Skocz do zawartości

F6F-3 Hellcat/ Eduard 1/48


Chudziutki

Rekomendowane odpowiedzi

Dobry...

Kolejną fuszerkę wczoraj zacząłem, model Eduarda z serii Weekend Edition:

Clipboard01.jpg

Clipboard02.jpg

Clipboard03.jpg

Clipboard04.jpg

Pożeniłem go z blaszkami dedykowanymi do modelu Hasegawy i dlatego wyszło jak wyszło ale myślę, że ten związek ma jakąś przyszłość. Malowanie najprawdopodobniej takie:

F6F-3_on_USS_Yorktown_1943rf.jpg

Teraz tylko muszę wykombinować skądś znaki rozpoznawcze...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia przy budowie.

Nie sądzę by Halsey pozwolił Tobie na fuszerkę przy jego ulubionym samolocie

Pozdro Jarek

PS. Jakdla mnie, to co zrobiłeś do tej pory wygląda bardzo dobrze.

Merytoryczną ocenę pozostawiam Halsey'owi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No proszę samolot z VF-5 z Yorktowna II (CV-10). O tyle atrakcyjne, że nie było wielu egzemplarzy, a już nie mówię o modelach w malowaniu dwubarwnym - (blue gray/light grey) - oczywiście mówię o F6F. Jest to pierwsza seria produkcyjna samolotu, więc osłony podwozia są już tutaj normalne, natomiast kaemy na skrzydłach jeszcze w obłych osłonach (które łatwo można zrobić).

 

Znaki rozpoznawcze są proste, proponuję zamiast kalek, użyć masek i farb - model zyska tylko na tym.

 

Połączenie blaszek dedykowanych Hasegawie, widzę dobrze się tutaj wpasowało - co oznacza, że model Hasegawy i Eduarda, to najlepsze wydania samolotu F6F (w Hasegawie nie wyszła tylko do końca osłona silnika).

 

Ciekaw jestem też silnika

 

Kibicuję

 

Aha jeszcze jeden detal - komora za płytą pancerną za fotelem, tam gdzie jest schowane radio i cały przedział kadłubowy (do którego można zajrzeć przez tą szybkę za owiewką) był zazwyczaj malowany na biało lub jasny szary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką zieloną farbką został on pomalowany?

Interior Green Pactry A35

Chciałbym, żeby ten Korsarz od Ciebie wyszedł choć trochę tak jak tu się zapowiada

No właśnie a ja cały czas czekam na ten warsztat

 

blue gray/light grey

Hmmm... myślałem, że dwubarwne Hellcaty były malowane już Intermediate Blue.

kaemy na skrzydłach jeszcze w obłych osłonach

Tego nie wiedziałem, czyli trzeba będzie pogrzebać przy kamach

komora za płytą pancerną za fotelem, tam gdzie jest schowane radio i cały przedział kadłubowy (do którego można zajrzeć przez tą szybkę za owiewką) był zazwyczaj malowany na biało lub jasny szary.

Tego też nie wiedziałem:) Jutro przemaluje.

ołączenie blaszek dedykowanych Hasegawie, widzę dobrze się tutaj wpasowało

Tutaj to różnie bywało, niektóre elementy są troszeczkę za duże (dziesiętne części milimetra, po zamknięciu kadłuba wogóle niewidoczne)

Ciekaw jestem też silnika

Ja też bo szczerze powiedziawszy to nie przewidywałem przy nim żadnych modyfikacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie jeszcze malowania - robisz maszynę, która pochodziła z jednej z pierwszych eskadr zaokrętowanych na lotniskowcach - czyli tutaj z grupy powietrznej Yorktowna (drugiego, typ Essex). Obowiązywał wtedy już trójbarwny schemat malowania, ale akurat te samoloty i ten, który robisz nie został jeszcze wtedy przemalowany ze standardu dwubarwnego obowiązującego od października 41 do lutego 43 i dokumentacja mówi o Non-specular Blue Gray - FS 35189 na górze oraz non-specular light grey - FS 36440 na spodzie. Oczywiście farby nanoszone natryskowo z przejściem kolorów (bez twardego maskowania, delikatne wtopienie).

