Skocz do zawartości

[projekt grupowy] Messerschmitt Bf-109 i jego pochodne


Deco

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 120
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Dzień dobry!

Bf-109 E-3a od Bf-109 E-3 nie różni się niczym poza tym, że ma "a" w nazwie i został wyprzedany zagranice. A E-3 od E-4 różni się typem owiewki i dodatkowym pancerzem za głową pilota w owiewce oraz za fotelem, a przed zbiornikiem paliwa. Chyba da się zrobić

Obawiam się, że ktoś kolegę źle poinformował. Wbrew pozorom różnic między niemieckimi Bf 109 E-3 a szwajcarskimi Me 109 E-3a było całkiem sporo. Podstawowe to:

- inny silnik

- zupełnie inne okaptowanie slinika

- inne uzbrojenie

- inne wyposażenie kabiny z pętlową sterownicą na czele

- kilka innych rzeczy w zależności od egzemplarza i okresu

 

E-4 od E-3 różnił się innym typem działek: MG FF zamiast MG FF/M - zewnętrznie nie do odróżnienia. Opancerzenie montowano w obu. Kanciate osłony kabiny wpowadzono w trakcie produkcji E-4, ale sporo z nich posiadało stary typ osłony. Nie mówię już o konwersjach z E-3 na E-4. Wtedy wymieniano same działka, nie bawiąc się w bezsensowne wypruwanie osłony kabiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Przed napisaniem tego co kolega zacytował, zajrzałem do Monografii Lotniczych nr 8 autorstwa Janusza Ledwocha i Adama Skupiewskiego.

 

Istnieje możliwość, że to źródło wiedzy jest mało wartościowe zatem zapytuję:

 

-Jakie to silniki w swych Messerschmittach montowali Szwajcarzy ?

-Jakie to inne uzbrojenie montowali?

-Czym się różnią MG FF od MG FF/m, że je tak namiętnie wymieniano ?

-Dlaczego jak niemiecki to nazywa się jeszcze Bf-109, a jak szwajcarski to już Me-109 ?

 

- kilka innych rzeczy w zależności od egzemplarza i okresu

Zdaje się kolega sam stwierdził, że trudno w 100% stwierdzić wszystkie różnice pomiędzy wersjami.

Zatem rozpatrywanie przypadków innych jak pojedyncze samoloty mija sie z sensem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie to silniki w swych Messerschmittach montowali Szwajcarzy ?

Nie Szwajcarzy tylko Niemcy sprzedawali ne eksport samoloty z DB 601Aa dla siebie zatrzymując DB 601A-1 (koniec końców DB 601Aa i tak trafiły pod maski niemieckich Emili ale to długa historia).

 

Jakie to inne uzbrojenie montowali?

Działka Oerlikon FF vel Oe 37 w skrzydłach oraz Mg. Fl. 29 w kadłubie.

 

Czym się różnią MG FF od MG FF/m, że je tak namiętnie wymieniano ?

Te ostatnie mogły strzelać amunicją Minengeschoss o dużo większej sile rażenia (wysoki współczynnik wypełnienia materiałem wybuchowym). Właśnie do tego niezbędne były pewne modyfikacje w samym działku.

 

Dlaczego jak niemiecki to nazywa się jeszcze Bf-109, a jak szwajcarski to już Me-109 ?

Bo w Szwajcarii pod taką nazwą funkcjonowały, a ja nie mam w zwyczaju przeinaczać historii.

 

Zdaje się kolega sam stwierdził, że trudno w 100% stwierdzić wszystkie różnice pomiędzy wersjami.

Zatem rozpatrywanie przypadków innych jak pojedyncze samoloty mija sie z sensem.

Nie, akurat Szwajcarzy kupili eksportowe E-3a z zaokrąglonymi kabinami. Potem samodzielnie je modyfikowali jednak wersji na E-4 nie zmienili (nie mieli rzeczonych działek MG FF/M). Różnice pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami dotyczą właśnie tych szwajcarskich modyfikacji, które wprowadzano stopniowo w zależności od okresu eksploatacji.

 

Jeśli chodzi o Szwajcarów to Monografie Lotnicze są pozycją nieco starawą i niezbyt dokładną. Mam nadzieję, że niedługo coś się zmieni w tym temacie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie. Ogólnie rzecz biorąc widzę, że inaczej wyglądał dalszy rozwój E-3 w niemieckiej służbie, a inaczej E-3a w Szwajcarii.

 

I jeszcze pytanko. Co jest różnicą pomiędzy DB 601Aa, a DB 601A? Czy przypadkiem literka "a" tak samo jak w nazwie samoloty nie oznacza wersji eksportowej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze pytanko. Co jest różnicą pomiędzy DB 601Aa, a DB 601A? Czy przypadkiem literka "a" tak samo jak w nazwie samoloty nie oznacza wersji eksportowej ?

Na ogół tak się sądzi, ale ja niespecjalnie w to wierzę. Uważam raczej, że "a" w silniku oznacza modyfikację sprężarki. Dzięki zmodyfikowanej sprężarce DB 601Aa miał wyższą moc startową, więc nadawał się do napędu samolotów obciążonych przy starcie bombami. Dlatego pierwotnie montowano go w He 111P, które nie szły na eksport.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady, jakieś parametry silnik jednak trzymał. Owszem motor zużywał się szybciej, ale też częściej trzeba go było remontować. W DB 601A-1 resurs do pierwszego remontu wynosił 100h pracy, a w bardziej obciążonym DB 601Aa coś koło 40h.

 

P.S.

Najwyraźniej układ chłodzenia posiadał jakieś "wolne moce przerobowe" bo nie został zmieniony nawet po wprowadzeniu jeszcze potężniejszego DB 601N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak załadujesz drugie zdjęcie, to prawdziwego samolotu to przy adresie jest dopisane "replica". To dosyć zdradliwe jest biorąc pod uwagę, że czasem i "oryginal" ma sporo z repliki.

 

Generalnie wydaje mi sie, że z tej kratownicy na rzecz Erla zrezygnowano gdzieś w okolicach późnych G6. Oczywiście dochodzi cała masa składaków i samolotów które były modyfikowane do standardu wyższej wersji. Można se zgadywać w nieskończoność.

 

Edit:

Model pierwszy ma łamaną linię podziału steru kierunku. A z tego co widziałem to G-10 jak i G-14 miały prostą. Do tego G-10 ma inną osłonę silnika. Najpewniej jest to po prostu G-6 i tyle :P

 

Drugi to na pewno coś pomiędzy F, a G-4. Chcecie to kombinujcie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.