Skocz do zawartości

PZL W-77 "Cień"-Testors/Italeri-1:48


artoor_k

Rekomendowane odpowiedzi

Pawle niestety sam sobie przeczysz... Ostatnia linia tabeli ma opis: "NONSTEALTHY EXTERNAL COMBAT" wiec skorzystanie z tych zewnętrznych podwieszeń (nie wspominając o skrzydełkach z podwieszeniami) niweluje efekt STEALTH.
- alez Dyziu, w temacie skrzydel napisalem:
Same skrzydla moga byc jako element wytwarzajacy dodatkowa sile nosna na duzych predkosciach (co skutkuje odciazeniem wirnika glownego). Jednoczesnie skrzydla bez podwieszen nie powoduja znacznego wzrostu SPO czyli po angielsku RCS.
- jak widac, rozgraniczylem dosc wyraznie (tak mi sie wydawalo) skrzydlo z podwieszeniami i skrzydlo bez podwieszen. Tak sie sklada ze samo skrzydlo nie jest elementem ktory drastycznie podnosi SPO platowca, zwlaszcza ze od czasow pierwszych samolotow z technologia stealth, dawano na krawedziach natarcia i splywu struktury powodujaca tlumienie odbijanego promieniowania elektromagentycznego. Teraz, kilkadziesiat lat pozniej, to takie skrzydlo moze byc praktycznie radioprzezroczyste, zrobione z kompozytow z dzwigarem odbijajacym ulamek tego co "przychodzi". Co istotne skrzydlo w smiglowcu tez pracuje i choc moze sie wydawac ze jest ono tylko miejscem "gdzie sie wiesza rakiety" to dla wydajnosci ukladu aerodynamicznego ma znaczenie, wiec i same skrzydelka przydatne sa.

 

Zobacz na F-117, F-22 - wszystko pochowane w kadłubie.
- dalej jestem zdania ze F-22 moze latac z zewnetrznym uzbrojeniem, czego dowodzi zamieszczona fotografia i schemat. Nigdzie nie sugerowalem ze taki uklad jest stealth - co bylo by dziwne skoro akapit wczesniej napisalem:
Jednoczesnie skrzydla bez podwieszen nie powoduja znacznego wzrostu SPO czyli po angielsku RCS.
Chodzilo o zasyganlizowanie faktu ze F-22 nie zawsze ma pochowane wszystko w kadlubie.

 

 

Naturalnie taki smiglowiec moze uzywac bardziej wyrafinowanych technologii stealth w rodzaju generatorow plazmy itd.

... lub pilot może założyć czapkę niewidkę Ale w końcu jakby nie było to SF więc jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia twórcy.

- ironia zupelnie nieuzasadniona. Ograniczanie SPO z uzyciem plazmy to dosc stary pomysl. W pierwszej polowie lat 60-tych przyznawano patenty - klik , wojsko prowadzilo testy - projekt Kempster itd. Rosjanie reklamuja ze obecnie maja wyniki http://www.military-heat.com/43/russian-plasma-stealth-fighters Slowem moze za pare lat taki rodzaj aktywnego tlumienia SPO bedzie wdrazany.

 

Wracajac do modelu to bardziej mi sie te nowe stateczniki nie widza. Trudno dojsc jaka ma byc ich rola. w klasycznych smiglowcach pomagaja zniwelowac moment obrotowy, stad ich dziwny uklad, zazwyczaj cos takiego /-/ , a nie \-/. No i powierzchnia wydaje sie byc mala, zeby cos komensowaly.

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 61
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Wracajac do modelu to bardziej mi sie te nowe stateczniki nie widza. Trudno dojsc jaka ma byc ich rola. w klasycznych smiglowcach pomagaja zniwelowac moment obrotowy, stad ich dziwny uklad, zazwyczaj cos takiego /-/ , a nie \-/. No i powierzchnia wydaje sie byc mala, zeby cos komensowaly.

