcze jeden wlot. Tyle tylko tylko, ze znajduje sie on w osi samolotu i zachodzi na obie polowki kadlub. Bede musial jakos to wykombinowac tuz przed sklejeniem kadluba, jak juz bede mial spasowane obie czesci, zeby wyciac rowno otwor. Ale tym bede sie martwil za jakis czas...

 

 

EDIT:

Acha, jeszcze mi sie przypomnialo... Doprowadzilem obrazek skunksa do takiej postaci, ze da sie go wydrukowac jako kalkomanie. Efekt pokaze za jakis czas, jak juz smierdziel bedzie polozony na zagluszki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o egzemplarz samolotu, jednostka itp itd.

Nie moge odpowiedziec na to pytanie, bo... musialbym Cie pozniej zabic...

Tajemnica panstwowa...

 

A tak na serio, z ta tajemnica panstwowa to cos jest na rzeczy.

Napisalem wczesniej, pod jednym ze zdjec oryginalu, ze jedynym oznaczeniem bedzie niewielki bialy numer na stateczniku. Napisalem tez, ze model bedzie odzwierciedlal stan z lat ok. 70-90, kiedy to dane smolotow szpiegowskich byly jeszcze okryte scisla tajemnica. Dlatego nie umieszczano na nich zadnych znakow identyfikacyjnych, zadnych oznaczen przynaleznosci do konkretnej jednostki, zadnych insygniow, nic, zero... Nawet gwiazdy nie mialy. W razie stracenia, latwiej bylo sie wyprzec czegokolwiek... Byl tylko ten jeden bialy numer na stateczniku, i to tez chyba tylko po to, zeby obsluga naziemna byla w stanie odroznic poszczegolne samoloty od siebie...

Wyglada to tak:

fot6.jpg

 

Nie pamietam tego numeru, ktory mam na kalkomanii, ale chyba kiedys probowalem cos znalesc na temat samolotu o tym numerze, ale mi sie udalo... Moze za Twoja sprawa wznowie poszukiwania. Wiem tylko z cala pewnoscia, ze samolot sluzyl w Silach Powietrznych. W zestawie jest jeszcze komplet kalek dla wersji wykozystywanej przez NASA i do wersji TR-1B (szkoleniowej), ale dwa ostatnie warianty sa biale, wiec zostaly zdyskwalifikowane z miejsca.

 

A jeszcze wracajac do egzemplarza samolotu. Nie mam zdjec TEGO konkretnego egzemplarza, wiec znowu popuszcze troche wodze fantazji. Poszczegolne maszyny roznia sie doslownie maciupkimi detalami. Np. jeden ma antenke pasywnego systemu ostrzegania tam, drugi gdzies indziej, jeden ma blyszczace obwodki wokol wlotow powietrza, inny nie ich nie ma, itd... Tak wiec wybiore sobie jakis konkretny samolot, ktorego mam wiecej zdjec i do niego upodobnie swoj model. I tak mi nikt nie udowodni bledu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu... Powiedzcie mi, czemu? WHY?!? Za co? Przeciez bylem grzeczny...

Czemu ja to znalazlem? No czemuuu...

 

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CEC48409

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CEC48442

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CEC48443

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CEC48414

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=CEC48441

 

Ktos handluje akcesoriami Cutting Edge w Polsce?

 

Wpadlem na to przy okazji poszukiwan czegos na temat samoltu o numerze 01068 (taka mam kalkomanie). Udalo mi sie wpasc na jakas korespondencje, w ktorej wspomniane bylo, ze ktos widzial samolot o tym numerze gdzies, podczas operacji w Iraku w 91 roku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.