 

Intermediate zaś to FS 35164, który wizualnie faktycznie niewiele różnił się od FS 35189, ale zastosowany był przy przemalowaniu już na obowiązujący standard - czyli trójbarwny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełniając wypowiedź przedmówcy – mistrza Halsey’a chciałem tylko dodać, że tajemnicza nazwa non-specular oznaczała matowe, a specular błyszczące wykończenie. Samo sformuowanie z tego co pamiętam wzięło się stąd, że gloss czy matt brzmiało zbyt pospolicie i dlatego jeden z wojskowych, który chciał być lepszy niż inni wymyślił właśnie te nazwy. Ponadto, wiadomo im dłuższa nazwa farby tym mądrzej brzmi.

 

Pactra i Model Master akryl i olejne mają dedykowane farbki do tego malowania:

Gull Gray FS 36440 to A43 lub MMa4763 lub MM1730

US Navy Blue Gray M-485 to A121 lub MMa4847 lub MM2055

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Aha jeszcze jeden detal - komora za płytą pancerną za fotelem, tam gdzie jest schowane radio i cały przedział kadłubowy (do którego można zajrzeć przez tą szybkę za owiewką) był zazwyczaj malowany na biało lub jasny szary.

 

Z białym się nie spotkałem. We wczesnych hellcatach, a właściwie w większości F-3 Grumman stosował na wszystkich wewnętrznych powierzchniach, z wyjątkiem otwieranych luków obsługowych, swoją zabezpieczjącą farbę szarą nazywaną Grumman Gray Tu: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/01/stuff_eng_interior_colours_us.htm sugerują FS 36440 - dość jasny szary.

Niestety na tej samej stronie (cz. 3 artykułu) znalazłem informację, że prawie na pewno pierwsza setka hellcatów miała wnętrze malowane na bronze green (kolor znany z wildcatów)

Km-y do wczesnej wersji sprzedaje Quickboost, zestaw QUB48181.

 

akurat te samoloty i ten, który robisz nie został jeszcze wtedy przemalowany ze standardu dwubarwnego obowiązującego od października 41 do lutego 43 i dokumentacja mówi o Non-specular Blue Gray - FS 35189 na górze oraz non-specular light grey - FS 36440 na spodzie. Oczywiście farby nanoszone natryskowo z przejściem kolorów (bez twardego maskowania, delikatne wtopienie).

 

Intermediate zaś to FS 35164, który wizualnie faktycznie niewiele różnił się od FS 35189, ale zastosowany był przy przemalowaniu już na obowiązujący standard - czyli trójbarwny.

 

Faktycznie malowanie NS blugrey, lightgrey, czyli dokładnie takie samo jak popełniłeś w Corsairze, z tym, że o ile co do nazw nie ma wątpliwości, to z tymi FS-ami już bym nie był pewny. Wzornik FS pochodzi z lat 50, a te kolory nie były pierwotnie opisane żadnym wzornikiem (nawet ANAjeszcze nie obowiązywał) . Dlatego najlepiej oprzeć się o fotki, a kolor z Twojego Corsaira wydaje mi się dobry.

Nie znam też udokumentowanych przypadków przemalowywania dwubarwnych Hellcatów na nowy kamuflaż. W Navy względnie ściśle pilnowano regulaminowych znaków rozpoznawczych, ale nie było praktyki przemalowywania całych maszyn w linii.

Oprócz tych znanych fotografii dwukolorowych F6F z Yorktowna, zaproponuje jeszcze dwa inne, moim zdaniem ciekawsze, zdjęcia wyeksploatowanych, nie przemalowanych samolotów:

th_481px-Grumman_F6F_on_USS_Independen.jpg th_Hellcat.jpg

żródło: ??? internet

Szczególnie podoba mi się ten z zamalowaną na granatowo gwiazdą i te świetne otarcia na skrzydle w tym na kolorowym zdjęciu.

Zwróćcie uwagę na równoległe użytkowanie na CVL-22 USS Independence (prawdopodobnie VF-6) strego dwubarwnego F-3 (stare osłony kmów) równolegle z trójbarwnymi. Ach chodzi mi model brudasa po głowie odkąd zobaczyłem tę fotkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mistrz Pilex7 przecenia jednak małą postać Halsey'a bo to właśnie od niego zacząłem tak dogłębnie analizować kolory, standardy i dociekać drobnych detali.