 

Dobra , przyjmuję naganę, SF to SF ale zachowajmy sens.Wyrywam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mówię nie wyrywaj tylko zostaw. Bo ładnie wyglądają, a poza tym tutaj też mogą pomóc w poprawie stateczności i niwelowaniu momętu obrotowego, który powstaje od wirnika głównego, który jak na taką kruszynkę jest tutaj dosyć pokaźny.

 

Co do kwestii obniżonej wykrywalności przez radary, samo zastosowanie kompozytów w żaden sposób nie wpływa na zmianę SPR, prosty przykład, na lotnisku w Pobiedniku Wielkim nieopodal Krakowa, fruwamy sobie w pełni kompozytowymi szybowcami (Junior, Puchacz, Jantar...) a panowie z Balic na swoich radarach widzą nas doskonale... Przypominam, szybowiec, czyli wcale nie duży statek powietrzny, w porównaniu z obiektem wielkości myśliwca odrzutowego - kruszynka. Sukces doktora Oetkera tkwi w kształcie i jak już koledzy niektórzy wspominali, materiałach RAM najczęściej w postaci powłok lakierniczych i płytek. Co ciekawsze, jeśli F-22 ustawi się grzbietem do stacji radiolokacyjnej to da podobne echo jak F-16. Za to z kierunków, z których do opromieniowania dochodzi najczęściej (przednia półsfera) F-22 znacznie redukuje swój przekrój skuteczny.

 

Same krawędzie natarcia nie dają dużego echa radarowego, większym problemem jest kabina pilotów (hełmy pilotów - dla fal radiowych świetne soczewki, które potrafią niekiedy nie tylko odbić, ale i wzmocnić sygnał odbicia) - stąd często występująca warstwka złota na wiatrochronach, sprężarka silnika, czy antena własnego radaru. Skuteczny profil radarowy krawędzi natarcia można łatwo zmniejszyć pokrywając ją materiałem RAM i nadając klinowaty kształt, zamiast tradycyjnego obłego noska profilu lotniczego. Poza tym, śmigłowce chyba z definicji latają tak nisko, że mało który radar je wychwyci...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mówię nie wyrywaj tylko zostaw. Bo ładnie wyglądają, a poza tym tutaj też mogą pomóc w poprawie stateczności i niwelowaniu momętu obrotowego, który powstaje od wirnika głównego, który jak na taką kruszynkę jest tutaj dosyć pokaźny.
- element estetyczny trudno podwazyc. Jednak jezeli chodzi o aerodynamike i wydajnosc takiego ukladu w "kontrowaniu" w ruchu postepowym, to moim zdaniem jest on minimalny, bliski zeru. Zwlaszcza ze NOTAR jest mniej wydajny niz klasyczne smiglo ogonowe. Inna sprawa ze to co przedstawiono w modelu nie jest NOTAR'em. No bo jak na takiej belce przykleic warstwe przyscienna...?

 

Co do kwestii obniżonej wykrywalności przez radary, samo zastosowanie kompozytów w żaden sposób nie wpływa na zmianę SPR, prosty przykład, na lotnisku w Pobiedniku Wielkim nieopodal Krakowa, fruwamy sobie w pełni kompozytowymi szybowcami (Junior, Puchacz, Jantar...) a panowie z Balic na swoich radarach widzą nas doskonale...
- dokladnie widza Was, dzwigary, ciegla i inne elementy ukladu sterowania, przyrzady, okucia itd. - bo w pelni kompozytowy szybowic jeszcze nie powstal. Rzadek 10 wystajacych lbow srub moze zwiekszyc SPO samolotu z wyjsciowego 0.01 m do kilku metrow kwadratowych. No i choc laminat to kompozyt, to jednak trudno go porownac np. ze strukturami nitrogenowo-weglowymi uzywanymi w wojskowym stealth.

