Jump to content
Marcin M.

Tu-154M "Ostatni Start" Zvezda 1:144

Recommended Posts

Witajcie!

Ja też już zacząłem zabawę z tutką. W zależności od rodzaju podstawki, jaką będę chciał zrobić, nazwę całość "Terrain Ahead" ewentualnie "Ostatni start". Administrację później poproszę o dopisanie w temacie. Na razie zbyt wiele nie zrobiłem, rozgrzebane mam cztery projekty, które chciałbym skończyć na konkurs w Krotoszynie.

I jeszcze jedno: jest to mój pierwszy model latadła od dwudziestu paru lat, więc nie oczekujcie jakichś fajerwerków, będzie prosto z pudła. Kalki od Lucasa HS.

Zacząłem od zamaskowania szybek - taśma Tamiya i wklejenia ich na miejsce:

ce40876320c9ff65med.jpg

26c7bedc7325ce5amed.jpg

db22f7abe8d2ab37med.jpg

Te czerwone ślady to moja hemoglobina, efekt wycinania okienek .

Wkleiłem na miejsce, co potrzeba:

26b941676d0bdf76med.jpg

Sklejone wszystko do kupy i poszpachlowane, tu jeszcze nieoszlifowane:

94cda5d9ca2dbcc6med.jpg

17ac9ba20dacc620med.jpg

e09e512393bd23ecmed.jpg

I skrzydła:

cb80fe415f8d3d11med.jpg

I to na razie tyle, bo gorąco, bo praca, bo awaria własnego komputera i piszę od kogoś, i bo chcę podpatrzyć trochę, jak inni koledzy będą sobie radzić.

Pozdrawiam, Marcin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te maski z taśmy to tak średnio trochę wyglądają. Może Maskol byłby tu lepszy?

 

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duzo lepszy. Po pomalowaniu z tym czymś załamiesz się.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam w projekcie

Przyłączam się do opinii przedmówców - maski nie wyszły zbyt dobrze i może lepiej zamiast taśmy spróbować użyć jakiegoś "maskolu" w płynie.

Sam właśnie to rozważam, wydaje mi się lepszym pomysłem nałożenie "maskolu" nawet przed wklejeniem szybek w kadłub. Sam co prawda jeszcze tego nie zrobiłem ale muszę się najpierw uporać z defektami szybek ze swojego modelu. Jak na złość mam na niektórych okienkach małe jamki skurczowe.

Mam nadzieję, że nie zapomniałeś o dociążeniu przodu modelu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Racja. Jeżeli nie zastąpisz taśmy np. maskolem to farba "wedrze" się pod taśmę.

Ciekawy projekcik Sam sklejam (tylko) pasażery wiec chętnie będę każdy model śledził i jeżeli będę w stanie to posłużę pomocną radą

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może jeszcze ze 3 osoby napiszą że źle zamaskowane??

Teraz jest trochę lipa jak wkleiłeś to wszystko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz jest trochę lipa jak wkleiłeś to wszystko.

A czemu? Wystarczy zerwać taśmę i w jej miejsce wykałaczką zaaplikować płyn maskujący. Będzie to oczywiście wymagało trochę precyzji, ale moim zdaniem jak najbardziej jest to wykonalne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście że wykonalne, ale działanie teraz z maskolem to koszmar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można też zrobić okna z Clearfixu - szybko, łatwo i bezstresowo ...

 

PZDR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tych już chyba nie wyjebczy, nie ma którędy, nawet gdyby udało mu się je powpychać do środka kadłuba nie uszkadzając spoiny między jego połówkami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witajcie znów!

Pomysł z taśmą rzeczywiście nie był najlepszy, ale cóż, doświadczenie w sklejaniu samolotów mam żadne, to i techniki muszę się uczyć. Co było na oknach to pozdzierałem i zadałem tam Mr Masking Sol Neo - straszna robota, ale zielona powłoka jest na każdej szybce, sprawdzałem od środka, więc farba szkód mi chyba tu nie narobi. A jeśli już to trudno, szybki będę skrobał.

e0b73e3d065d3c4fmed.jpg

Sławko przodu kadłuba nie dociążyłem, ale to celowo, będę go chciał zrobić w trakcie odrywania się od pasa.

 

Pozdrawiam, Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rzeczywiście takie maskowanie maskolem to dość żmudna robota.

Jeśli maskol nie rozpłynął się na kadłub to powinno się udać uzyskać lepsze efekty niż z wykorzystaniem przycinanej taśmy.

Trzymam kciuki za powodzenie.

Bardzo mi się spodobał pomysł by pokazać model w pozycji startowej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak chcesz zrobić w pozycji startowej z podniesionym dziobem to dobrze by było zrobić mechanizację płata- klapy wychylone do startu oraz sloty na krawędzi natarcia. Ja pomalowałem na biało obszar wokół rzędu okien i wkleiłem oszklenie od wewnątrz. Pózniej tylko zamaskuję cały rząd okienek jednym kawałkiem tasmy i dalej będę konynuował malowanie białym. Podpatrzone od kol. Lusas HS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Jak chcesz zrobić w pozycji startowej z podniesionym dziobem to dobrze by było zrobić mechanizację płata- klapy wychylone do startu oraz sloty na krawędzi natarcia.

Wysunięcie klap do startu to jakieś 15-20 stopni (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dobrze by było zrobić mechanizację płata- klapy wychylone do startu oraz sloty na krawędzi natarcia.