 

A wracając do merytoryki jeszcze:

Jednak do standardu Federal Standard można się w pełni odnosić, bo ten ustanowiony standard z marca 1963 opisuje prawidłowo kolory i nie ma zbytnio innego wzorca kolorów. Co prawda we wrześniu 1943 roku zostało ujednolicone nazewnictwo kolorów - stąd nazwy takie jak podawałem wedle dokumentacji, w grudniu wprowadzono jeszcze uzupełnienie o kolory błyszczące i potem jeszcze przed 1963 rokiem dwukrotnie uzupełniano oraz wprowadzano drobne poprawki.

 

Nazewnictwo wziąłem z dokumentu AER-E-2571 czyli tego obowiązującego od października 1941 roku, ale określenie kolorów jest według ANA wprowadzonego też później (602 i 603 - jako numery kolorów).

 

Mniejsza już o całą zawiłość kolorystologii, ważne że akurat dwukolorowce to były podane przeze mnie kolory. Ale dalsza analiza prowadzi do chirurgicznego zagłębiania się w zawiłe i nie do końca określone rzeczy, po co.

 

Co do wnętrza szarego to się zgodzę, bo tego się doszukałem FS 36440 jak pisze MikeP. Biały który miałem na zdjęciach, to były zdjęcia odrestaurowanego egzemplarza i mijały się z prawdą. Dopiero dogłębna analiza doprowadziła mnie do jasnej szarości. Jednak przy zamkniętej strukturze z ew. washem, nie byłoby wizualnego błędu w odbiorze, gdyby był to też biały (widziałem na jakiejś relacji zagranicznej Hellcata).

 

Zgodzę się też ze zdaniem, że nie przemalowywano seryjnie maszyn ze starego systemu na nowy, też się z tym nie spotkałem. Takie określenie padało natomiast jako sugerujące w monografii Jarskiego i Pajdosza.

 

MikeP zaproponował jeszcze jedno faktycznie ciekawe malowanie, ale tutaj trzeba by znów przeprowadzić dogłębną analizę, co jest trudne, bo mało jest dokumentacji (czy to schematów, czy zdjęć), ale z ciekawostek: Flatley już na koniec sierpnia miał Hellcata (00) w trójkolorze.

 

Kaemy jednak chyba można zrobić samemu, miast sięgać po łatwiejsze gotowce z Quickboosta, tak myślę - by nie zrobić przerostu formy nad treścią, trochę wkładu własnego daje więcej satysfakcji niż produkty z półki sklepowej ;)

 

EDIT:

Jeszcze do tego szarego jasnego wnętrza kadłuba, bronze green - gdzie pierwsza setka poszła pewnie z tym kolorem, te maszyny z Yorktowna miały szary (co z resztą widać na wielu zdjęciach). Jest to tutaj detal dość istotny bo wersja F6F-3 miała owe szyby przez które to widać (pierwsze F6F-5 też)

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halsey, nie widzę tutaj żadnych rozbieżności między poglądami. Chciałem tylko zwrócić uwagę, że system FS jest jedynie formą opisu zastanej rzeczywistości, a nie wzornikiem do dobierania kolorów przez producentów farb. Pewne jest, że kolory Nonspecular Bluegrey i Intermediate Blue budzą pewne kontrowersje co najlepiej widać przy porównaniu odcieni proponowanych przez różnych producentów farb modelarskich. Czy pactra np. posługuje się "uczciwie" standardem FS mam pewne wątpliwości, chociaż powołuje się na niego. Rozbieżności te wskazują również, że żeby stwierdzić jak wyglądały te kolory w chwili ich używania trzeba by znać recepturę ich przygotowania. Standard FS był sporządzany na przełomie lat 50/60-ych na podstawie pomiarów fotometrycznych, ale nie wiem czy mieli wtedy co mierzyć. Być może kolory zostały opisane rzetelnie, ale dla potrzeb modelarstwa są różnie przedstawiane. Oczywiście przy budowie modelu użytkowanego na lotniskowcu samolotu nie ma to wielkiego znaczenia.

 

Co do samolotów cdr. Flatleya, to ten trójkolorowy chyba jednak jest przykładem samolotu przemalowanego w polu.