 

Przypominam, szybowiec, czyli wcale nie duży statek powietrzny, w porównaniu z obiektem wielkości myśliwca odrzutowego - kruszynka.
- wielkosc nie ma znaczenia. Reflektor radarowy jest maly, a SPO ma olbrzymie. Ergo wazna jest konstrukcja.
Sukces doktora Oetkera tkwi w kształcie i jak już koledzy niektórzy wspominali, materiałach RAM najczęściej w postaci powłok lakierniczych i płytek. Co ciekawsze, jeśli F-22 ustawi się grzbietem do stacji radiolokacyjnej to da podobne echo jak F-16. Za to z kierunków, z których do opromieniowania dochodzi najczęściej (przednia półsfera) F-22 znacznie redukuje swój przekrój skuteczny.
- powiem wiecej, dla calej gamy pasm uzywanych przez radary, F-22 jest doskonale widoczny. Wszystkie te sztuczki z powlokami, specjalnymi ksztaltami opracowanymi z uzyciem superkomputerow i specjalnych wzorow sa efektywne dla scisle okreslonych czestoliwosci promieniowania. Wszystkie inne daja rade.

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawle niestety sam sobie przeczysz... Ostatnia linia tabeli ma opis: "NONSTEALTHY EXTERNAL COMBAT" wiec skorzystanie z tych zewnętrznych podwieszeń (nie wspominając o skrzydełkach z podwieszeniami) niweluje efekt STEALTH.
- alez Dyziu, w temacie skrzydel napisalem:
Same skrzydla moga byc jako element wytwarzajacy dodatkowa sile nosna na duzych predkosciach (co skutkuje odciazeniem wirnika glownego). Jednoczesnie skrzydla bez podwieszen nie powoduja znacznego wzrostu SPO czyli po angielsku RCS.
- jak widac, rozgraniczylem dosc wyraznie (tak mi sie wydawalo) skrzydlo z podwieszeniami i skrzydlo bez podwieszen. Tak sie sklada ze samo skrzydlo nie jest elementem ktory drastycznie podnosi SPO platowca, zwlaszcza ze od czasow pierwszych samolotow z technologia stealth, dawano na krawedziach natarcia i splywu struktury powodujaca tlumienie odbijanego promieniowania elektromagentycznego. Teraz, kilkadziesiat lat pozniej, to takie skrzydlo moze byc praktycznie radioprzezroczyste, zrobione z kompozytow z dzwigarem odbijajacym ulamek tego co "przychodzi". Co istotne skrzydlo w smiglowcu tez pracuje i choc moze sie wydawac ze jest ono tylko miejscem "gdzie sie wiesza rakiety" to dla wydajnosci ukladu aerodynamicznego ma znaczenie, wiec i same skrzydelka przydatne sa.

 

Zobacz na F-117, F-22 - wszystko pochowane w kadłubie.
- dalej jestem zdania ze F-22 moze latac z zewnetrznym uzbrojeniem, czego dowodzi zamieszczona fotografia i schemat. Nigdzie nie sugerowalem ze taki uklad jest stealth - co bylo by dziwne skoro akapit wczesniej napisalem:
Jednoczesnie skrzydla bez podwieszen nie powoduja znacznego wzrostu SPO czyli po angielsku RCS.
Chodzilo o zasyganlizowanie faktu ze F-22 nie zawsze ma pochowane wszystko w kadlubie.

Tu nasze małe niezrozumienie wyniknęło z mojego skrótu myślowego. Artur wstawia skrzydełka na których chce wieszać magazynowe nadwyżki. Co eliminuje efekt stealth (tak samo jak w F-22). Natomiast masz rację, że skrzydełka bez uzbrojenia dają znacznie mniejsze odbicie.

 

 

Naturalnie taki smiglowiec moze uzywac bardziej wyrafinowanych technologii stealth w rodzaju generatorow plazmy itd.