O widzisz, dobrze wiedzieć, bobym na pewno to przeoczył. Klapy odchylę, krawędzi natarcia chyba nie ruszę.

Ja pomalowałem na biało obszar wokół rzędu okien i wkleiłem oszklenie od wewnątrz.

Przy następnej okazji będę mądrzejszy.

 

Jeśli maskol nie rozpłynął się na kadłub to powinno się udać uzyskać lepsze efekty niż z wykorzystaniem przycinanej taśmy.

Sprawdzę jeszcze raz, teraz jest już dobrze suche, więc ewentualnie mogę co nieco zeskrobać lub poprawić.

 

Wszystkim kolegom dziękuję za kibicowanie i rady.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dobrze by było zrobić mechanizację płata- klapy wychylone do startu oraz sloty na krawędzi natarcia.

Czy moglibyście podesłać choć jeden link do zdjęcia z dobrze widocznym skrzydłem w czasie startu? Żebym nie miał wątpliwości co i gdzie ciąć. Bo szukam i ciągle tylko linki do artykułów...

Dzięki, Marcin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roobert, Leszek.Sz. - dzięki.

 

Zacząłem więc się zastanawiać nad tymi klapami i prawdę mówiąc, po obejrzeniu zdjęć sądzę, że niewiele się da zrobić, ale spróbuję. Bo wygląda to tak:

Zgodnie ze zdjęciem i z liniami podziału wychodzi mi, że tak to powinno iść. Tylko co z tymi żebrami? Zostawić je tak jak są?

PA220008.jpg

PA220011.jpg

 

Bo z góry wyglądałoby to tak - przyznam, że dziwnie - linie sobie, cięcie sobie:

PA220012.jpg

 

Co do slota z przodu, nie mam pojęcia, gdzie rezać:

PA220010.jpg

 

Ruszać statecznik?

PA220013.jpg

 

Ale sobie misję zrobiłem.

 

Pozdrawiam, Marcin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zgodnie ze zdjęciem i z liniami podziału wychodzi mi, że tak to powinno iść. Tylko co z tymi żebrami? Zostawić je tak jak są?

Chyba nie do końca tak to powinno wyglądać jak zaznaczyłeś.

Na zdjęciach, które ściągnąłem z Airliners.net trochę inaczej przebiegają linie oddzielające klapy i sloty od skrzydła - tzn w złym miejscu zaznaczyłeś miejsca cięć. Wstrzymaj się jeszcze z wycinaniem, jutro spróbuję podrzucić odpowiednie materiały.

Te dolne żebra powinny być przecięte w odpowiedni sposób pod kątem tak jak to widać na zdjęciu bo inaczej jak sam zauważyłeś będzie to dziwnie wyglądać.

 

Co do slota z przodu, nie mam pojęcia, gdzie rezać:

Zvezda chyba popełniła tu mału błąd - linie podziału blach na slotach są prostopadłe do krawędzi natarcia podczas gdy na zdjęciach wyglądają tak jakby jednak były prostopadłe do kierunku lotu.

 

Ruszać statecznik?

Myślę, że po przerobieniu klap i slotów to ruszenie tego elementu to już będzie pikuś i raczej powinno być zrobione.

 

Ale sobie misję zrobiłem.

To fakt - postawiłeś sobie wysoko poprzeczkę

 

Pozdrawiam,

Sławko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jeżeli samolot będzie w pozycji odrywającej się z pasa to stery powinny być wychylone do góry. Ile stopni ? No trochę. W Tupolevach na pewno lekkie odchylenie steru nie oderwie samolotu od pasa

Te "żebra" na spodzie skrzydła to siłowniki mechanizmu klap.

A te na górze to nie wiem jak wyglądają przy wysuniętych klapach. Musisz pogrzebać na Airliners.net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że nawet najlepszy opis nie zastąpi zdjęć, a więc kilka fotek, które mam nadzieję, okażą się pomocne.

 

Sloty:

http://www.airliners.net/photo/Aeroflot---Russian/Tupolev-Tu-154M/1480452/M/

http://www.airliners.net/photo/Aeroflot---Russian/Tupolev-Tu-154M/1548084/M/ - na tym zdjęciu na dole po prawej widać kawałek krawędzi slotu.

http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Tupolev-Tu-154M/1130649/M/

 

Klapy:

http://www.airliners.net/photo/UTair-Aviation/Tupolev-Tu-154M/1676794/M/

http://www.airliners.net/photo/Vladivostok-Air/Tupolev-Tu-154M/1678201/M/

 

Na stronie: http://www.plastikowe.pl/galerie/tu-154m przyjżyj się zdjęciom nr 14 i 22 - tam też są przydatne szczegóły konstrukcji slotów i siłowników klap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sławko, jestes nieoceniony. Klapy - wszystko mam już chyba jasne, zwłaszcza linie cięć siłowników się przydadzą. Zauważyłem też, że Zvezda chyba zbaboliła konstrukcję skrzydła, chodzi mi o wewnętrzny siłownik, myślę, że przesunę go parę mm na zewnątrz.

Co do slota - najłatwiej go będzie dorobić z blaszki puszkowej, albo takiej od zawijania kwiatów. Trochę styrenu, szpachli, drutu i powinno być dobrze. Dam radę.

 

Dzięki Koledzy, pozdrawiam wszystkich.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.