 

Chudziutki, jeśli chodzi o praktyczne uwagi, to nie maluj osłony silnika wewnątrz na IG, a na właśnie ten jasny szary. Nie jestem tylko pewien, czy kolor to ten grummanowski primer (Grumman Grey), czy też kolor spodu (Light Grey) - zasadą w tym okresie było malowanie wszystkich widocznych z zewnątrz powierzchni samolotów na kolor spodu. W hellcacie nie ma to znaczenia, bo Gr. G. wygląda bardzo podobnie do NS Light Grey.

Zaszpachluj też luk dostępowy instalacji ADI za kabiną pilota na prawej burcie ( pojawia się od BuNo 40634). Osłona z bąblem i klapkami chłodzącymi na dole.

Pozdrawiam

MP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Wam za nieocenione porady Skoro kwestia kolorów jest już wyjaśniona to pozostaje mi tylko jeden malutki problem- osłony na km-ach. Pogooglowałem trochę i znalazłem zdjęcie zestawu Quickboosta polecanego przez kolegę MikeP i z tego zdjęcia wynika, że wystarczy na kmy małożyć cienką plastikową nakładkę (myślałem o termoskurczkach)

hi-PI00000092538.jpg

Jednak po porównaniu z planami pojawiły się pewne wątpliwości:

100_7283.jpg

Jak widać tutaj osłony są bardziej, jak by to powiedzieć, "obłe". Wiem, że różnicy prawie nie widać ale wolałbym uniknąć jakiejś wtopy.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MikeP ja też nie widzę rozbieżności

Po prostu fajna dyskusja się rozkręciła, a pomoc koledze i wiedza też się przydadzą, skorzystają na tym też inni budowniczy maszyny Grummana.

 

Też jestem za tym, by nie rozbijać się tutaj o drobne niuanse odcienia wnętrza.

 

F6F_Yorktown_green.jpg

USS Yorktown (CV-10) during the Marcus Island raid on 31 August 1943: Commander of Air Group Five (CAG-5) Lt. Comdr. James H. "Jimmy" Flatley in his F6F-3 Hellcat (00) in tricolor-scheme (certainly an "in the field" application) before takeoff. Aviation Boatswain Mate stands ready to remove chock from wheels. A Non-Specular Insignia White diagonal stripe on the tail and the green propeller hub signify Air Group 5 aboard the Yorktown (Photo by Lt. Charles W. Kerlee USN Photographer).

 

Czyli jasne co i jak, ogólnie widać na zdjęciu jak to przemalowanie się odbyło, ciekaw jestem czy na Blue Gray pomalowano Intermediate...

 

Ja jeszcze chcę dodać - antena, jeśli to wczesna wersja produkcyjna to antena pochylona do przodu.

 

Z osłonami kaemów: od boku i przekrój jest inny niż z góry (dokładnie sprawdzę jaki), ale wydaje mi się że nie powinno się osiągnąć stożkowego kształtu (przekrój koła)

 

A tak już dywagując: najlepiej walnąć samolot Minsi III ;) bo tego już milion wyszło chyba (w modelach też). ;)

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co pokazałeś na zdjęciu to zdecydowanie nie to o co mi chodziło. Zasugerowałem się nazwą (early version), ale to nie są te osłony luf. Źle poradziłem - przepraszam za wprowadzenie zamieszania. Trochę bardziej trzeba pokombinować. Przekrój faktycznie nie jest okrągły. Osłony są spłaszczone i ustawione pionowo.

th_Clipboard02-11.jpg th_Clipboard01-17.jpg th_wczesnyF3dwukol.jpg th_Clipboard02d.jpg th_Clipboard01d.jpg

źródło: InAction, Squadron Signal; internet.

Co do malowania, montex robi maski na wczesnego hellcata "33": http://www.montex-mask.com/images/1_48/K48018.jpg

 

Co do koloru bronze green w pierwszych hellcatach, to nie chodziło mi o malowanie kadłuba za płytą (tutaj na pewno jasno szary) ale o wnętrze kokpitu. ANA 613 jeszcze się nie upowszechnił. Twój może należeć do tej pierwszej setki. Hellcat "00" Flatleya nosi numer BuNo 04872, a pierwszy produkcyjny, seryjny - 04775.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do koloru bronze green w pierwszych hellcatach, to nie chodziło mi o malowanie kadłuba za płytą (tutaj na pewno jasno szary) ale o wnętrze kokpitu. ANA 613 jeszcze się nie upowszechnił. Twój może należeć do tej pierwszej setki. Hellcat "00" Flatleya nosi numer BuNo 04872, a pierwszy produkcyjny, seryjny - 04775.