... lub pilot może założyć czapkę niewidkę Ale w końcu jakby nie było to SF więc jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia twórcy.

-
ironia zupelnie nieuzasadniona.

Pawle to nie miała być ironia tylko żart. Przepraszam jeśli tak to odebrałeś.

 

Wracajac do modelu to bardziej mi sie te nowe stateczniki nie widza.

Tu się zgadzam - też mi się nie za bardzo widzą....

 

Pawle - serdecznie pozdrawiam (bez ironii i żartów)

 

Artur - powodzenia w budowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyziu, luzik. Jezeli chodzi o ewentualna ironie, to ona jest ok... w przeciwienstwie do sarkazmu

 

Rowniez serdecznie pozdrawiam.

 

Gdyby tak dywagować nad każdym projektem pojazdu SF i jego sensownością, to Gwiezdne Wojny nigdy nie zostałyby nakręcone
- widocznie fandom malo dywagowal bo niestety nakrecili te nowe czesci...

 

Pozdr.

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dajcie mu zbudować ten model TAK JAK CHCE Gdyby tak dywagować nad każdym projektem pojazdu SF i jego sensownością, to Gwiezdne Wojny nigdy nie zostałyby nakręcone

 

Kurcze, a już chciałem napisać, że w śmigłowcu stealt podwozie powinno być chowane w kadłub, a tak nie mogę tego napisać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały czas do przodu, staramy się

 

Cień pomalowany w 2/3 na ciemnoszaro. Przód będzie żółty a dół przodu będzie przez środek przejechany białym...Jutro jak się uda przejadę "miejsca potencjalnego zrywu farby przez taśmę maskującą" sidolem i pomaluję żółtym...

 

PC290003.jpg

 

Głowica śmigła również pomalowana.Łopaty będą czarne:

 

PC290004.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczyna robić wrażenie

 

Dzięki Co do kwestii wspomnianych "nadwyżek magazynowych" na skrzydełkach...Gdybym miał zrobić egzemplarz do lotu bojowego w trybie obniżonej widzialności to fakt...nie wieszałbym tam nic.Nawet wątpię czy dałbym skrzydełka. Ale...jak już napisałem...to będzie egzemplarz pokazowy...Zacytuję sam siebie "Śmigłowiec powstanie prawdopodobnie w malowaniu na zlot Tigermeet w roku 2040 na którym został pokazany publicznie po raz pierwszy " czyli wsadzę na niego to co teoretycznie może przenosić:właśnie te skrzydła szczątkowe oraz dwa zasobniki strzeleckie.Widziałem kilka zdjęć samolotów i śmigłowców z tak pokazanym uzbrojeniem tyle że leżącym na ziemi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Z Sylwestra wróciłem bogatszy o:syndrom dnia poprzedniego,Miga 17F 1:48,pseudo F-16 Aeroplastu,części z Miga-29 1:32 i TADAAAM kalki tygrysie do Tornado Po co? Ano po to :

 

P1010002-1.jpg

P1010003-1.jpg

 

Teraz z racji że aby skończyć Cienia muszę użyć aerografu który został wyeksmitowany do piwnicy więc nie wezmę się za to wcześniej niż w poniedziałek. Zabiorę się za coś realnego chyba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Ni chciało mi się aerka odpalać. Zamaskowałem kształt szachownic,zrobiłem sobie stempel z kawałka gąbki i oto efekty:

 

P1030007.jpg

P1030006.jpg

 

A potem pomalowałem końcówki śmigła na żółto.Zastanawiam się czy nie przykleić na nich resztek z tygrysich pasów

 

P1030012.jpg

 

No i fotka całościowa:

 

P1030013.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Zamaskowałem kształt szachownic,zrobiłem sobie stempel z kawałka gąbki i oto efekty:

 

Super to wygląda. Czyli kawałek gąbki moczysz w farbie nakładasz maski i dotykasz do modelu? O to chodzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.