 

Cenna informacja! Dla mnie również, bo nie dokopałem się że Flatley miał tak wczesny F6F - chociaż to by było logiczne z uwagi na datę wprowadzenia do służby i okrętu i jego lotnictwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście chodzi mi o tego "00" fotografowanego w dwukolorowym malowaniu. Nie ma chyba pewności, że ten przemalowany jest tym samym samolotem (BuNo nieznane), ale może...

A tak już dywagując: najlepiej walnąć samolot Minsi III ;) bo tego już milion wyszło chyba (w modelach też). ;)

Ale Minisi III to wczesny F-5 BuNo 70143), chyba, że masz na myśli pierwszego Minisi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście chodzi mi o tego "00" fotografowanego w dwukolorowym malowaniu. Nie ma chyba pewności, że ten przemalowany jest tym samym samolotem (BuNo nieznane), ale może...
A tak już dywagując: najlepiej walnąć samolot Minsi III ;) bo tego już milion wyszło chyba (w modelach też). ;)

Ale Minisi III to wczesny F-5 BuNo 70143), chyba, że masz na myśli pierwszego Minisi.

 

Chodziło mi o żart III to oczywiście F6F-5 Tylko jak widzę po raz setny model McCampbela to mnie już nosi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Wam za nieocenione porady Skoro kwestia kolorów jest już wyjaśniona to pozostaje mi tylko jeden malutki problem- osłony na km-ach. Pogooglowałem trochę i znalazłem zdjęcie zestawu Quickboosta polecanego przez kolegę MikeP i z tego zdjęcia wynika, że wystarczy na kmy małożyć cienką plastikową nakładkę (myślałem o termoskurczkach)

hi-PI00000092538.jpg

Jednak po porównaniu z planami pojawiły się pewne wątpliwości:

100_7283.jpg

Jak widać tutaj osłony są bardziej, jak by to powiedzieć, "obłe". Wiem, że różnicy prawie nie widać ale wolałbym uniknąć jakiejś wtopy.

 

Pozdro

 

 

Może pomogą

beztytuu.jpg

hel.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie te METYS, a na dole mamy klasyczne w późniejszej serii produkcyjnej, niżej na tej samej stronie połączenie 4 kmów i 2 działek 20mm (wersja nocna myśliwca). Nam chodzi o takie mocniej obudowane, podobnie jak działko na wersji F6F-3N (drugie zdjęcie na zeskanowanej stronie). Wstawiłbym, ale jestem jeszcze w pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zdecydowanie nie to o co mi chodziło.

 

Te osłony troszkę bardziej skomplikowane ale nie niemożliwe do wykonania coś się wykombinuje:)

Żeby niem było, że nic nie robie:

Clipboard01scd.jpg

Clipboard01qs.jpg

jak widać skleiłem połówki kadłuba i na sucho wmontowałem osłonę silnika. Na szczęście Eduard daje do wyboru dwa rodzaje- z klapkami regulującymi chłodzenie i bez.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biedny Chudziutki chciał sobie skleić model ‘przez weekend’, a my tu mu taką dyskusję zafundowaliśmy

 

Bardzo lubię dyskusję na temat kolorów z tego względu, że przeważnie każdy ma rację.

 

Chciałem jeszcze dodać parę słów o ANA – czyli Army-Navy Aeronautical (Bulletin) – instytucji która na podstawie dotychczas (wtedy) używanych kolorów podjęła próbę ich zestandaryzowania. Była to organizacja brytyjsko-amerykańska i pierwszy biuletyn z propozycjami kolorów był z września 1943; zatytułowany: Army-Navy Aeronautical Bulletin 157 (ANA 157) "Colors, List of Standard Aircraft Camouflage"

 

Pozwolę sobie zacytować dość ciekawe zestawienie tych kolorów wraz z opisem z czasopisma Scale Aviation Modeller International z 1997 roku. Wersja jest po angielsku, ale mam nadzieję, że będzie zrozumiała.

 

The Colour

Light Gray M-495: FS.36357 is reasonably close. Light Gray was a 'warm' grey, but its appearance when new was not quite so 'warm' as 36357. However it tended to develop a fawn tinge with weathering, probably because the pigments used in this included some brown iron oxide. Its equivalent in the ANA list was 602 Light Gray, which was decidedly lighter in tonal value and virtually the same as 620 Light Gull Gray; they were both superseded by FS.36440.

Blue Gray M-485: FS.35189 is reasonably close. Elliott's researches indicate that Blue Gray was probably typically very much like 35189 for colour, but a little darker in tonal value, when new. However, it should be remembered that visual evidence of photos shows that Blue Gray was characteristically prone to fading and chalking.

ANA 608 Intermediate Blue: FS.35164 very close. 608 was a fraction lighter in tonal value, and a little bluer in appearance.

ANA 606 Semi-gloss Sea Blue: FS.25042 very close. 606 was a fraction lighter in tonal value, and a little bluer in appearance.

ANA 607 Non-specular Sea Blue: FS.35042 very close. 607 looked bluer and because of the matt surface appear darker than the semi-gloss Sea Blue in some photos and lighter in others, depending upon the angle of the light. But more subject to fading than semi-gloss Sea Blue, anyway.

ANA 623 Glossy Sea Blue: FS.15042 very close. 623 was a fraction lighter in tonal value,

ANA 601 Insignia White: FS.37875 is near 601 was not a 'snow' white, it looked definitely darker and a bit 'creamier' than 37875. In service this colour grimed and stained badly, leading to the belief held by some that it was in fact an off-white to start with; apparently sometimes known as "dirty white". ANA 511 (glossy) Insignia White, FS.17875, was not subject to anything like the same degree of discolouration.

ANA 619 Insignia Red and ANA 619 Bright Red: FS.31136 very close. Was renamed Bright Red when a dull red similar to the British colour was added to the ANA list as 618 Dull Red, a colour little used on USN aircraft.

ANA 605 Insignia Blue & 502 Insignia Blue: FS.35044 very close. ANA 605 was subject to fading. 502, the glossy Insignia Blue not only resisted fading but often has the appearance, in photos of being darker due to its gloss,

ANA 620 Light Gull Gray: FS.36440 good match.

ANA 621 Dark Gull Gray: FS.36231 good match.

ANA 506 Orange Yellow (glossy) & 614 Orange Yellow: FS.13538/33538 was slightly lighter and brighter than 614/506 had been imagine the effect of a tiny bit of 13434/33434 added to 13538/33538.

Zinc Chromate primer: Typically around FS.33481. Darkened to an Olive Green colour for cockpit areas. The precise colour varying from one maker to the nest until ANA 611.

ANA611 Interior Green: FS.34151. This was the colour standard adopted which replaced the varying shades mentioned above,

ANA 513 Engine Gray: FS.16081. Often (but not always) the colour used on crank-cases, reduction gear housings, etc.

ANA 514 Instrument Black: FS.27038 is a good match, notice this is a semi-gloss colour.

 

Czy pactra np. posługuje się "uczciwie" standardem FS mam pewne wątpliwości, chociaż powołuje się na niego.

A które - Twoim zdaniem - farbki lepiej trzymają standard FS?

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Master of Color Pilex7 dogłębnie wyjaśni i przedyskutuję kolory, zawsze polegam na jego radach (nie tylko jeśli chodzi o kolory). Myślę, że masz tutaj doskonałego mentora. Oczywiście nie pomijając reszty, MikeP wnosi masę ciekawych rzeczy merytorycznych też, a ja na doczepkę dorzucam swoje trzy grosze ;)

 

P2234398.jpg

 

P2234399.jpg

No tu masz te kaemy pokazane na zdjęciu i wyżej na rysunku

 

Ja wiem, że chciałeś skleić sobie coś luźniejszego, jak nazwa wskazuje Weekend Edition... problem tylko taki, że trafiłeś na nas

 

My ci tu namieszamy, ale pozytywnie

Masz dzięki temu wiernych kibiców, doradców, a to się liczy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.